{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mundkurv/ forfangen
  • #1   1. jun 2007 hvis det kan hjælpe hesten er det oka, ellers er jeg lidt i mod sådan noget! smiley

• #2   1. jun 2007 Ved jeg ikke.
    Synes ikke selv det ville være behageligt at ha en mundkurv på fordi at jeg var for fed d: så hellere på jordfold smiley

• #3   1. jun 2007 helt iorden.. hvis det er for at hjælpe hesten..

• #4   1. jun 2007 Nalle piin smiley N.F Foto. S

- så en hest der bliver nemt forfangen ville du hellere syntes at den skal stå på en jordfold hele sommeren, måske mere eller mindre alene fordi de andre heste er på sommergræs

• #5   1. jun 2007 i orden hvis den har brug for det! sådan lidt meget
    men vil hellere sende hesten jordfold

• #6   1. jun 2007 Hvis det hjælper hesten.. Har faktisk overvejet det med Fontain, da hun har stået stille pga. hoste og nu er hun kommet på døgn græs.. Kunne godt finde på det, hvis hun begynder at blive lidt små forfangen igen (hun var det sidste år)

• #7   1. jun 2007 altså der hvor min halpart står er der en hest som nær sidste år skulle være flivet men hun kom sig godt og nu er hun på meget lavt græs sammen med en GAMMEL pony som heller ikk har for godt af det

• #8   1. jun 2007 Altså jeg syntes det er lidt latterligt at proppe sådan noget på. Men hvis det hjælper er det vel fint, men min ferrari kan ikke lide at havde en på

• #9   1. jun 2007 okay

• #10   1. jun 2007 Tja jeg modtog i onsdags en mundkurv fra Hööks. Min den gule blev forfagen for en måned siden men er heldigvis kommet over det så jeg besluttede at hun skulle have en mundkurv, men ved nærmere eftertanke er jeg gået fra den igen (da den kom med posten). For det første har hun ikke mulighed for at få hverken græs eller vand - et stort minus. Derudover har hun heller ikke mulighed for at forsvare sig overfor de andre heste,hvilket også er knap så heldigt med en 2 års der konstant irriterer hende.

Havde så smed den anden dag, hvor han fortalte at når han havde en der var forfagen så fik den bid på, på folden. Derved har den ikke mulighed for at spise nær så meget græs som normalt, så det er nu inde i en forsøgsperiode ellers må hun jo tilbage på jordfolden igen.

• #11   1. jun 2007 bid er det ikk meget ubehaeligt for dem, de går jo hele tiden og tyggere på bidet så

• #12   1. jun 2007 Går meget ind for mundkurv, da hesten så har mulighed for at stadig få noget græs, om end mindre end før. Men selvfølgelig skal hestene være gode venner.
    Min pony vil meget hellere gå på en græsfold, da det r blødere for ham og sjovere, og så får han mere social aktivitet fra de andre, plus de lader ham være i fred, hvis de får mad fremfor på en jordfold

• #13   1. jun 2007 Ditte: Nej okay x)! Ved sq ikke d: hænger lidt til begge dele d:

• #14   1. jun 2007 HALLO!

Det er vigtigt at I ALLE sætter jeg bedre ind i hvad der egentlig forårsager forfangenhed! Har læst flere forkerte indlæg. Og det kan blive katastrofalt, hvis folk lytter til det fis I lukker ud!!!

Forfangenhed opstår, når hesten får for meget af det stof græs producerer når det vokser kraftigt.
    Græs producerer det farlige stof når:

1) det er stresset, meget nedbidt, og har været udsat for for tidlig afgræsning på året.
    2) når der tidligt og sent på året opstår nattefrost, mens græsset stadig er inde i sin vækst periode. (den tid på året, hvor man er nødt til at slå sin græsplæne)
    3) når der er kommet meget regn, og derefter meget varme.

Det sundeste græs for hesten er sundt, stabilt, og velplejet græs. Hellere for langt end for nedbidt.

Der er sikkert flere grunde der forårsager at græsset producerer stoffet, men det var da de fleste og vigtigste.

Det bedste er derfor at græsse korrekt ind, og sørge for at pleje græsset korrekt. Tag evt hestene ind om natten. Lad dem ikke stå ude hele døgnet eller for mange timer, når græsset er kritisk ...

Held og lykke

• #15   1. jun 2007 Marie-Louise: Ja, det er nyttig viden, men det er bare ligemeget, når først hesten er blevet kronisk forfangen. Det er så trist. Han kan hverken tåle langt, tørt, saftigt, kort eller frostfri græs... Intet smiley

• #16   1. jun 2007 Liselotte C

trist smiley
    kan den så slet ikke gå?

Mia S>
    øhh? nej, jeg snakker ikke specifikt til en enkelt person. Og jeg har aldrig sagt at nogen er dumme.

Men uvidenhed er farligt, også selvom man mener det godt... og det i alle henseender.

• #17   2. jun 2007 Tjo, det kan man vel godt kalde dte, at han kan.. Men det går meget langsom, og der må slet ingen sten være..

• #18   2. jun 2007 Så hellere jordfold, med lidt halm den kan gumle på...

• #19   2. jun 2007 hesten er jo et flok dyr.. men jeg ville personligt heller have hesten på en jordfold alene end på en græs mark hvor der er andre heste..

• #20   2. jun 2007 jeg er ved at kigge efter en til Silver, da han har MEGET let ved at blive forfangen og har været det nogle gange. Men hvilke synes i ser gode ud ?

• #21   2. jun 2007 Det er ikke godt for hesten at gå på en nedbidt græsmarke da græsset der producere en masse celloluse for at vokse op igen og det er det som er farligt for hesten.. Det er bedre hvis den går på en ny mark med nut græs måske bare ikke så længe af gangen og ikke en kæmpe mark.
    Men det kan v;re s[ sv;rt. jeg havde en veninde hvis pony blev forfangen om den s[ bare fik en mega lille mark. Den gik p[ en stubmark hvor der begyndte at komme gr;s i bunden og det var for meget for den.

• #22   2. jun 2007 Der kan være helt vildt mange forskelligt grunde til at heste kan blive forfangne. TJek evt det her link ud. Der er lidt at gå ud fra.

(link fjernet)

• #23   3. jun 2007 Tak til Marie Louise for at gøre os alle klogere. Dog ikke noget som jeg ikke vidste i forvejen. Men skidt pyt. Altid godt at få det opfrisket smiley

Jo den vil tygge på biddet hele tiden men det er jo også det der gør at den indtager knap så meget.

Grunden til at hun blev forfagen var netop fordi det var meget koldt om natten og varmt om dagen også producerede græsset for meget sødstof (kan ikke lige huske det korrekte navn) Derfor burde der heller ikke være problemer med græsset længere, men når hun har været forfagen må hun ikke indtage for meget og netop hende har lidt svært ved at sige stop når den ikke behøver mere. Derfor får hun biddet på.

Ved godt at man kan få en mundkurv hvor de stadigvæk kan spise mm. Men når de har vandkop sat op så vil hun ikke kunne drikke med den på da den er for stor til at gå deri. Derfor bliver biddet afprøvet først og hvis det ikke fungere så bliver det jordfold efterfølgende.

Kommentér på:
Mundkurv/ forfangen

Annonce