2.467 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 101 Svar

Ridehjelmen !!!!! Ridehjelmen !!!!!

Hej med jer smiley

Dette er nok et "varmt" emne, men bliver altså lidt harm, når jeg ser ryttere uden ridehjelm. Om det er professionelle eller amartøre, det er for mig lige meget.. Hvorfor er det så sejt, at ride uden hjelm ??

De professionelle burde ride med hjelm, da de jo er et forbillede for de små/unge piger og drenge. Det er lidt svært at argumentere for, at de skal ride med hjelm, når de "store" kanoner IKKE gør. Er det kun mig der har det sådan ??

Jeg skal ikke pudse min glorie, for har da selv redet uden hjelm, en gang. Der skete ikke noget - heldigvis - og nu sætter jeg mig IKKE op på hesten UDEN hjelm. Jeg føler mig nøgen uden den.

I vores rideklub - under DRF - SKAL vi ride med hjelm. Også hvis vi har hesten hjemme, rider uden for klubbens område, til stævner. Bare det at være medlem af klubben, så er du forpligtet til at have hjelm på. Det har været svært for et par stykker, at finde ud af, men det begynder at hjælpe.
Der må da være andre klubber, der har de samme regler ?!
Klubben kan blive smidt ud af DRF, hvis reglen ikke overholdes og rytteren kan få karantæne. Jeg vil ikke være skyld i, at klubben bliver smidt ud og får et dårligt rygte pga. det..

Må jeg høre, om jeg er den eneste, med disse tanker og holdninger ??!!

Må indrømme at jeg tit tænker, at jeg vil afvise en hest herinde, hvis rytteren ikke har hjelm på. Ved godt det er rytterens eget ansvar, men for pokker, hvor bliver jeg harm..

TÆNK PÅ SIGNALET I SENDER smiley

Mvh Vinka

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridehjelmen !!!!!
  • #1   26. jun 2014 Rider altid med hjelm, selv til ringridning, hvor der næsten ingen andre der gør. og det synes jeg er dumt, for der kan ske mange ting, som kan gøre hesten bange. omvendt cykler jeg aldrig med cykelhjelm, og kommer nok heller ikke til det før jeg får små børn. tja smiley men påbud synes jeg ikke er vejen frem, vi skulle jo alle gerne være udstyret med en fornuft som vi selv kan bruge. men derfor kan der godt være brug for mere fokus på hvor farligt det kan være at ride uden hjelm

• #2   26. jun 2014 Jeg synes også, at alle bør ride med ridehjelm, og jeg gør det også altid selv. Men omvendt, så cykler jeg ikke selv med cykelhjelm, så jeg er egentlig ikke meget bedre selv smiley

• #3   26. jun 2014 Mht. til sportsstjerner så synes jeg på den ene side, at de som rollemodeller for mange børn og unge bør bære hjelm, men på den anden side, så synes jeg heller ikke, at de har ansvar for deres fans - det har forældrene jo :-). Så er lidt splittet på det punkt.

• #4   26. jun 2014 Bestemt et "varmt" emne, men jeg kunne ikke være mere enig. På med hjelmen...
    Jeg kræver altid at folk har hjelm på, hvis de rider min hest eller rider sammen med mig. Sidstnævnte fordi jeg synes det er uansvarligt og tankeløst at sætte en anden person i den situation at se en anden person slå hul i hovedet, hvis denne falder af. Så er man jo traumatiseret for livet, og jeg ønsker ikke at have ansvar for en andens liv på den måde, det ville ikke være fair smiley

Der hvor jeg rider skal man have hjelm på, er jeg i hvert fald ret sikker på, for ingen rider uden hjelm deroppe. Vi er - eller de fleste er i hvert fald - gode til også at hoppe i vesten, når man tager en tur i skoven. Og når der er springundervisning er hjelm og vest et krav. Det er jeg glad for må jeg sige, da jeg synes det er decideret dumt at ride uden.

Har det på samme måde med cykelhjelm. Den smider jeg også på hovedet, fordi jeg synes alt andet er for dumt.

Hellere et hul i hjelmen end et hul i skallen, just saying smiley

• #5   26. jun 2014 Jeg selv gør det kun hvis jeg er VIRKELIG varm/får hovedpine.
    Eller hvis jeg bader med hesten.
    Jeg kan også godt sætte mig op, og bare sidde uden hjelm, men jeg rider ikke andet end skridt uden hjelm.
    Jeg har en enkelt gang redet uden hjelm, i alle gangarter, og det føles forkert!
    Det var kun fordi jeg havde glemt hjelmen, og den eneste der var derude var ALT for lille til mig, så jeg blev nødt til at ride uden.
    Jeg havde fotograf med derude, så jeg kunne ikke rigtig lade vær at ride smiley

Jeg synes ikke det er sejt at ride uden hjelm.
    Jeg gør det kun fordi jeg har det varmt, og når det sker skridter jeg af.

• #6   26. jun 2014 Det er jo det samme hvis du cykler uden cykelhjelm... Tror bare folk gør det fordi det er rart ikke at have en hjelm på, især hvis man rider dressur og får det varmt... Jeg rider selv med ridehjelm, men jeg har ingen problemer med at se folk ride uden, det giver mig ikke lyst til at gøre det samme... Tror ikke der er nogen på alder med mig eller yngre der får lyst til det for de kender vel konsekvenserne, men det er bare hvad jeg TROR smiley

• #7   26. jun 2014 Forstår ikke hvorfor folk kan have så ondt i r*ven over, at andre rider uden ridehjelm.. det er ikke jeres sag, så vær' dog ligeglad..

Ja - jeg rider selv uden ridehjelm en gang i mellem, men ikke for at være "sej" som du skriver..

Forstår virkelig ikke hvordan det kan være sådan et stort irritations moment for nogle mennesker (inkl. dig ts)..

Ser også tit forældre der cykler uden cykelhjelm.. er det så ok?

• #8   26. jun 2014 Det at folk rider uden hjelm kan virkelig ikke gøre mig harm - det kan det til gengæld når andre gør dem selv til dommer, og vil bestemme hvad jeg gør hvornår. Hvis folk vil ride uden hjelm, så skal de være velkomne, det er ikke op til alle andre at afgøre! Selvfølgelig SKAL børn have hjelm på, men at voksne rider uden, er deres helt eget ansvar. Hvorfor går i så meget op i det? Det er jo ikke jeres liv.

• #9   26. jun 2014 Rart at vi er flere med samme mening smiley

mht vesten.. så skal alle vores elevryttere under 16 år have vest på til hold undervisning og til springundervisning skal alle have vest på.

jeg er selv begyndt at bruge vest når jeg rider i skoven. vi har veste i klubben som vi kan låne, hvilket jeg synes er super skønt smiley

• #10   26. jun 2014 Tine:
    Men det er min sag, hvis vi er ude og ride en tur, din hest bukker dig af og du slår hul i hovedet. Så står jeg med to heste og skal forsøge at ringe efter en ambulance... og dør du af det, så vil jeg føle mig skyldig resten af livet. JA det kan godt ske, selvom du har hjelm på, men skaderne er som regel større, hvis du falder af uden hjelm... -.-

Så folk som rider uden hjelm kan ikke gøre mig harm, men jeg nægter bare at ride sammen med dem, fordi jeg ikke gider have ansvaret og skyldfølelse, hvis de kommer til skade.

• #12   26. jun 2014 Ej, men hippie, dig gider jeg sku ikke at diskutere med, har prøvet det før, og du forstår det ikke..

Har ikke skrevet noget med tur.. vel ??
    På tur har jeg den altid på, fordi der er mig og min hest ikke altid herre over hvad der sker.. som i trafikkanter, andre dyr, mennesker mm...

Så vær dog ligeglad...

• #13   26. jun 2014 Jeg er helt enig. På den ene side kunne jeg jo egentlig bare være ligeglad, for hvis de slår hul i hovedet er det jo på deres eget ansvar, så det var bare bad luck når man er lidt for stolt til at tage ansvar for sig selv. Men på den anden side er jeg selvfølgelig ikke helt hjerteløs - jeg ønsker jo ikke, at nogen kommer alvorligt til skade, men jeg bliver også bare så sur, når jeg ser folk uden ridehjelm være så naive og helt igennem dumme. Men sådan har jeg det også med cykelhjelm. Jeg cykler altid med hjelm selvom jeg ser komplet dum ud og jeg HADER det. Men som Hippie siger, så hellere en ødelagt ride/cykelhjelm end et ødelagt ansigt smiley

• #15   26. jun 2014 Tine:
    Har det på samme måde på banen. Rider der ikke, hvis folk rider rundt uden hjelm... Du kan gøre hvad du har lyst til, bare du ikke rider sammen med mig. Så rid du da endelig rundt og slå hul i hovedet... det er jo non of my business.

• #16   26. jun 2014 Tine, personligt går jeg op i om andre rider med ridehjelm fordi jeg hader at se på folk, der er naive og dumme. Og hold nu op, hvor er man bare dum, hvis man tror at man er helliget hvis man bare skridter uden hjelm. Men som du siger kan jeg jo egentlig bare blande mig uden om. Selvom jeg ikke ønsker at der sker noget alvorligt, så håber jeg da altid på, at dem der rider uden ridehjelm får sig nogle skrammer og et stygt chok, så de lærer lidt til næste gang. Det handler bare om almindelig fornuft. Og ja, jeg burde blande mig uden om, men det ticker mig simpelthen så meget, når folk ikke har ét eneste gram fornuft i sig smiley

• #17   26. jun 2014 "På tur har jeg den altid på, fordi der er mig og min hest ikke altid herre over hvad der sker.."
    Tine, så tror jeg lige du skal sætte dig lidt ind i, at du SAGTENS kan slå hul i hovedet inde i ridehuset, så let som du kan på en tur smiley

• #18   26. jun 2014 uuuuuh bitchfight smiley

• #19   26. jun 2014 Så det godt jeg ikke rider sammen med dig..

Det gør mig sku bare lidt sur over at folk har så skide travlt med hvad andre gør..
    Tag en chillpille og slap af.. Det er folks egen sag..

Forstår virkelig ikke det kan bringe jeres pis i kog.. Men det er godt i er så hellige, i har vel også ridehjelm på fra jorden af, da det er der langt de fleste ulykker sker.. ?!

Men ha' en god dag...

profilbillede
  • #21   26. jun 2014 Fünke, der har du ret, der skal du bare blande dig uden om smiley

• #22   26. jun 2014 Jeg synes virkelig at der er STOR forskel på at cykle uden hjelm, og ride uden hjelm. Bla. fordi cyklen ikke er levende, og ikke bliver bange for den nærmeste postkasse. Cyklen kommer heller ikke ved et uheld til at snuble over sine egne ben.

Jeg rider med hjelm, og kunne aldrig drømme om at ride uden! Det er simpelthen for farligt. Du ved ALDRIG om der pludseligt sker et eller andet. Så kan du og din hest af et noget så stærkt bånd, men igen, den kan stadig godt snuble. Jeg synes at det er dumt at ride uden hjelm, og jeg vil ikke ride sammen med nogen, der ikke rider med hjelm med mindre det er til en Western konkurence eller voltigering etc.

• #23   26. jun 2014 Tine:
    Ja jeg har hjelm på fra jorden af, hvis jeg longere eller går tur med min hest, men ellers ikke. Jeg bekymre mig bare for andre mennesker, og for hvad der sker med dem. Men du må da undskylde, at jeg bekymre mig for dit hoved Tine. Det var da bestemt ikke min mening at genere dig, jeg synes bare at der er rigeligt med mennesker som dør af rideulykker MED hjelm på...

• #24   26. jun 2014 Har ikke bedt om din bekymring.. som sagt du kan være ligeglad..

• #25   26. jun 2014 Det er altså på ingen måde for at spille hellig eller have travlt med hvad andre gør, at jeg bliver sur over det. Det er bare fordi, at jeg selvfølgelig bliver sur på dem, der rider uden hjelm når jeg har en stærk mening omkring det.
    Nu handler det jo ikke om en lille ting, som at man fx. har travlt med at se på, hvad andre folk spiser (eller noget i den stil), men faktisk om liv. Jeg hader egentlig bare at se folk, der ikke tager ansvar for sig selv, når de er så naive og ja - dumme.
    Jeg vil da vædde med, at du ville føle dig lidt sur, hvis du en dag blev smidt af og brækkede næsen, og jeg så bare stod og grinte og sagde "haha, hvad sagde jeg." Men jeg skal jo blande mig udenom og det er folks egen sag, så jeg håber du synes det er i orden, at du ikke får hjælp den dag du ligger med hul i hovedet, fordi andre bare skulle blande sig udenom - hvis de skulle blande sig udenom før, så skal de vel også bare blande sig udenom, når du ligger med et ødelagt ansigt smiley

• #26   26. jun 2014 Hvorfor man rider uden hjelm? Fordi man ikke har noget at passe på. smiley

• #27   26. jun 2014 Lige mine ord Mette!

• #28   26. jun 2014 I vores klub skal alle ride med hjelm og det passer mig ganske glimrende smiley
    Men jeg ser dog også en positiv udvikling rundt om i landet på de forskellige opstaldningssteder, hvor der er en hel del af dem, der er begyndt at ride med hjelm. Det er super dejligt at se smiley

• #29   26. jun 2014 Du kan ikke kalde folk dumme og naive når du ikke kender dem..
    Hvis nu folk, især i hesteverden, bare passede sig selv, så vil den ikke være så frygtelig..
    Rider ikke uden hjelm på de heste jeg har i ridning, unge som gamle, men på min egen gør jeg sku en gang i mellem, men af personlige årsager som i bund og grund ikke rager jer..

Mette det var da en dum og latterlig kommentar..

Men hel seriøst, så gider jeg ikke at diskutere med jer.. Det er fint i har jeres meninger, men lad vær med at forpeste andre med jeres bedrevidenhed..

Har i problemer med mig eller min måde at ride, så skriv privat..Så skal i sku nok få nogle svar..

• #30   26. jun 2014 Tine:
    Slå nu øjnene op og se, at det er idioti ikke at passe på sit hoved. Man har kun et...

Ahaah så du tør godt svine os til privat, men ikke offentligt?

• #31   26. jun 2014 Jeg rider primært med hjelm, dog er det da sket et par gange, hvor jeg ikke lige har haft hjelmen på. Måske fordi jeg lige hurtigt skal op på den hest. Dog ville jeg hente den, hvis jeg vidste hesten var en ballademager.
    -Har den altid på, på tur. Mest fordi min hest absolut ikke er turhest.
    -Aldrig under jordarbejde, eller da jeg øvede indparkering, hvor jeg hoppede op.
    -Nogle gange ikke hvis vi tøffer rundt for sjov i ridehallen.
    -Altid når jeg springer.

-Men er ærligt ligeglad med hvad folk gør, de kan da gøre som de vil. At der sker sådan en stor ulykke, sker sjældent, og hvis den sker er det vel deres problem. Det med rollemodeller, altså kender mange der ikke bruger, og det har ikke generet mig eller fået mig til at lade være. smiley

• #32   26. jun 2014 Synes du at en holdning omkring sikkerhed ved altid at ride med hjelm, kaldes bedrevidenhed?? Det kaldes helt og almindelig sund fornuft. Jeg kan da sagtens kalde folk naive, når jeg ikke kender dem. Man behøves altså ikke at kende en person for at vide, at hvad de gør er ikke gennemtænkt smiley Hvis det VAR gennemtænkt, så ville du vide den store risiko, og hvis du alligevel vælger at ride uden hjelm, så er du jo kommet frem til, at ridning uden ridehjelm opvejer risikoen for at få ødelagt din hjerne. Og det er da dumt smiley

• #33   26. jun 2014 Okay, havde ikke regnet at det ville blive et stort skænderi.. smiley

• #34   26. jun 2014 Det har ikke noget med at svine jer til.. Men gider ikke at spille min tid på jer.. Som sagt, vil i mig noget så skriv til mig privat.. følger ikke denne tråd længere..

• #35   26. jun 2014 Synes du sagde farvel for to svar siden Tine? Hvorfor er du her så stadigvæk?

TS: Selvfølgelig bliver det det, det er et ekstremt varmt emne.

• #36   26. jun 2014 Det er overhovedet ikke for at skabe et kæmpe skænderi, og jeg gider bestemt ikke til at skændes over PB. Skrev jo mit indlæg for at deltage i debatten, ikke for at svine andre personligt til smiley

• #37   26. jun 2014 Så sent som i går, faldt jeg af min hest.. Vi red på banen, han bliver forskrækket og løber sin vej. Det resulteret i at jeg lander foran hesten og får en hov i baghovedet.
    Tænk hvis jeg ikke havde haft hjelm på... Så havde det ikke bare været en hjernerystelse jeg havde scoret mig.

Jeg rider altid med hjelm. Kunne ALDRIG drømme om at ride uden! Jeg rider helst ikke med folk der ikke har hjelm på. Uanset hvor idiot sikre deres heste så end er. På tur rider jeg ikke med folk uden hjelm. Så skal jeg bare ikke på tur!
    Det kan godt være at det er folk eget valg, men jeg har ikke lyst til at stå med en anden liv i hænderne lige pludselig, hvis personen falder af og slår hovedet, og bagefter gå resten af mit liv og tænke over hvad jeg kunne have gjort anderledes og hvorfor jeg ikke gjorde sådan og sådan og sådan...

Om jeg bare skal skridte, om jeg skal bade med hesten, så snart jeg sidder på heste ryg er det med hjelm. Har én gang skridtet af uden hjelm. Der var jeg tæt på at falde af. Det sker ALDRIG igen.

• #38   26. jun 2014 Tja jeg er for gammel til at være "sej", så min grund må være: det er mit valg.
    Jeg ejer ikke en ridehjelm og har ikke tanker om at få en.

Har redet uden hjelm siden jeg var 16, og har ikke tænkt mig at ændre det.

Hjelm er super fornuftigt til unger på både hest og cykel, men er du over 18 er det dit eget ansvar og valg.
    Jeg kan ikke tage ansvar for samtlige andre voksne ryttere/cyklister i dk, forventer så sandelig heller ikke at andre skal tage ansvar for mig.
    Er man 18 har man ansvar for sig selv og sit liv.

Og inden nogen spørger, jo jeg er røget af så det basker. Landet lige på hovedet, dog med ridehjelm ( var 15 ) så jeg har prøvet det.

• #39   26. jun 2014 I vores klub, går vi meget op i sikkerhed og har oz sikkerheds certifisering under drf. Og den har vi fået fordi ALLE medlemmer rider med hjelm og der er fokus på alt andet sikkerhed..

• #40   26. jun 2014 Må jeg så ikke lige spørge dig om noget Elin? Hvis du siger, at jeg ikke skal tage ansvar for dig, så lad os lige antage det her:
    Jeg er ude og ride tur sammen med dig, og du slår hul i hovedet fordi du falder af din hest uden hjelm på. Skal jeg så bare ride videre og lade dig ligge, eller vil du sætte pris på at jeg ringer efter en ambulance? For ifølge det du lige har skrevet, så mener du - i forhold til det her eksempel - at jeg ikke skal ringe efter ambulancen, men at du kan klare det selv.

Jeg prøver blot at forstå din holdning, og forstå hvad du skriver. Så tag det nu ikke ilde op smiley

• #41   26. jun 2014 Hippie - Det er jo overhovedet ikke det elin skriver?

• #42   26. jun 2014 Hippi: Det må du gerne spørge om smiley

Det er så ikke det jeg skriver, for det hører ind under et helt andet kapitel.

Det du IKKE skal tage ansvar for et min evt. hjerne skade som følge af manglende hjelm. Jeg har betalt min skat og kan derfor trygt overlades til staten.
    Du skal heller IKKE tage ansvar for min evt. død som følge af manglende hjelm, det var jo mit valg.
    Du skal heller IKKE tage ansvar for mit personlige valg omkring mit liv.
    Formynder samfund har vi nok af, igen en helt andet kapitel smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #43   26. jun 2014 Lad dog folk gøre hvad der passer dem..

Og jeg er ligeglad med hvilket signal jeg sender, jeg har ikke bedt folk om at gøre som mig - desuden er det forældres pligt at opdrage deres børn til at anvende så meget sikkerhed som muligt, ikke andre mennesker..

• #44   26. jun 2014 Linnea:
    Hun skriver at hun har ansvar for sig selv, og at andre ikke skal tage ansvar for hende smiley

• #45   26. jun 2014 Det er yderst sjældent at jeg rider uden hjelm. Det er måske 1 gang om året, ellers har jeg altid hjelmen på.
    Dog har jeg sjældent vest på. Det er kun hvis jeg får springundervisning eller er til træning.
    Cykler heller ikke med hjelm, og har ikke gjort det i årevis. Vil dog gerne have en ny hjelm, men det er ikke lige den der står øverst på listen.

Men jeg kan ikke blive harm over at andre rider uden. Det er deres egen sag og jeg bestemmer ikke over dem smiley

• #46   26. jun 2014 Jeg synes bare det virker flabet at sige, at man jo ikke har bedt folk om at gøre som én selv. Selvfølgelig vil man da gerne have, at der bliver tilkaldt en ambulance, hvis man ligger med hul i hovedet, det er da forståeligt, men alligevel siger man, at andre folk bare skal blande sig udenom, for det rager ikke dem. Nu ville jeg selvfølgelig ikke kunne få mig selv til det, men med den attitude lægger man lidt op til, at det er i orden at jeg bare rider min vej og siger "ja det rager jo ikke mig, hej hej," hvis du ligger med hul i hovedet smiley

• #47   26. jun 2014 Ja ingen andre skal tage ansvar for hendes valg, eller føle sig skyldig hvis ulykken er ude - Ikke at man skal ignorere hende og fortsætte, i stedet for at ringe efter en ambulance. Alle ryttere over ansvar for sig selv, med eller uden ridehjelm. Men derfor skal andre selvfølgelig gøre hvad de kan, hvis der sker en ulykke.

• #48   26. jun 2014 Nemlig Linnea smiley

Du kan sammenligne det med at køre galt uden sikkerheds sele.
    Det var også personens valg at ikke tage selen på, men jeg ville da hjælpe uanset hvad smiley

I den sammenhæng er det bestemt ikke mit ansvar hvad der sker med personen efter følgende.

• #49   26. jun 2014 Men det er jo heller ikke fordi, at jeg kommenterer på folk, hvis de fx. cykler uden cykelhjelm eller jeg ser en, der rider uden ridehjelm. Jeg er enig i, at det er deres egen sag, men ikke ment på den måde at jeg skal blande mig udenom fordi jeg er "bedrevidende" hvis jeg kommenterer på dem, mere fordi at det så også er deres egen sag, når de ligger på jorden og har ødelagt sit hoved smiley

• #50   26. jun 2014 Jeg ville da heller ikke på nogen måde bare fortsætte, hvis min turkamerat røg af og slog hul i hovedet, men selvfølgelig ville jeg da blive sur over, at hun beskyldte mig for at være bedrevidende hvis jeg kommenterede på manglen af hjelm, og at det ikke ragede mig, men når uheldet så er ude (som jeg jo advarede mod), så er det pludselig helt i orden. Er det ikke at spille bedrevidende, hvis man ikke gider at ride med hjelm og bliver sur over at blive kommenteret på, fordi man tænker at det sagtens kan gå, men når det så går galt vil man jo gerne have hjælp? smiley

• #51   26. jun 2014 Jeg holder med Fünke her.

Dog er det sket et par gange jeg har redet uden ridehjelm på min pony, jeg var mindre dengang (det var en shetlænder jeg red på)
    Der er aldrig sket noget med mig, heldigvis. Men gjorde det kun når min mor var med, eller få andre gange. den her shetlænder (Sussi) var aldrig! Bange for noget! Og det passer! Der er aldrig sket noget... Jo engang smiley faldt af ned i brandnælder... :3
    Der havde jeg ridehjelm på. Har den altid på nu og det ville jeg også blive ved med.

Billede af mig og Sussi smiley :

profilbillede
  • #53   26. jun 2014 Ja i dansk ride forbund siger det man skal bære hjelm. men har intet til overs at andreas helgstrand lader deres heste blive kvalt af diverse "ride"-metoder..

Tjoe jeg har intet til overs for DRF, eller Ah for dens sag skyld. men det jo lidt af et sidespring jeg kom med.

Jeg bære hjelm. og til tider ikke.. jeg bestemmer selv. og det skal folk ikke spille fornærmede over.

• #55   26. jun 2014 Jeg synes det burde være et lovkrav at man rider med hjelm.

Jeg bliver irriteret når jeg ser folk ride uden hjelm, især folk under 18 der er kommet på den idé at det er sejt. Meget sejt når du skal tilbringe resten af dit liv som grøntsag.

Det jeg bliver så harm over, er hvor egoistisk det er. Nok er det dig der rider uden hjelm, som pådrager dig nogle skader, men det er altså folk udenom der kommer til at betale. Staten fordi du måske ikke kan arbejde resten af dit liv, din familie fordi du bliver afhængige af dem. Risikoen er der stadig når du rider med hjelm, men den er bare mindre. Derud over, så er det også egoistisk overfor dem som er omkring dig når du rider. For hvis du pludselig ligger i sandkassen med et kraniebrud, så er det andre der skal traumatiseres med det syn. Andre mennesker, der slet ikke har haft noget at skulle sige, fordi at du har valgt kun at tænke på dig selv.

*''Du'' er skrevet til alle dem der rider uden hjelm,ikke direkte til TS.

• #57   26. jun 2014 Helt enig, det burde være et lovkrav. Det handler jo slet ikke om, at folk vil "rage rundt" i andres anliggende, det handler faktisk om at værne om menneskeliv. Der er jo en grund til, at det er et lovkrav at køre med sikkerhedssele. Hvis du kører uden sikkerhedssele og er indblandet i en uheld kan du i værste tilfælde dø - hvis du rider uden hjelm og hesten smider dig af, kan du i værste tilfælde også dø. Så i synes også det er åndsvagt, at der er lovkrav om sikkerhedsselen, fordi "det rager ikke folk om man kører med sikkerhedssele," eller hvad? smiley Jeg kan simpelthen ikke se forskellen, og forstår ikke helt, hvorfor lige et lovkrav om en hjelm, der kan redde liv, er så forfærdeligt fornærmende.

• #58   26. jun 2014 Så længe man ik cykler med hjelm, ska man styre sin hellighed og dobbelmorale lidt.
    Selv om cyklen ik er levende, er der stadig andre i trafikken man ik er herre over.
    Og jeg ser tit cykelister overfor rødt.
    Hvis de blir jordet, ville I så lade dem ligge?
    Og så er det utroligt, at der så ofte er folk der vil blande sig i andres sager.
    Hvorfor ik bare passe sin egen ridning?
    Så er alle glade

• #59   26. jun 2014 Sorte Bandit, jeg ved ikke om jeg er en af dem du hentyder til i dit indlæg? Nu svarer jeg i hvert fald på det, så smiley Selvfølgelig ville jeg aldrig lade en cyklist blive liggende, uanset hjelm eller ej, det kunne jo lige så godt være sket for én, der kørte med hjelm. Ligeledes ville jeg altid hjælpe en rytter, der er faldet, hjelm eller ej. Men jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen, at jeg bare skal passe min egen ridning hvis jeg advarer, men jeg alligevel gerne må "rage i andres sager" når uheldet så virkelig er ude.
    Det handler jo ikke om at blande sig i andres sager. Jeg hader bare at se folk, der laller rundt og ikke tager ansvar for sit eget liv. Det handler om, at jeg føler at jeg er nødt til at sige noget, når det rent faktisk gælder liv og død - det lyder så dramatisk, men intet mindre kan jo beskrive det. Ville du selv have det fint med at sætte dig ind i en bil med din veninde, som ikke tog sikkerhedssele på, opfordrede jeres veninder til bare at lade den hænge, og derefter drønede ud på motorvejen? Ville du synes det var helt okay hvis du udtrykte din bekymring for hendes sikkerhed, og så få kommentaren "det rager ikke dig, folk skal ikke bestemme over mig," lige tilbage i hovedet?

• #61   26. jun 2014 Nu skal i da ikke filtrere! Jeg ser da også mange over 18 år som ride uden hjelm foran små børn og diverse grundet mange "dumme unddskyldninger"..

Lad vær og filtrere!

• #62   27. jun 2014 Fünke. Jeg hentyder ik til nogen, bare generelt til dem der siger ik vil hjælpe dem uden hjelm. Jeg siger ik, at man ska lukke sig inde i sin egen osteklokke. Men at man måske ik går så meget op i, hva naboen laver og hvordan de skræller kartofler.
    Self ska man hjælpe andre, det har man pligt til. Osse selvom de selv er udenom det. Men alle mennesker tar nogle valg, det ka andre sjældent lave om på - heller ik selv om det er dumme valg.
    Og så ka man stadig komme grimt til skade med hjelm.

• #63   27. jun 2014 Har aldrig redet uden hjelm, og har heller ikke intentioner om det. Er lidt ligeglad med om andre ikke gøre, medmindre det er nogle jeg holder af. Men noget andet er så at jeg slet ikke kan sætte mig ind i hvorfor man ikke tager den på. Nu snakker jeg ikke bare om at man ikke tager den på en enkelt dag. Men folk der tit eller altid rider uden hjelm forstår jeg slet slet ikke. Kan ikke se det skrækkelige i hjelmen. Ville faktisk synes det var super underligt at ride uden.
    Kan også godt lide at hjelmen holder håret væk fra min ansigt, så kan faktisk godt lide at have hjelm på smiley

• #64   27. jun 2014 Sorte Bandit:
    Nu er det jo heller ikke fordi, at det er livsfarligt at skrælle kartofler, så det kan slet ikke sammenlignes smiley

• #65   27. jun 2014 Sorte Bandit: men jeg synes netop, at der er forskel på at gå op i, hvordan naboen maler sit hus og så på, at man ikke vil tage ansvar for sit eget liv. Man kan stadig komme slemt til skade selvom man har hjelm på, men ens chancer for at overleve bliver betydeligt højere, hvis du har beskyttelse omkring dit hoved. Det er jo ikke bare en lille ting som at blande sig i, hvordan naboen planter sine buske, men at gøre et andet menneske opmærksom på, hvor livsfarligt det er at ride uden hjelm. Hvis du havde en veninde, som satte sig på sin motorcykel uden hjelm og drønede ud på motorvejen, ville du så ikke også lige spørge hende, hvor hjelmen blev af? Eller rager det bare overhovedet ikke dig? Er det småligt? Jeg vil sige, at der er KÆMPE forskel på at være smålig og så at være bevidst om sine medmennesker smiley

• #66   27. jun 2014 En ting ved jeg nå jeg om går heste så er det altid HJELMEN eller hvis ikke jeg har ridehjelm med så bruger jeg cykelhjelmen!!!!! Også om det brand varmt så gør jeg det!!!! Men hvis jeg er rytterstuen tag jeg den af og lufter hoved så er alt mit sved koldt og det faktisk dejligt! smiley smiley smiley

profilbillede
  • #67   28. jun 2014 "Bland jer uden om, det er ikke jeres problem" ... Det må jeg så indrømme, at det lige præcis er vores problem når det er menneskeliv det handler om. smiley Jeg synes personligt det er så dumt og uansvarligt at sætte sig op på et levende og stort dyr, som en hest uden den vigtigste sikkerhed der findes. Man har kun et hoved, så pas dog for pokker godt på det. Men det indser man jo desværre først når skaden er sket, og man ligger som en grøntsag resten af livet. smiley

• #68   28. jun 2014 Nu har jeg ikke nær-læst alt, men kommer lige med mit input.

Jeg mener man altid skal ride med hjelm. Det er at tage ansvar for sig selv og andre.
    - Jeg forstår ikke helt, hvordan folk kan sige at det ikke er andres problem for det er det jo også? Hvis man selv betaler for diverse operationer og genoptræning m.m. efter skaden, ja så kan vi tage snakke igen, men nu bor vi jo i Danmark, hvor vi alle sammen betaler til hinanden. Jeg gider ikke betale for folks forfængelighed, dovenskab eller hvad der får dem til at lade hjelmen ligge.
    Jeg er selv cyklist med hjelm. Jeg vil hellere svede lidt med hjelmen på end at ende som invalid.
    --Jeg forstår ikke grunden til ikke at tage den på, hvis der er nogen der kommer med en virkelig god en, skal jeg nok revurdere min holdning smiley

• #69   29. jun 2014 Rider altid med ridehjelm ved godt jeg har nogen billeder hvor jeg rider uden Ridehjelm ,ed det var fordi vi skulle tage nogen "specielle" billeder eleres altid med hjelm.

• #70   29. jun 2014 Man kan "reberere" en arm, et ben og en fod. Man kan også være heldig at få en ny lunge, hjerte, lever osv.. Men et kraniebrud kan man ikke bare lige få ny af. Nu er det bare sådan at vores hovede er det mest udsatte og mest skadeligste sted at få en skade på. Men dette tænker rigtig mange desværre ikke over. Og glemmer at der skal intet til før det kan gå frygteligt galt..

Jeg har også engang redet uden hjelm i perioder, og gyser over tanken at have gjort det.. Heldigvis for mig, er der aldrig sket noget.. Og ja vi "kloge" kan jo bare lade være med at blande os.. Men jeg tvivler på det er sjovt at skulle samle en rytter op, fordi hun/han havde "hovedet under armen" og tænkt. "Dette sker aldrig for mig" Min hest gør ikke en flue for træd" eller klassikeren "jeg får hovedepine"

Og ja døden skal vel have en årsag.. Meeen er det ikke dumt at det skal være af den grund, at man er faldet af sin hest i en ung alder?

• #71   29. jun 2014 Så i trækker også folk ind til siden når de cykler uden hjelm? dutter af folk uden sele? Det også menneskeliv det handler om. og kan ende ligeså fatalt som hvis det var en hest.

• #72   29. jun 2014 Det er lidt sværere at skulle hive alle ind til side, der cykler uden hjelm. Jeg er heldigvis ikke støt på nogen der rider uden hjelm, men det er lidt lettere lige at spørge ind til hjelmen, hvis man bare er et par stykker, der skal ride tur sammen smiley
    Jeg ville føle mig uhøflig, hvis jeg trak en helt tilfældig mand ind til siden og gav ham en skider for at cykle uden cykelhjelm - det forholder sig lidt anderledes, når det er ens omgangskreds, man snakker om. Man kan jo ikke på nogen mulig måde stoppe alle, der cykler uden cykelhjelm (og det ville også være underligt at stoppe fremmede mennesker på vej til arbejde), men man kan tage ansvar for sig selv og sine medmennesker, når det handler om dem, man jævnligt rider med smiley
    Man har ikke et ansvar for de tilfældige forbipasserende, man møder i trafikken, men man har et ansvar for at gøre sin omgangskreds opmærksomme, hvis de opfører sig på en måde, der er egoistisk og til fare for både dem selv og andre!

• #73   29. jun 2014 Jeg RIDER altid med hjelm, men det sker altså ofte at jeg sætter mig op på folden uden noget som helst og hygger mig med hesten.

Men jeg synes at der virkelig elegant at ride med hjelm. Jeg synes det er så elegant når dressurrytterne kommer ridende i stævnetøj med en ridehjelm som prik over i'et!
    Så jeg rider ikke kun for sikkerheden, for du kan ALDRIG forudse hestens næste træk, kun antage. Men rider også med den fordi jeg synes at det er ride med hjelm er sejt, flot og elegant!

• #74   29. jun 2014 Hvorfor skal et levende væsen som en hest, med flugt instinkter altid sammenlignes med cykler og biler?? Det kan man IKKE.. En hest er uforudsigelig, og man kan falde af på et split sekund.. Det behøver jo ikke engang være fordi hesten, smider dig af. Den kan ligeså godt være uheldig at glide eller skvatte på benene det oplever man jo også..

• #75   29. jun 2014 Stine H: Nej, man kan ikke sammenligne en cykel med en hest. Men ligesom du ikke kan stole blindt på din hest, kan du heller ikke stole på de andre trafikanter i trafikken. En uopmærksom/påvirket billist er mindst lige så farlig som en "utilregnelig" hest smiley

• #76   29. jun 2014 Ja men jeg mener stadig ikke de to ting, kan sammenlignes.. Der er tale om et dyr som du kan miste alt kontrol over. Og ja det kan man også, med andre trafikanter, men alligevel, så synes jeg ikke der findes nok undskyldninger for ikke at ride med hjelm.. Vi forsøger også at beskytte os selv, så godt vi kan i trafikken, men der kan stadig ske ulykker, og alligvel prøver msn at gøre sit for at undgå det..

• #78   30. jun 2014 At det kan være så svært at forstå man ikke bestemmer over andre mennesker, er mig en gåde.

Det rager jer da en papkegle om andre rider med hjelm,vest, sikkerhedsstøvler, saddel, bid osv. Det er og vil altid blive folks eget valg. At man så syntes det er dumt eller lign er vel helt fair, men at side og prøve lege bedre, bestemme eller hæve sig over andre, er tankevækkende.

Desuden hvis man vil have folk rider med hjelm og alt andet er dumt, bør man være sikker på man ej er dobbeltmoralsk, og dette indebære netop vest, hjelm over ALT omgang med hest også jorden, cykelhjelm, sele i bilen, sikkerhedssko i nærheden af hest, osv osv. At sige dette ej er det samme, DET er en dårlig undskyldning for at undgå brug er dette.

• #80   30. jun 2014 Stine: Du har helt ret i, at vi kan miste kontrollen over vores hest, men igen: vi har heller ikke kontrol over vores medtrafikanter. Vi mennesker er jo lige så levende som hestene smiley Jeg mener bestemt også, at de gode undskyldninger for at ride uden hjelm er meget, meget få - men jeg har samme mening om brug af cykelhjelm (eller mangel på denne) smiley

• #81   30. jun 2014 Så går du vel blot stadig med vest og hjelm konstant i nærheden af en hest?
    Om du sidder på den eller kun omgås den, kan du blive losset i hovedet eller ryg.
    Inden du siger ' ryggen er ej så slem som hovedet' så jo, et rigtigt fald/træf og du har brækket ryggen eller bliver lammet. Folk glemmer lidt at den del af kroppen også kan medføre omgående død, eller ruineret liv resten af livet.

Og igen, der er der ingen forskel på ridning eller omgangen med hesten.

• #82   30. jun 2014 Netop som Ullahesten skriver! Selvom man ikke kan sammenligne det vi sidder på er det vi da stadig et menneske om vi sidder på hest, bil helikopter eller hvad det nu er. Det er da stadig farligt at køre ud foran en anden bil hvor bilen kører 80 km/t som det er med en hest der for et chok og springer til side. derfor synes jeg det da er dobbeltmoralsk at man ikke har cykel hjelm på eller sele på ( jeg vil IKKE slå alle over en streg)

Og ikke mindst har ridehjelmen på bare man omgåes hesten!!!

Ved i hvad?? De fleste uheld jeg har haft er når jeg har været på jorden ved siden af hesten. så det der kan i da godt holde op med? det da lige så farligt at klappe/trække en hest som at side på den. jeg har da fået flere fatale slag fra jorden af da!!

• #83   30. jun 2014 Nu er der store forskel på at opfordre folk til at ride med hjelm til at sige at i SKAL ride med den. Det er der ikke nogen i tråden der skriver man skal. Der er heller ej nogen der bestemmer det. Hvad man vil med sit liv er der ingen der kan eller skal bestemme. Synes bare man burde tænke sig om, og bruge hovedet fornuftigt.. Og det synes jeg ikke man gør, når man vælger at ride uden.. Man har lov at stille undren spørgsmål. Når nu man mener der ikke er nogen dårlige undskyldninger for at ride uden. Når man som feks. Jeg ved hvor hurtigt man klan miste livet og alt kan blive sort hvornår det skal være. Ja så tænker man nok anderledes over livet, end andre..

• #84   30. jun 2014 Nej men dem som opfordre folk kan jeg ikke se hvorfor det er så svært at opfordre folk som cykler uden hjelm, køre uden sele eller have hjelm på i stalden? Er det ikke at være snæversynet? smiley

• #85   30. jun 2014 Hvem siger at man ikke gør det Stald Limira?? Igen så synes jeg ikke man kan sammenligne de ting.. Det er så typisk at smide de der kommentar over "bordet" Jeg er sådan set fløjtende ligeglad med, hvad folk gør med deres liv.. Jeg kender jer ikke, og har ikke noget at gøre med dig/jer. Men derfor kan man godt alligevel tænke hvor tankeløst det er, og hvor færdeligt det vil være til jeres efterladte, hvis det en dag går galt.. Kan ikke forstå man er så ligeglad og kold med sit liv.. Men igen jeg er ligeglad, men man må gerne undre sig. smiley

• #86   30. jun 2014 Åh ja, nu kan jeg se du "kun" er 16 år.. Måske man tænker anderledes i den alder, og ikke har hel samme kendskab til det at miste..

• #87   30. jun 2014 Hold kæft mand hvor lavt! Undskyld jeg siger det.

Skal jeg også sige "ej du er 31, blah blah blah!!". No offence men det er for mig at lyde somom jeg ikke aner en skid og jeg bare sidder og triller bussemænd. hold da op...

Ja men jeg synes da det er snæversynet? smiley
    hvorfor er der forskel på menneskeliv? Det samme som dem der ikke bruger vest? Hvad er jeres undskyldning??

• #88   1. jul 2014 Gør du bare det. Det genere ikke mig.. Men jeg tænkte på samme måde, da jeg var 16 år. Og tænkte der ALDRIG, ville ske mig noget.. Lige indtil man opdager hvor skrøbeligt ens liv faktisk er. Men igen, jeg er lige glad med de 100.000 undskyldninger der er for at undgå ridehjelmen.. Gør hvad i vil, det genere ikke mig.. Man kan ikke tvinge folk til ting de ikke vil, men man kan opfordre kraftigt til at gøre det. Der er stor forskel.. Men slut herfra, det er ikke min hovedepine, og skal gå og tænke over folks dumheder.

• #89   1. jul 2014 Sådanne emner stråler med dobbeltmorale.

• #90   1. jul 2014 I bund og grund synes jeg det handler om, at man har et ansvar over for sine medmennesker. Det betyder, at hvis ens kamerater er ved at gøre noget, som man bedømmer kan være livsfarligt, så siger man altså fra. Derfor synes jeg det er utroligt flabet - og sårende - at komme med kommentaren "det rager ikke dig, pas dig selv," hvis det var en bekendt, der bekymrede sig om ens liv.
    For selvfølgelig vil man jo gerne have hjælp, hvis det så går galt, og derfor synes jeg det virker som en arrogant kommentar, fordi man kommer til at virke bedrevidende og højere hævet, når man ikke vil have, at andre prøver at imødegå en eventuel ulykke.

Hvis man for eksempel var der, dengang hende pigen bandt tøjlerne om sig selv og blev slået ihjel da hun blev slæbt efter hesten - ville i så bare have holdt jeres mund, da en pige bandt tøjlerne om sig selv? Men det rager måske ikke jer? Selvfølgelig vil man da sige noget, når man kan se, at det kan være livsfarligt. Og sådan ser jeg på, at folk rider uden ridehjelm - jeg stopper ikke nogle tilfældige for at give dem en skideballe, men du kan tro at jeg siger det til min kamerat, hvis hun på en tur rider uden ridehjelm, fordi det er livsfarligt. Og hold nu op, hvor ville hun være en flabet og sårende veninde, hvis hun kom med svaret "det rager ikke dig, bland dig udenom" smiley

• #91   1. jul 2014 Jeg rider ALTID med ridehjelm, én gang har jeg kommet til at ride uden, og jeg fortryder det sådan. Om jeg forstår dem som tager hjelmen af for at tage billeder, eller dem som aldrig rider med hjelm, eller kun af og til.
    Første gang jeg faldt af en hest, var da jeg ikke fik ordentlig fast i sadlen da jeg skulle op og endte så med at sidde fast i stigbøjlen, jeg faldt, hesten fik et chok og galopperer ellers afsted med mig hængende i den ene stigbøjle, havde jeg ikke haft hjelm på, er jeg da sikker på at jeg var kommet slemt til skade.
    Jeg har også prøvet at ride på den der sparkede en pige i hovedet fordi hun gik for tæt på, heldigvis havde hun da hjelm på.

• #92   2. jul 2014 Jeg har aldrig tænkt tanken, om jeg rider med ridehjelm. For mig er det, at tage min ridehjelm på det samme som at tage mine ridebukser på, tage mine ridestøvler på, at strigle og ligge sadel og hovedetøj på min hest inden jeg skal ud at ride.

Jeg har aldrig tænkt det som et valg - det er bare noget jeg gør. Jeg har aldrig siddet på en hest og ikke haft ridehjelm på. Mit hovede er simpelthen for godt til sådan en dumhed, som jeg personligt mener det er ikke at ride med ridehjelm.

Det er ligesom hvis man køre bil, så tænker jeg heller ikke over om jeg har sele på - for det er ren refleks smiley

• #93   21. jul 2014 Åh nej! Her sidder jeg som en af de mange dumme, uhelds-søgende, intetanende, øretæveindbydende, morale-manglende, idiotiske, undskyldningsbetyngede, tomhjernede, ligeglade, selvmordstruede, irriterende, livsfarlige, dovne, ansvarsløse, ukontrollerbare, tankeløse mennesker, der jævnligt hopper op på en hest uden hjelm. Jeg har sågar heller ikke vest på og mine stigbøjler er i øjeblikket også uden sikkerhed. Og jeg er endda også en af dem, der kan finde på at ligge billeder op af det på sociale medier!

Nu sidder de fleste af jer nok og ryster på hovedet, og det er en god ting, synes jeg, så kan tankerne blive sat lidt i gang, og debatten her kunne måske blive trukket op på et niveau, hvor det er muligt at tale sammen menneske til menneske - og ikke menneske til idiot-der-ikke-bruger-hjelm. Samtidig vil jeg frabede alle former for "opfordringer", der kommer til udtryk gennem negative og nedladende kommentarer, for jeg vil vove den påstand, at jeg - det måske kommer som et chok for nogle af jer - har intelligens over gennemsnittet her på sitet!

Hvorfor gør jeg det så? Det er et fandens godt spørgsmål! Jeg har ikke taget et bevidst valg om, at jeg fra en given dags dato ikke længere ønsker at bære hjelm på noget tidspunkt. Ej heller har jeg tænkt, at jeg vil spolere samtlige ridepigers - og ridepiger-to-be's - opfattelse af samværet med heste og dertilhørende sikkerhed, ved ikke at bære hjelm. Det er simpelthen bare noget, jeg bare ikke altid gør. Men jo, jeg ejer da en flot, dyr og sikkerhedsgodkendt ridehjelm, som er blevet brugt flittigt gennem årene, selvom den ikke er blevet brugt hver dag! I den sammenhæng vil jeg gerne slå fast, at jeg hverken er for doven, for dum eller uintelligent til ikke at passe på mit kostbare hoved - ligesom jeg vil påstå, at ingen af de andre piger, der ikke bærer hjelm under ridning, gør det, fordi de er dumme, dovne eller uintelligente. Der er muligvis nogen derude, der finder det "sejt", fordi de har set nogle dygtige ryttere på en hesteryg uden hjelm - what do I know? Og i et sådan tilfælde kan jeg da også godt rulle lidt med øjnene, ligesom jeg gør med dem, der synes det er "sejt" at tage stoffer eller banke et andet menneske, hvilket i sidste ende faktisk kan være mindst ligeså farligt.
    Overvejer jeg dagligt hvilke konsekvenser, det kan have, at jeg ikke bærer hjelm? Endnu et forbandet godt spørgsmål! Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det. På samme måde, som jeg ikke tænker over, at sukkersyge kan medføre diabetes, aspartam kan gøre mig blind og at der kan falde satellit-rester ned og slå mig ihjel - det er jo ikke noget, der på nogen måde fylder i mit hoved. Skulle det en dag ske, at uheldet er ude, ja, så er det jo et valg, jeg selv har truffet - ligesom jeg stadig lystigt indtager både sukker og aspartam!

Og endnu et godt spørgsmål: HVORFOR er det overhovedet noget, I ligger jeres hoveder i blød over (og ja, spørgsmålet gik ud til jer, der bliver harme over at se en rytter uden hjelm)? "Fordi det er os, der skal samle resterne af jeres hjerner op". Nej, det skal der nok være nogle ambulancefolk, der gør for jer. "Fordi vi skal ringe til ambulancen og fange din hest". Ja, hvilket I også skulle, hvis jeg var pakket ind i bobleplast!? Byd ind, byd ind smiley

Jeg har bevidst undladt at nævne hvilke sammenhænge, jeg vælger at bære hjelm og ikke bærer hjelm, da det fremgår ret tydeligt, at det ikke har relevans i denne debat. Ej heller har det relevans hvilken type hest, vi har med at gøre, hvor gammel den er eller hvad den kan eller ikke kan. Mit erfaringsgrundlag og alder er ligeledes underordnet i dette forum, hvilket derfor også undlades smiley Jeg ved ikke om jeg skal sige, at jeg er ked af, at jeg gør jer harme, for det er jeg egentlig ikke... Det er nok et område, I selv må arbejde med med, og så vil jeg smutte ud og ride endnu en hest - måske uden hjelm smiley

• #94   21. jul 2014 Lea
    Haha "intelligens over gennemsnittet på dette site"... - arrogance kommer da vidst lige så let til dig som at undlade hjelmen ;o)

• #95   21. jul 2014 Lea - Jamen hvorfor gider du spilde tid på sådan et langt indlæg? Vi er jo bare en flot uintelligente hestepiger, du er os jo langt overlegen alligevel smiley

• #96   21. jul 2014 For en pige, der svarer kraftigt tilbage på at blive kaldt tankeløs, gør du det nu meget godt ved at kalde andre umenneskelige, uintelligente og tomhjernede, og så lige hæve dig op over gennemsnittet. Du er da ikke et hak bedre smiley

• #97   21. jul 2014 Jeg kunne ikke være med ligeglad med om folk rider uden hjelm. Det er deres problem, jeg gider bare ikke rydde op efter dem, hvis de skvatter af og splatter melonen ud over det hele.

Jeg rider ikke uden hjelm, for jeg tør ikke.. Jeg tager gerne et mega varmt hoved, svedigt hattehår og en bette hovedpine, det er ikke noget der generer mig så meget, at jeg ikke vil have min hjelm på.

Omvendt siger jeg dog ikke noget, hvis folk på banen rider uden hjelm. Deres hoved, deres business..

• #98   21. jul 2014 Lisa-Maria: Netop! Ligesom niveauet jo allerede er lagt i debatten smiley

Linnea: Ærgerlig kommentar eftersom jeg ikke har kaldt nogen uintelligente. Tværtimod har jeg argumenteret imod alle andre indlæg, hvor folk, der rider uden hjelm, bliver kaldt uintelligente smiley

Fünke: Hvem præcis har jeg kaldt umenneskelig, uintelligent og tomhjernet? smiley

- Jeg er helt enig med dig, Melanie, selvom jeg står lidt på den anden side smiley Om folk rider med eller uden hjelm, vest, sikkerhedsbøjler, reflekser, kunstige negle, make-up eller hairextensions, er det absolut nobody's business, but their own! Der vil til enhver tid være nogle beslutninger, der af sikkerhedsmæssige årsager vil være mere hensigtsmæssige, men hvorfor i alverden blive harm over de beslutninger, som folk hver især tager? Beslutninger som på absolut ingen måde har med andre end en selv at gøre! smiley

Og så kan I for øvrigt læse mit indlæg som I vil, med den ironi - eller mangel på samme - som I vil kunne finde hist og her. Og desuden overveje jeres ordvalg i fremtidige indlæg om andre folks intellekt, holdninger og meninger smiley

• #99   21. jul 2014 Lea - Jeg synes det er en dårlig ide at ride uden hjelm, men det er også det. Jeg gider sgu ikke gå så meget op i hvad andre laver på deres hest, så længe hesten ikke lider overlast. Hvad jeg synes, er ikke nødvendigvis det andre synes og fred være med det. Jeg gør hvad jeg føler er bedst for mig, ligesom alle andre gør hvad de synes er bedst for dem.

Jeg er søreme heller ikke hellig, jeg rider unghest uden vest på og jeg cykler da også uden cykelhjelm. Men hjelmen er på når jeg rider.

• #100   21. jul 2014 Melanie:
    Det er bestemt heller ikke fordi jeg selv synes det er skide smart at ride uden hjelm og jeg vil ikke på nogen måde opfordre andre til at lade hjelmen ligge - men ligesom der er så pokkers mange andre ting, der er mindst ligeså farligt, som at undlade ridehjelmen, så synes jeg, at det er en sjov ting at danne sig så stærke holdninger til, når det i og for sig ikke berører andre smiley

• #101   21. jul 2014 Når du påstår, at du har intelligens over gennemsnittether på siden, og at "så kan tankerne blive sat lidt i gang," så hentyder man da til at andre er uintelligente og tomhjernede? smiley
    Og ja, jeg har selv kaldt andre for uintelligente og det står jeg da ved. Men det virkede bare arrogant ikke at synes, at andre kan tillade sig at kalde én for "dum" og derefter selv nedgøre andre. Det er i hvert fald måden, jeg har opfattet dit indlæg på smiley

• #103   21. jul 2014 Jeg rider heller ikke med sikkerhedsbøjler, til gengæld glider mine fødder ud af bøjlerne hele tiden.
    Jeg rider dog altid med ridehjelm, dog aldrig sikkerhedsvest, medmindre jeg springer.

• #104   21. jul 2014 Jeg rider også med sikkerhedsbøjler smiley

• #105   21. jul 2014 Fünke:
    Ikke det mindste har jeg hentydet til, at nogen er hverken uintelligente eller tomhjernede - og jeg vil med glæde gentage mig selv til uendeligheder, for jeg mener bestemt ikke, at der findes noget som uintelligente eller tomhjernede mennesker!
    - Everyone's a genius, but if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it's stupid smiley

Og med hensyn til mit indlæg - endnu engang - så læs det igen med en mere ironisk undertone, eftersom tonen er lagt på niveau med størstedelen af de vanvittigt mange indlæg med ene nedladende gentagelser smiley

• #108   22. jul 2014 Jeg rider altid med hjelm, hellere en lille smugle ubehag i varmen end at ende sig liv som grønsag (og ja ved godt man kan brække nakken og ryg alligevel men i ved hvad jeg mener smiley )
    Og er også så "hellig" at jeg altid cykler med en cykelhjelm også, mit hovede skal bare ikke komme til skade.

• #109   22. jul 2014 Må også indrømme at jeg ikke forstår "børn skal, voksne behøver ikke" holdningen? Det er da ekstremt dobbeltmoralsk! Dit kranie er ikke stærkere bare fordi nu er man fyldt 18 og "voksen"
    Jeg vil altid ryste på hovedet over folk der rider uden hjelm, og er da glad for at se de fine dressurryttere er begyndt at bruge hjelm også, mange endda inde på banen. Andre skifter så til hatten lige inden de skal ind, og tja det er vel bedre end ingen ting smiley

• #110   22. jul 2014 Lea: okay, det var bare sådan jeg opfattede dit indlæg smiley Jeg kan sagtens se det satiriske i dit indlæg, men lige præcis dén med "intelligens over gennemsnittet" forstod jeg ikke som om du bogstavelig talt havde højere IQ end halvdelen, men som om at du hævede dig op over alle os andre og påstod, at du i hvert fald var langt klogere smiley
    Og ja, nu ved jeg godt at jeg selv har hævet mig over andre ved at sige, at nogle mennesker slet ikke tænker over at de rider uden ridehjelm, men jeg hæftede mig bare ved at du skrev, at du ikke synes man kan sige at andre er uintelligente, men derefter netop selv kalder andre for uintelligente - igen, jeg har måske opfattet dit indlæg på en anden måde end det var tænkt.

• #111   22. jul 2014 Grafik: helt enig! Det er jo fordi, at man som over 18 nu har retten over sig selv, og derfor ikke kan "bestemmes over" på samme måde. Men jeg synes det er noget pjat, for mht. sikkerhed er det jo ikke kun børn, der skal køre med sikkerhedssele - nej, det får de voksne sørme også lov til, for det er et lovkrav. Som voksen kan du da komme lige så slemt til skade hvis du kører uden sikkerhedssele som du kan, hvis du er barn.

Som argument bruger mange, at "som voksen er det ens eget ansvar om man vil bruge ridehjelm" - og ja, det er fuldkommen dit eget ansvar, men nogle gange er man altså bare nødt til at nedsætte nogle regler, der kan skærpe sikkerheden, præcis som det er et lovkrav at køre med sikkerhedssele, uanset om du så er barn eller voksen.

• #112   22. jul 2014 Funke
    Der er jo også regler for dem over 18. Er man på en rideskole under drf skal man ride med hjelm ligemeget hvor gammel man er. Er man på et privat sted der ikke er under fx drf, er der jo i princippet heller ikke regler for dem under 18 smiley

• #113   22. jul 2014 Ja det har du selvfølgelig ret i smiley

Kommentér på:
Ridehjelmen !!!!!

Annonce