Ridehjelmen !!!!! Ridehjelmen !!!!!
Hej med jer
Dette er nok et "varmt" emne, men bliver altså lidt harm, når jeg ser ryttere uden ridehjelm. Om det er professionelle eller amartøre, det er for mig lige meget.. Hvorfor er det så sejt, at ride uden hjelm ??
De professionelle burde ride med hjelm, da de jo er et forbillede for de små/unge piger og drenge. Det er lidt svært at argumentere for, at de skal ride med hjelm, når de "store" kanoner IKKE gør. Er det kun mig der har det sådan ??
Jeg skal ikke pudse min glorie, for har da selv redet uden hjelm, en gang. Der skete ikke noget - heldigvis - og nu sætter jeg mig IKKE op på hesten UDEN hjelm. Jeg føler mig nøgen uden den.
I vores rideklub - under DRF - SKAL vi ride med hjelm. Også hvis vi har hesten hjemme, rider uden for klubbens område, til stævner. Bare det at være medlem af klubben, så er du forpligtet til at have hjelm på. Det har været svært for et par stykker, at finde ud af, men det begynder at hjælpe.
Der må da være andre klubber, der har de samme regler ?!
Klubben kan blive smidt ud af DRF, hvis reglen ikke overholdes og rytteren kan få karantæne. Jeg vil ikke være skyld i, at klubben bliver smidt ud og får et dårligt rygte pga. det..
Må jeg høre, om jeg er den eneste, med disse tanker og holdninger ??!!
Må indrømme at jeg tit tænker, at jeg vil afvise en hest herinde, hvis rytteren ikke har hjelm på. Ved godt det er rytterens eget ansvar, men for pokker, hvor bliver jeg harm..
TÆNK PÅ SIGNALET I SENDER
Mvh Vinka
aug 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 26
jul 2010
Følger: 100 Følgere: 96 Emner: 124 Svar: 1.993
jul 2010
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
Jeg kræver altid at folk har hjelm på, hvis de rider min hest eller rider sammen med mig. Sidstnævnte fordi jeg synes det er uansvarligt og tankeløst at sætte en anden person i den situation at se en anden person slå hul i hovedet, hvis denne falder af. Så er man jo traumatiseret for livet, og jeg ønsker ikke at have ansvar for en andens liv på den måde, det ville ikke være fair
Der hvor jeg rider skal man have hjelm på, er jeg i hvert fald ret sikker på, for ingen rider uden hjelm deroppe. Vi er - eller de fleste er i hvert fald - gode til også at hoppe i vesten, når man tager en tur i skoven. Og når der er springundervisning er hjelm og vest et krav. Det er jeg glad for må jeg sige, da jeg synes det er decideret dumt at ride uden.
Har det på samme måde med cykelhjelm. Den smider jeg også på hovedet, fordi jeg synes alt andet er for dumt.
Hellere et hul i hjelmen end et hul i skallen, just saying
feb 2010
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 82 Svar: 647
Eller hvis jeg bader med hesten.
Jeg kan også godt sætte mig op, og bare sidde uden hjelm, men jeg rider ikke andet end skridt uden hjelm.
Jeg har en enkelt gang redet uden hjelm, i alle gangarter, og det føles forkert!
Det var kun fordi jeg havde glemt hjelmen, og den eneste der var derude var ALT for lille til mig, så jeg blev nødt til at ride uden.
Jeg havde fotograf med derude, så jeg kunne ikke rigtig lade vær at ride
Jeg synes ikke det er sejt at ride uden hjelm.
Jeg gør det kun fordi jeg har det varmt, og når det sker skridter jeg af.
maj 2011
Følger: 39 Følgere: 34 Heste: 2 Svar: 16
dec 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 153
Ja - jeg rider selv uden ridehjelm en gang i mellem, men ikke for at være "sej" som du skriver..
Forstår virkelig ikke hvordan det kan være sådan et stort irritations moment for nogle mennesker (inkl. dig ts)..
Ser også tit forældre der cykler uden cykelhjelm.. er det så ok?
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 17
mht vesten.. så skal alle vores elevryttere under 16 år have vest på til hold undervisning og til springundervisning skal alle have vest på.
jeg er selv begyndt at bruge vest når jeg rider i skoven. vi har veste i klubben som vi kan låne, hvilket jeg synes er super skønt
nov 2011
Men det er min sag, hvis vi er ude og ride en tur, din hest bukker dig af og du slår hul i hovedet. Så står jeg med to heste og skal forsøge at ringe efter en ambulance... og dør du af det, så vil jeg føle mig skyldig resten af livet. JA det kan godt ske, selvom du har hjelm på, men skaderne er som regel større, hvis du falder af uden hjelm... -.-
Så folk som rider uden hjelm kan ikke gøre mig harm, men jeg nægter bare at ride sammen med dem, fordi jeg ikke gider have ansvaret og skyldfølelse, hvis de kommer til skade.
dec 2005
Har ikke skrevet noget med tur.. vel ??
På tur har jeg den altid på, fordi der er mig og min hest ikke altid herre over hvad der sker.. som i trafikkanter, andre dyr, mennesker mm...
Så vær dog ligeglad...
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
nov 2011
Har det på samme måde på banen. Rider der ikke, hvis folk rider rundt uden hjelm... Du kan gøre hvad du har lyst til, bare du ikke rider sammen med mig. Så rid du da endelig rundt og slå hul i hovedet... det er jo non of my business.
jan 2008
jan 2008
Tine, så tror jeg lige du skal sætte dig lidt ind i, at du SAGTENS kan slå hul i hovedet inde i ridehuset, så let som du kan på en tur
feb 2010
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 82 Svar: 647
dec 2005
Det gør mig sku bare lidt sur over at folk har så skide travlt med hvad andre gør..
Tag en chillpille og slap af.. Det er folks egen sag..
Forstår virkelig ikke det kan bringe jeres pis i kog.. Men det er godt i er så hellige, i har vel også ridehjelm på fra jorden af, da det er der langt de fleste ulykker sker.. ?!
Men ha' en god dag...
dec 2005
okt 2013
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 101
Jeg rider med hjelm, og kunne aldrig drømme om at ride uden! Det er simpelthen for farligt. Du ved ALDRIG om der pludseligt sker et eller andet. Så kan du og din hest af et noget så stærkt bånd, men igen, den kan stadig godt snuble. Jeg synes at det er dumt at ride uden hjelm, og jeg vil ikke ride sammen med nogen, der ikke rider med hjelm med mindre det er til en Western konkurence eller voltigering etc.
nov 2011
Ja jeg har hjelm på fra jorden af, hvis jeg longere eller går tur med min hest, men ellers ikke. Jeg bekymre mig bare for andre mennesker, og for hvad der sker med dem. Men du må da undskylde, at jeg bekymre mig for dit hoved Tine. Det var da bestemt ikke min mening at genere dig, jeg synes bare at der er rigeligt med mennesker som dør af rideulykker MED hjelm på...
dec 2005
jan 2008
Nu handler det jo ikke om en lille ting, som at man fx. har travlt med at se på, hvad andre folk spiser (eller noget i den stil), men faktisk om liv. Jeg hader egentlig bare at se folk, der ikke tager ansvar for sig selv, når de er så naive og ja - dumme.
Jeg vil da vædde med, at du ville føle dig lidt sur, hvis du en dag blev smidt af og brækkede næsen, og jeg så bare stod og grinte og sagde "haha, hvad sagde jeg." Men jeg skal jo blande mig udenom og det er folks egen sag, så jeg håber du synes det er i orden, at du ikke får hjælp den dag du ligger med hul i hovedet, fordi andre bare skulle blande sig udenom - hvis de skulle blande sig udenom før, så skal de vel også bare blande sig udenom, når du ligger med et ødelagt ansigt
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.324
nov 2011
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.647
Men jeg ser dog også en positiv udvikling rundt om i landet på de forskellige opstaldningssteder, hvor der er en hel del af dem, der er begyndt at ride med hjelm. Det er super dejligt at se
dec 2005
Hvis nu folk, især i hesteverden, bare passede sig selv, så vil den ikke være så frygtelig..
Rider ikke uden hjelm på de heste jeg har i ridning, unge som gamle, men på min egen gør jeg sku en gang i mellem, men af personlige årsager som i bund og grund ikke rager jer..
Mette det var da en dum og latterlig kommentar..
Men hel seriøst, så gider jeg ikke at diskutere med jer.. Det er fint i har jeres meninger, men lad vær med at forpeste andre med jeres bedrevidenhed..
Har i problemer med mig eller min måde at ride, så skriv privat..Så skal i sku nok få nogle svar..
nov 2011
Slå nu øjnene op og se, at det er idioti ikke at passe på sit hoved. Man har kun et...
Ahaah så du tør godt svine os til privat, men ikke offentligt?
apr 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 175
-Har den altid på, på tur. Mest fordi min hest absolut ikke er turhest.
-Aldrig under jordarbejde, eller da jeg øvede indparkering, hvor jeg hoppede op.
-Nogle gange ikke hvis vi tøffer rundt for sjov i ridehallen.
-Altid når jeg springer.
-Men er ærligt ligeglad med hvad folk gør, de kan da gøre som de vil. At der sker sådan en stor ulykke, sker sjældent, og hvis den sker er det vel deres problem. Det med rollemodeller, altså kender mange der ikke bruger, og det har ikke generet mig eller fået mig til at lade være.
jan 2008
mar 2008
dec 2005
nov 2011
TS: Selvfølgelig bliver det det, det er et ekstremt varmt emne.
jan 2008
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.285
Tænk hvis jeg ikke havde haft hjelm på... Så havde det ikke bare været en hjernerystelse jeg havde scoret mig.
Jeg rider altid med hjelm. Kunne ALDRIG drømme om at ride uden! Jeg rider helst ikke med folk der ikke har hjelm på. Uanset hvor idiot sikre deres heste så end er. På tur rider jeg ikke med folk uden hjelm. Så skal jeg bare ikke på tur!
Det kan godt være at det er folk eget valg, men jeg har ikke lyst til at stå med en anden liv i hænderne lige pludselig, hvis personen falder af og slår hovedet, og bagefter gå resten af mit liv og tænke over hvad jeg kunne have gjort anderledes og hvorfor jeg ikke gjorde sådan og sådan og sådan...
Om jeg bare skal skridte, om jeg skal bade med hesten, så snart jeg sidder på heste ryg er det med hjelm. Har én gang skridtet af uden hjelm. Der var jeg tæt på at falde af. Det sker ALDRIG igen.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
Jeg ejer ikke en ridehjelm og har ikke tanker om at få en.
Har redet uden hjelm siden jeg var 16, og har ikke tænkt mig at ændre det.
Hjelm er super fornuftigt til unger på både hest og cykel, men er du over 18 er det dit eget ansvar og valg.
Jeg kan ikke tage ansvar for samtlige andre voksne ryttere/cyklister i dk, forventer så sandelig heller ikke at andre skal tage ansvar for mig.
Er man 18 har man ansvar for sig selv og sit liv.
Og inden nogen spørger, jo jeg er røget af så det basker. Landet lige på hovedet, dog med ridehjelm ( var 15 ) så jeg har prøvet det.
mar 2008
nov 2011
Jeg er ude og ride tur sammen med dig, og du slår hul i hovedet fordi du falder af din hest uden hjelm på. Skal jeg så bare ride videre og lade dig ligge, eller vil du sætte pris på at jeg ringer efter en ambulance? For ifølge det du lige har skrevet, så mener du - i forhold til det her eksempel - at jeg ikke skal ringe efter ambulancen, men at du kan klare det selv.
Jeg prøver blot at forstå din holdning, og forstå hvad du skriver. Så tag det nu ikke ilde op
sep 2013
maj 2008
Det er så ikke det jeg skriver, for det hører ind under et helt andet kapitel.
Det du IKKE skal tage ansvar for et min evt. hjerne skade som følge af manglende hjelm. Jeg har betalt min skat og kan derfor trygt overlades til staten.
Du skal heller IKKE tage ansvar for min evt. død som følge af manglende hjelm, det var jo mit valg.
Du skal heller IKKE tage ansvar for mit personlige valg omkring mit liv.
Formynder samfund har vi nok af, igen en helt andet kapitel
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Og jeg er ligeglad med hvilket signal jeg sender, jeg har ikke bedt folk om at gøre som mig - desuden er det forældres pligt at opdrage deres børn til at anvende så meget sikkerhed som muligt, ikke andre mennesker..
nov 2011
Hun skriver at hun har ansvar for sig selv, og at andre ikke skal tage ansvar for hende
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1263 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.444
Dog har jeg sjældent vest på. Det er kun hvis jeg får springundervisning eller er til træning.
Cykler heller ikke med hjelm, og har ikke gjort det i årevis. Vil dog gerne have en ny hjelm, men det er ikke lige den der står øverst på listen.
Men jeg kan ikke blive harm over at andre rider uden. Det er deres egen sag og jeg bestemmer ikke over dem
jan 2008
sep 2013
maj 2008
Du kan sammenligne det med at køre galt uden sikkerheds sele.
Det var også personens valg at ikke tage selen på, men jeg ville da hjælpe uanset hvad
I den sammenhæng er det bestemt ikke mit ansvar hvad der sker med personen efter følgende.
jan 2008
jan 2008
jul 2013
Følger: 107 Følgere: 91 Heste: 4 Emner: 147 Svar: 728
Dog er det sket et par gange jeg har redet uden ridehjelm på min pony, jeg var mindre dengang (det var en shetlænder jeg red på)
Der er aldrig sket noget med mig, heldigvis. Men gjorde det kun når min mor var med, eller få andre gange. den her shetlænder (Sussi) var aldrig! Bange for noget! Og det passer! Der er aldrig sket noget... Jo engang
Der havde jeg ridehjelm på. Har den altid på nu og det ville jeg også blive ved med.
Billede af mig og Sussi
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Tjoe jeg har intet til overs for DRF, eller Ah for dens sag skyld. men det jo lidt af et sidespring jeg kom med.
Jeg bære hjelm. og til tider ikke.. jeg bestemmer selv. og det skal folk ikke spille fornærmede over.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.525
Jeg bliver irriteret når jeg ser folk ride uden hjelm, især folk under 18 der er kommet på den idé at det er sejt. Meget sejt når du skal tilbringe resten af dit liv som grøntsag.
Det jeg bliver så harm over, er hvor egoistisk det er. Nok er det dig der rider uden hjelm, som pådrager dig nogle skader, men det er altså folk udenom der kommer til at betale. Staten fordi du måske ikke kan arbejde resten af dit liv, din familie fordi du bliver afhængige af dem. Risikoen er der stadig når du rider med hjelm, men den er bare mindre. Derud over, så er det også egoistisk overfor dem som er omkring dig når du rider. For hvis du pludselig ligger i sandkassen med et kraniebrud, så er det andre der skal traumatiseres med det syn. Andre mennesker, der slet ikke har haft noget at skulle sige, fordi at du har valgt kun at tænke på dig selv.
*''Du'' er skrevet til alle dem der rider uden hjelm,ikke direkte til TS.
jan 2008
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Selv om cyklen ik er levende, er der stadig andre i trafikken man ik er herre over.
Og jeg ser tit cykelister overfor rødt.
Hvis de blir jordet, ville I så lade dem ligge?
Og så er det utroligt, at der så ofte er folk der vil blande sig i andres sager.
Hvorfor ik bare passe sin egen ridning?
Så er alle glade
jan 2008
Det handler jo ikke om at blande sig i andres sager. Jeg hader bare at se folk, der laller rundt og ikke tager ansvar for sit eget liv. Det handler om, at jeg føler at jeg er nødt til at sige noget, når det rent faktisk gælder liv og død - det lyder så dramatisk, men intet mindre kan jo beskrive det. Ville du selv have det fint med at sætte dig ind i en bil med din veninde, som ikke tog sikkerhedssele på, opfordrede jeres veninder til bare at lade den hænge, og derefter drønede ud på motorvejen? Ville du synes det var helt okay hvis du udtrykte din bekymring for hendes sikkerhed, og så få kommentaren "det rager ikke dig, folk skal ikke bestemme over mig," lige tilbage i hovedet?
aug 2011
Lad vær og filtrere!
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Self ska man hjælpe andre, det har man pligt til. Osse selvom de selv er udenom det. Men alle mennesker tar nogle valg, det ka andre sjældent lave om på - heller ik selv om det er dumme valg.
Og så ka man stadig komme grimt til skade med hjelm.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Kan også godt lide at hjelmen holder håret væk fra min ansigt, så kan faktisk godt lide at have hjelm på
nov 2011
Nu er det jo heller ikke fordi, at det er livsfarligt at skrælle kartofler, så det kan slet ikke sammenlignes
jan 2008
jun 2014
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 36
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.091
Jeg mener man altid skal ride med hjelm. Det er at tage ansvar for sig selv og andre.
- Jeg forstår ikke helt, hvordan folk kan sige at det ikke er andres problem for det er det jo også? Hvis man selv betaler for diverse operationer og genoptræning m.m. efter skaden, ja så kan vi tage snakke igen, men nu bor vi jo i Danmark, hvor vi alle sammen betaler til hinanden. Jeg gider ikke betale for folks forfængelighed, dovenskab eller hvad der får dem til at lade hjelmen ligge.
Jeg er selv cyklist med hjelm. Jeg vil hellere svede lidt med hjelmen på end at ende som invalid.
--Jeg forstår ikke grunden til ikke at tage den på, hvis der er nogen der kommer med en virkelig god en, skal jeg nok revurdere min holdning
sep 2011
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 246
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Jeg har også engang redet uden hjelm i perioder, og gyser over tanken at have gjort det.. Heldigvis for mig, er der aldrig sket noget.. Og ja vi "kloge" kan jo bare lade være med at blande os.. Men jeg tvivler på det er sjovt at skulle samle en rytter op, fordi hun/han havde "hovedet under armen" og tænkt. "Dette sker aldrig for mig" Min hest gør ikke en flue for træd" eller klassikeren "jeg får hovedepine"
Og ja døden skal vel have en årsag.. Meeen er det ikke dumt at det skal være af den grund, at man er faldet af sin hest i en ung alder?
aug 2011
jan 2008
Jeg ville føle mig uhøflig, hvis jeg trak en helt tilfældig mand ind til siden og gav ham en skider for at cykle uden cykelhjelm - det forholder sig lidt anderledes, når det er ens omgangskreds, man snakker om. Man kan jo ikke på nogen mulig måde stoppe alle, der cykler uden cykelhjelm (og det ville også være underligt at stoppe fremmede mennesker på vej til arbejde), men man kan tage ansvar for sig selv og sine medmennesker, når det handler om dem, man jævnligt rider med
Man har ikke et ansvar for de tilfældige forbipasserende, man møder i trafikken, men man har et ansvar for at gøre sin omgangskreds opmærksomme, hvis de opfører sig på en måde, der er egoistisk og til fare for både dem selv og andre!
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Men jeg synes at der virkelig elegant at ride med hjelm. Jeg synes det er så elegant når dressurrytterne kommer ridende i stævnetøj med en ridehjelm som prik over i'et!
Så jeg rider ikke kun for sikkerheden, for du kan ALDRIG forudse hestens næste træk, kun antage. Men rider også med den fordi jeg synes at det er ride med hjelm er sejt, flot og elegant!
maj 2005
jul 2010
maj 2005
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3050 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
Det rager jer da en papkegle om andre rider med hjelm,vest, sikkerhedsstøvler, saddel, bid osv. Det er og vil altid blive folks eget valg. At man så syntes det er dumt eller lign er vel helt fair, men at side og prøve lege bedre, bestemme eller hæve sig over andre, er tankevækkende.
Desuden hvis man vil have folk rider med hjelm og alt andet er dumt, bør man være sikker på man ej er dobbeltmoralsk, og dette indebære netop vest, hjelm over ALT omgang med hest også jorden, cykelhjelm, sele i bilen, sikkerhedssko i nærheden af hest, osv osv. At sige dette ej er det samme, DET er en dårlig undskyldning for at undgå brug er dette.
jul 2010
Blogger
Om du sidder på den eller kun omgås den, kan du blive losset i hovedet eller ryg.
Inden du siger ' ryggen er ej så slem som hovedet' så jo, et rigtigt fald/træf og du har brækket ryggen eller bliver lammet. Folk glemmer lidt at den del af kroppen også kan medføre omgående død, eller ruineret liv resten af livet.
Og igen, der er der ingen forskel på ridning eller omgangen med hesten.
aug 2011
Og ikke mindst har ridehjelmen på bare man omgåes hesten!!!
Ved i hvad?? De fleste uheld jeg har haft er når jeg har været på jorden ved siden af hesten. så det der kan i da godt holde op med? det da lige så farligt at klappe/trække en hest som at side på den. jeg har da fået flere fatale slag fra jorden af da!!
maj 2005
aug 2011
maj 2005
maj 2005
aug 2011
Skal jeg også sige "ej du er 31, blah blah blah!!". No offence men det er for mig at lyde somom jeg ikke aner en skid og jeg bare sidder og triller bussemænd. hold da op...
Ja men jeg synes da det er snæversynet?
hvorfor er der forskel på menneskeliv? Det samme som dem der ikke bruger vest? Hvad er jeres undskyldning??
maj 2005
Blogger
jan 2008
For selvfølgelig vil man jo gerne have hjælp, hvis det så går galt, og derfor synes jeg det virker som en arrogant kommentar, fordi man kommer til at virke bedrevidende og højere hævet, når man ikke vil have, at andre prøver at imødegå en eventuel ulykke.
Hvis man for eksempel var der, dengang hende pigen bandt tøjlerne om sig selv og blev slået ihjel da hun blev slæbt efter hesten - ville i så bare have holdt jeres mund, da en pige bandt tøjlerne om sig selv? Men det rager måske ikke jer? Selvfølgelig vil man da sige noget, når man kan se, at det kan være livsfarligt. Og sådan ser jeg på, at folk rider uden ridehjelm - jeg stopper ikke nogle tilfældige for at give dem en skideballe, men du kan tro at jeg siger det til min kamerat, hvis hun på en tur rider uden ridehjelm, fordi det er livsfarligt. Og hold nu op, hvor ville hun være en flabet og sårende veninde, hvis hun kom med svaret "det rager ikke dig, bland dig udenom"
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 82
Første gang jeg faldt af en hest, var da jeg ikke fik ordentlig fast i sadlen da jeg skulle op og endte så med at sidde fast i stigbøjlen, jeg faldt, hesten fik et chok og galopperer ellers afsted med mig hængende i den ene stigbøjle, havde jeg ikke haft hjelm på, er jeg da sikker på at jeg var kommet slemt til skade.
Jeg har også prøvet at ride på den der sparkede en pige i hovedet fordi hun gik for tæt på, heldigvis havde hun da hjelm på.
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg har aldrig tænkt det som et valg - det er bare noget jeg gør. Jeg har aldrig siddet på en hest og ikke haft ridehjelm på. Mit hovede er simpelthen for godt til sådan en dumhed, som jeg personligt mener det er ikke at ride med ridehjelm.
Det er ligesom hvis man køre bil, så tænker jeg heller ikke over om jeg har sele på - for det er ren refleks
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.447
Nu sidder de fleste af jer nok og ryster på hovedet, og det er en god ting, synes jeg, så kan tankerne blive sat lidt i gang, og debatten her kunne måske blive trukket op på et niveau, hvor det er muligt at tale sammen menneske til menneske - og ikke menneske til idiot-der-ikke-bruger-hjelm. Samtidig vil jeg frabede alle former for "opfordringer", der kommer til udtryk gennem negative og nedladende kommentarer, for jeg vil vove den påstand, at jeg - det måske kommer som et chok for nogle af jer - har intelligens over gennemsnittet her på sitet!
Hvorfor gør jeg det så? Det er et fandens godt spørgsmål! Jeg har ikke taget et bevidst valg om, at jeg fra en given dags dato ikke længere ønsker at bære hjelm på noget tidspunkt. Ej heller har jeg tænkt, at jeg vil spolere samtlige ridepigers - og ridepiger-to-be's - opfattelse af samværet med heste og dertilhørende sikkerhed, ved ikke at bære hjelm. Det er simpelthen bare noget, jeg bare ikke altid gør. Men jo, jeg ejer da en flot, dyr og sikkerhedsgodkendt ridehjelm, som er blevet brugt flittigt gennem årene, selvom den ikke er blevet brugt hver dag! I den sammenhæng vil jeg gerne slå fast, at jeg hverken er for doven, for dum eller uintelligent til ikke at passe på mit kostbare hoved - ligesom jeg vil påstå, at ingen af de andre piger, der ikke bærer hjelm under ridning, gør det, fordi de er dumme, dovne eller uintelligente. Der er muligvis nogen derude, der finder det "sejt", fordi de har set nogle dygtige ryttere på en hesteryg uden hjelm - what do I know? Og i et sådan tilfælde kan jeg da også godt rulle lidt med øjnene, ligesom jeg gør med dem, der synes det er "sejt" at tage stoffer eller banke et andet menneske, hvilket i sidste ende faktisk kan være mindst ligeså farligt.
Overvejer jeg dagligt hvilke konsekvenser, det kan have, at jeg ikke bærer hjelm? Endnu et forbandet godt spørgsmål! Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det. På samme måde, som jeg ikke tænker over, at sukkersyge kan medføre diabetes, aspartam kan gøre mig blind og at der kan falde satellit-rester ned og slå mig ihjel - det er jo ikke noget, der på nogen måde fylder i mit hoved. Skulle det en dag ske, at uheldet er ude, ja, så er det jo et valg, jeg selv har truffet - ligesom jeg stadig lystigt indtager både sukker og aspartam!
Og endnu et godt spørgsmål: HVORFOR er det overhovedet noget, I ligger jeres hoveder i blød over (og ja, spørgsmålet gik ud til jer, der bliver harme over at se en rytter uden hjelm)? "Fordi det er os, der skal samle resterne af jeres hjerner op". Nej, det skal der nok være nogle ambulancefolk, der gør for jer. "Fordi vi skal ringe til ambulancen og fange din hest". Ja, hvilket I også skulle, hvis jeg var pakket ind i bobleplast!? Byd ind, byd ind
Jeg har bevidst undladt at nævne hvilke sammenhænge, jeg vælger at bære hjelm og ikke bærer hjelm, da det fremgår ret tydeligt, at det ikke har relevans i denne debat. Ej heller har det relevans hvilken type hest, vi har med at gøre, hvor gammel den er eller hvad den kan eller ikke kan. Mit erfaringsgrundlag og alder er ligeledes underordnet i dette forum, hvilket derfor også undlades
dec 2006
Haha "intelligens over gennemsnittet på dette site"... - arrogance kommer da vidst lige så let til dig som at undlade hjelmen ;o)
sep 2013
jan 2008
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Jeg rider ikke uden hjelm, for jeg tør ikke.. Jeg tager gerne et mega varmt hoved, svedigt hattehår og en bette hovedpine, det er ikke noget der generer mig så meget, at jeg ikke vil have min hjelm på.
Omvendt siger jeg dog ikke noget, hvis folk på banen rider uden hjelm. Deres hoved, deres business..
apr 2007
Linnea: Ærgerlig kommentar eftersom jeg ikke har kaldt nogen uintelligente. Tværtimod har jeg argumenteret imod alle andre indlæg, hvor folk, der rider uden hjelm, bliver kaldt uintelligente
Fünke: Hvem præcis har jeg kaldt umenneskelig, uintelligent og tomhjernet?
- Jeg er helt enig med dig, Melanie, selvom jeg står lidt på den anden side
Og så kan I for øvrigt læse mit indlæg som I vil, med den ironi - eller mangel på samme - som I vil kunne finde hist og her. Og desuden overveje jeres ordvalg i fremtidige indlæg om andre folks intellekt, holdninger og meninger
dec 2009
Jeg er søreme heller ikke hellig, jeg rider unghest uden vest på og jeg cykler da også uden cykelhjelm. Men hjelmen er på når jeg rider.
apr 2007
Det er bestemt heller ikke fordi jeg selv synes det er skide smart at ride uden hjelm og jeg vil ikke på nogen måde opfordre andre til at lade hjelmen ligge - men ligesom der er så pokkers mange andre ting, der er mindst ligeså farligt, som at undlade ridehjelmen, så synes jeg, at det er en sjov ting at danne sig så stærke holdninger til, når det i og for sig ikke berører andre
jan 2008
Og ja, jeg har selv kaldt andre for uintelligente og det står jeg da ved. Men det virkede bare arrogant ikke at synes, at andre kan tillade sig at kalde én for "dum" og derefter selv nedgøre andre. Det er i hvert fald måden, jeg har opfattet dit indlæg på
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 82
Jeg rider dog altid med ridehjelm, dog aldrig sikkerhedsvest, medmindre jeg springer.
dec 2009
apr 2007
Ikke det mindste har jeg hentydet til, at nogen er hverken uintelligente eller tomhjernede - og jeg vil med glæde gentage mig selv til uendeligheder, for jeg mener bestemt ikke, at der findes noget som uintelligente eller tomhjernede mennesker!
- Everyone's a genius, but if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it's stupid
Og med hensyn til mit indlæg - endnu engang - så læs det igen med en mere ironisk undertone, eftersom tonen er lagt på niveau med størstedelen af de vanvittigt mange indlæg med ene nedladende gentagelser
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Og er også så "hellig" at jeg altid cykler med en cykelhjelm også, mit hovede skal bare ikke komme til skade.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Jeg vil altid ryste på hovedet over folk der rider uden hjelm, og er da glad for at se de fine dressurryttere er begyndt at bruge hjelm også, mange endda inde på banen. Andre skifter så til hatten lige inden de skal ind, og tja det er vel bedre end ingen ting
jan 2008
Og ja, nu ved jeg godt at jeg selv har hævet mig over andre ved at sige, at nogle mennesker slet ikke tænker over at de rider uden ridehjelm, men jeg hæftede mig bare ved at du skrev, at du ikke synes man kan sige at andre er uintelligente, men derefter netop selv kalder andre for uintelligente - igen, jeg har måske opfattet dit indlæg på en anden måde end det var tænkt.
jan 2008
Som argument bruger mange, at "som voksen er det ens eget ansvar om man vil bruge ridehjelm" - og ja, det er fuldkommen dit eget ansvar, men nogle gange er man altså bare nødt til at nedsætte nogle regler, der kan skærpe sikkerheden, præcis som det er et lovkrav at køre med sikkerhedssele, uanset om du så er barn eller voksen.
dec 2006
Der er jo også regler for dem over 18. Er man på en rideskole under drf skal man ride med hjelm ligemeget hvor gammel man er. Er man på et privat sted der ikke er under fx drf, er der jo i princippet heller ikke regler for dem under 18
jan 2008
Ridehjelmen !!!!!