Mundkurv på forfangen hest? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hest, som i øjeblikket står på en jord fold på 4x4 meter, fordi han er i bedring efter at være forfangen. Han må komme tilbage på normal størrelse fold, om tre uger.
På stedet hvor han står har vi desvære ikke en stor jord fold.
Hvad er mine muligheder?
Jeg syntes at det er synd hvis han skal stå på den lille fold resten af året, uden at kunne hygge med sine foldkammerater, så jeg har fået foreslået at give ham mundkurv på, og så smide ham ud til de andre heste i et par timer om dagen, men mundkurv på.
Jeg har aldrig rigtig selv taget stilling, eller fundet ud af hvad jeg egentlig syntes om at putte mundkurv på heste, da jeg aldrig har kendt nogen, som har benyttet sig af dem.
Hvad er jeres mening?
Jeg hælder selv mest til at jeg ikke syntes, at det er i orden, men det er da også synd at holde ham på sådan en lille fold resten af året.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
MEN - du ved vel, at resten af livet nu, må din hest IKKE komme på gødet græs? Hellere ikke 3 år siden gødet græs? Man siger helst 10 år gammelt enggræs.
Samt, ALTID langt græs skal den gå på - aldrig kort. Står den i boks om natten, så lad den først komme ud ved eftermiddagen, hvor græsset lige har aftaget dens fruktose lidt efter nattens varme. Det er de varme nætter I skal passe på.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 278
hvad gør en greenguard? lukker den for alt græs, eller har hesten mulighed for en smule?
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg ville ikke have nerver til at smide en forfangen hest tilbage på græs så kort tid efter sygdomsforløb. Ville slet ikke have nerver til det i det hele taget.
sep 2007
En mundkurv lukker selvfølgelig ikke for alt græs - dyret skal jo have mad i maven. Den lukker bare for at hesten kan spise så meget som normalt.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Søg på greenguard... Den er ikke helt lukket, men fungerer super godt med at reducere hestens indtægt, med 70% mener jeg. Det er meget, men det kommer helt an på hvor meget hesten spiser. Jasmin selv, spiser MEGET, voldsomt meget, så de 70% er vidst godt givet ud.
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
ville ikke turde smide en forfangen hest på græs, men ville bestemt heller ikke have min gående alene på en alt for lille fold
en hest skal min. stå på 800kvm (f.eks 20x40m) ifølge loven, så det skal som min overholdes! en 4x4 meter fold er ok i den akutte sygdomsfase, men bestemt ikke på længere sigt
mar 2007
Følger: 163 Følgere: 152 Heste: 5 Svar: 429
Han var forfangen sidste år også, men det gik hurtigt over. Og der stod han med mundkurv faktisk næsten hele døgnets timer, hvilket de heller ikke må, men han åd så meget at det var nødvendigt, men han endte faktisk med at blive deprimeret.
Hvis du har mulighed for det, så flyt hesten til et andet sted med jordfold!
Når de har været forfangen én gang før, så er risikoen ALTID større for at det bliver det igen, uanset hvor slemt det er.
Kan slet ikke forstå at du vil smide den på græs igen om 3 uger, trods dyrlægen har sagt ok for det. Det ville jeg bestemt ikke gøre.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
dec 2009
har i jeres heste stående på jordfold om vinteren også?
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Der kommer meget an på den forskellige hest og evt hvad hesten er blevet forfangen af.. Jeg havde en shetter som blev forfangen sidst på på sommeren.. dyrlægen kiggede marken igennem og mente den eneste grund til forfangeheden var at den havde spist kløver som var på den ene fold.. efter den havde stået inde i 10 dage og var kommet sig helt (har vi var hurtige ude) så kom den på den græsfold uden noget kløver og der var intet med den igen..
Men som sagt kommer det meeeget an på hvad der er kommet af.. og om det er kommet af fedme for så kan de tit hjælpe og holde hesten i en slank foderstand også sørger for den ikke bliver så tyk igen.. har ejg gjort med min hoppe jeg har nu.. også ahr hun gået med føl..
Så snak med dyrlægen om det.. Personligt er jeg IKKE til mundkurve, ud over hesten ikke rigtig kan klø og være sosiale med de andre så stå de bare med hoved megetmere i jorden for at prøve og æde.. Men er det, den eneste løsning havde jeg nok gjort det så han kunne komme lidt ud på en større mark og strække benene med de andre heste nogle timer
dec 2009
Jeg venter på at dyrlægen ringer tilbage til mig. selvfølgelig gør jeg intet før han har sagt, at det er i orden!
Det er også bare rigtig spændende at høre hvordan andre i samme situation får det hele til at hænge sammen, så både hest og ejer er fuldt ud tilfredse.
sep 2009
Har også mødt nogle heste som næsten bare skal se græs så de forfangne.. Så det er rigtig forskelligt..
dec 2009
Han er desværre forfangen på grund af fedme. det giver bare en rigtig dårlig samvittighed.
Jeg fik at vide af en fra min stald, at æblecider eddike skulle være rigtig godt til forfangende heste, er der andre der har hørt om det, og har en forklaring på hvorfor det skulle være godt for hesten?
der er tale om 4 ml. 2 gange om dagen.
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Jeg har en pony som tidligere har været forfangen. Hun har også haft mundkurv på, hvilket var en god løsning. Nu går de dog på en fold uden særlig meget græs og hun har tabt sig rigtig meget igennem de sidste par år. Og det fungerer også, selvom jeg stadig går og tjekker fedtkam og puls. Jeg ved godt at det korte græs er slemt pga det høje sukkerindhold, men på den anden side får de meget mindre i græs maven. Jeg er så selvfølgelig nødt til at give dem hø på folden ved siden af.
Kunne du måske finde en der også har en hest/pony som har været forfangen som måske kan holde din med selskab på jordfolden? Jeg ville nok vente til efteråret, hvis ikke helt til næste år før jeg turde prøve at lukke den på græs igen.
Jeg hørte også med æblecidereddike, men kan ikke huske forklaringen på det. Har dog aldrig selv brugt det, men kender en der gjorde. Hun skulle dog stadig passe meget på at den ikke blev forfangen.
dec 2009
Vibeke S: så hvis han på et tidspunkt skal på græs fold igen ville det være bedst at lade ham stå ude om natten eller hvad?
sep 2009
dec 2009
Hvordan har du kunnet se at det har virket? holder det forfangenhed nede hvis jeg bliver ved med at give, eller skal jeg stoppe igen om nogen uger?
sep 2009
dec 2009
sep 2009
sep 2009
sep 2007
Æblecidereddike virker så vidt jeg forstår udrensende, min fik det direkte i foderet da jeg havde mistanke om at hun var forgiftet.
dec 2009
Jeg tænkte nok at det var for at rense ud eller noget lignende.
Mundkurv på forfangen hest?