{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Kan hesten eller kan hesten ikke være fræk? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er virkelig forvirret? Jeg har altid fået at vide, at en hest kan være fræk, bl.a. min egen. Det var af min gamle ridelærer... Men jeg har fået læst og læst og læst. Hesten har så ikke 'hjerne' nok til at tænke den tanke, hvilket jeg faktisk godt kan se nu. Men det er bare det når man altid har fået af vide af voksne mennesker at heste godt kan være frække, begyndte jeg at tro på det. Jeg hørte også min nye ridelærer sagde, at hesten var fræk. Men jeg vil gerne høre jeres meninger og holdninger?:) jeg tror ikke på det mere, og hver gang jeg hører/ser det, prøver jeg at tænke på hvorfor hesten reagerede som gør:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hesten eller kan hesten ikke være fræk?
  • #1   9. nov 2013 Heste har ikke hjerne nok til det, så det er vidst rigtigt hvad du har læst smiley

  • #2   9. nov 2013 Kommer an på hvilken sammenhæng...
    Den kan jo godt være ''fræk'' og bukke under ridning, ligesom når den er ''fræk'' og bukker på folden smiley


  • #3   9. nov 2013 Men hvorfor har hesten ikke hjerne nok til det, og hvilket 'følelser' kan hesten egentlig have?:)

  • #4   9. nov 2013 den den kan ikke være fræk, der er altid en grund til den bukker


  • #5   9. nov 2013 Katt: jeg har fået af vide hvis hesten bukker under ridning er den fræk og skal markeres med pisk/sporer smiley

  • #6   9. nov 2013 Mich og fønne det var da engang sludder, kan de så heller ikke bukke fordi de er glade??

  • #7   9. nov 2013 Hesten bukker ikke fordi den er fræk under ridning fx.
    Det kan være noget af udstyret sidder dårligt og er ubehageligt..


  • #8   9. nov 2013 Så det er også derfor den måske laver et lille hop under ridning? eller efter et spring?
    Syntes det er for langt ude, at hesten slet ikke kan tage et skridt forkert, uden den er i smerter


  • #9   9. nov 2013 Men hvad hvis den bukker når man galoperer op ad en bakke, kan den som Amanda skriver ikke være glad af en art?:)

  • #10   9. nov 2013 Så når jeg rider uden udstyr på min pony, og hun i galop (næsten hver gang) lige kaster med hovedet og laver et lille ''glædes hop'' .. Så er det fordi hun har smerter?

  • #11   9. nov 2013 Felix kan da godt finde på at lette bagparten hvis vi giver den gas og han er overfrisk:) men hesten kan ikke tænke nu er jeg fræk så jeg gør det og det, tror at når man siger fræk er det en betegnelse for hesten prøver dig af, altså lige om den snyde dig til at gøre den gerne vil smiley

  • #12   9. nov 2013 Jeg tror godt den kan lave et lille 'glædeshop' men heste HAR ikke mulighed for at være frække.

  • #13   9. nov 2013 Men så vil jeg lige spørge, når jeg rider, kan min hest finde på at gå en til græsset og ikke vil videre, er det så p.g.a smerter? Ved godt jeg måske lyder retdum...

  • #14   9. nov 2013 Jeg syntes i hvert fald TYDELIGT man kan mærke, om det er fordi hesten er generet af noget, altså direkte sparker efter ens ben eller lign. eller om den bare er kåd og ''legesyg'' hvilket jeg aldrig straffer med spore og/eller pisk.

  • #15   9. nov 2013 Jeg straffer heller aldrig min hest hvis hun lige laver et par buk spring op ad bakken i fuld galop smiley

  • #16   9. nov 2013 Syntes i hvert fald hun det er positivt, at hesten ''tør'' at lege under ridning/træning smiley

  • #17   9. nov 2013 Ida: nej, det er fordi den har fundet ud af den kan slippe afsted med det

  • #19   9. nov 2013 Hvis den går til græsset og ikke vil videre, er det fordi den er mere motiveret til at spise græs end til at gå videre. Foder instinkt.. Man kan godt tænke at hesten er fræk, men den er jo bare sulten og har lyst til græs smiley Det er bare noget der skal trænes væk, så den lærer at det ikke er en god ide at spise græs på visse tidspunkter.

  • #21   9. nov 2013 En hest kan ikke være frække, det de gøre er naturligt for dem f.eks buk eller bide, og der er altid en grund til de gøre forskellige ting.

    Men ja vi siger hesten er ''fræk'' for det er noget vi nemt kan forstå og det er en god betegnelse for når det gøre noget som vi mennesker syntes er frækt, jeg siger da også min hest er fræk over for andre heste på folden, men han er meget ung endnu og elsker stadig de gode ture på folden.
    Eller han bukker i galop fordi han har prøvet det sammenlagt 3 gange og han gøre det når det er for hårdt for ham, og det er jo et signal for det er for hårdt jeg kan ikke mere.
    Og det kan vi mennesker betegne for at han er lidt en fræk ung drengerøv, for han kan godt galopper og når han ikke gider mere kan han jo bare sætte i trav smiley


  • #22   9. nov 2013 Fræk er i min verden nogenlunde det samme som uopdragen/signalforvirret.

    Heste har ikke hjerne til at planlægge at være fræk, men de kan i en given situation opføre sig uhensigtsmæssigt (som vi ofte kalder fræk), som regel fordi, de enten ikke er ordentligt opdraget eller også fordi, de ikke forstår, hvad der forventes af den.

    Hvis hesten stopper op og æder græs og ikke vil gå videre trods forespørgsel herom er det ikke fordi, den bevidst vil være fræk, men derimod fordi, den ikke har lært signalernes værdi = manglende konsekvens og opdragelse.


  • #23   9. nov 2013 Det kommer vel an på, hvad man mener med fræk.
    En hest kan ikke tænke ret langt frem, så de kan ikke planlægge at de vil være frække. Men i min definition kan en hest dog godt være fræk. Fx hvis en hest åbner lågen for at komme ud til foderet, eller selv binder en knude op osv, så synes jeg hesten er fræk, særligt fordi heste jo godt kan finde på at lave unoder selvom de ved de ikke må. Selvfølgelig er der altid en årsag til at heste gør som de gør, men det er der jo også ved mennesker, hvis man skal stille det på en spids.

    Så kort sagt, i min mening kan heste godt være frække for at opnå eller undgå noget. Men de er aldrig frække uden grund


  • #24   9. nov 2013 Hesten behøves ikke at have ondt for at bukke, det var blot et eksempel.

  • #25   9. nov 2013 tror k a var den der var tættest på hvad jeg selv ville have skrevet.

    Nej heste har ikke en hypofyse der er udviklet godt nok. Heste's hjerner er overudviklede på nogen punkter, f.eks kan de finde vand i ørkenen modsat mennesker, men tilgengæl er andre ting i hjernen underudviklede, f.eks at de ikke kan planlægge og derved ikke være frække.

    Af og til skal vi bare sætte menneskelige ord på hesten fordi de ellers ikke forstår det. F.eks er heste jo heller ikke glade, de er jo ikke sådan: "Åh sikke en skøn solskins dag jeg er bare glad!" heste er opmærksomme, godmodige osv. Men de er jo ikke bare glade xD

    Heste er jo heller ikke sure, men dominerende osv...

    Håber det gav lidt mening.


  • #27   9. nov 2013 Min hest bukker ikke, men er desværre dårligt opdraget:) og ja så ved jeg godt hun ikke gør det for at være fræk, men nok også foder instinktet ?:)

  • #28   9. nov 2013 Og jeg tror nu godt en hest kan være glad. At være glad er jo bare fysisk/biokemisk set en masse positive hormoner der fiser rundt i hjernen på en. Man behøver jo ikke at sige til sig selv eller tænke at man er glad for at være det.

  • #29   9. nov 2013 Min hest er aldrig fræk smiley Hun spørger tit om hun feks må gå selvom jeg har stilt hende et sted i stalden, og hvis jeg ikke læser hende korrekt og svare tilbage med et klart nej, jamen så må hun jo tage sagen i egen hånd og være "fræk" og bare gå. Jeg tror at det har alt med ejeren at gøre! En hest skal have klare og konsekvente signaler/beskeder, og får den det ikke, jamen så anser man den nok tit for at være fræk..

  • #30   9. nov 2013 Fandt lige dette i min bog

    profilbillede
  • #31   9. nov 2013 Læg mærke til den sidste smiley

    profilbillede
  • #33   9. nov 2013 Hesten kan ikke være fræk nej.
    Men hesten er drevet af dens instinkter - altså foder, flok, flugt, formering og frihed for smerte.

    Så når hesten gør noget vi ikke ønsker, så gør den det ikke bevidst, men fordi den bla. er styret af disse instinkter.
    Dertil kommer så at nogle heste har en tillært afærd, - noget som mennesket har tillagt dem. Dertil kommer også at for at hesten kan forstå hvad vi ønsker, så skal vir være konsekvente hver gang hesten gør noget vi ikke ønsker. Altså korrigere dem, på en god måde.


  • #34   9. nov 2013 Heste kan ikke være frække, det har de ikke nok hjerne til, men jeg er af den tro, at de godt kan lave glædeshop under ridning. Fx hvis man er i skoven, og skal galoperer, så hopper den af glæde. Også selvom at hesten aldrig bukker på banen. Bukker den begge steder så vil jeg sige, at det er smerter. Men et lille buk i skoven i ny og næ er bare glæde smiley

  • #35   9. nov 2013 Hesten kan ikke være fræk nej. Men hold da op, hvor er der mange heste der har fået slag, fordi folk troede den var fræk. :o(

    Hvis hesten gør noget uønsket, skal man altid gå et skridt tilbage, og overveje hvad der gik galt. Har man gjort noget forkert, har den ondt, forstår den det ikke osv. osv. - og det kan være en enormt forvirrende, tidskrævende og dyr proces at finde ud af, hvad der er galt med den. Så jeg kan godt forstå, hvis folk ikke kan overskue det, og derfor bruger den letteste løsning: den er bare fræk.

    Men det er stadig ikke rigtigt eller i orden. Heldigvis er det blevet mere og mere udbredt, at hesten ikke er fræk! :o)

    Det kommer selvfølgelig også an på, hvordan man definerer fræk. :o) Men hvis man definerer det som at den driller, prøver sin rytter af osv. - så nej, det kan den ikke.


  • #36   9. nov 2013 Nu kommer det altså også an på, hvordan man definerer "fræk". Selvfølgelig har hesten ikke hjerne nok til at planlægge at være fræk eller gøre noget bestemt fordi den til være ond. Men hvis ponyen har fundet ud af at den kan løbe om hjørner med ejeren når der skal renses hove ved at den for eksempel nægter at løfte benet, så mener jeg godt den kan være fræk. Vi ved jo godt, når hesten blot gør det fordi den ikke gider, og ikke fordi at den pludselig har en masse smerter i benet. De tidspunkter hvor hesten har fundet ud af at den kan løbe om hjørner med ejeren - der mener jeg godt at den kan være fræk. Men det er jo ikke at være fræk på den måde, som mange stiller det op, for det giver vel sig selv at hesten ikke kan planlægge at være "ond", men den kan da sagtens løbe om hjørner fordi den har fundet en let udvej.

  • #37   9. nov 2013 Tak forsvarene:)
    Le uniques: jeg ved ikke helt hvad på det sidste billed, sidste linje betyder?:)


  • #38   9. nov 2013 Den sidste linje betyder vel bare, at hesten altså også godt kan bukke af den grund at den simpelthen bare er overstadig eller kulret den dag smiley

  • #39   9. nov 2013 Det kommer helt an på hvordan man definerer ordet "fræk". smiley

  • #40   9. nov 2013 Nårh tak, tja nu har jeg næsten kun fået at vide hvorfor den måske bukker, men hvad med andre ting, så som atklø sig op ad en og sådanne ting?:)

  • #41   9. nov 2013 De dage hvor min er i rigtig godt humør - bølle humør som vi kalder det for. Koncenterer han sig ikke særlig godt og arbejder bestemt ikke godt igennem som jeg personligt forventer han skal de 5 dage om ugen hvor vi træner hårdt og den 1-1.5 hvor vi træner. Men de dage hvor han så kigger på alt andet og er en rigtig bøf så når jeg eks. ligger benene til ham, ja så bukker / skyder han op i ryggen og det er SÅ træls - men for pokker barnet er jo bare et rigtigt legebarn! smiley
    men det er da frustrerende......
    Jeg tror ikke de kan være frække - men jeg tror de har have så meget energi så de ikke yder og derved hopper rundt og bøller i stedet af ren kulder smiley


  • #42   9. nov 2013 Og så skal man jo huske på, at når folk skriver, at der altid er en grund til, at den gør som den gør - så behøver det jo ikke betyde, at den grund er smerter. :o)

    En hest kan også bukke eller hoppe, fordi den er forvirret eller bange, og den kan naturligvis også gøre det i kådhed. Ligesom når man lukker hestene på sommerfold, efter en lang vinter, så fræsser de jo også afsted med røven i vejret og laver det ene vilde bukkespring efter det andet. Det kan vi vel alle godt blive enige om, ikke har noget med smerter at gøre, men bare er glæde og kådhed over at komme ud og løbe. Eller en flok heste der løber rundt og leger, og laver en lang serie af bukkespring - heller ikke smerter eller signalforvirring, men kådhed, glæde, leg - hvad man nu vil kalde det. :o)

    Og det samme kan jo ske når man træner. Fx at hesten laver et lille buk, når man sætter den i galop, efter en intens træning, eller at man giver den frie tøjler på en åben mark. Igen behøver det ikke være smerter, men kan være kådhed osv. Så man skal selvfølgelig også se på situationen. Sker det kun én gang, er det nok ikke smerter, men er det gentagne gange, skal man undersøge det.

    MEN der er jo stadig altid en grund - om det så er fordi de har smerter, er forvirrede eller bare har alt for meget energi, så er der jo stadig en grund. :o) Når man siger, at der altid er en grund til det, så betyder det, at heste ikke gør noget 'bare fordi' - fx bare fordi de ikke gider, eller bare fordi de vil drille sin rytter. For det gør de ikke. :o)


  • #43   9. nov 2013 "Husk at heste ikke er i stand til at “tage røve på dig/ teste dig/ være strid osv.” Med undtagelse af de situationer, hvor man selv ubevidst har trænet en given adfærd, så er det næsten altid fordi hesten er motiveret for noget andet, som kan være helt overskyggende i situationen."

    http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/nar-hesten-er-motiveret-for/ hun er en sand guru når det kommer til adfærd hos hesten og skrevet i et let-læseligt sprog. Det forklarer ret godt at nej, heste har ikke hjerne nok til at være fræk overfor en.


  • #44   9. nov 2013 Ida - En hest kan udtrykke smerter/ubehag på mange forskellige måder, det behøver ikke være buk. :o)

    Som udgangspunkt kan man vel sige, at når hesten forsøger at undvige, når man gør en bestemt ting eller øvelse, så er det fordi der er noget galt - og nej, det behøver ikke være smerter. Det kan også være signalforvirring. Og en hest kan også have ubehag, uden nødvendigvis at have smerte. :o)

    Nu nævnes der oftest buk, fordi det er en af de ting, der er lettest at opdage (kan man overhovedet undgå det?), og noget af det der irriterer flest ryttere mest. Men under ridning kan en hest fx også vise smerte ved at åbne munden, række tunge, lægge ørerne tilbage, vende det hvide ud af øjnene, opspilede næsebor, bide ud eller 'vise tænder', slå eller vige med hovedet, tage korte skridt, være urentgående, være anspændt, slå med halen, gå med sænket ryg, løfte hovedet og generelt undvige eller stritte imod de signaler man giver. Og der er mange flere små og for nogen næsten usynlige signaler, på ubehag/smerter/forvirring osv. :o)

    Men de fleste af de signaler hesten giver, kan både vise smerter og forvirring fx, så det kan være enormt svært at finde ud af, præcis hvad der er galt med den. :o) Og det er heller ikke alle signaler der enkeltvis behøver være udtryk for smerter osv. Så igen er man nødt til at se det som en helhed, og se efter, om den viser flere signaler samtidig og i hvilken sammenhæng de vises, så man på den måde kan finde ud af, hvad der er galt. :o)


  • #45   9. nov 2013 Okaay, det var en god forklaring CTS:)

  • #46   9. nov 2013 Jeg har ikke læst hele tråden, men er min mening baseret ud fra hvad jeg har læst og set gennem mine mange år som rytter og ridelære: smiley

    Når jeg siger at en hest er fræk, er det fordi den ikke gør som jeg beder den om ... rideskole er tit lidt frække fordi de ved at kan slippe afsted med ikke at høre efter ... det er IKKE fordi hestene bevidst bare vælger at være dumme, men fordi heste tager den nemme løsning og er dovne som os andre, hvis den kan slippe afsted med skridte fordi dens rytter ikke kan lægge benene nok til, så gør den det (der er undtagelser) indtil ridelæren kommer løbende XD
    Heste tænker ikke, nu vil jeg være fræk eller være dum, heste tænker bare ikke så langt. De kan ikke nødvendigvis tænke sig til at hvis den ikke hører efter, så kommer der en pisk i stedet, derfor handler ridning om at give tydelige signaler.
    Ved ikke om jeg forklare det ordentligt XD

    Til jer der mener at en hest ikke bukker for at være 'fræk', så har I ikke mødt en pony ved navn Bowie, den bukkede alle ryttere af på rideholdene, og nej den havde ikke ondt i ryggen, for den var smadder sød når den var alene, den hadede bare at gå rideskole og havde lært, at hvis den bukkede sin rytter af, så fik den en lille pause eller kom op i boksen igen.
    Heste kan ikke være frække, men de kan godt 'tænke': det her gider jeg fandme ikke, og så reagere på det smiley


  • #47   9. nov 2013 Malene: tak, der fik jeg faktisk svar på noget:) min føste ridelærer sagde min pony var fræk fordi hun ikke ville springe, men jeg har sat mig ned og tænkt på det, og fandt ud af det var fordi hun forbinder det med noget dårligt(skidt oplevelse for flere år siden) smiley min nye ridelærer sagde det til en anden hvis hest lagde ørerne tilbage og begyndte at bakke(det var inde i et ridehus hvor det næste hold begyndte at komme) jeg tror den blev lidt utryg?:) men jeg ved det selvfølgelig ikke, men den fik simpelhen bare et rap med pisken....

  • #48   9. nov 2013 Tror nogen gange bl.a tit ved min hest at det har noget at gøre om hvem der er føre hesten og fordi vi mennesker ikke kan relatere til det i den virkelige verden siger vi bare at den er fræk


Kommentér på:
Kan hesten eller kan hesten ikke være fræk?

Annonce