{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Unghest; Han bryder ud af volten {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg rider en unghest som har været i ridning i 4 uger, stod så stille i 4 uger og nu er jeg så blevet dens rytter.

Jeg har det problem, at han når jeg rider rundt på feks højre volte på en 20 m volte i den ene ende, kan han finde på at når jeg når midten at tage tøjlen, og skyde skulderen så meget, at han kommer over på modsatte volte, medmindre man rider ind i barrieren. Hvad skal jeg gøre i sådan en situation? Jeg har prøvet at lede med indvendige tøjle, og have udvendige ben på,(har også haft en kort springpisk på udvendige skulder, men synes ikke at pisk skal være svaret) men han ignorer det bare og render med hovedet nede på bringen...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest; Han bryder ud af volten
  • #1   11. sep 2013 Der skal du være modig og holde presset, om så den går direkte mod barrieren, den skal nok stoppe eller dreje. Også vil jeg tage en springpisk med, bare nogle lette slag på udvendige skulder for at presse den ind, kan hurtigt hjælpe. Hvorfor er du "bange" for pisken? Du påfører jo også et pres med tøjle og schenkel, så hvis du bare slipper presset, så er den jo ikke værre end tøjle eller schenkel.

Ellers synes jeg du tackler det fint, men du skal holde presset til rette reaktion sker. Ender den så med at gå over på modsatte volte, så stop den og drej den den vej du vil. F.eks. hvis du vil rundt på venstre volte, så drejer du hesten <b>venstre</b> om sig selv, dvs. mod barrieren, ikke højre om, for så bekræfter du hesten i at den "får lov" til at gå mod højre.

• #2   11. sep 2013 Det problem havde/har jeg også med min, og det lå i hans balance. smiley Jeg red en masse inden for hov slaget, og lavede små volter i skridt hvor han rundende sig, og det her hjulpet rigtig meget. smiley

• #4   11. sep 2013 Når du ved han gør det ville jeg starte med at "lede" med den indvendige tøjle og udvendige ben, allerede lang tid inden han laver numre smiley
    Til at starte med kan det være en god idé at få en til at holde dig i longen. Når du så føler han lystrer dig i longen, kan du prøve uden men så stadig med en stående på midten og så derefter prøve uden. På den måde kan man hurtigt vende ham af med unoden. Men husk at træne det på begge volter smiley
    Det har virket på de ungheste jeg har redet smiley

• #5   11. sep 2013 Jeg ville også sige at det handler om timing. Kom ham i forkøbet og hold presset men prøv også som der bliver forslået, at ride på det indvendige spor, så han ikke føler behov for at bruge barrieren,så han bedre kan balancere.

• #7   11. sep 2013 Min han kan også finde på at skyde skulderen lidt når jeg ridder inde på en 20 m. volte og der hjælper det at lave et par halve parader på udvendige tøjle, ride langs med bidet på på indvendige, samt ligge indvendige schenkel til og hvis det ikke hjælper, jamen så må han rende ind i barrieren og lærer det på den hårde måde.. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #8   11. sep 2013 Det handler om rytteren ridning, altså at du ikke hjælper hesten nok smiley

Dst gælder om at ride, ride, ride, ride og ride. Husk hesten er ikke erfaring nok endnu, derfor skal man overdrevet guide den til hvad den skal smiley

• #9   11. sep 2013 Enig med hoppedullen, men husk også lige at få cheket tænder. Der sker rigtig meget i munden på de unge og hvis der er noget der gør ondt kan det også være en årsag til at den går imod.

• #10   11. sep 2013 Har jeg forstået rigtig , at den kun er redet 4 uger inden du overtog ?:)
    For så tror jeg altså at det er et spørgsmål om balance. Altså mangel derpå, og ikke fordi han laver 'balade'.
    Ville nok også fortsætte med springpisken, altså kun at ligge den på skulderen, hvis han skyder den, og slippe presset med det samme det giver ønskede effekt.
    Og så når du rider ind over midten, så tag lidt tempo af, led med indvendige tøjle, og støt op på udvendige. Hvis det er et balance spørgsmål, så kan det tit hjælpe at tage tempoet af, der hvor der opstår "konflikt adfærd."
    I stedet for at ride på og ride på, som nogle gør.
    Det gør i min verden, at hesten kommer mere ud af sin egen balance smiley
    Håber det gav mening smiley

• #12   11. sep 2013 Giver de andre ret. Men da der ikke er nogen, der har sagt noget om udvendige tøjle, vil jeg lige pointere, at det er rigtig vigtigt at holde støtte på udvendige hånd også. Udvendige hånd danner sammen med udvendige ben en slags barriere, som kan støtte og hjælpe hesten rundt.

Og så vil jeg understrege, hvad de andre siger: Bliv ved bliv ved bliv ved med at kæmpe. Den skal ikke have sin vilje, selvom det er svært for den. Det er også et vigtigt "princip" i den fremtidige ridning, at den skal yde sit bedste og ikke finde genveje. Sådan får man en arbejdsvillig hest, der ikke går imod rytteren konstant.

Held og lykke med det smiley

• #14   11. sep 2013 Har også skrevet at hun skulle støtte op på udvendige smiley = både ben og tøjle smiley

• #15   11. sep 2013 Beklager, har været tæskeblind, da jeg læste det. Kan jeg da godt se nu! Sorry smiley

• #17   11. sep 2013 Er helt enig med de andre i at du skal støtte med udvendige tøjle og ben, og HUSK din vægt. hvis du kommer til at falde udad mister hesten balancen især når den er ung. I starten sagde min underviser at jeg bare skulle overdrive med at ligge vægten indad, så han ikke følte at han havde nogen chance for at skyde skulder. Det føltes meget forkert i starten men hjalp super, min har ikke gjort det i 2 måneder. Og det er bare at blive ved og ved indtil den forstår det, synes også du skal prøve at tage den i longe, som nogle af de andre har sagt, så den lærer hvordan den skal gå rundt i en volte smiley

• #19   11. sep 2013 Tusind tak for alle jeres svar! jeg kan se at de i svarer heldigvis er sådan jeg har tacklet det, men jeg ville nu alligevel gerne høre andres mening. smiley Tusind tak.

Kommentér på:
Unghest; Han bryder ud af volten

Annonce