korrekt holdning/samling?????? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Nu spørger jeg også herinde, fordi jeg ærlig talt er ved at være ret forvirret og undrende over min hest og div. folks udtalelser...
sagen er den, at min hest aldrig har villet slippe i halsen og gå i holdning med hovedet korrekt placeret og nakken let rejst. Hun er meget lige i halsen, og skal have meget fat i hende for at få bare lidt form på, hvilket ikke kan være rigtigt!! Hun bruger bagparten fantastisk godt, og har også ryggen med, så div. undervisere er efterhånden et spørgsmålstegn for hvorfor hun ikke vil give efter fortil.
vil har prøvet meget forskelligt, både meget tøjlekontakt (hvilket jeg ikke bryder mig om), og helt løse tøjler - der søger hun ned men kun i skridt sådan i længere tid ad gangen - trav og galop bliver hun bare stiv i halsen i, og er svær at bøje og stille - dog bliver det roligt bedre.
sadlen er lige blevet tjekket og er som den skal. kan det være biddet?
Til stævner er det det eneste vi får at vide: kortere tøjler, sammel tøjlerne op så hesten har noget at søge frem til, kort tøjlerne op så hesten bliver flottere rejst fortil, rid hesten mere frem til bidet, OG SÅ VIDERE....
kan det virkelig passe, når resten egentlig fungerer??? hvad tror i der kan være galt, siden hun bare er stiv i halsen, og ikke vil slippe bidet og gå ned og slappe af i nakken og suge på bidet?
det skal lige siges, at hun også har svært ved det bidløst og i longen. og det er altså kun halsen der driller.. Billedet viser hvordan hun som oftest går, dog kan hun godt gå ned og lægge sig pænere, men det er meget svært at få hende til, uanset hvor meget jeg rider med ben og sæde.
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
okt 2011
Følger: 91 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 132
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
maj 2008
maj 2008
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
maj 2008
maj 2008
men kiro er som sagt kontaktet
maj 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Min var også sådan, at hun helst ville stivne sig i longe i andet end trav og skridt.
En fast chambon ( som IKKE har noget og gøre med en elastik chambon, i en fast chambon kan hesten strække sig frem og ned ) gav hende idé om at man kan strække sig afslappet.
Og nu kan hun trave og galopere afslappet i kapsun, hvor hun har fået indlært at pres i den betyder søg ned.
Hun har en underhals, så hun vil naturligvis gerne gå og spænde under ridning. Det har hjulpet med at hun kan i longen. Hun har også været gevaldigt skæv i bækkenet i lang tid, så det er også noget der spiller ind.
Så jeg vil blot anbefale "løse tøjler" metoden, men det er fordi jeg betrager det som et krav. At hesten kan slappe af for løse tøjler og strække sig, det er grund tingen i ridningen for mig.
Det kan med nogle typer tage noget tid, men med tålmodighed, lidt langsomt tempo og arbejde i longe kan det komme.
Men hvis hesten slår fra eller stivner sig, så tænker jeg at noget sidder fast. Sådan var min også før hun blev rettet. Så ville få styr på det sagt.
Og det kan også tænkes, at hvis hesten ikke har musklerne, så vil den naturligvis slå fra fordi den ikke kan bære det.
maj 2008
mange siger at det ligner hun bruger den som balance stang stadig, selvom hun har fin balance - kan ride kontra og masser af vendinger i galop uden problemer , og hun løber ikke, heller ikke i hjørner eller noget, hvor de som regel mister balancen.
synes det er vildt mærkeligt.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
sep 2007
AMN - Jo gerne :o) Hals og bagpart hænger sammen. Hvor hestens hoved er, skulle gerne afspejle hvor samlet den er.
maj 2008
maj 2008
sep 2007
Kunne være spændende og se en video hvor du giver løse tøjler, for at se hvad der sker og hvordan du agere :o)
maj 2008
Her er et par billeder af hvordan hun så ud lige inden jeg fik hende.
maj 2008
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 116
held og lykke med det! (:
maj 2008
maj 2008
jan 2013
Det tager laaaang tid, specielt når udgangspunktet er så muskelfattigt, som hun var til at starte med. Jeg har med min hoppe været ca. 2 år om at nå LA2 niveau, jeg startede også fra bunden. Jeg har redet frem og ned, så jeg var ved at brække mig til sidst, men det er altså det der virker! Min hoppe har en noget bedre hals end din, men har en vanvittig lang lænd og lidt lavstammet, så det der med at holde ryggen oppe og trække måsen til sig, er ikke noget der ligger naturligt til hende. Jeg er først virkelig begyndt at mærke fremskridt det sidste halve år, og vi skulle meget gerne debutere i LA4 til september. Så det virker altså!
Kombinerer du din dressurtræning med andre ting? Min hoppe har meget nytte ud af longearbejde, arbejde for hånd og træning over bomme. Vi har desværre ingen bakker i nærheden, men har du bakker, så kan det anbefales!
maj 2008
maj 2008
jan 2013
Laver du strækøvelser fra jorden? Det har jeg oplevet gøre en forskel for en del heste...
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg synes, du skal være mere "aktiv" som rytter, du sidder meget stille og passiv og det er for så vidt fint nok, HVIS hesten er under hjælperne...men det synes jeg ikke din er. Jeg synes, du bør ride mere aktivt frem, arbejde med mange halve parader, mange temposkift og overgange og bøjninger og versader. I dine volter - specielt dem til venstre - er hesten slet ikke bøjet i halsen og indvendige skulder er ikke på plads. Her bør du være meget mere aktiv med dit indvendige ben og få hestens skulder skubbet ind, så du får bøjning.
Jeg tror ikke, kiropraktor vil gøre en hel masse - derimod tror jeg en mere aktiv ridestil og noget mere "gymnastik" til hesten ville hjælpe.
maj 2008
jan 2013
Jeg ville starte på en 12-15 m volte i en aktiv skridt med lav hals. Sørg for at få hesten rundet med en ledende indvendig tøjle og en aktiv indvendig schenkel. Så snart hesten runder sig korrekt, letter du presset og sidder stille. Nå det kører i skridten, så lav det samme i trav, blot på en 15-18 m volte. Tempoet skal være relativt lavt i starten og det er lidt ligegyldigt, hvor meget hun bruger sig bagi, hovedsagen er at du får hende til at slappe af og runde sig. Når det sidder i skabet, kan du begynde at lægge lidt mere tempo på. Læg en masse overgange mellem skridt og trav ind, hun har en fin tendens til at løfte ryggen i overgangen ned til skridt, og det skal du udnytte. Jeg ville holde mig fra hovslaget et stykke tid, så hun ikke bruger barrieren til at "læne sig op af".
Galoppen ville jeg pakke væk et stykke tid i dressurarbejdet, men stadig galopere i på tur og i forbindelse med springning....
apr 2008
Jeg er enig med dig helt indtil sidste linje - galop skal ikke gemmes væk. Det skal bestemt øves og måske endda have mere fokus, fordi galop er også med til at styrke og smidiggøre hesten. Jeg synes faktisk, galoppen er et godt "redskab" til den slags. Samme princip - volte, lavt tempo og bøjning og meget gerne intervaller med versade
maj 2008
jan 2013
TS: kom endelig med mere video!
maj 2008
maj 2008
forsøgte jeres råd igår (ka og stine), og hold da op! hun fangede den lynhurtigt så hun gik bedre end hun har gjort længe i skridt og trav, da hun lige fandt ud af hvordan det skulle foregå! Meget mere eftergiven og "løs" i halsen blev hun, og til sidst kunne jeg egentlig bare lægge indvendig ben til, så begyndte hun selv at stille sig, så det skal der helt klart arbejdes videre på!
Vi forsøgte i galop, men det gik overhovedet ikke! Hun stivede sig i halsen og løb fra hjælpen - hvorfor tror i hun gør det der ? prøvede at give hende lange tøjler i galoppen i stedet, og der ville hun godt strække halsen lidt frem og ned, så om jeg bare skal starte ud sådan eller forsøge det andet indtil det kommer, ved jeg ikke rigtig?
jan 2013
Hvis hun gerne vil strække sig længere ned end hun plejer, så lad hende endelig det. Jeg oplever ret ofte at heste, som man går i gang med at ride på denne måde, udforsker deres krop og balance helt af sig selv.
Vær obs på, at hun nok bliver hurtigere træt end tidligere, fordi hun får fat i nogle muskler, hun ikke er vant til at bruge. Så undgå dressur 2 dage i træk, ellers bliver hun bare mega øm....
Glæder mig til flere opdateringer!
maj 2008
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 179 Svar: 633
jeg havde for 2 måneders tid virkelig svært ved at samle min hest, når jeg kortede tøjlerne løb han fra mine hjælpere, men nu har vi gået i effektiv træningslejr med min underviser og nu er han kommet op med nakken igen og er begyndt at bruge sig, og stiver sig ikke mere!
Hvad der var galt, vidste jeg ikke :-/, jeg følte jeg sad og samarbejdede med noget jern, som slet ikke gav efter, men nu giver han super fint efter og er letbøjelig.
Vi var lige ved at få en kiropraktor ud, som kunne kigge på ham, men så ændrede jeg ridestil og virkelig arbejdede for sagen og så blev det faktisk helt fint
apr 2008
Godt klaret!
maj 2008
maj 2008
korrekt holdning/samling??????