Dilemma - Hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}
Jeg er en 13 år, og har haft med heste at gøre i 2 år. Min far har 3 heste hvor jeg rider på den ene som er en 18 årig fjordhest( Lotti ) Altså vi kørte træt i dressuren, og nu rider vi bidløst, og træner en masse fra jorden, og jeg er rigtig glad for det. Men jeg føler ikke rigtigt at vi "passer sammen" eller hvad man skal kalde det. Jeg kunne godt tænke mig en nysgerrig, legesyg og kontaktsøgende hest, men Lotti hun er en meget egenrådig hest, kan godt være lidt anmasende, o.s.v.
Men så er der jo vores næsten 3 årige vallak( Zeus ), som jeg føler at jeg har en rigtig god kemi med. Men han er lidt stor og voldsom for mig. Altså jeg har ikke rigtigt lavet noget med ham, udover at trække ham fra stald til fold en gang imellem. Men sagen er den, at vi snakker lidt om, at jeg kunne komme til at ride Zeus når han skal tilrides til sommer, og jeg havde egentlig tænkt mig at tage fundamentklassen hos Ute lehmann, og få noget at arbejde med, inspiration o.s.v. Jeg tror bare at hvis Zeus bliver min nye "ridehest", så vil Lotti ikke blive arbejdet så meget med, og så ville det jo være bedre at tage kurset med Zeus. Så kunne man jo også tænke sig at tilridningen, blev nemmere og mere harmonisk, hvis vi have et godt bånd først.
Jeg ved slet ikke om i kan hjælpe mig med at bedømme det her, men altså. Jeg står i et dilemma, om jeg skal tage Lotti med på kursus. Hende har jeg allerede arbejdet med fra jorden, redet uden udstyr, men der er stadig en masse problemer og ting vi kunne rette op på, og lære. Og så er der Zeus, som er en dejlig hest, synes jeg. Min far arbejdet meget med ham fra jorden(tilridningsforberedelse). Altså han er jo sådan set utrolig velopdragen. Kan gå over plastik, springe lidt, gå i køreliner og være styrbar, og min far har tilmed også gået en tur med ham i køreliner, på vej, skov og mark. Men han er jo stadig unghest, og en stor hest på 174 i stang ca, og jeg har ikke arbejdet med ham før.
Enten hesten, som jeg forhåbentlig alligevel skal ride til sommer, men som jeg aldrig har arbejdet med før, hvor der er mere kemi. Eller hesten som jeg er sikker ved, og har prøvet en masse med allerede, men som jeg ikke har helt så meget kemi med? Jeg tror på at der kunne blive lidt mere kemi med Lotti, hvis vi fik rettet op på en masse ting. Det er jo nok bare mig, der skal lære at håndtere hende. Men Zeus kommer jeg jo alligevel til at arbejde med senere, så vi kunne i det mindste få en god start på vores tid sammen hos Ute og så kunne jeg selv bruge det jeg havde lært, med Lotti ved siden af.
Jah, sikke et luksusproblem. Men jeg ville blive utrolig glad for at høre hvad i synes ville være den bedste beslutning ;D
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 367 Svar: 3.206
Jeg tror jeg ville satse på Zeus ..
- Hvis det var mig
Ps. Han er dælme <b>flot!</b>
nov 2004
Følger: 92 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 532 Svar: 2.121
jan 2006
Jeg vil også vildt gerne gør musse til en lille cirkus hest.. Hun kan det helt basale ting som bakke, cirkel game , vendebagpart og forpart.. men så er det også det . . Christine er ved at være for stor til at ride hende, så synes bare hun skal gå og hygge sig også især når shetlændere ikke er rideheste. Men lige pt orker jeg egentlig slet ikk at begynde med hende. det kører så godr fra Wariant og jeg og føler vi er kommet rigtig langt sammen (selomv der er lang laang vej igen) ..
Så måske i sommerferien hvor jeg har mere tid, så får Wariant en hele uge fri, hvor jeg hver dag vil ttræne med musse.. Vil gerne lære hende spanske skridt, at neje, stejle osv osv ... :o)
jan 2006
jan 2006
Det kan godt være jeg ikke er skide genial og ride høje klasser og alt det der fis, men så har jeg noget andet - som i mit tilfælge er nok og godt nok for mig ..
Jeg kan ikke se problemet i at hun skal ride unghest .. det kan jeg virkelig ikke..
For nogle egner sig til at ride eller at have med heste og gøre og andre gør ikke. Jeg synes det langt fra er længden på den tid man har haft med heste og gøre der siger noget om hvor dygtig man.
Men det så bare min mening :o)
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Katja og Lisa - Super tak, hehe xD Der kommer også en hel søsken om nogle måneder forhåbentlig
Elisabeth - Ja, det bliver nok en stor mundfuld, men jeg har mod på at prøve, hehe. Selvom en ældre hest, der kunne noget iforvejen, nok ville være bedre for mig. Men nu er det jo ham vi har, og han er utrolig lærenem, og rolig, og hvis det lykkes, kan jeg ihvertfald være sikker på at lære en hel masse
okt 2006
Følger: 44 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 309
Jeg havde ikke redet særlig lang tid før jeg kom op på "et store hold" hvor nogle af de bedste var, og da havde jeg ikke redet mere end 1½ år ca.
Forresten ved jeg ikke helt hvilken hest du skal tage, men det kunne da være spændende at tage Zeus syntes jeg!
nov 2004
for det er hårdt og skal samle sig op bagefter hvis man falder med et brag... jeg troede jeg kunne ride dengang fordi det var det eneste jeg havde fået fortalt så sef. troede jeg på det...men er da glad for og at fået sandeheden...
dec 2006
Du kan jo ikke falde med et "brag" hvis du iforvejen vidste at du ikke kunne det?
dec 2006
nov 2004
dec 2006
Flere der vil tilkendegive en mening?
dec 2005
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 1.033
dec 2006
Kom meget gerne med flere, hehe