Unghest; Han bryder ud af volten {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg rider en unghest som har været i ridning i 4 uger, stod så stille i 4 uger og nu er jeg så blevet dens rytter.
Jeg har det problem, at han når jeg rider rundt på feks højre volte på en 20 m volte i den ene ende, kan han finde på at når jeg når midten at tage tøjlen, og skyde skulderen så meget, at han kommer over på modsatte volte, medmindre man rider ind i barrieren. Hvad skal jeg gøre i sådan en situation? Jeg har prøvet at lede med indvendige tøjle, og have udvendige ben på,(har også haft en kort springpisk på udvendige skulder, men synes ikke at pisk skal være svaret) men han ignorer det bare og render med hovedet nede på bringen...
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Ellers synes jeg du tackler det fint, men du skal holde presset til rette reaktion sker. Ender den så med at gå over på modsatte volte, så stop den og drej den den vej du vil. F.eks. hvis du vil rundt på venstre volte, så drejer du hesten <b>venstre</b> om sig selv, dvs. mod barrieren, ikke højre om, for så bekræfter du hesten i at den "får lov" til at gå mod højre.
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
aug 2007
Følger: 116 Følgere: 115 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 75
Til at starte med kan det være en god idé at få en til at holde dig i longen. Når du så føler han lystrer dig i longen, kan du prøve uden men så stadig med en stående på midten og så derefter prøve uden. På den måde kan man hurtigt vende ham af med unoden. Men husk at træne det på begge volter
Det har virket på de ungheste jeg har redet
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
jan 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 175
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Dst gælder om at ride, ride, ride, ride og ride. Husk hesten er ikke erfaring nok endnu, derfor skal man overdrevet guide den til hvad den skal
aug 2011
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 78
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
For så tror jeg altså at det er et spørgsmål om balance. Altså mangel derpå, og ikke fordi han laver 'balade'.
Ville nok også fortsætte med springpisken, altså kun at ligge den på skulderen, hvis han skyder den, og slippe presset med det samme det giver ønskede effekt.
Og så når du rider ind over midten, så tag lidt tempo af, led med indvendige tøjle, og støt op på udvendige. Hvis det er et balance spørgsmål, så kan det tit hjælpe at tage tempoet af, der hvor der opstår "konflikt adfærd."
I stedet for at ride på og ride på, som nogle gør.
Det gør i min verden, at hesten kommer mere ud af sin egen balance
Håber det gav mening
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 366
Og så vil jeg understrege, hvad de andre siger: Bliv ved bliv ved bliv ved med at kæmpe. Den skal ikke have sin vilje, selvom det er svært for den. Det er også et vigtigt "princip" i den fremtidige ridning, at den skal yde sit bedste og ikke finde genveje. Sådan får man en arbejdsvillig hest, der ikke går imod rytteren konstant.
Held og lykke med det
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 366
mar 2008
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 7 Svar: 2
maj 2008
Følger: 258 Følgere: 208 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 79
Unghest; Han bryder ud af volten