1.292 visninger
|
Oprettet:
Ida-med sine dejlige puttere<3
30. maj 2013 Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 79
30. maj 2013 Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 79
Kan hesten eller kan hesten ikke være fræk? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er virkelig forvirret? Jeg har altid fået at vide, at en hest kan være fræk, bl.a. min egen. Det var af min gamle ridelærer... Men jeg har fået læst og læst og læst. Hesten har så ikke 'hjerne' nok til at tænke den tanke, hvilket jeg faktisk godt kan se nu. Men det er bare det når man altid har fået af vide af voksne mennesker at heste godt kan være frække, begyndte jeg at tro på det. Jeg hørte også min nye ridelærer sagde, at hesten var fræk. Men jeg vil gerne høre jeres meninger og holdninger?:) jeg tror ikke på det mere, og hver gang jeg hører/ser det, prøver jeg at tænke på hvorfor hesten reagerede som gør:)
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 144
jul 2005
Følger: 76 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.475
Den kan jo godt være ''fræk'' og bukke under ridning, ligesom når den er ''fræk'' og bukker på folden
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 79
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.399
maj 2013
dec 2008
Følger: 121 Følgere: 124 Heste: 6 Emner: 68 Svar: 553
apr 2009
Det kan være noget af udstyret sidder dårligt og er ubehageligt..
jul 2005
Syntes det er for langt ude, at hesten slet ikke kan tage et skridt forkert, uden den er i smerter
maj 2013
jul 2005
jan 2011
Følger: 117 Følgere: 122 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 1.005
apr 2009
maj 2013
jul 2005
maj 2013
jul 2005
jan 2011
sep 2004
Følger: 48 Følgere: 52 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 7 Svar: 936
Men ja vi siger hesten er ''fræk'' for det er noget vi nemt kan forstå og det er en god betegnelse for når det gøre noget som vi mennesker syntes er frækt, jeg siger da også min hest er fræk over for andre heste på folden, men han er meget ung endnu og elsker stadig de gode ture på folden.
Eller han bukker i galop fordi han har prøvet det sammenlagt 3 gange og han gøre det når det er for hårdt for ham, og det er jo et signal for det er for hårdt jeg kan ikke mere.
Og det kan vi mennesker betegne for at han er lidt en fræk ung drengerøv, for han kan godt galopper og når han ikke gider mere kan han jo bare sætte i trav
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Heste har ikke hjerne til at planlægge at være fræk, men de kan i en given situation opføre sig uhensigtsmæssigt (som vi ofte kalder fræk), som regel fordi, de enten ikke er ordentligt opdraget eller også fordi, de ikke forstår, hvad der forventes af den.
Hvis hesten stopper op og æder græs og ikke vil gå videre trods forespørgsel herom er det ikke fordi, den bevidst vil være fræk, men derimod fordi, den ikke har lært signalernes værdi = manglende konsekvens og opdragelse.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
En hest kan ikke tænke ret langt frem, så de kan ikke planlægge at de vil være frække. Men i min definition kan en hest dog godt være fræk. Fx hvis en hest åbner lågen for at komme ud til foderet, eller selv binder en knude op osv, så synes jeg hesten er fræk, særligt fordi heste jo godt kan finde på at lave unoder selvom de ved de ikke må. Selvfølgelig er der altid en årsag til at heste gør som de gør, men det er der jo også ved mennesker, hvis man skal stille det på en spids.
Så kort sagt, i min mening kan heste godt være frække for at opnå eller undgå noget. Men de er aldrig frække uden grund
apr 2009
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Nej heste har ikke en hypofyse der er udviklet godt nok. Heste's hjerner er overudviklede på nogen punkter, f.eks kan de finde vand i ørkenen modsat mennesker, men tilgengæl er andre ting i hjernen underudviklede, f.eks at de ikke kan planlægge og derved ikke være frække.
Af og til skal vi bare sætte menneskelige ord på hesten fordi de ellers ikke forstår det. F.eks er heste jo heller ikke glade, de er jo ikke sådan: "Åh sikke en skøn solskins dag jeg er bare glad!" heste er opmærksomme, godmodige osv. Men de er jo ikke bare glade xD
Heste er jo heller ikke sure, men dominerende osv...
Håber det gav lidt mening.
maj 2013
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 164
jan 2011
jan 2011
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Men hesten er drevet af dens instinkter - altså foder, flok, flugt, formering og frihed for smerte.
Så når hesten gør noget vi ikke ønsker, så gør den det ikke bevidst, men fordi den bla. er styret af disse instinkter.
Dertil kommer så at nogle heste har en tillært afærd, - noget som mennesket har tillagt dem. Dertil kommer også at for at hesten kan forstå hvad vi ønsker, så skal vir være konsekvente hver gang hesten gør noget vi ikke ønsker. Altså korrigere dem, på en god måde.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Hvis hesten gør noget uønsket, skal man altid gå et skridt tilbage, og overveje hvad der gik galt. Har man gjort noget forkert, har den ondt, forstår den det ikke osv. osv. - og det kan være en enormt forvirrende, tidskrævende og dyr proces at finde ud af, hvad der er galt med den. Så jeg kan godt forstå, hvis folk ikke kan overskue det, og derfor bruger den letteste løsning: den er bare fræk.
Men det er stadig ikke rigtigt eller i orden. Heldigvis er det blevet mere og mere udbredt, at hesten ikke er fræk! :o)
Det kommer selvfølgelig også an på, hvordan man definerer fræk. :o) Men hvis man definerer det som at den driller, prøver sin rytter af osv. - så nej, det kan den ikke.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
maj 2013
Le uniques: jeg ved ikke helt hvad på det sidste billed, sidste linje betyder?:)
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jul 2008
Følger: 104 Følgere: 101 Heste: 2 Emner: 51 Svar: 154
maj 2013
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
men det er da frustrerende......
Jeg tror ikke de kan være frække - men jeg tror de har have så meget energi så de ikke yder og derved hopper rundt og bøller i stedet af ren kulder
okt 2004
En hest kan også bukke eller hoppe, fordi den er forvirret eller bange, og den kan naturligvis også gøre det i kådhed. Ligesom når man lukker hestene på sommerfold, efter en lang vinter, så fræsser de jo også afsted med røven i vejret og laver det ene vilde bukkespring efter det andet. Det kan vi vel alle godt blive enige om, ikke har noget med smerter at gøre, men bare er glæde og kådhed over at komme ud og løbe. Eller en flok heste der løber rundt og leger, og laver en lang serie af bukkespring - heller ikke smerter eller signalforvirring, men kådhed, glæde, leg - hvad man nu vil kalde det. :o)
Og det samme kan jo ske når man træner. Fx at hesten laver et lille buk, når man sætter den i galop, efter en intens træning, eller at man giver den frie tøjler på en åben mark. Igen behøver det ikke være smerter, men kan være kådhed osv. Så man skal selvfølgelig også se på situationen. Sker det kun én gang, er det nok ikke smerter, men er det gentagne gange, skal man undersøge det.
MEN der er jo stadig altid en grund - om det så er fordi de har smerter, er forvirrede eller bare har alt for meget energi, så er der jo stadig en grund. :o) Når man siger, at der altid er en grund til det, så betyder det, at heste ikke gør noget 'bare fordi' - fx bare fordi de ikke gider, eller bare fordi de vil drille sin rytter. For det gør de ikke. :o)
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/nar-hesten-er-motiveret-for/ hun er en sand guru når det kommer til adfærd hos hesten og skrevet i et let-læseligt sprog. Det forklarer ret godt at nej, heste har ikke hjerne nok til at være fræk overfor en.
okt 2004
Som udgangspunkt kan man vel sige, at når hesten forsøger at undvige, når man gør en bestemt ting eller øvelse, så er det fordi der er noget galt - og nej, det behøver ikke være smerter. Det kan også være signalforvirring. Og en hest kan også have ubehag, uden nødvendigvis at have smerte. :o)
Nu nævnes der oftest buk, fordi det er en af de ting, der er lettest at opdage (kan man overhovedet undgå det?), og noget af det der irriterer flest ryttere mest. Men under ridning kan en hest fx også vise smerte ved at åbne munden, række tunge, lægge ørerne tilbage, vende det hvide ud af øjnene, opspilede næsebor, bide ud eller 'vise tænder', slå eller vige med hovedet, tage korte skridt, være urentgående, være anspændt, slå med halen, gå med sænket ryg, løfte hovedet og generelt undvige eller stritte imod de signaler man giver. Og der er mange flere små og for nogen næsten usynlige signaler, på ubehag/smerter/forvirring osv. :o)
Men de fleste af de signaler hesten giver, kan både vise smerter og forvirring fx, så det kan være enormt svært at finde ud af, præcis hvad der er galt med den. :o) Og det er heller ikke alle signaler der enkeltvis behøver være udtryk for smerter osv. Så igen er man nødt til at se det som en helhed, og se efter, om den viser flere signaler samtidig og i hvilken sammenhæng de vises, så man på den måde kan finde ud af, hvad der er galt. :o)
maj 2013
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Når jeg siger at en hest er fræk, er det fordi den ikke gør som jeg beder den om ... rideskole er tit lidt frække fordi de ved at kan slippe afsted med ikke at høre efter ... det er IKKE fordi hestene bevidst bare vælger at være dumme, men fordi heste tager den nemme løsning og er dovne som os andre, hvis den kan slippe afsted med skridte fordi dens rytter ikke kan lægge benene nok til, så gør den det (der er undtagelser) indtil ridelæren kommer løbende XD
Heste tænker ikke, nu vil jeg være fræk eller være dum, heste tænker bare ikke så langt. De kan ikke nødvendigvis tænke sig til at hvis den ikke hører efter, så kommer der en pisk i stedet, derfor handler ridning om at give tydelige signaler.
Ved ikke om jeg forklare det ordentligt XD
Til jer der mener at en hest ikke bukker for at være 'fræk', så har I ikke mødt en pony ved navn Bowie, den bukkede alle ryttere af på rideholdene, og nej den havde ikke ondt i ryggen, for den var smadder sød når den var alene, den hadede bare at gå rideskole og havde lært, at hvis den bukkede sin rytter af, så fik den en lille pause eller kom op i boksen igen.
Heste kan ikke være frække, men de kan godt 'tænke': det her gider jeg fandme ikke, og så reagere på det
maj 2013
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 73
Kan hesten eller kan hesten ikke være fræk?