Stædige heste! Eller..? {{forumTopicSubject}}
Puha..! Den der diskussion om heste kan være stædige og/eller frække. Hvad tænker i? Jeg ved godt den har været oppe at vende mange gange, men jeg har lige en lille historie om min lille frygtelige pony;
Jeg har part på en fjordheste/araber blanding på 6 år - tilmed hoppe!
Jeg har redet hende i et år ret præcist, og jeg synes vi begynder at finde ud af hinanden. Hun har dog nogle perioder hvor hun er den vildeste teenager! Vi er lige begyndt at springe, og nogle dage kan vi tage baner på 40/50 i flyvende fart og andre gange tager det et kvarter at overtale hende til at skridte over en bom. Vi får både buk og rejehop og 10 km baglæns, før hun "overgiver" sig. Jeg får undervisning hver gang af en rigtig dygtig underviser.
Hun tøver ikke med at bide efter mig og true med at sparke når noget ikke lige passer hende. Nogle gange når vi er ude at gå/ride tur kan hun finde på at stoppe op, og gro fast! Så kan jeg ellers bruge pisk (slår selvfølgelig aldrig!), ben og stemme og hive og skubbe så meget jeg har lyst, mens hun bare står og er trodsig. Hvis jeg så "giver op" kan hun lige så stille tage hovedet ned og græsse og alt er godt.
Mit spørgsmål er nu om hvordan jeg skal tackle det? Er det mig der ikke er konsekvent nok (højst sandsynligt), eller er hun bare strid? Og gælder det bare om at sætte hende på plads én gang for alle?
Jeg er selv den type der gerne vil klare alle problemer med godbidder og kærlighed, men jeg er efterhånden ved at indse det nok ikke går her Hun begynder trods alt at blive farlig med sin sparken og skubben!
Det blev rimelig langt, men jeg håber at høre nogen andres meninger
Kan heste være stædige? Er det "bare" mangel på respekt over for mig? Hvordan tackler man/jeg det?
- Emma og Nala
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
I hvilke situationer bide/sparker den dig? for det skal den selvfølgelig ikke! der kan evt. være noget der genere den jo, eller også så er det mååske noget den har fået for vane og så er det jo dig den er 'gal' med.
ang. det med at stoppe og fryse har jeg også prøvet før i disse situationer, lader jeg den stå til at den selv keder sig og begynder at gå, man kan ligeså godt glemme at hive en hest frem der ikke har lyst
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Mht. bid og spark, der er jeg altså kold i røven. Hvis min hest bider mig eller sparker ud efter mig, så får den altså dasket sig en! Det er simpelthen for farligt til at satse på at det at hæve stemmen er konsekvens nok. Desuden, hvis heste bider hinanden ude på folden, så bider de fleste oftest også igen
Stædige heste! Eller..?