{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

Legesyg unghest - bliver til problem! {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min lille, nye pony på 4 opfører sig virkelig som en lille, legesyg hundehvalp. Han bryder sig ikke om at stå stille, puffer, napper og nusser til en hele tiden. Jeg synes som sådan at det er super hyggeligt, og sådan skal det vel også på sin vis være når han ikke er ældre. Problemet er dog at det med at han ikke vil stå stille fordi han er utålmodig udvikler sig til at det er praktisk talt umuligt f.eks. at stå med ham på staldgangen, og nusseriet bliver - dog ikke med vilje til bideri. Nogle der har ideer til især hvordan jeg får ham til at stå stille eller bare kunne stå på staldgangen? Det skal kunne siges at når han bliver trukket med og når vi træner kan han sagtens stå ved kommando og når jeg har hans fulde koncentration kan han også godt blive stående, men på staldgangen sker der bare så meget smiley Han er desuden meget hovedsky og vil virkelig helst ikke have at man f.eks. holder i grimen. Nogle der kan hjælpe?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Legesyg unghest - bliver til problem!
  • #1   8. sep 2009 sådan var Jake også for 1 års tid siden. Når man træk med ham, puffede han og nussede sig op af en. Han kunne iik stå på staldgangen, og man kunne iik nusse hans hoved.

Men nu kan man alle tingene. Jeg har bare øvet med ham, og være tålmodig smiley

• #2   8. sep 2009 Ja, jeg tror også bare at det må være den vej man skal gå. Det kunne jo bare være at nogen havde nogen tips?(:

• #3   8. sep 2009 Hold i ham og bed ham slappe af, og hver gang han står heeelt stille roser du , for hver gang skal han stå stille i længere og længere tid .

- At blive holdt i grimen må han virkelig vænne sig til . Måske du kan have hånden løst om grimen mens du strigler ham på halsen .

• #4   8. sep 2009 Hvis problemet er at han bliver urolig når du går må du bare stille dig et par meter væk og ignorere ham. Så snart han er stille og opfører sig som ønsket går du hen til ham og nusser

• #6   9. sep 2009 Giver Pernica Foto ret.

Din tankegang er helt helt normal. Man tænker tit ved små ponyer at de er da søde som hundehvalpe og bare legesyge når de puffer og "napper". Derfor ser man tit igennem fingre med unoder som ponyer har. De ville være noget helt andet hvis en hest på 1.80 stod og skabte sig ligeså.

I hestetræning bliver man bare nødt til at være konsekvent. Ment på den måde, at et nej i dag kan ikke betyde ja i morgen eller omvendt. Hesten skal hele tiden må få entydige signaler. Du vil derfor også få problemer, den dag hvor hesten ikke er unghest længere, og hvor du egentlig syntes, at den godt må begynde at opfører sig "voksent".

Ponyen skal helt klart lære at stå stille på staldgangen. Den måde jeg ville gøre det på, er nok at installere nogle basissignaler i ham, fx. at han kan flytte sin forpart, bagpart, bakke, gå frem og sidelæns. Så kan du nemlig altid flytte ham tilbage, når han rykker sig. Når han så står stille, må du slippe alt tag i ham og rose. Også selvfølgelig kun bede ham om at stå stille meget små intervaller af gangen, hvorefter du kan forlænge dem efterhånden som den bliver mere øvet i det.

Kommentér på:
Legesyg unghest - bliver til problem!

Annonce