{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.116 visninger | Oprettet:

Heste kan IKKE være frække eller stædi {{forumTopicSubject}}

"Min hest er fræk, den ved godt hvad den skal gøre!"
"Kæft du er stædig!"

Heste kan <b>IKKE</b> være frække, stædige, dumme eller nogle af disse navneord.

En hest kan være misforstået - eller så har DU lært den en adfærd, som du måske ikke ønsker.

Det fik jeg lige ud af at læse 35 sider af Ute Lehmanns bog - "I harmoni med hesten" - som faktisk, IKKE har noget med horsemanship stilen eller bidløs at gøre. Det overraskede mig, men jeg synes det faktisk var en bog til ALLE slags folk - både bidløse og bidmennesker. Den forklarer hestens adfærd.

At f.eks hvis en hest stritter imod på at gå op i en trailer - så trækker vi i den hele tiden - og når hesten sætter benet på rampen, så tænker vi oftest "nu kommer den endelig ind i traileren" og automatisk så begynder vi at hive i tovet og grimen for at få den frem. Og den trækker sig mere og mere væk for at komme væk fra det pres vi giver den. Dvs. at når vi så "slipper" tovet fordi vi er udmattede eller ikke vil kæmpe mere - så fjerner vi presset ved at "slippe" tovet = Det er en ros for hesten, og den derfor har indlært den adfærd, Trailler = stritte imod = presset forsvinder.

Så tjaaa - hold da op - den bog synes jeg virkelig er for ALLE - og vil helt klart anbefale den til ALLE.

Den fortæller så meget om hestens adfærd, øvelser, tanker, som vi egentlig tror vi ved så meget om - som vi egentlig ikke gør.

Så folkens - drop de navneord og lån bogen!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste kan IKKE være frække eller stædi
  • #1   6. sep 2010 Jeg kan godt følge dig, og se at du har ret i det med traileren smiley

MEN, jeg tror stadig godt at heste kan være stædige eller frække :b

• #2   6. sep 2010 Trine - det kan de ikke - de er misforstået eller så har vi blot indlært dem en adfærd ved en fejl der gør at man kalder dem frække eller stædige smiley

Vi mener de er frække eller stædige fordi at vi ser det med menneske syn. Vi kan komme til at tænke på dem som mennesker "frække" eller "stædige".

• #3   6. sep 2010 Uthe er bare god til at henvende sig til alle hestefolk hun fokuserer meget på roen og hestens psyke. Selvom jeg er konkurrencerytter bruger jeg mange principper fra horsemanship det kan man sagtens kombinere smiley
    Især det med trailerlæsning bruger jeg meget og det virker bare

• #5   6. sep 2010 øhmm, for det første Kloge Åge d;, hedder det udsagnsord og ikke navneord. (: .
    Ja, Ute Lehmann skriver helt sikkert hvad hun tror er korrekt. Der er heller ikke nogen der siger at det ikke er korrekt.

Sagen er, at alle tror, de ved meget mere om hesten end man egentlig gør. Jeg er stensikker på, at heste kan være stædige. Der har jeg og mange andre en anden holdning end du, Ute Lehmann og andre også har. Du ved jo egentlig ikke noget om du. Du har bare læst en bog, hvor en dygtig HMS træner skriver, hvad hun synes er rigtigt.

Så jeg synes at du skal lade os andre synes hvad vi vil (o:

• #6   6. sep 2010 altså en hest kan ikke reflektere over tingene men de har en fotografisk hukommelse og i de situationer de bliver frække eller stædige er når en opgave er for svær (stritter imod fx) eller de keder sig (skaber på staldgangen fx)

• #7   6. sep 2010 Frederikke Tholstrup ? .Elsker Tony.
    ENIG !

• #8   6. sep 2010 http://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM

Jeg ved godt at denne video har været oppe MANGE gange, men den er bare et godt eksempel.

Kom ikke og bild mig ind at den har misforstået noget :b

Jeg kan sagtens følge jer i nogle af de ting i siger. Men jeg tror ikke på at INGEN heste er frække eller stædige :b

• #9   6. sep 2010 Undskyld fordi man SKAL kunne alt det der navneord og udsangsord når man kun har boet i DK i 5 år! smiley

Hvis du måske læste bogen har hun arbejdet med heste i MANGE år(læs på hendes hjemmeside projekt phønix - min mors gamle hest) + du ville få noget ud af hvad der stod i starten om undersøgelse osv.

Forresten - Ute er bidrytter og bidløs - hun er på ingens side, og hun fortæller hvad hun har brugt på alle hendes elever i tyskland og danmark - og HMS er vigtig for alle personer, netop fordi der er øvelser til at strække hestens ben og muskler med.

Jeg ved ikke noget = du ved ikke noget! smiley
    Lad være med at komme og kald mig kloge åge og begynde at sige jeg intet ved.

Og det var mere en hentydning til at det var en bog alle burde læse, for det fortalte en masse om hestens adfærd, og bare hele hesten i sig selv, netop fordi den er lige så meget for bidryttere som den er for bidløse! smiley

• #10   6. sep 2010 Jeg skriver ikke at du intet ved. Jeg skriver at ingen af os ved, hvad det helt konkret er, der sker i hestens hoved. Jeg skriver også, at det er ok at vi har forskelllige holdninger, den skal man respektere (o;

• #11   6. sep 2010 fuldstændig korrekt.
    det er umuligt for heste at være frække, lige så vel som det er umuligt for dem at elske m.m.
    At være frække og stædige er noget vi/andre ubevidst har indlært vores heste, men selvfølgelig spiller hestens personlighed og type også en stor rolle

• #12   6. sep 2010 det har absolut INTET at gøre med Ute Lehmann at gøre, det er bevist. Face the facts.
    Andet er bare uvidenhed eller benægtelse

• #14   6. sep 2010 Frederikke - jamen du har jo lov til at have DIN mening - jeg har lov til at have min mening. Jeg gik bare ovre i den tro siden ute fik vores hest Thunder( projekt phønix under hendes hjemmeside). Han var direkte umulig(og han var mishandlet før han kom til os, og vi kunne ikke have med ham at gøre og hellere ej give slip på ham, og vi fik kiropraktor, hestehvisker, dyrlæge og alle de dersens ting ud og kigge på ham - det hele viste sig at han var misforstået og vi han havde fået indlært så mange uønskede adfærd smiley

• #15   6. sep 2010 Af ren nysgerrighed, hvad er jeres forklaring så på en hest der bider? smiley

• #16   6. sep 2010 Det med at tryk avler modtryk er ikke ligefrem ukendt. Og at hesten reagerer på at slapt reb er logisk. Trækker man med en opkørt hest hjælper det jo heller ikke noget at man hænger sig i grimen, tværtimod. Så bliver hesten bare mere stresset. Men at man ikke trækker i tovet er en balancegang, nogle gange er det sgu nødvendigt, og til tider hurtigere hjælp til hesten end at vade rundt om sig selv. Og hvis hesten kan have dårlige dage, kan den også være fræk, eller på tværs eller hvad man nu ynder at kalde det. Og ellers vil jeg meget gerne have en forklaring på at heste nogle gange står helt skråt på noget de ellers er vant til, for dagen efter at være tilbage i "normal" tilstand.

• #18   6. sep 2010 Min forklaring - af hvad jeg selv har oplevet er når jeg presser whitey til noget (kan være hvilken som helst form for pres, et pres kan også være at når der er godbidder og hun synes hun fortjener en og jeg giver det pres, at jeg ingen godbidder giver hende, det er også et pres for hende, og jeg kan også gøre det uden at vide det) så vil hun VÆK fra presset, altså finde en måde at fjerne presset. Og når hun bider eller bider imod en så fjerner jeg automatisk presset = bide eller bide imod en = presset bliver fjernet.

• #19   6. sep 2010 nu har jeg aldrig haft at gøre med en hest der som sådan bed. Men min gamle hest snappede fordi jeg var lidt for god til at give ham godbidder på staldgangen men efter jeg holdt op med det stoppede han også, så han gjorde det simpelthen for at tigge. Jeg rider også en der bider når den får spændt gjord, men det er jo fiordi han ikk kan li det.

• #20   6. sep 2010 kan ikke lade være med at små smile når jeg læser de her indlæg smiley ..
    sys det er super dejligt at vi har så forskellig syn på tingene..

gad vide hvad man så kalder vores smølf, hvis han ikke er stædig/egenrådig??? hvad kalder man det så når hesten står og sover på ridebanen, og nægter at rokke sig uanset fremdrifts forsøg??? .. den kan jo ikke være stædig, doven eller "dum"??
    her hos os kaldes det nu engang stædig.. smiley .. eller æsel opførsel smiley

men dejligt at du har fundet din måde at have hest på smiley .. super fedt smiley

• #21   6. sep 2010 Jeg er fuldkommen enig med frederikke :D..

Jeg mener godt heste kan være frække og stædige!:D og det er jo min meníng.

• #22   6. sep 2010 Tænker lidt: Hvad med æsler? .. Er DE stædige (som æsler jo er kendt for), eller er det også bare tillært adfærd? (:

• #23   6. sep 2010 Og så er det helt i orden at hesten bider? smiley

Det er altså til tider lidt for "pusse-nusse"-agtigt til mig, alt det der smiley

Men det er fint nok at nogle tror på det, og det fungere for dem. Jeg tror bare ikke altid så meget på det smiley

• #24   6. sep 2010 vi har en pony, der altid hvis der kommer ny rytter eller en nybegynder på prøver at få en bid græs.
    har de ikke helt fat i tøjlen , stopper han brat op , tager hovedet ned og græsser og det er velredet og sød pony, men utrolig madglad.
    det er vel en form for frækhed ?

• #26   6. sep 2010 Helt enig med Elin B :b

• #27   6. sep 2010 Nej det er det jo ikke - jeg er bare for doven til at gøre noget ved det en gang til ved whitey da jeg stoppede med at holde den træning ved lige.

Men normalt gør jeg bare at så presser jeg hende til at bakke. Bakker hun ét skridt eller flere på en gang, så bliver presset fjernet, og så får hun nus.

Enten skal hun bakke, eller sige undskyld, og at sige undskyld, presser jeg hende til at sænke hovedet i den ønskede højde smiley Men nej, heste skal ikke have lov til at bide.

• #28   6. sep 2010 Elin du har helt ret smiley Lige mine ord, når en pony der ellers altid vil med ind fra folden, begynder at stoppe efter hvert andet skridt, og han ikke halter eller har ondt. Og når han står helt stille på ridebanen og ikke rokker sig ud af flækken?Uanset om man sparker eller bruger pisken? Og når hesten ligepludselig 'snyder' en ved at gå en anden vej end rytteren vil?, hvor man markere tydeligt hvilken vej man vil? Hvad kalder man så det?(:

Miiin mening !:D

• #29   6. sep 2010 Karina - læs nu mine svar inden du skriver noget - jeg kendte intet til Ute Lehmann da jeg flyttede til Danmark og hun fik vores hest. Og i mine øjne synes jeg ikke hun er kendt, hun er blot en gammel ven af familien smiley

• #30   6. sep 2010 Dejligt at der er flere der får øjnene op for at hestens hjerne ikke kan tænke" nu tager jeg dælme lige røven på hende der" smiley
    Det er jo fakta at hesten ikk er i stand til at være fræk.

Der kan være mange grunde til, heste bider.
    De bider for at få andre til at flytte sig for dem, som de gør i naturen, de kan bide hvis deres udstyr ikke passer dem (ex en sadel der forvolder smerter), de kan bide hvis de har lært at det er okay, hvis der tit gives godbidder, gjordkramper osv.

Men nej det ikke okay at heste bider, hvis det er tillært adfærd fra fx tidligere ejer at hesten bider, så handler det om at korrigere og vise at der er konsekvens af det.
    Hvis det handler om at sadlen klemmer, så den er øm, så handler det om at løsne op og ny sade smiley

• #31   6. sep 2010 Vil mene at æsler er lidt det samme som heste.. de har vel nok bare en .. længere eller kortere lunte eller noget - har da kendt et muldyr der var så sød som .. noget smiley så nem som den nemmeste hingst, fordi den fik hele tiden tillært en ønsket adfærd .. smiley

• #33   6. sep 2010 heste er fra naturens side lavet til at æde meget græs om dagen, så selvfølgelig vil de også forsøge sig med os på ryggen. Går den så går den og gør den ikke så prøver de en anden gang da det er naturligt for dem.

• #34   6. sep 2010 Har ikke læst det hele MEN stædig, fræk, dum = tillægsord smiley men ok...
    Kan godt se hvad du mener.. smiley

• #35   6. sep 2010 Præcis trine.. Skulle til at skrive det samme smiley
    Men jeg har også læst bogen, og mener også at ALLE kan læse den, om de tror på det eller ej.. Der er mange gode beskrivelser i den bog smiley

• #36   6. sep 2010 fint nok indlæg, kan bare ikke lige se hvorfor opråbet kommer smiley

Også har jeg også lidt den holdning.... Utes bog kan sikkert godt være god nok.... men hvad med at give de adfærdsforskere bare en smule credit for deres arbejde? Jeg mener Ute er LANGT fra den der har fundet ud af det du skriver.... Ute er faktisk forkert med rigtig mange af hendes teorier..

Hvis hun virkelig mener de ord som hun har givet dig i munden - at hesten ikke er stædig - hvorfor skulle den så kunne være dominerende - have tillid - respekt - se dig som højere stående - elske dig ?

Det handler om kognitive tænkeniveauer smiley

• #37   6. sep 2010 ( jeg er ikke stødende, er bare lidt frisk på debat smiley )

• #39   6. sep 2010 Hvis heste på den måde var barberet for personlighedstræk såsom stædighed, drilskhed, hidsighed eller opmærksomhed, så ville de alle sammen være ens - Og det kan vi vist godt blive enige om, at det er heste ikke. Og det kan ikke være indlært, at heste er forskellige. Selvfølgelig har ophav og opdragelse en del med det at gøre, også race og gener, men jeg tror simpelthen ikke på, at heste på den måde ingen personkarakteristik har.

• #40   6. sep 2010 Fleur - jeg har hellere ikke skrevet at det er Ute der har fundet ud af disse ting smiley

• #41   6. sep 2010 Trådstarter: Ingen person ved om hesten er stædig, eller gør det for at være stædig. For du kan ikke spørge den. Og man kommer aldrig til at finde ud af det smiley

Der er ingen der ved hvad hesten tænker, eller noget som helst, altså smiley

• #44   6. sep 2010 * CacaoTraum The Pastafarian *

Aaah det ved jeg ikke helt om jeg enig i..

heste kan jo som sagt tillære sig ting, og dermed også tillære sig hvordan de slipper af, med feks deres ryttere ved forskellige ubehagelige metoder...
    Ja det er ikke noget hesten sætter sig ned og tænker sig over, men det er noget den lærer og noget den gør mere eller mindre bevidst for at slippe for enten rytter, ridning, dyrlæge, smed eller hvad det nu kan være...

Så på et eller niveau, må hesten jo være klar over, at hvis den gør sådan og sådan kan den slippe!
    Så er den jo også bevidst om sine handlinger og hvilken konsekvens det kan have...

Og ja nogen heste gør det som en sidste udvej pga af smerte osv og man kan jo altid arbejde med disse heste og præsentere dem for en bedre udvej..

• #46   6. sep 2010 Nej, men det er jo heller ikke det vi diskutere, om hesten kan regne ud om det gør ondt på andre det den gør...

Den kan regne ud at, hvis den gør det og det, så får det resultat, altså jo det er delvist tillært, men hesten er jo også på niveau bevidst om hvad den gør, ellers ville den ikke gøre det..
    Et godt eksempel er en Nordbagge vi havde på rideskolen for år tilbage, når den gik med nybegyndere rundt i skridt, ja så gik den bare ind på midten, og så stod den der og hyggede sig.. Folk blev så sure, og kaldte den dum og doven, jeg synes dog den var ufattelig klog..
    De små nybegyndere, havde jo ingen chance for at sætte det store dyr igang, og så kunne Lotte ( ja det hed den ironisk nok) får sig et lille hvil.. Der var jo intet ubehag i dette, den gad bare ikke, og de små nybegyndere, havde ikke rigtgt fat i tøjlerene, de havde bare fat i sadlen, da ponyerne som regel, jo bare gik efter hinanden som perler på en snor..
    Så stod folk og råbte at rytteren skulle styre hende ud, spark til hende, osv osv, indtil der var en der hentede et træktorv og så trak hende rundt resten af tiden..

• #47   6. sep 2010 Heste har personligheder, gnist og temperament. Muligt nej - de har ikke den fysiologiske baggrund for rationel tænkning, men arv og miljø etc. indvirker på hestens adfærd.

Iøvrigt - er den her debat ikke efterhånden lidt brugt?

• #48   6. sep 2010 tjah smiley det er okay hvis ikke jeg gør, jeg tror i andre ved det smiley

Disturbia:

Det andre ser som stædighed, drilskhed, dumhed, dovenskab osv er bare rent ud dårlig træning. Enten stop eller fremsignal der ikke virker - eller også er hesten bare ikke trænet i det du vil have den til.

Mange HMS-New age mennesker ser det som at hesten kommer dig galopperende i møde på folden som om den elsker dig , den er godt trænet, og forbinder dig med noget rart. Hvis ikke den kommer og flygter fra dig, er den ikke disrespektfuld, den er dårligt trænet og forbinder dig med noget dårligt.

At heste føles anerledes fremfor andre er fordi individer ikke er ens. De har forskellige frygt-inducerede områder, er trænet anerledes og har fra fødslen af en tendens til at gøre noget specifikt. De opføre sig anerledes ligesom vores mimik og bevægelser er forskellige for os. Den eneste grund til at de synes at have en personlighed er fordi vi giver dem en. Vi giver dem tillægsord der for vores forståelse giver mening, hvilket jo er iorden - medmindre du afstraffer eller roser dine udtryk på hestens vegne.

• #49   6. sep 2010 louise K

hvis jeg må bruge din sætning - gnist = enten sjov eller givende opgaver der motiverer hesten eller frygt der giver hesten en urolig sprælskhed som vi forbinder med at de "elsker det og ikke kan vente med at komme igang". Dette er egentligt bare træningsmangel.
    Temperament = træningsniveau og agressions niveau.

• #50   6. sep 2010 Jeg kan godt se, at det er to forskellige måder at beskrive det samme omkring en hest på - Men hold da op hvor er det videnskabligt, upersonligt og trist. Det industrialiserer bare hesten fuldkommen, gør det til ren forretning og videnskab.

(Gad vide hvornår vi også gør det med børn.)

• #51   6. sep 2010 Men for at spørge trådstarter:
    Nu siger du, at hesten ikke kan være "fræk" eller "stædig" - Kan den så være "hengiven" og "trofast" ?
    For bare at nævne to tilfældige, positive tillægsord.

• #52   6. sep 2010 Disturbia; Ja og nej, ifølge det new-age hms som jeg har forstået det, og ikke giver ret meget for, ja så er man i harmoni med hesten og hinandens ALLER bedste venner, ergo er den hengiven og trofast. Men de negative ting, fræk og stædig er den ikke, hmm, meget forvirrende.. Og hvad angår videnskab på børn, så er det forlængst indført i forhold til opdragelse, hvor man kun MÅ og SKAL være pædagogisk, i forhold til bøgerne, og ikke må lade de menneskelige sider råde for meget, frustration og vrede. Du SKAL forklare den lille kære trold på 3 hvorfor hun ikke må få slik i brugsen, når hun skriger lungerne ud af sig selv, kl halv seks om aftenen. Og tager man ungen under armen og skælder ud får man blikket "dårlige mor", både fordi ungen skriger og plager, men også fordi man "tager fat" i det lille pus, man kan bare ikke vinde, gg. Bare et eksempel. Men meget rammende, også i forhold til nutidig 'hesteopdragelse'... Hilsen en mor til 2 og hesteejer;)

• #53   6. sep 2010 Trine T:
    jeg har aldrig sagt at det er iorden at den bider smiley
    Jeg retter selvfølgelig på hesten det er ikke meningen med hms at hesten skal have lov til at bide og andre unoder

• #54   6. sep 2010 tror at det er svært for nogen at forstå at hms folk ikke er nusse-pusse mennesker for der er forskellige måder at håndtere heste på, ingen siger at det ene er bedre og mere korrekt end det andet. Bare hesten har det godt er jeg sku lige glad med at man kalder den for stædig og fræk osv.

Louise Kathrinelund: det ville jeg kalde for en intilligent hest, det er jo ikke fordi den er dum at den ved hvordan den kan snyde sin rytter smiley

der er jo altid forskel på intilligens, opdragelse mm som med mennesker erfor er der ingen heste der er ens smiley

• #55   6. sep 2010 Whitney&Camilla: Helt korrekt :). Der er lavet undersøgelser, og det er bevist at heste ikke er frække eller stædige, eller hvad man nu måtte kalde dem.

• #56   6. sep 2010 det er helt korrekt Amalie ! smiley Det er ikke for sjov at deres hjerner kun er på stærrelse med en valnød, dermed ikke sagt at de er dumme eller uintelligente, men deres hjerner kan bare ikke det samme som et menneske

• #58   6. sep 2010 jo nemlig den reagerer på sine instinkter smiley

• #59   6. sep 2010 Hvis man på ingen måde må sætte ''menneskelige eneskaber'' på en hest vil den til sidst ende som en ting.

Jeg mener bestemt godt en hest kan være fræk, klog, ''dum'', det kaldes i sidste ende en personlighed, hvilket jeg tror vi alle mener vores hest har en form for personlighed, for mig er en personlig en indre ting, men i sidste ende er en personlighed vel lige så meget en menneskelig enskab som at være fræk?
    Alle heste ville jo være ens hvis de ingen personlighed havde, og en personlighed beskrives med tillægsord..

Håber i vil forstå mig.

men er ellers ret enig med Fleur og DISTURBIA . hele vejen igennem smiley

• #60   7. sep 2010 Disturbia

hvis du læser mit indlæg lidt bedre, skriver jeg at det ER iorden at tilægge dem en personlighed, men bare ikke behandle dem derefter, altså afstraffe angst, og gøre ingenting ved agressivitet, fordi sådan "er" hestens temperament bare - det er forkert . Hvis jeg mærker uregelmæssigheder i min træning af peter, giver jeg mig selv skylden for det er som det er, men jeg kan sagtens for sjov sige han er en dum lille fed pony smiley - jeg reagere bare ikke på det som om han virkelig var dum, i stedet træner man bare.

Hele det der "alt steretypt er dårligt trip" som de fleste teenagere har, gør dig måske lidt blind overfor hvad hestetræning er.. Det er komplet trin for trin systematisk træning, ligegyldigt hesten. Hestens måde at indlære ting på variere, og hestens måde at udføre øvelsen på variere men det hesten i bund og grund er vil ikke ændre sig. Agressioner bliver ikke til temperament, og dårlige hjælpere bliver aldrig til dovenskab men man kan da sagtens sige det for sjov. Jeg havde adrig fået en capriole ud af en koldblod hvis ikke jeg havde lavet en masse arbejde i mine signaler.. ellers ville jeg da også kunne sige han var doven.

Ligesom arabere, vi siger de er hidsige, i virkeligheden er de jo egentligt hyper sensitive og styret af deres flugt-instinkt.

• #61   7. sep 2010 Man kan ikke lave om på hvad adfærd og psykologi er, det må du jo kunne indse.

• #62   7. sep 2010 Disturbia,

jeg husker en debat hvor du havde været på hms kursus, og de havde behandlet Swoop som var han noget der kunne føle "dominans" og "stædighed", og han stejlede vist eller noget? kan ikke huske det, men hvis vi behandler dem som mennesker eller kognitive individer der tænker i de baner, kommer der forskellige adfærdsproblemer i spil.

• #65   7. sep 2010 Jeg tror nu godt heste kan være frække.. Glorija kan godt finde på at sætte lidt liv i en kedelig ridetime.

Vi filmede en dag min lille søster ride undervisning på hende og hun gik lige så pænt og sød. da hun så går forbi kameraet kiegger hun ind i det med et blik som Glorija lave før hun laer et eller andet ballade smiley man kan bare se i hendes øjne at hun tænker : Se nu godt efter, det bliver sjovt nu . og ganske rigtigt efter en halv bane giver hun et nuk og min lille søster glider af hende, også stoppper Glorija op og går hen til hende.. Det må da være at være lidt fræk, er det ikke ?

• #66   7. sep 2010 Og min ridelæres hest står bevist og forsøger at træde hende over fødderne når hun rykker man på den. og det er ellers en meget sød hest som plejer at være forsiktig, men når der er noget at lave ballade til så er han frsik smiley

• #68   7. sep 2010 nej har ikke gennemlæst alle beskederne, men har læst at det er gennem inlæring fra og. men jeg tror stadig godt hesten kan "tænke" så langt selv smiley

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #69   7. sep 2010 Jeg har erfaret, at der er meget mere mellem himmel og jord, end vi regner med.

Eller der er meget mere nød inde under skallen, end vi lige regner med.

• #70   8. sep 2010 Faktisk meget spændende og lærerigt indlæg (:
    Fedt at du har lært det med negativ forstærkning og at det har forbedret jeres træning - det er en meget stor og vigtig del af al omgang med hesten, og noget alle burde lære lige fra starten af, men var også først noget jeg lærte for omkring de 2 år siden, selvom jeg har haft med heste at gøre i 10 år. Men bedre sent end aldrig siger man jo smiley
    Og jeg er helt enig i at Utes bog er en man burde læse, jeg fik ihvertfald rigtig meget ud af den!

Ellers vil jeg blandt andet erklære mig enig med Fleur på mange punkter (:

• #71   8. sep 2010 Vil også lige erklære mig enig med Fleur i nærmest alt :).

• #72   8. sep 2010 Jeg mener - og det videnskabeligt bevis(har egentlig ikke vidst det før det stod i bogen..?o:) at heste ikke er frække.. på den måde at de VIL være frække .. at de tænker "HA .. nu får hun sku bukketur, får nu vil jeg være fræk!";) - jo whitey er da fræk .. men det er da fordi hun er forvirret pga mine signaler eller fordi hun ikke forstår opgaven hun skal løse. Men jeg kan bare NÆPPE tro at de lige tænker "nu vil jeg sku være fræk - orgh, fik intet sovet inat, så jeg dovner bare her i ridetimen .. blaaah" .. altså på DEN måde fræk.

De bliver jo frække fordi vi kommer til at give dem en uønsket adfærd når de gør noget vi ikke vil have.

• #73   8. sep 2010 HVordan kan et så åbenlyst emne tage så meget tid fra så mange folk?

Forhold jer dog til videnskaben - videnskaber behøver ikke og skal ikke subjektivt tolkes af små ridepiger - eller store for den sags skyld.

Jesus altså!

• #74   8. sep 2010 Louise: Det kommer jo an på hvordan man vælger at tolke de forskellige ord! ..
    Til sidst kan vi jo ingen tillægsord ligge på vores heste fordi det er at menneskelig gøre dem ..
    Fræk, legesyg, smart, klog, stædig, kærlig, you name it ..

At være fræk behøver jo ikke nødvendigvis være en der tænker over de skal gøre det for at drille en anden person.

• #75   8. sep 2010 eller tillægge den menneskelige engskaber hedder det vel.

• #77   9. sep 2010 Min lille pony, Wonder, er altså et modbevis på at heste godt kan være frække..
    Fx når han står i strigleboksen og keder sig, så står der altid nogle strigler eller flasker, osv, på en mur ved siden af. Og han skal altid puffe dem ned, men jeg skal sjovt nok bare sige ,,Wondeer?" med en alvorlig stemme, når han nærmer sig den ting han vil vælte ned, og så vender han straks hovedet om og kigger på mig, og laver et triks hvor han 'smiler' for ved det triks har han lært at jeg ikke kan modstå hans over søde blik, og dermed slipper han for "skæld ud".
    Men så sjovt nok når jeg vender mig om igen, hører jeg 5 sek. efter, en ting falde ned. Og med det samme vender han sig om imod mig, og laver det der blik igen.. d:
    Såå... han ved godt at han ikke må, men gør det alligevel gang, på gang. Og da han ikke har nogen speciel grund til at gøre det på trods af han ikke må, så kan jeg kun tolke det som om at han er fræk (:

• #78   9. sep 2010 kATJA OG MUSSE: ENIG. Og er det i bund og grund ikke hvad alle folk i denne debat mere eller mindre forholder sig til. Én ting er hvad man ved, en anden er at man forbeholder sig retten til at symbolisere sin kære hest ved at give den en form for karakteristika, ved netop at kalde den fræk, stædig osv. Og ja, det er kun et problem når det omhandler det du beskriver i de sidste 4 linjer. Men det er det jo heldigvis ikke alle der er uforstående nok til at gøre:o)

• #80   9. sep 2010 * CacaoTraum The Pastafarian *

Ja? men bare fordi jeg 'keder mig' betyder det jo ikke at jeg skal gå hen i fx køleskabet for at vælte alle tingene ud?

Wonde véd godt at han ikke må, men han gør det alligevel. Det ér altså at være fræk, for han har ikke nogen meget god grund for at gøre det alligevel? Som han fx ville have hvis han var bange for fx at gå op i en trailer, og dermed nægtede at gøre det, så var han ikke fræk.
    Men det er jo ikke liige fordi at han er såå bange og han dermed bare er nødt til at afreagere ved at vælte alle tingene ned som står på muren? (:

• #82   9. sep 2010 SÅ enig med Katja og Musse smiley

Team Wonde: Du skal skælne mellem dig og din hest, ikke sammenligne jer! smiley Hvis den keder sig, keder den sig.. Ligesom hunde som kan finde på at tygge i ting, selvom de ikke må - det gør de også pga. kedsomhed!

• #83   9. sep 2010 Team Wonde. Selvfølgelig bliver han ved, også selvom han ikke må:) Han får din opmærksomhed og det ved han. Det er vel blevet en form for "leg" mellem jer.

• #84   9. sep 2010 katja A

I know, jeg er jo heller ikke sur på ham, overhovedet, men han véd at han ikke må, og han gør det alligevel, så han ér fræk. Men jeg synes oss selv at det er hyggeligt (:
    Ville bare lige komme med eksemplet for at modsige det at heste ikke kan være frække, for de kan de jo (:

• #85   9. sep 2010 * CacaoTraum The Pastafarian *

Det gør jeg også, det 'problem' han har med at puffe ting ned, det har han haft lige siden jeg fik ham, og tro mig, jeg har irettesat ham hvér gang, og han gør det alligevel.
    Det ér fordi han er fræk, men også fordi han har nok livsglæde til at gøre det alligevel, for han ved godt at jeg aaaldrig ville gøre ham ondt, om han så blev ved (:

• #87   9. sep 2010 * CacaoTraum The Pastafarian *

suk.. Jeg udtrykker mig klart over for ham at han ikke skal gøre det, og det er han ikke i tvivl om.
    I det her tilfælde er jeg ret ligeglad med 'videnskabelige del'
    Jeg kan bare se at Wonder gør noget som man tydeligt kan se på ham, at han godt ved at han ikke må. Og det kan tolkes som at være fræk eller drille?

• #89   9. sep 2010 Katja og Musse smiley

Jeg kan godt se at man kan tolke det på mange måder. Men det som han gør (som jeg tolker som drilleri, frækhed) er at han bare puffer strigler ned fra en mur. Og når jeg opdager det laver han et triks hvor han 'smiler' og ved det triks har han lært at jeg ikke kan stå for hans 'nuttedhed' og dermed slipper han for at få 'skæld ud' for han véd godt hvad han gør forkert, men han synes at det er sjovt at blive ved, for at få min reaktion.
    Så det kan både tolkes som en leg, drilleri eller begge dele (:

• #90   9. sep 2010 Wonder - du har indlært ham en uønsket adfærd, INTET andet end det. Han slipper for skæld ud og gør ting, netop fordi du ikke træner ham væk fra den uønskede adfærd.

• #91   9. sep 2010 Whitey&Camilla - Vejen kan kun findes ved vilje ..

Det var da utrolig hvor klog du er?..
    Jeg irettesætter ham oss hver gang, men dog ikke så meget at han er blevet meget bange for at gøre det samme igen.
    Jeg synes at forholdet mellem hest og rytter, skal være frit, hvor man indirekte ved hvad man skal, og hvad man ikke skal. Og dét ved wonde, han 'driller' kun med små ting som dette. Jeg vil ikke ha' sådan et forhold hvor rytteren er 'lederen' og ved ált, og skal bestemme alt over hesten (selvom det er godt ment), min pony er nemlig så klog at vi sagtens kan dele 'magten' sammen, og dét synes jeg er harmoni! (:

• #92   9. sep 2010 Det kan jeg også høre du gør rigtig meget når han kigger på dig og du ikke kan modstå det! smiley

Jeg går bestemt hellere ikke ind for at være lederen - for det kan vi ikke blive, NOGENSINDE smiley

• #93   9. sep 2010 Det er begrenset hvor mange detaljer om situationen jeg kan skrive herinde. Men kort sagt, Jeg gør det klart for ham, at det han gør, er forkert, og man kan også tydeligt se på ham, at han ved at han ikke må gøre det, men vælger at gøre det alligevel.
    Dermed er han fræk, eller 'leger'

Kommentér på:
Heste kan IKKE være frække eller stædi

Annonce