Forfangen/mundkurv?? {{forumTopicSubject}}
Shanti har tilsyneladende tidligere, (år tilbage) været forfangen... Nu er det den første sommer jeg har hende og jeg er mildest talt meget i vildrede...
Hun går på fold med en Sjetterpony og de andre lige op af hendes fold, og det passer mig fint og hun er gald... De har en temmelig stor fold med frodigt græs.. Folden er dog afgrænset, så de ikke kan drøne rundt på det hele...
Vi har så valgt, at lave en stribe af græs og så hegn op ca. hver 3 dag.. Men Shanti er en grovæder, har v. gud aldrig set en hest æde så meget på så kort tid.. Mors lille madøre!! Idag gav jeg hende sin mundkurv på som tidligere ejer har haft til hende... Fik sgu lidt ondt af hende, men på den anden side.. Hvad nu hvis hun blev forfangen igen Hvad kan jeg ellers gøre.... kan hun gå uden mundkurven og vi så stadig laver "stribegræs" skal hun beholde mundkurven og så bare ud på de grønne frodige marker, skal hun slet ikke på græs, eller hvad F..... gør jeg??? Jeg bestemmer fuldt ud hvad der skal gøres.. Staldejer gør det bare sådan så... HJÆLP?
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 54 Heste: 1 Emner: 51 Svar: 219
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 330
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 469
Som skrevet går hun på fold hvor der er minimalt af græs, men får en stribe af det frodige græs med et par dages mellemrum bliver hegnet flyttet, men hun spiser det for hurtigt og meget.. Er det ikke mere syndt, at skulle gå og glo på de andre på de grønne marker??
mar 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.846
Du gør din hest en tjeneste ved at hjælpe den til ikke at kunne indtage så meget græs men dog alligevel få græs uden at den bliver forfangen og syg af det
apr 2010
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg ville give hende mundkurv på og fortsætte med at lave striber af græs - måske vente lidt flere dage (en uge eller halvanden) alt efter hvor stort stykke ekstra de får...
hvis din pony bliver sur af at have mundkurv på ville jeg droppe den og give dem færre meter græs af gangen
sep 2010
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 280
Min shetter er forfangen og skal aflives så snart at vi har fået solgt min anden, så jeg forstår dig fuldt ud.
Hun står i sin boks hele dagen næsten, kommer lige ud i 4 timer om aftenen med mundkurv på.
Det holder hende i live, men det er sq' ikke et hesteliv.
Jeg vil sige mundkurv på, stribegræsning, evt. jordfold et par timer. Man kan få noget foder der forebygger forfangenhed, kan ikke lige huske hvad det hedder.
Undgå gulerøder og æbler. Motioner hende regelsmæssigt, en pony der er i form, bliver ikke så let ramt.
Hvis det mindste viser sig så er det ind i boksen med hende, masser af halm som et blødt underlag og kun en lille smule hø. Ring til dyrelægen og få ham/hende ud at se på hesten, smeden kan også være med til at hjælpe med nogle special beslag.
Jeg håber det bedste for jer, for forfangenhed er noget af det værste der findes.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
apr 2010
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 54 Heste: 1 Emner: 51 Svar: 219
men ville du hellere bruge jordfold! også læg hø derind.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
tjek om der er varme og forøget puls i hovene og tjek om den er meget hård ved manen, giv godt med vitaminer, den må ikke blive fed og motionere den godt, lidt æblecidereddikke i vandet og hold øje med dens velbefindende
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
Anne M giver dig nogle rigtigt relevante råd.
Ev tage hende på jordfold, nogle timer den dag de lige har fået ny stribe da 24 timers mundkurvsgræssning også kan give for meget energi.
motion er meget vigtigt da det er med til at brænne den hurtige "farlige" energi af, det er fint at ride to gange om dagen så længe du ikke overanstrænger og presser hende (to gange på 30-45 min er bedre end 1-1,5 tim for en hest der har været forfangen og kan også bruges hvis hun for mundkurven pillet af og spist for meget, så rid en tur og brænd energien af. men vær obs på varme hove og halthed da forfangenheden kan være startet og så er det dyrelægen du skal ha fat i der kan hjælpe med at stoppe den akutte fase af forfangenheden.
og så undgå alt med sukker, du kan bla give hestene en ny stribe om aften da der er mindre sukker i græsset om natten en en solig dag, og på den måde beskytte din hest.
Forfangen/mundkurv??