{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.166 visninger | Oprettet:

Kan hesten elske? {{forumTopicSubject}}

Der er meget delte meninger om, hvorvidt en hest er i stand til at elske... eller hvorvidt vi bare menneskeliggør vores heste i urimelig grad, hvis vi siger, de elsker os... og nu kunne jeg godt tænke mig en lille debat om emnet herinde. smiley

Så hvad er din mening? Kan en hest elske?

Mange eksperter siger, at heste ikke er i stand til at elske, fordi de ikke er i stand til at "tænke på den måde". Og det kan godt være, disse eksperter har ret, men hvad er det så præcis, vores heste udtrykker, når de møder os med en vrinsken og kommer til os, så snart de ser os? Når de trygt følger os gennem alle de udfordringer, vi stiller dem overfor?

Og hvis en hest ikke kan elske... kan den så føle hengivenhed?

Glæder mig til at høre jeres mening... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hesten elske?
  • #1   28. feb 2010 Jeg tror på at heste kan elske, men jeg tror bare at det har en anden betydning for dem. At de ikke ser det som at elske, men måske fordi de har haft positive og behagelige oplevelser med mennesket, og derfor automatisk vil søge tilbage til denne følelse, og dermed også mennesket. Men det er jo bare en idé jeg har : ..

  • #2   28. feb 2010 Jeg har spekuleret på, om nøgleordet i virkeligheden er tillid og tryghed? At vores heste søger os, fordi de føler, det er trygt og behageligt at være sammen med os?

    For jeg er sådan set selv enig med eksperterne så langt, at jeg ikke tror på, hesten er i stand til at elske, som et menneske gør det. Men jeg føler mig overbevist om, at hesten kan rumme en følelse, som på en eller anden måde svarer til det samme hos den... og det må så være noget med tryghed og tillid, da det er disse præmisser, hestene opbygger relationer på i naturen. smiley


  • #3   28. feb 2010 Jeg tror ikke på de kan direkte elske, men tror at de kan knytte et stærkt bånd, baseret på tillid og glæde smiley

  • #4   28. feb 2010 Christina Laguco, nu tillader jeg mig lige at udfordre din tanke lidt... smiley For behøver der nu også ligge en "tanke" bag den hengivenhed, vores heste udviser overfor os? Kunne man ikke også se sådan på det, at hengivenheden mere eller mindre er tillært adfærd?

    En hest er således indrettet, at den hele tiden vil forsøge at undgå en konflikt, fordi den på den måde sparer energi - energi, den i naturen ville skulle bruge på at flygte fra rovdyr. Derfor er det let for hesten at gøre det, der behager os mennesker... og vi belønner jo til enhver tid positiv adfærd fra hestens side. smiley

    Men når det er sagt, tror jeg også på, der findes en naturlig kemi mellem hest og menneske... og den varierer fra individ til individ, og det er derfor, man ikke "bare" kan købe en hvilken som helst hest og få drømmehesten ud af det. Nogle gange er kemien der helt fra begyndelsen... Nogle gange kan den etableres igennem tålmodighed, samvær og træning... Og atter nogle gange kommer den bare aldrig.

    Jeg har en dejlig Frieserplag, Falle, som jeg lige fra begyndelsen har haft en helt unik kemi med. Vi "svingede" bare fra vores første møde, og det kommer til udtryk i al vores samvær, hvor jeg hele vejen igennem kan mærke på Falle, at han vil gøre næsten hvad som helst for at være mig tilpas og få min anerkendelse.
    I den sammenhæng er det fristende at tænke: "Han elsker mig" Men i virkeligheden tror jeg faktisk mest, vores specielle forhold er en kombination af en naturlig kemi, og at vi i den tid, vi har haft sammen, har lært hinanden rigtig godt at kende og derigennem opbygget en særlig tillid og respekt. Og Falle føler sig tryg sammen med ham, fordi han ved, jeg aldrig kunne drømme om at gøre ham noget ondt, idet jeg aldrig nogen sinde har været hårdhændet overfor ham.

    Så selv om jeg er meget glad for tanken om, at Falle elsker mig... så tror jeg egentlig allermest, den hengivenhed, han udviser (og her mener jeg adfærd - ikke tanke), er bygget på, at han har tillid til mig, respekterer mig og føler sig tryg og veltilpas i mit selskab. smiley


  • #6   28. feb 2010 Jeg tror, vi er meget enige, Christina Laguco. smiley Jeg vil da gerne indrømme, at jeg også godt kan lide at tænke, at mine heste elsker mig... selv om jeg jo godt på bunden ved, at det, de udviser, ikke er "rigtig" kærlighed i menneskelig forstand. smiley

  • #7   28. feb 2010 Fnis... det er jo en "kedelig" debat, denne her - vi er alle sammen mere eller mindre enige! *GG*

  • #8   28. feb 2010 Jeg må sige, at jeg har lidt af samme holdning som SimoneEleonora.

    En hest kan ikke tænke rationelt og vi mennesker har tendens til at påføre hesten rationelle tanker. F.eks. siger vi at vores heste kan være frække. Nope. Det kan de ikke.
    Nogle siger måske også at de.. Ligner en hest der.. Tænker på et eller andet hvad det nu måtte være, mens den måske bare står og ser tomt ud i verden. Okay dumme eksempler, glem det xb

    Men jeg tror heller ikke på, at en hest direkte kan elske. Men tror på, at de kan føle glæde. Det er det jeg tænker, når de løber en i møde og vrinsker og ørerne fremme.

    Men egentlig.. Så tænker de vel bare noget i stil med "Der kommer hende, der fodrer mig" .. Eller sådan noget.
    Selvom vi mennesker så inderligt ønsker, at vores hest tænker som os - og netop elsker os. Så må jeg indrømme, at jeg tror på videnskaben og eksperterne.

    Selvom jeg selv godt kan lide at sige "Nååh, han elsker mig" eller hvad det nu måtte være smiley
    Det kan jeg ikke undgå.
    Men som sagt, tror ikke de direkte føler kærlighed, men nærmere tryghed og beskyttelse. Heste føler sig trygge og kan derfor knytte bånd. Mener at de godt kan føle glæde, selvom eksperter vel ville sige til det eksempel allerførst med folden og vrinsken, at hesten bare husker personen, som den der fodrer.


  • #9   28. feb 2010 haha vis hesten tænkte ligsom os. ville den o næsten kunne tale. og mennesker ville have et perfeckt forhold til deres talene heste xD

    haha tanken om det er sq meget sjov. kunne lige se houdini selv lukke sig ud af boxen osv xD


  • #10   28. feb 2010 Pigen med Houdini :b
    Haha.
    Ja, det ku' så alligevel være en sjov tanke, at lege med :b


  • #11   28. feb 2010 Jeg tror ikke på at heste kan elske ikke i den forstand vi gør det.. de fleste gange når hesten kommer os i møde er det tillært adfærd/pga foder/fordi de gerne vil aktiveres ofte en kombination.. hesten kan stole på at vi ikke gør den ondt, og føle sig trykke med os og nok endda ligefrem nyde vores selvskab... men ikke elske os.. og sælger du din hest og den nye ejer behandler den godt så står den ikke i sin boks og savner dig fordi den elskede dig..

  • #12   28. feb 2010 Mette S (TTH) .
    haha jaah. syntes også lige det var en sjov tanke xD.
    så sparede man også mange problemer. vis det var kunne hesten og mennesket bare sætte sig ned og tale om problemet haha xD.

    det gad jeg godt se også en hest og rytter der discoter haha xD


  • #13   28. feb 2010 hesten møder dig med en vrinsken, måske fordi du plejer at give den mad eller måske fordi den er glad for dig, fordi du passer på den og behandler den med respekt.

    hesten følger dig fordi den stoler på dig og du er dens leder. Hesten syntes der er trygt og roligt sammen med dig, så derfor fortrækker den at følge dig, eller måske fordi din lomme er fyldt med godbidder(; .

    - dette er mine teorier (: heste ''elsker'' ikke. De kan lide mennesker der er gode ved dem og de kan ikke lide mennesker der er onde ved dem. Dette har intet med kærlighed at gøre.


  • #14   28. feb 2010 Matilde Gro L
    enig godt sagt smiley


  • #15   1. mar 2010 Snig med <i>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</i>. Har bare desværre ikke selv tid til at skrive :b

    - Men nej, jeg tror under ingen omstændigheder på, at hesten kan elske -- eller hade for den sags skyld smiley .


  • #16   1. mar 2010
    Nej de kan da ej :o)
    De er dyr, de lære igennem erfaringer og instinkter - de har den erfaring at vi ofte fodre dem og giver dem mad, derfor komme de når vi kalder, nogle vælger dog ikke at komme da de finder græsset på folden mere interessant end os.
    Hvis de skulle elske os skulle de kunne fundere over situationen og hvorfor de vælger at elske os, det kan de ikke med den hjerne de har.

    Instinkter & erfaringer spiller ind istedet :o)


  • #17   1. mar 2010 Jeg vil tro at heste kan elske, nok ikk som vi kender det. Det er nok mere det at de finder tryghed hos en person og følger den person og derved forstår vi at de elsker os. Men jeg synes faktisk ikk at det er noget man behøver at tænke så meget over, for i sidste ende handler det jo bare om HVAD for et forhold man har til den og ikk HVORDAN det er i dens hovede smiley

  • #18   1. mar 2010 nope kan de ikke smiley men de kan finde TRYGHED i vaner, og vores rutiner, bevægelser, duft, udseende og stemme. Efter som hesten ikke kan være " fræk" kan den heller ikke elske, da det er en uhyre kompleks rent ud sagt, sindstilstand/lidelse. Man er i stand til at måle om man er forelsker og om man elsker. Forelskelse og kærlighed er 2 vidt forskellige ting. Om hestens hjerne er i stand til at igangsætte disse processer tror jeg ikke. Men de kan helt sikkert binde sig til mennesker/ting og skabe et følelsesmæssigt tilhørsforhold, hvor den forbinder tryghed og modtagelse af nusning,mad og er i rolige omgivelser kan den sikker danne et bånd af en art, men ikke ligefrem elske.

  • #19   1. mar 2010 *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf *: Ej sorry men for pokker da en wendy verden du befinder dig i smiley du tillægger din pony et utal af evner den under ingen omstændigheder er istand til...
    Din pony forstår ikke hvad du siger og svare dig, den griner ikke og den laver ikke sjov med dig og griner af det bagefter... og nej det handler ikke bare om at du har en anden mening, men om beviste faktaer.. hestens hjerne er simpelthen ikke bygget til at kunne disse ting..
    Noget andet er at din hest sikkert kan mærke at du er svagere i den ene side.. dette er jo logisk nok da heste på det område er følsomme.. men ikke noget den ligefrem tænker over..


  • #20   1. mar 2010 *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf *
    heste kan ikke grine, alt det du skriver, ser jeg som tilfæligeder, altså at din hest ryster på hoved/nikker, når du spørger den om noget. fordi heste forstår ikke menneske-sprog, de kan ikke snakke. vi skal holde op med at menneskelig gøre vores heste. (: når du falder af til venstre, ser jeg det også som tilfældighederne, da heste ikke kan se/mærke at vi har ondt lige præcis i højre side (: -


  • #21   1. mar 2010 Heste kan godt være frække - de ved det bare ikke :0)

    Nu aner jeg ikke noget som helst om hestens hjerne - dog en smule om menneskers... I forbindelse med en decideret forelskelse udløses dopamin, som giver en følelse af glæde/lykke/opstemthed - altså kan dopaminen udløses ved synet af den 'udkårne' :0) Dopaminen udløses som en belønning - fx. når vi spiser, sover eller har sex. Dette sker ganske enkelt fordi at det er dét der gør os i stand til at leve og føre arten videre (biologiske formål).. I can't say - men det er muligt at samme stof udløses hos heste ved synet af deres passer/madmor/whateever, fordi at det er praktisk for dem at være tætknyttede med denne person. Derfor kan man også formode at de derfor er hengivne - måske de kommer og klør én på ryggen (eller andre ting der knytter 'flokken')...

    Det stof der gør at mennesker føler sig knyttede er oxytocin.. Det er jo ikke desideret at elske - men i hvert fald en vigtig katalysator :0) Man ved ikke om dyr kan elske, men man ved at dette stof frigives hos en bestemt art mus (præiemus :b) - så måske også hos heste smiley Så vidt jeg ved er ocytocin mere 'kæreste-elske' end 'ven-elske, så ved ikke lige om det har det store med emnet at gøre x)

    I know, det hele lyder meget biokemisk og måske endda kynisk.. Men man forelsker sig jo også i andre mennesker fordi at det er praktisk.. Der er i hvert fald et eller andet hvor kroppen tænker 'yes'.. Måske ikke uadtil, men det er altså ikke helt random folk man bare falder for smiley
    Ligeså er det jo med venner - det er godt at have nogle til at bakke én op, til at beskytte osv.. Med dét ikke sagt at man ikke elsker dem af den grund - man kan jo holde utroligt meget af et menneske og elske det for dets gerninger.. Men meget af det er jo urhjerne-stof... Heste er desværre ikke så intelligente som mennesker.. Det gør dem ikke til dårligere dyr - tværtimod mener jeg at de ofte er meget mere ærlige og rene dyr end mennesker, der jo er noget mere lunefulde og grusomme. Deres væsen er ganske utroligt - meget sensible og opmærksomme, elegante, milde dyr :0)

    Nå, men jeg tror godt at heste kan elske. Jeg tror at de føler bånd, glæde og hengivenhed - når hesten nusser én i håret, eller forlader flokken for at komme for fuld hammer hen til én, bare for at sige goddag smiley Det er lidt som om at de bare ser gennem én nogle gange med de store mørke altså... NÅ! Men hvis min hest ikke elsker mig, så elsker jeg bare ham i stedet for :0)

    //Natasja


  • #22   1. mar 2010 Ida&Natasja : Jeg mener at netop det der viser at heste ikke elsker på den måde vi forstår elske.. (at de så måske er glade for/knyttet til/eller lignende på en anden måde er svært at sige) er jo netop at ligemeget hvor glad din hest er for dig (altså kommer løbende når den ser dig, vrinsker osv) så hvis du forsvinder og der kommer en anden i stedet (fx fordi du har solgt den) og den nye behandler den godt også, så står den jo ikke og savner dig og lider men acceptere blot at nu er der en nu (noget andet er så hvis det er igen og igen, så kan det selvfølgeligt stresse hesten) og så er den glad for den nye ejer i stedet..
    Hvis du har en kæreste/mand som du elsker så kan man jo ikke bare fjerne ham og sætte en anden ind, for selv om den nye behandler dig pænt vil du jo savne og længes efter den du elsker..
    Nej heste kan ikke være frække.. definitionen på fræk er at den gør noget for at drille som den godt ved er forkert.. så det kan ikke gøres ubevist.. men de kan gøre ting som mennesker nemt anser for frækhed.. problemet er bare at hesten netop ikke ved at den gør noget forkert..


  • #23   1. mar 2010 Ang. drille - mest sagt i sjov - ment som at heste ikke har den fjerneste anelse om hvad der er godt og ondt, frækt eller opdragent, medmindre vi viser dem hvor vi slipper presset.. Men at de kan være i stand til at gøre ting, som vi med menneskeøjne synes er frække (ikke at det er berettiget).. Tror måske vi er enige?

    Hmm.. Gode argumenter alligevel :0) Helt enig i at heste ikke elsker på LIGEFOD med mennesker, da vi ikke har samme adfærdsmønster.
    Tror i virkeligheden at det er et definitionsspørgsmål - de ting heste kan gøre, for at få os til at føle os elskede, men at der ikke er tale om 'kærlighed' ('jeg kan ikke leve uden dig' osv), men mere hengivenhed og 'hvor er det rart du er her, fordi jeg kan lide din tilstedeværelse og dit samvær, fordi det gør mig tryg' (som for nogen kan defineres som at elske).. Er i tvivl med ordbogsproblematikken, men tror det er deri debatten ligger :b


  • #24   1. mar 2010
    *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf * - Alle hestes hjerne er ens dvs. din kan ikke være mere special ang. hjernekapacitet. Svære er det ikke :o)


  • #25   1. mar 2010 krikken - måske har den en sjælden mutation?? xD

  • #26   1. mar 2010
    Det har Maja også så... Hun kan ikke lære tricks fordi hun ikke lige føler for det, hun kommer ikke når jeg kalder fordi hun ikke elsker mig, hun er pludselig blevet dement og har glemt alt om tålmodighed og hendes tidligere dovne tempo, hun fatter ikke rigtigt noget af vold/det at blive sur - det er nemlig dårlig karma.

    Eller noget?


  • #27   1. mar 2010 Lige præcis :0)

  • #28   1. mar 2010 Jeg ved at dette for mange er et interessant tema og synes det er fedt at det kommer op en gang i mellem, men synes der er noget der er endnu mere vigtigt!
    Om Charlotte nu er overbevist om at hendes hest elsker hende eller ikke er jo fuldstændig ligemeget. Jeg synes det bare er super fedt AT hun har et godt forhold til hesten, sålænge den ikke bliver udsat for urimelig straf.
    Jeg kan tilgengæld også forstå folks reaktioner på hendes indslag da INGEN elsker hvis vi ser det på den måde. Kærlighed findes ikke, hvis vi så ser dette på den kemiske måde.
    Som Ida&Natasja kommer ind på handler det hele om forskellige reaktioner oppe i hovedet. Kemiske reaktioner. Og medmindre man vil kalde en kemisk reaktion for kærlighed, så eksistere det jo ikke. Hos heste og mennesker knytter vi os på forskellige måder. Jeg ved det godt nok ikke, men jeg kan endda forestille mig at det også er forskelligt fra menneske race til menneske race, på hvordan "kærlighed" bliver udsendt i kroppen. ja nok allerede inden for en race. Jeg må indrømme at jeg nok leder efter den her total overdrevene kærlighed. Men det eneste jeg så faktisk venter på er en person som falder under mit udsens mønster og som mit immunsystem fungere godt sammen med (det vil sige jeg kan lide personen duft bl.a.) så jeg kan lave de bedste børn. Sådan er hele verdenen indrettet og jeg synes at det er en trist og utrolig kold måde at se verdenen på. Jeg har en ekskæreste som så på verdenen på den måde og da vi slog op sagde han at han jo alligevel aldrig havde elsket mig for det jo bare kemiske reaktioner...

    Jeg synes det er vigtigere, lige som charlotte gør det, at fokusere på at vi ikke gøre vores heste til slaver eller kemiske maskiner, men til "venner" og "partnere" for i sidste ende er det det eneste både hest og menneske leder efter. og <t det så fungere kemisk anderledes hos den ene i forhold til den anden synes jeg kan gøre FULDSTÆNDIG lige meget.

    jeg så denne her video for leden, og den demonstrere det meget godt det jeg mener.
    http://www.youtube.com/watch?v=AMj2K2-K8wo

    Jeg vil nu lige tilføje at jeg stadig synes det er vigtigt at interessere sig for hvordan heste fungere rent kropsligt osv. da det simpelthen formindsker fejl under bl.a. ridning. Men man skal bare ikke fokusere for meget på alt det, da hesten jo heller ikke gør det og det der kan skade igen.


  • #29   1. mar 2010
    Hvad mener du med videoen? (:
    Jeg ser en hest der søger til hendes lommer efter godbider og derfor også følger efter hende, jeg ser en hest der har lært tricks der bliver vist? Kan ikke rigtigt se hvad du mener?
    Ser bare en virkelig madglad hest der tydeligt er 'knyttet' til ejeren via maden som den konstant får i klippet?

    Ser nok utrolig 'koldt' på heste og deres ikke så store hjernekapacitet men syntes nu ikke det er koldt som sådan, det er at se dem som de er. Nej, Maja er ikke særligt intelligent - nej maja elsker mig ikke og nej hun foretrækker ikke mig frem for mad, så dvs. nej hun kommer ikke når hun kalder og hun forbinder ikke mig med foder så hun følger mig ikke.
    Vi har ikke noget unikt eller kan fortælle en mirakel historie om at jeg har reddet hende eller omvendt, hun er bare en hest og jeg er bare et menneske der nyder hendes selvskab og personlighed :o)



  • #30   1. mar 2010 Krikken. som damen siger så har hun jo ikk prøvet at lære dem tingene med vilje. Den gjorde det af sig selv. Jeg ved ikk men det virker til du ikk har lyttet til det de siger. Jeg kan godt se at den får godbidder, men jeg kan også se at den holder af hende. Og af hva jeg kan se til sidst så ligner det faktisk at hesten nyder at kramme hende. Det jeg prøver at sige med filmen er at det squ da er komplet lige meget om hesten kan elske som vi forstår det. Det handler som damen siger om at hun blev rask af at have hesten, og at hesten blev rask da den kom til damen. At hesten, kattene og mennesket lever sammen og er glade. Måske skulle vi mennesker en gang i mellem kigge mere på naturen og dyrene og leve dagen og ikke en eller anden kemisk forbindelse. smiley

  • #31   1. mar 2010
    Har ikke lyttet til hvad hun sagde nej, har set uden lyd :o). Men at hun ikke har lært hesten tingene ved jeg nu ikke... Hun laver komandoer og hesten udføre noget, den får så en godbid, så et tricks er det.
    At den har helbredt hende, well det er ikke noget nyt - det er set før at dyr har helbredt mennesker eller andre ting, hvilket jeg selv tror på er fordi deres livsindstilling og i det hele taget måden de følte på er blevet ændret, deres liv er lyst op af dyret.
    At dyret har fåret det bedre... Kommer den fra dårlige omgivelser, så ville det ikke undre mig at den ændre sig. Heste vil jeg mene ændre adfærd - nogle mere drastisk end andre af at blive flyttet og holdt under forskellige gode/mindre gode forhold.

    Men nej, kan ikke se det speciale i det andet end en meget madglad hest smiley


  • #32   1. mar 2010 Ja hun siger også at det er et tricks NU, men den startede med at den bare mimikede hendes læbebevægelser og så satte hun kommando på.
    Og ja det kommer begge fra et mishandlet sted. Og at hesten er madglad er nok det eneste jeg synes er normalt og overhovedet IKK specielt

    Det jeg prøver at formidle er at det jo er lige meget hvorfor den gør som den gør. det spiller jo ingen rolle. hverken for hesten eller for damen i deres hverdag. Det eneste der tæller er da at de har det godt sammen. så om hesten elsker hende som hun elsker den kan jo være HELT ligegyldig. Det der er vigtigt er AT de har det godt sammen. Hvis hun ville gå rundt og tænke over at den ikke elsker hende som hun tror og bla. ville bare lave et brud på deres forhold da alle dyr, heste eller mennesker, eller for den sags skyld andre dyr, vil have selvskab og "kærlighed". Om det så er på den ene måde eller den anden kan da være lige meget.


  • #33   1. mar 2010
    Ja det har det da godt sammen :). Men tror ikke rigtigt på hvad hun siger, man kan sige så meget som lyder så fantastisk.

    Men kan ikke rigtigt se hvad det har med debatten at gøre at de har det godt sammen, for debatten går jo ud på om hesten kan elske? At de har det godt sammen er en ting, debatten går så på om der ligger mere i fra hestens side.

    De er da vældig fine men imponere mig ikke rigtigt smiley


  • #34   1. mar 2010 ahh nej kan godt se du ikk forstår det.

    Mit sidste forsøg: Det er da lige meget om hesten kemiske funktioner i hjernen er lige som vores så længe hest og rytter har det godt.


  • #35   1. mar 2010
    Ja det er det... Men kan ikke se det har af relevans for debatten x).


  • #36   2. mar 2010 <Kathie> Og Tøserne smiley : Ja det er uden betydning for vores glæde ved hesten om dens kemiske reaktioner er de samme som vores.. men nu handler debatten jo netop om heste kan elske, og så er det jo relevant for debatten..
    Selv om min hest ikke elsker mig, så elsker jeg da den og behandler den kærligt.. men jeg ved da godt at det ikke er fordi den elsker mig at den kommer løbende når den ser mig (og endda har kravlet under et led fordi jeg ikke kom hen til den hurtigt nok) eller når den nusser og kysser mig.. men derfor er jeg da alligevel glad for det.. i det mindste nyder den mit selvskab og ser frem til vores træning..


    *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf *: Nej du skrev dine meninger.. faktaer er ting der er beviste videnskabeligt.. det du skrev er hvad du udleder af din hest opførsel... men som krikken skriver så er heste hjerne nu engang ens og ingen heste er istand til det du skriver.. sorry at verden ikke bare er så sukkersød og rosenrød som du gerne vil se den..
    Din ide om din hest er uskyldig nok og skader ikke hesten... men det er faktisk samme syn på hesten der tit får folk til at straffe deres hest, fordi den gør grin med dem eller tager røven på dem... ting heste simpelthen ikke kan..


  • #37   2. mar 2010 Krikken og Signe: Jamen det er da relevant. Selvom hesten ikk elsker jer som i elsker den, så har den en tilknytning på en eller anden måde som i hestens perspektiv er kærlighed. Og så kan man da ikk kritisere Charlotte for at hun tænker som hun gør. Og tilmed er det jo i det hel taget i relevant om den elsker eller ikk, så det da okay hvis nogen er overbevist om det. Bedre end hvis man begynder at få et kold afklaret forhold til sin hest fordi den jo alligevel ikk kan elske. hva jeg nu heller ikk er fuldstændig overbevist om at dyr ikk kan. Selvom videnskaben jo siger noget andet smiley

  • #38   2. mar 2010
    Tror stadig ikke på at hesten elsker på nogen måde, heller ikke på dens måde som ikke er samme måde vi ser ordet elsker på.
    Folk må gerne se på tingene som de vil men vil mene det er 'bedst' for hesten også hvis de ved at verden er anderledes så man ikke kommer til at begå fejl fordi man tror noget andet om hesten end den egentligt kan.

    Er det koldt at have et afklaret forhold til sin hest? Er det koldt at jeg mener og ved at Maja ikke elsker mig, hun sætter mad højere end mig og hvis hun nogensinde kommer når jeg kalder er det fordi hun forbinder mig med mad. Det er da ikke koldt? Det er ikke at give hesten mere intelligens end den har.
    Jeg holder da stadig meget af Maja selvom hun formentligt ikke ser mig som noget specielt.



  • #39   2. mar 2010 <Kathie> Og Tøserne smiley : Jeg kan da godt nok heller ikke se noget koldt i at se hesten for det den er og ikke tillægge den evner den ikke har... som sagt betyder det jo absolut ikke at man behandler sin hest dårligt, som en ting eller som noget der jo alligevel ikke kan elske.. jeg elsker min hest og gør alt for at den skal trives og fungere godt.. netop ved aldrig at kræve ting den ikke kan..
    Og folk har jo lov til at tænke som de vil (selv om jeg synes det virker ret sært at vælge at afvise alt forskning og beviste ting fordi man mener at man selv ved bedre) men når man lever i en total fantasi verden som Charlotte giver udtryk for, så kan det faktisk let få negative konsekvenser for hestens fordi man giver den en masse evner den ikke har og derfor risikere at forlange en masse ting den umuligt kan leve op til.. og det er ikke fair over for hesten..


  • #40   2. mar 2010 Ih, hvor kommer der mange gode synspunkter frem. smiley

    Og nej, jeg mener bestemt ikke, man er "kold", fordi man har et afklaret forhold til sin hest, idet man har sat sig ind i dens psyke og hjernefunktion. Faktisk mener jeg, det er positivt at være afklaret og mere eller mindre "renset" for menneskeliggørelse i forholdet til hesten, fordi det forhindrer, at man kommer til f.eks. at straffe hesten, fordi man mener, den er fræk osv.

    Jeg er selv ikke i tvivl om, at JEG elsker mine heste, men jeg ved også, at selv om jeg spiller en vigtig rolle i mine hestes tilværelse; at de udviser hengiven adfærd overfor mig, fordi de forbinder mit selskab med noget behageligt (mad, tryghed osv.), så er de ikke i stand til at elske mig tilbage. Det gør - forhåbentlig - at jeg ikke sætter urimelige krav og forventninger til mine heste og bedre er i stand til at møde dem på en "fælles platform", hvor vi får mest muligt ud af hinanden. smiley


  • #41   2. mar 2010
    Gitte J - har du ikke et link til den undersøgelse?


  • #42   3. mar 2010 *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf *: Du burde nok læse hvad jeg skrev en gang til... jeg har ikke skrevet at du straffede hesten.. jeg skrev at det ofte føre til at folk fx straffer hesten når de tillægger den menneskelige egenskaber..
    Og jeg skrev ikke at du siger at du lever i en fantasi verden... det er mig der synes du lever i en fantasi verden.. du mener du kan snakke med dyrene og din hest står og gruíner af dig.. det er ikke den virkelige verden det foregår i..
    Nej dyr såre ikke, for de har ikke bagtanker eller onde hensigter.. de følger blot deres indstinkter.. somme tider gør de noget vi ikke kan lide men de gør det ikke for at være onde eller drille eller noget som helst andet.. de gør det fordi deres indstinkt siger det eller fordi vi har lært dem det..
    Ja vi er også pattedyr, men der er nu temmeligt stor forskel på os og heste.. heste er hovdyr, pattedyr, steppe dyr og flugtdyr... vi er primater, vi er omnivores (altspisende) og vi er rovdyr.. derfor er det vidt forskellige ting vi har haft brug for at udvikle og heste har haft brug for at udvikle..både fysiske evner (syn, hørelse osv) samt psykiske evner og følelser..
    Men hvis du virkeligt tror din hest forstår hvad du siger og ligefrem svare dig og at den smider dig af for at lave sjov og derefter står og griner af dig.. så bør du nok læse nogle bøger omkring hestes adfærd og deres psykiske formåen..
    Og nej det betyder ikke heste er dumme eller ligegyldige.. de er bare meget anderledes end os..


  • #43   3. mar 2010 Signe og Krikken: Det kan også have den modsatte effekt at man er FOR afklaret. og at man fratager hesten "evner" og ignorere visse ting, som evt. kunne have udviklet venskabet. Og videnskaben er heller ikk fastlagt. Det er jo kun bevist til det modsatte bevises. så derfor skulle man også overveje at have en kritisk tankegang over for det man læser.

    Jeg er godt selv klar over at heste og mennesker er HELT forskellige også hvordan de føler og alt det, men jeg tror også at der er meget uafklaret. så derfo tænker jeg kritisk.


  • #44   3. mar 2010
    Well, jeg syntes ikke jeg gør noget der kunne forhindre at venskabet bliver bedre - i det ligger også at Maja ikke er en hest man luller rundt og pusse nusser med, snakker med i flere timer osv. - sådan en hest er hun bare ikke. Jo du kan godt, men fra hendes side får du intet.

    Vi har ikke noget decideret venskab vil jeg mene, vi har ikke noget specielt bånd og kan ikke prale med at hun har reddet mig fra en depression eller jeg har redet hende. Vi er bare Maja & Maria, der ligger ikke noget dybere i det.
    Jeg er heller ikke en person der på den måde knytter sig til dyr og bliver følelsesladet i det. Ja hun er da en dejlig hest, men vil ikke kalde hende for en ven, ser ikke på hende som en ven.

    Tror det kommer an på hvordan man har det med sin hest, selv er og ser på tingene end på hvad der er bevist smiley


  • #45   3. mar 2010 Kathie og Tøserne, jeg er helt enig med dig i, at det heller ikke må "kamme over" det der med det afklarede forhold... men jeg må så også indrømme, at uanset hvor afklaret, man er, og hvor meget man har sat sig ind i hestens adfærd, psyke osv., så tror jeg simpelthen ikke på, at nogen af os vil være i stand til bundløst ærligt at skrive under på, at vi ALDRIG tænker en menneskeliggørende tanke om vores firbenede venner. smiley

    Jeg betegner mig selv som afklaret... og dog evigt søgende. Derfor er der faktisk mange, som mener, jeg er "usikker" mht. mine heste; det er jeg bestemt ikke, men eftersom forskningen hele tiden afdækker nye sider af hestens psyke, og der hele tiden dukker nye teorier op, ja så mener jeg personligt, det er bedst at være afklaret for nærværende, men ellers bibeholde et åbent sind. smiley


  • #46   3. mar 2010 Gitte J, nu ved jeg godt, vi bevæger os en smule "off topic", men jeg kan bare ikke lade være med at nikke genkendende til din beskrivelse af katten... smiley Men katte har også - ifølge min erfaring i hvert fald - en noget anderledes måde at tænke og opføre sig på, end heste... sandsynligvis fordi kattene i modsætning til hestene er rovdyr. Katte virker på en eller anden måde meget mere "bevidste", og jeg er slet ikke i tvivl om, at mine katte i hvert fald i et vidst omfang er i stand til at "planlægge" og regne ud. Men jeg mener faktisk også at have læst et eller andet sted, at kattens hjerne er den, der - næst efter primaternes - minder mest om menneskets. smiley

  • #47   3. mar 2010
    Som du nævner kunne jeg komme med 117 andre forklaringer på den adfærd du beskriver dine/andres dyr udviser :o).

    Men på et punkt vil jeg også mene det kommer an på hvordan dyret er. Hvis Maja havde været en snaksalig hest kunne det være mit syn på tingene havde været anderledes, men nu er hun ikke en snaksalig hest.
    Hun er en hest du kan stå og snakke med i flere timer, du kan nusse om hende så meget du vil og hun vil meget passende imens stå og snork boble og ligne en der er ret ligeglad, hun viser ikke at hun nyder det eller dit selvskab. Du kan klø hende alt det du vil osv. der er ikke nogen synderligt reaktion fra hendes side.

    Hun er heller ikke en hest der kommer når du kalder eller lunter glad rundt efter dig, hun foretrækker maden og græsset frem på folden frem for dig. Hun kommer når ejeren kalder på folden, ofte. Dette vil jeg mene er fordi hun er vant til at foder er derfra og hun samtidig har folk instinktet når der de andre begynder at løbe.
    Derfor er hun heller ikke en hest der kommer hen til dig hvis du sætter dig på folden, der kan du sidde og pynte de næste mange timer. Samme gælder på ridebanen, der kan du også sidde og pynte i lang tid eller gå rundt. Ej heller følger hun en i særlig lang tid, hun sakker bag ud pga. for langsomt tempo, løbe efter gider hun heller ikke - hun skridter kun.
    I det hele taget siger " jordarbejde " hende ikke noget.

    Ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive hende men vil mene at folk der har mødt hende vil betegne hende som ret usnaksalig.

    Derfra vil jeg også mene at min mening er præget, at jeg ikke oplever hende som en der ser mennesket som meget andet end en der har mad og ellers bare finder sig i at blive trukket rundt med osv. uden at gøre noget, hun følger bare med - ligemeget hvem der nu er.


  • #48   3. mar 2010 <Kathie> Og Tøserne smiley : Jeg mener nu ikke at jeg er kold over for min hest eller ignorere noget.. jeg ønsker bare ikke at tillægge min hest evner den ikke har, da man så netop let kræver ting af den den ikke kan honorere.. men jeg er nu altid kritisk over for hvad jeg læser og åben over for ny viden..
    Men jeg synes nu mig og hypsen har et godt forhold.. min er modsat Krikkens part enormt "kærlig", kontaktsøgende og kælen.. og vi bruger meget tid på at nusse og kæle... hun kommer når hun ser mig eller jeg kalder og hun følger mig hvis hun er løs.. men jeg gør mig stadig ikke den forestilling at hun elsker mig..

    Gitte J: Sådan en kat har jeg også.. den er helt klart mors kat.. min mand eksistere knapt nok i kattens verden.. men uhh mor skal man sidde hos, nusse med, altid med på toilettet (og ellers står man uden for døren og skriger arrigt) og om natten så sover han ved siden af mit hoved og jeg skal helst have en hånd på hans mave.. faktisk virker den mest af alt som den mener den ejer mig..


  • #49   3. mar 2010 Signe: det er jo også altid hva man putter i ordet elske. smiley Jeg tror jeg har en tendens til hurtigere at gribe til ordet end andre måske har. Og det kan selvfølgelig skabe forvirring. Så mon ikk vi er nogenlunde enige.

    Jeg vil generelt mene der er stor forskel på rovdyr og flugtdyr da rovdyr skal kunne forudse flugtdyrets handling. Så jo de tænker nok anderledes. Og da vi selv er rovdyr har vi nok bare nemmere ved at forstå det. Men mon ikk der gemmer sig store hemmeligheder endnu?
    I modsætning til det Louise siger, vil jeg tro at det er meget vigtigt at være åben over for nye ting teorier, ellers kan man hurtig komme til at side fast i en tankegang som måske er helt forkert for den tid man lever i (i sammenhæng med heste). Altså bare se på den måde som Monty Roberts far behandlede heste på?! det er jo i sidste ende slemmere end det monty gjorde, selvom jeg absolut ikk er en tilhænger af det han gør. Så der har jo været en udvikling i tankegangen som ikk ville være sket hvis nogen ikk havde været åbne over for det.. smiley


  • #50   3. mar 2010 <Kathie> Og Tøserne smiley : Ja man er nød til at være åben, men samtidigt kritisk.. nogle er jo desværre så åbne at de hopper med på enhver nu grille.. jeg har det sådan at lyder noget korrekt, så sætter jeg mig mere ind i det om jeg fx skal ændre min mening.. jeg ser helst der enten er forskning på området og så kommer det jo også an på hvem det kommer fra.. hvor meget respekt man har for personens viden og sådan..
    Jeg har tidligere selv straffet heste for at være frække og prøve mig af.. men efter at jeg har lært at det kan de ikke, er min omgang med heste blevet meget bedre, da jeg ser på mig selv og hvad fejl jeg gjorde og derfor får rettet mange flere af mine egne fejl... og jeg har gladere heste der nyder at blive redet og trænet da de ikke bliver straffet for noget der sjældent er deres skyld..
    Hestes følelser er jo stadig et meget uopdaget område og det gør det ret svært.. heste er jo følsomme dyr, de opfanger meget.. men jeg tror ikke de er istand til de kompliserede følelser, da det ikke er noget de har haft grundlag for at udvikle.. og så er spørgsmålet om kærlighed er en kompliseret følelse.. som sagt tror jeg ikke på at de elsker som os og slet ikke mennesker.. da vi netop (selv om vi gerne vil tro andet) blot kunne skiftes ud med en anden der var god mod dem og så var hesten tilfreds.. men heste kan jo fx knytte sig nært til hinanden.. men om det er en slags kærlighed er svært at sige..

    Gitte J: Ja rovdyr udvikler jo selvfølgelig nogle helt andre evner.. og jeg tror bestemt også katte (er dog ikke nok inde i det til at vide det, blot min fornemmelse) netop i hvert fald har en form for resonnering.. hvores elsker at forskrække hunden ved at ligge på lur på bordet og så klappe den bag i når hunden går forbi smiley


  • #51   3. mar 2010 *~*Charlotte Petersen*~Team Apsilon Amatørfotograf *

    du sige heste ikke er så langt fra os. det er DER den smutter for dig. heste og mennesker er meget forskellige! det er meget uklogt at sammen ligne heste og mennesker! det at menneskelig gøre vores heste, er ligesom at gøre dem en bjøne tjeneste. det er ikke sundt for dem. de skal leve under ''heste omstændigheder'' (:
    - det er da godt vi har hestegalleri, til at læse og lære !


  • #52   4. mar 2010 Signe: Jeg er enig i ALT, udover en lille ting. min erfaring er nemlig at heste ikke bare skrifter mennesker ud. Ellers ville alle heste jo med alle mennesker kunne skabe utrolig gode par, også inden for ridning. men sådan er det jo ikk. Og jeg VED at den hoppe jeg en gang i mellem træner (Sussi) simpelthen ikk acceptere andre mennesker end mig. Det lidt med hende som en eller anden herinde sagde om en kat. den ser slet ikk andre. Og det lyder måske ekstremt. Men ind til nu er jeg den eneste der ikke behøver at behandle hende med "vold". Alle andre er hun "ond" ved. Det vil sige, at hun bl.a. ikk vil rides af dem. Selv min søster, som jeg selv har været med til at uddannet inden for ridning og rider lige som mig, opfører sig som mig sammen med heste, er ikke accepteret.
    Og er ikke et godbidsmenneske. Så det ikk fordi jeg giver flere godbidder end andre.
    Men ved selvfølgelig ikk om der er en anden forklaring smiley jeg er ikke forsker eller noget. smiley


  • #53   4. mar 2010 Gitte: Ja det er nemlig det smiley så der må jo være nogle ting involveret omkring følelser der?. smiley

  • #54   4. mar 2010
    At hesten fremtrækker nogle frem for andre tror jeg på har noget med dominas at gøre :o). Maja er en hest der ikke er særligt dominerende og hun holder sig derfor mest for sig selv samt hun ikke er en hest der vil tage kampen op, hvis hun kommer for tæt på Gizella der er ret så dominerende får et stk. ben sendt efter sig. Gizella kan med alle heste pga. hendes adfærd har hun lov til 'alt' men klikker også bedre med Tulle der også kan være noget af en mokke og kan sige fra over for Gizella men samtidig finder hun sig også i ret meget.
    Tulle igen går fint sammen med den lille føl/plag da hun er tålmodigheden selv over for det og finder sig i at blive bidt i.
    Honey er en lidt passiv hest som Maja og undgår også selvskab mest, så de går fint sammen. Tulle og Maja kan også fint sammen da Tulle er en der kan være begge dele.

    Sådan ser jeg på det :o).

    At nogle heste bedre kan li forskellige folk vil jeg mene har noget med udstråling og gøre. Vi udstråler alle noget forskelligt når vi går ind i et rum. Du kan udstråle at være meget dominerende - det duer ikke overfor en hest der selv er det. Du kan også være ydmyg.
    Samt jeg også vil mene det hra betydning ang. måden du handler over for hesten på, håndtere og nærmer dig den.



  • #55   4. mar 2010
    Præcis smiley Vi mennesker har også dømt et andet menneske i løbet af få sekunder alene på deres udstråling og måde at agere på.


  • #56   4. mar 2010
    Prææææcis, alt det der " Love, peace and harmoni " fungere ikke i virkeligheden :o)


  • #57   4. mar 2010
    Me to, eller hilste lige på ham i frikvarteret og snakkede kort men det kan jo også få en i en lyserød verden xD


  • #58   4. mar 2010 <Kathie> Og Tøserne smiley . Jeg mener det ikke som at man kan skiftes ud med ethvert menneske.. men at kommer der et andet menneske der agere på nøjagtig samme måde (her er nogle heste så ligeglade bare personen er flink.. andre er mere krævende med hvordan mennesket skal være) så er hesten tilfreds.. den står ikke og er ulykkelig og savner en bestemt person..
    Vi andre derimod ville jo ikke acceptere en anden fyr selv om han opførte sig nøjagtig på samme måde som manden/kæresten.. vel ikke engang selv om han så ud på samme måde (fx en klon) hvis vi vidste det ikke var den samme..
    ´Men som sagt heste er følsomme, det er jo ikke kun hvordan vi rider, men alt håndtering samt udstråling og endda nok også lugt de reagere på.. nogle heste der har haft måske et dårligt liv har sværere ved at acceptere mennesker og knytter sig måske mere til sin "ejer" (behøver jo ikke lige være ejeren).. men forsvinder denne person og der kommer en anden som behandler dem som de kan lide så vil den jo efterhånden knytte sig til denne i stedet..og jeg tror ikke på at de står og direkte længes efter den person de ellers var glade for..


  • #59   9. mar 2010 har fundet ud af at de måske ikke kan elsker men de kan sq hade,
    til løsspring i søndags. var der en rideskole pony, som en pige derude fra skulle varme op longere hun rider den så 2gange om ugen og måske ikke lige på den beste måde.

    så da hun skulle varme den op gik den helt amok den gad ikke gøre noget som helt af hvad hun sagde bukked og sparkede ud efter hendes ellers stejlede og slog ud efter hende med forbene, så gik en anden hen og overtog hende der gik det helt fint hesten gjorder sq alt hvad der bliv bedt om.
    -så stod hende som den ikke kunne lig stod lige uden for for ringen hesten løb i ved baieren. og ver gang den kom over mod hende lagde den ørene ned og var helt hvild sur i signe bevægelser, og helt normal da den gik væk fra hende igen oO


  • #60   9. mar 2010 Den adfærd, du beskriver, har intet med "had" at gøre - hvis en hest ikke kan elske, kan den heller ikke hade. smiley

    Men en hest kan nære modvilje, mangle respekt eller udvise aggressiv adfærd, fordi de føler sig presset og forvirret, fordi den er bange eller har smerter eller lignende... Hvis pigen har været hård mod den, kan det være årsagen til, den reagerer voldsomt, fordi den forbinder hende med noget negativt, eller også har hun ikke formået at sætte sig i respekt og derved få hesten til at lytte. smiley


  • #61   9. mar 2010 arg ved sq ikke helt

  • #62   9. mar 2010 Jeg mener heller ikke det du beskriver har med had at gøre.. men hesten forbinder hende med noget dårligt.. og så har hun sikkert sendt den svage og forvirrende signaler så hesten er stresset op fordi den ikke anede hvad den skulle.. det kan få nogle heste til at reagere agressivt..

  • #63   9. mar 2010 arg den viste hvad den skulle så snart min veninde tog den løb den den rigtig vej uden hun havde gjort noget, men ja den ser hende som noget dårligt

  • #64   9. mar 2010 Jamen hvis pigen f.eks. sender hesten uklare og forvirrende signaler, vil den jo protestere... men hvis din veninde så sender tydelige og klare signaler, ja så er det jo klart, den vil reagere helt anderledes og mere positivt på hende. smiley

    Det handler jo ikke kun om, hvorvidt hesten havde det dårligt med den første pige, som håndterede den, men også om hvorvidt den forstod, hvad hun bad den om.

    At hesten reagerede anderledes overfor din veninde er ikke et argument for, at den "hader" den anden pige.

    Men ja, måske har den dårlige erfaringer med hende... eller også er der bare en dårlig kemi mellem de to. smiley

    Selv om jeg ikke tror på, en hest kan elske eller hade på samme måder, som vi gør det, så er jeg helt overbevist om, at der er heste og mennesker, som passer bedre sammen end andre, og hvor der er større/bedre kemi mellem hest og menneske.


  • #65   9. mar 2010 arg ved sq ikke helt. men den ku vertfald ikke lig hende, sidste uge kunne hun godt, men der var hun også lige begynd at ride hende, også her i søndags nægtede hun at lytte efter hende. selv da hun skulle spring løst jo, så vis hun stod alene væk fra os andre, prøvede ponyen seriøst at komme ind til den var sq lige glad med pisken hun stod med.

Kommentér på:
Kan hesten elske?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce