{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.849 visninger | Oprettet:

Jeg giver snart op! {{forumTopicSubject}}

Overskriften siger det meste. Jeg er så tæt på at give op som jeg overhovedet kan komme, og det var ellers ikke meningen at jeg nogensinde ville slå noget op på HG omkring dette men der sidder så mange hestekyndige mennesker herinde som MÅ have nogle tips og tricks af en art.

Det korte af det lange er at jeg ikke kan træne min hoppe fri. Jeg begyndte at gøre det for godt og vel 2 måneder siden fordi jeg ville ønske at hun ville være i stand til at udtrykke sig og fortælle mig hvis der var noget hun ikke var til freds med.

Jeg har vedhæftet et billede så I kan se hvordan ridebane osv hænger sammen. Problemet er hun ikke følger efter mig når jeg går rundt på banen. Jeg har prøvet at gå i forskellige "stillinger", nogle virker lidt bedre end andre men hun ender ALTID med at vende rundt og gå tilbage til leddet.. (de er markeret med rød) der hvor de andre heste står.

Hun virker SÅ afslappet og rolig og glad når vi træner tricks og sådan, men ligeså snart vi skal bevæge os så sætter hun bremserne i og så går hun op til leddet.... jeg har prøvet og prøvet og ledt og ledt efter hvorfor hun gør det og jeg må være kommet frem til at hestene simpelthen er vigtigere end mig og at jeg ikke er sjov når jeg vil have vi skal løbe rundt.

Jeg ville så gerne ønske at hun ville løbe lidt rundt sammen med mig så vi kunne få trænet, for hun løber KUN når hun skal løbe FRA noget... Altså hendes flugtinstinkt er meget stort, og jeg har en mistanke om at så snart hun traver eller galoperer er det på grund af stress..

Jeg har prøvet en masse, og jeg arbejder også med godbidder, og hun virker jo glad nok for mig det er ikke det men... Jeg er tæt på at give op med at jordtræne hende og så bare gå ture i ny og næ. Det er meget hårdt for mig psykisk fordi jeg er en person der går 110% op i hvad mine heste synes om mig.

Hun har separationsangst, har gået tur-ridning, er 18 år og en hoppe.

Nogen som har lyst til at sidde og vride hjernen af led på hvad jeg kan gøre for at hun vil være sammen med mig. OGSÅ når jeg ikke har tov på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg giver snart op!
  • #1   28. feb 2014 Nå ja: og nogle ville nok bare sige:
    Så smæk dog forfanden bare et reb på hesten, hvis den følger med når der er reb på !!

    Det er også meget fint, og sådan har vi også arbejdet længe, men jeg ønsker bare at hun skal kunne udtrykke sig.
    For 2 år siden må det være, her til sommer, havde vi ridebane omme foran gården og der var der INGEN problemer. Der fulgte hun med mig rundt og gik bare efter mig som en lille hund. Jeg har ingen anelse om hvorfor hun gør som hun gør.


  • #3   28. feb 2014 CLAV: Yes. Det gjorde jeg i dag. Vi gik også lidt rundt og hun lyttede okay, men så snart vi skal mere end at skridte lidt så går hun i baglås og vender rundt og går væk fra mig.

    Skal også siges at det er mere effektivt hvis jeg går foran hende og 'krummer' mig lidt sammen, end hvis jeg går ved siden og strækker hånden ud som havde jeg et træktov på hende.


  • #4   28. feb 2014 den farlige ende skal udforskes.
    heste håndtere bedst farlige ting hvis de er i bevægelse og derfor er den mest narturlige indlæring til farlige ting hvis du sørger for at hun hele tiden bevæger sig oppe i den farlige ende og du hele tiden kræver hendes fokus.
    hvordan har hun det med godbidder smiley hvis hun er nem at tiltrække med godbidder så hav en god håndfuld med og giv hende hver gang hun har fokus på dig op i den farlige ende.
    det eneste du skal passe på er at du ikke kommer til at rose hende for at være bange eller opfører sig panisk, det er en rigtig fin balance gang


  • #5   28. feb 2014 okay smilyen skulle have være et spørgsmålstegn, jeg ved ikke lige hvad der skete der

  • #6   28. feb 2014 Hov. Kan godt se at det er kommet ud lidt forkert, og har egentlig kun brugt det navn fordi jeg i starten troede at hun var bange for den.

    I dag travede hun ned i den ende (fordi jeg skulle holde min lille pony væk der ville ind) og så stod hun der indtil jeg kom ned og så gik vi lidt rundt. Så det er ikke fordi hun er bange nu.. (lidt dårlig formuleret på billedet af mig, beklager!)

    Hun er motiveret af godbidder, og det er helt klart også det som holder hende ved mig i så lang tid, men hendes flokkammerater motiverer bare så meget mere!


  • #8   28. feb 2014 Har du prøvet following game? smiley Det har virkelig hjulpet på min + en hest jeg træner smiley

  • #9   28. feb 2014
    Bum bum... Jeg ved ikke hvordan hun er men for mig og se er nogle heste bare indrettet sådan at de ikke syntes, at der er skide motiverende og herligt og bruge en masse energi.

    De er generelt ret "dovne" så og sige, de bruger ikke mere energi end de bliver bedt om. Bevæger sig generelt i et grundtempo som nogen får strithår af og ikke kan holde ud.
    De er fuldstændig rolige og meget svære og gøre bange. Tit så syntes de heller ikke en bane er særligt spændende og være på uanset om det er fra jorden, ryggen, med spring eller hvad man finder på. Og er ikke særligt motiveret for at komme af med pres overhovedet.

    Og jeg har det sådan lidt med dem; sådan er de og fred være med det. De heste har jeg affundet mig med bare ofte er ganske glimerende turhest og hyggeheste. Ikke andet.

    Jeg ved godt nogen påstår og mener at man så gør tingene forkert, hvis man ikke kan få hesten til at sprinte rundt for fulde fart. Men igen; de heste folk sprinter rundt med er tit heste der af natur og personlighed er opmærksomme, lidt nervøse og energiske af sig selv.

    Den type jeg beskriver tager aldrig en galop tur på folden af sig selv - nix du, det kræver jo de bruger energi. De skal nok lunte med bag ved hvis resten gør, men ikke mere.

    Maja her på klippet var den type, totalt kold og meget ligeglad - derfor var vi stortset aldrig på banen fordi hun virkelig kunne gå langsomt der, virkelig langsomt.
    En overgang gjorde hun som din gør - gik hen til ledet ( som dog ikke ledte ud til andre heste, bare ud af banen ).
    Jeg opfattede det lidt som hendes signal til " næ, nu er det ikke sjovt mere ".
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/236494-maja_i_bevaegelse_d

    På video klippet fangede jeg hende på en ud af tre gange e.l på de 5 år jeg kendte hende, hvor hun havde energi og ville løbe med. Altså noget der hørte til sjældenhederne.

    Nå; meget lang tekst for at sige en simpel ting at nogen heste bare ikke er energiske og tuhej og en skumbanan. De er bare sådan og kan man ikke acceptere det er det en meget irriterende og have den hest, fx hvis man insistere og bruge dem til dressur.

    Du kan forsøge og lære det via at følge et target eller generelt give godbidder for at følge med mig - det giver bare ofte en hest der ligner en sur ged når den løber med.


  • #10   28. feb 2014 Har du hø og vand inde på din bane.....så lige din tegning...

    Hvis banen fungere som fold, så kan det være hun ikke respektere at det er et træningsområde...det har jeg prøvet engang i en opstaldning, det duer bare ikke...bane træning for sig, fold= frihed for sig... smiley


  • #11   28. feb 2014 CLAV: Vil jeg prøve, tak!
    Anna&Bronco: Hvad er following game? smiley
    Krikken: Problemet er faktisk ikke at Frigg ikke gider noget. Når jeg har torv på hende og sådan så behøver jeg kun sige 'trav' så er hun fremme i trav og løber meget hurtigt. Hun tager også tit en galop spurtetur rundt på hele folden med de andre heste.

    Frigg er MEGET nem at gøre bange, og meget touchy og der skal ingenting til at skræmme hende og få hende til at flygte. derfor jeg også skriver hendes flugtinstinkt er meget stort.

    Faktisk er min pony Indy det du beskriver, men han følger med mig overalt og galopere også efter mig.


  • #12   28. feb 2014 Skougaarden: Jeps, vi bruger det område som fold lige pt også fordi at vandkarret er for stort at flytte ind på nogle af de andre områder. Og du kan egentlig have ret i noget dér! Da jeg brugte den anden ridebane, hvor der også var græs, var de aldrig derinde og græsse og der fulgte hun med mig og var klar over at det var arbejde.. smiley

    Vi får lavet en ridebane her til foråret, og så regner jeg med at det med at de går på den holder op fordi der jo så kommer sand. smiley Det er mest fordi jeg gerne vil have den græsset ned når jeg skal træne. smiley

    Det er dog alligevel ikke så meget høet og maden der trækker. I dag gik hun DIREKTE forbi maden, og var slet ikke interesseret i at stå og gnaske hø, fordi vi trænede men gik bare direkte hen til leddet.


  • #13   28. feb 2014 Så tror jeg problemet ligger i det, du skal ikke give op...
    Tror bare din hest er forvirret... det bliver godt med en decideret bane....
    godbidder for dygtighed...og så frihed til hesten på fold, hvor den selv bestemmer smiley


  • #14   28. feb 2014 Jeg har sendt en PB smiley


  • #15   28. feb 2014 Har ikke læst kommentarene*

    Kunne det tænkes at hun ikke finder det interesant? Ligesom nogen heste ikke er specielt begejstrede for tricks eller andet. Det kunne da være hun bare ikke syntes at det er så sjovt at lege på dén måde, altså fri jordtræning.
    Bare en tanke.
    har selv haft det sammen 'broblem' med en hest. Hun fuldte med få skridt på banen og så var jeg kedelig igen. Men på tur fulgte hun mig i alle tempoer, retninger og alt det der. :-))


  • #16   28. feb 2014 Jesseas: Hæh, så er jeg så af den stædige kaliber at jeg gerne vil have at min hest skal synes det er sjovt. :b Men det er jo bare det at bare det at gå fra ét punkt til et andet det gider hun ikke gøre. smiley Jeg arbejder meget, meget sjældent løst og i tempo med hende netop fordi hun bare skrider når jeg ikke har tov på smiley

  • #17   28. feb 2014 Godbidder smiley

  • #18   28. feb 2014 Har du set The path og The Horse på youtube? Den er værd at se, hun rider alm dressur men kommer rundt til forskellige alternative hestefolk. Nå men hun ender med at bruge et år fra jorden med sin hest, og til at starte med går den væk fra hende konstant, den gider hende ikke overhovedet. Den er meget god, med gode tips. smiley

  • #19   28. feb 2014 Har du forsøgt at lære din hest at komme til dig med et signal/kropssprog? Hvis ja, hvis du kan stå og bruge en bevægelse og hun kommer, så brug den bevægelse mens du gradvist bevæger dig væk fra hende sådan at hun følger efter dig..Stop så op og giv godbid med jævne mellemrum. Begynd så at sætte tempoet op efterhånden som hun lærer at det giver godbidder at følge efter. Og sæt så evt. stemme kommando på. Håber dette hjælper og at I kan løbe sammen frit på folden efter nogle måneder. smiley


  • #20   28. feb 2014 Sif S: Jeg bruger godbidder.
    Jeanne v: Har ikke så meget tilovers for den film. :b og jeg har trænet fra jorden med min hoppe i 4½ år nu. smiley
    Team Tindur: Altså hun reagerede godt på at jeg stod foran hende og krympede mig lidt sammen, nogle gange stopper hun bare umotiveret op, men det vil jeg helt klart prøve,t ak!


  • #21   28. feb 2014 F.eks. en rullende arnbevægelse imod dig der siger "kom" smiley

  • #23   1. mar 2014 Hvis I har lyst til at se hvordan træningen gik i dag, har jeg bikset en video sammen. Her kan I også se lidt mere af hvad hun gør når hun går. Det skal siges hun er blevet bedre til at komme tilbage, hun går nogle gange kun et par skridt, vender rundt, og kommer tilbage. smiley

    Og hun travede uden udstyr sammen med mig for første gang i dag, det var meget, meget stort! smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=k1Fb8YawPok&list=UUbgi55ZABtD2R9r8TkydbLQ&feature=c4-overview


  • #24   1. mar 2014 Hvad med en cordeo til en start? Den kan du tage fat i for at få hende igang, men så slippe og lade hende komme væk hvis det er det hun virkelig gerne vil. Min vil tit gerne, han skal bare lige igang:-)
    Har du prøvet med nogen særlige godbidder? Min er helt vild med rugbrød så kan intet stoppe ham smiley Er det de normale godbidder overvejer han det lige en ekstra gang smiley


  • #25   1. mar 2014 Hvad er det dejligt at se! Godt arbejde smiley Fedt fedt fedt! Du kan jo godt smiley Det var li sådan jeg mente det når jeg skrev smiley SÅ FEDT! smiley

  • #26   1. mar 2014 Margrete: Det vil jeg lige prøve imorgen! smiley og se om hun bare er signalforvirret eller om det er fordi hun ikke bryder sig om jeg går ved hendes side. smiley

    Team Tindur: Det var godt at høre og MANGE tak for de gode råd! som du kan se I nogle af klippene blev hun mere og mere selvsikker jo oftere jeg brugte det samme signal med hænderne, så der kan godt være noget signalforvirring indover hvor hun ikke rigtig vidste hvad hun skulle gøre. smiley


  • #27   1. mar 2014 Det så rigtig godt ud iverfald smiley Keep up the good Work! smiley

  • #28   1. mar 2014 Håber det virker for jer:-) God træning i morgen:-)

  • #29   2. mar 2014 Vil først og fremmest sige tusind tak til jer alle for at have gidet at sætte jer ned og hjælpe mig! smiley

    Jeg lader bare videoen tale for sig selv, og udover det vil jeg lige sige til Margrete at jeg har skiftet godbidder fra piller til rugbrød! smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=hZdlxvHgq20&feature=youtu.be


  • #30   3. mar 2014 Ej hvor er jeg glad for at høre det hjælper!
    Det ser super godt ud på videoen:-) I ser dejlige ud sammen:-)


Kommentér på:
Jeg giver snart op!

Annonce