1.228 visninger
|
Oprettet:
Droppe godbidder under træning....?! {{forumTopicSubject}}
Ja jeg har i 2 1/2 år arbejdet med positiv forstærkning i form af godbidder da dette er den F der driver ham mest, dette har gået fint. Nu har han dog blevet li lovlig optaget af disse godbidder og han tigger for meget når vi arbejder. Så jeg tænker på at droppe godbidderne og give ham belønningen når vi kommer ind efter endt træning. Dog under MEGET stressende og "farlige" træning såsom trailer og traktorer/lastebiler osv have de der. Hvad tænker I om det? Og Er det noget jeg skal tænke på i forbindelse med at stoppe den belønning?
På forhånd tak.
Kh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Om det du erstatter godbidderne med virker. Man kan godt ville nusse og klø hesten som ros, men hvis hesten ikke ser det som en ros - så er det ligemeget, at man klør den.
Dog, så er det sådan cirka altid ens egen skyld at hesten tigger. Fleur er også en tiggerøv og det er sådan cirka mit eget problem, det er hos mig fejlen ligger.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
sep 2007
Det er ikke din fejl at give ham godbidderne når han gør noget rigtigt ;o). Det er vores menneskers fejl og belønne hesten når den tigger.
Den opmærksomhed er ofte at vi kigger, rør, snakker mm. til hesten.
mar 2011
mar 2011
Det gør jeg ofte men somme tider bliver jeg træt af det og så rykker jeg lidt i tovet og siger næææææææ.
Jeg skal vel bare arbejde mere på at ignorere ham eller hvad?
sep 2007
Ja, vende ryggen til/bare stå og glane ud i luften og være ret ligeglad med at hesten tigger. Freja med Dixie har lavet en video om det :o)
https://www.facebook.com/photo.php?v=1397198067175144&set=vb.484776724892945&type=2&theater
Nogen lære også fx det ved hunde der tigger mm. at de først får en godbid når de kigger væk.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
Så ville jeg måske nedsætte mængden. Som du selv siger når det er slut eller i "farlige" situationer måske så den kun får fem godbidder i løbet af tiden så lidt så muligt vil jeg sige
mar 2011
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Du kan jo når den begynder at tigge bede den om at bakke, rosen er så når du fjerner presset igen.
Du kan også ignorere den ved at vende ryggen til den.
Og så skal der virkelig skrues ned for de godbidder...;o)
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Giver du først godbidder når du er færdig med træningen aner din hest ikke at den får det for at have gjort det godt under træningen. Den tror den gør det godt i det sekund du giver godbidden.
et klap kan samlignes med en tiger i naturen. Derfor er der mange heste der ikke bryder sig om det. Ae og kløe er tit bedre
Men det er en smagssag om du vil fortsætte med at bruge godbidder og så virkelig indskærpe din konsekvens og ignore dårlig opførsel eller om du vil fjerne det helt og risikere at din hest bliver mindre motiveret. Det oplevede jeg. Så jeg satte godbidder ind igen ved de ting som han gjorde exeptionelt godt eller nye øvelser
Kh Anna
sep 2007
Du skal jo heller ikke stoppe træningen. Men hvis hesten tigger, så ignorere det ;o).
Og når hesten stopper, så kan i forsætte. Fx i tricks, som på videoen så er man "ligeglad" med hesten imens den tigger når hesten så stopper, så forsætter man.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Min plag bliver helt balstyrisk, når der er mad i nærheden - hun ser ikke andet end det. Så ved hende har jeg valgt at stoppe med det.
Om din ser klap/nus som ros ved jeg ikke. Men enhver hest vil se det at man fjerner presset som en ros. Så måske det er den vej du skulle gå, hvis du dropper godbidderne
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Men som andre skriver er klø nok bedre end et klap. Men det kan lade sig gøre...
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg har trænet min med godbidder i 4 år og han tigger ikke, fordi han kun får en godbid enten hvis jeg klikker eller hvis jeg siger dygtiig. Dvs for ham nytter det ikke noget at tigge, for han ved han ik får noget med mindre han har hørt et klik eller ordet dygtig.
Jeg ville personligt ikke vælge kun at give en belønning efter endt træning. Heste har en super dårlig korttidshukommelse, så hesten fatter ik sammenhængen mellem det den lavede for 30 min. siden under træning og det at du roser den efter end træning. Og selv hvis hestene havde en fantastisk korttidshukommelse, ville den jo ikke fatte sammenhængen mellem at den får ros til sidst i træningen og at den lavede noget godt for 30 min. siden.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Hvis de gives rigtigt og på det rigtige tidspunkt, så er de en uvurderlig hjælp i træning af heste
Heste husker bedre og i længere tid hvis de lærer med foderbelønninger, end hvis det er udelukkende via negativ forstærkning.
Se f.eks. her:
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/5547/
Bruges de forkert, har du en hest der tigger, men det kan hesten jo ikke gøre for, så må træneren trænes noget mere
TS: jeg ville lære ham at han kun får godbidder når han har hovedet vendt væk fra dig, og indtil han stod korrekt, ville jeg ignorere ham/skubbe hans hoved væk, men selvfølgelig fjerne presset lige så snart han var ude af dit personlige rum....for ja; det er r*virriterende med en hest der konstant er i lommerne på een
jun 2010
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
I starten starter du bare med at sige (hvis du nu bruger "ja") "Ja!" og give ham en godbid. Men du giver ham KUN en godbid når han ikke kigger, maser eller puffer til dig.
Det kan hjælpe at du står på den ene side af hegnet og han er inde i folden, for så kan han ikke mase frem på dig.
Du skal først sige "Ja!" og give en godbid når han kigger væk... og altid giv den VÆK fra kroppen og godbidstasken/lommen så han lære at det ikke er der godbidden kommer fra.
Når hesten så begynder at vende ørerne fremad og associere "Ja!" med en godbid så kan du overføre det til træningen.
Hvis han maser, puffer eller tigger så ignorerer du det fuldstændig og fortsætter bare det du er i gang med.
Hvis det kommer til at han napper/bider eller andet så kan du enten sige ét ord du altid siger når han gør noget forkert. Fx. "Nej!" eller "Aaaarh!" eller også klappe i hænderne.
Held og lykke!
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
sep 2005
sep 2005
Lige som "ja" er meget kort og præcist
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Det er det samme du bruger når du beder din hest om at gå frem for schenklerne og presset ophører når den går frem. Du hopper jo ikke af for at smide en gulerod i munden på den. I så fald må du har de bedste lår/ballemuskler af al den hoppe op og ned...;o)
sep 2005
OG man bruger ikke godbidder på størrelse med en gulerod. Man bruger teske-mundfulde-størrelser
jun 2010
Du har selvfølgelig helt ret i at det er en belønning for hesten at man slipper presset, det er jo derfor de kan lære noget vha. negativ forstærkning, som alle bruger i større eller mindre grad
Det betyder imidlertid ikke at det er den eneste måde at lære hesten noget på (eller bare den bedste, da heste ifølge forskning lærer bedre med godbidder), og mad er meget motiverende for de fleste heste
jun 2010
sep 2005
Lige den med hovene, der havde jeg også fjernet klikket og min løftede hove ved jeg bare prikkede til benet.. så fik han en dårlig oplevelse med smeden og jeg måtte gå et skridt tilbage...og der er klikkertræningen igen bare effektiv. For efter 2 dage var han tilbage hvor vi var kommet til Men den smed skal ikke komme mere!
mar 2011
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Jeg synes du skal finde et andet ord end "Dygtig" da det skal være ufatteligt præcist for at de fleste heste ikke tigger. Vi kaster rimelig meget rundt med ordet "dygtig" nemlig og derfor bliver det tit lidt ubetydeligt for hesten.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og det med at hesten stopper op, ja det er også en del af det med at træne med godbidder, med mindre du og hesten er multitalenter, som kan give og spise en godbid mens hesten er i bevægelse. Det er derfor godbidder ofte bruges til at indlære nye ting, hvor det er ok, at hesten stopper op efter den gjorde øvelsen eller del-øvelsen korrekt. Man behøver jo ikke vedblive med at bruge godbidder, når hesten har lært en øvelse + man kan forlange mere og mere af den inden den får en godbid. Tag fx versade. Der får min hest måske en godbid bare han flytter et ben rigtigt de 10 første gange. Og lige så stille forlanger jeg mere og mere før jrg siger "rose ordet" og han får sin belønning og når han så har styr på øvelsen forlanger jeg versade ned af hele langsiden inden har får sin godbid, osv.
Jeg synes, det er en fantastisk og effektiv måde at træne på. Så jeg ville meget nødigt lægge godbidderne fra mig.
mar 2011
Sig - Han stoppes ikke op hver gang for at få godbid, han får også godbidder når han er i bevægelse netop fordi jeg ikke vil have han får den vane med at stoppe op Men somme tider tror han at han får en godbid hvis han stopper op....Ligesom han somme tider tror han kan tillade sig at komme ind til mig for at hygge når han ikke gider at træne mere. Dette har han dog ALDRIG fået indvilget men han gør somme tider et forsøg alligevel....Det kunne o måske gå denne gang...;-)
mar 2011
Lad os sige jeg træner i longe, han går godt og jeg siger dygtig, når han har været dygtig længe nok så siger jeg JA og godbid når det er fortjent....Er det en holdbar løsning? Hvis ikke hvorfor ikke?
jun 2010
sep 2005
Men dygtiiiig, søde hest, du er på rette vej, fortsæt.
Jeg bruger dygtig til at fortælle min hest han er på rette vej, han skal fortsætte, "TAK", når jeg klikker ham for det han gjorde helt præcist
Og han forstår det. Når jeg siger dygtig, kan jeg se han gør alt hvad han kan for at få sit klik
mar 2011
jun 2010
Nu er det også forskelligt hvad folk mener når de taler om negativ forstærkning, selvom man er enig om at det betyder at man fjerner noget når man opnår den ønskede handling.
F.eks. så leger jeg ofte med min hest løs, og hvis jeg vil have ham til at flytte bagparten, så peger jeg , og hvis jeg vil have ham til at stoppe, så siger jeg "hoooooldt", men faktum er at selvom det er milde udgaver af negativ forstærkning, så er det netop det de er; negativ forstærkning. Lytter han ikke til de milde signaler, bliver der skruet op for signalerne, måske ved at flytte hånden tættere på hans bagpart, eller ved at tage en hånd foran ham eller tage i grimen.
Jeg synes det ville være rart hvis alle (mange gør det allerede, mere eller mindre bevidst), stræbte efter at give så blide/små signaler som muligt (det er også svært at skrue op for et signal der allerede er højt - f.eks. et spark for at gå fremad , uden at være meget voldsom overfor hesten, hvilket ingen vel ønsker).
Bare lidt løse tanker, der måske egentlig ikke helt hører til her, men håber TS er forstående, ellers skriver du bare, så sletter jeg det
mar 2011
sep 2005
Og husk at indlære det meget grundigt
Droppe godbidder under træning....?!