{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.644 visninger | Oprettet:

"Min hest har næsen forrest" {{forumTopicSubject}}

Har lige læst Gerd Heuschmann: ”Min hest har næsen forrest!” og i den forbindelse er der dukket et par spørgsmål op hos mig:

1. Kan tegninger overhoved bruges? Synes at den hvide pony på side 29 ser meget håndholdt og anspændt ud hvor han siger at den er i balance og med samling.

2. Hvad er det for en klassisk ridekunst han henviser til? For mig er klassisk = akademisk så jeg er forvirret smiley

3. Hvad synes i om hans udsagn at der går 1½-2 år før man må samle den nytilredne hest op fra remonte? I alt den tid skal den have lov at gå i ’den naturlige holdning’ som er med sænket hals.

4. Og hvad med følgende citat:
”Heste, der rides med lange, slappe tøjler, kommer hurtigt til at løbe uden rygsving og de begår taktfejl. Men i reglen lider de ingen skade, når man rider dem sådan.”

5. Han har en figur der viser hvad hesten skal lære først og hvad der så følger. Den er her:
Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling.
Jeg troede at ligeudretningen lå langt tidligere?
Ved i om han arbejder med hestene fra jorden inden ridning? For det virker også til at versaden fx ligger langt henne i forløbet i hans øjne, hvorimod jeg egentlig synes den bør arbejdes med allerede før tilridningen fra jorden af (lidt akademisk tankegang).

6. Er der nogen der vil vise mig et billede af en alm. Ridepony af sportstype der går (i jeres øjne) rigtigt ’til biddet’? Synes ikke hans illustrationer afspejler min ide om holdning – men de har også en meget kort hals de små tegneserieheste smiley

7. For en kompakt og korthalset hest som Anton hvad vil i så mene er korrekt holdning? Jeg synes han er bag lod og stiver sig her: http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/2173373.jpg?20-02-2011 hvorimod han her går mere løsgjort og taktfast men måske for langt foran lod? http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/2129315.jpg?20-02-2011
Har desværre ikke andre billeder taget vinkelret på – de andre er taget forfra og så er det svært at se.

Generelt god bog smiley Og fedt at den bringer lidt tanker og spørgsmål frem!
Tegningerne af anatomi er især rigtig gode – alle børn burde læse/have læst op af den bog før de begynder at ride ’seriøst’!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Min hest har næsen forrest"
  • #2   5. mar 2011 Nu har jeg ikke selv læst bogen(men har været tilforedrag med ham og læst hans "voksen" bog) så kan ikke svare på alle spørgsmål, men vil prøve med dem jeg ved..

2: Klassisk og akedemisk er ikke det samme, men 2 vidt forskellige ting.. klassisk er ja, den klassiske måde hvor ungheste blev redet frem og ned, efter den tyske skala og hvor det man arbejdede hen imod var en afspændt hest i selvbæring, som var taktfast og med næsen let foran lod..

3: Med remonte menes ikke (som mange tror) næsen i sandet, men en naturlig samling, dvs som starter med at hesten er meget lang og afslappet og så langsomt arbejdes med til den har styrken til mere og mere at sætte sig hvorved halsen af sig selv løftes.. og jo 1½-2 år før hesten er klar til reel samling (her snakker vi jo altså det som ønskes i de midterste LA klasser hvis man følger reglementet) passer fint.. en hest i en LC klasse skal jo netop gå i ungheste holdning (ikke at man ser det så ofte idag)..

4: Jeg tror det skal forståes som at den helt afslappede holdning som bruges mens hesten vænner sig til rytter og lære signalerne ikke er det der stræbes efter og det ikke gør hesten stærkere, men samtidigt gør det heller ikke skade som fx bag lod gør..

5: Det er den tyske trænings skala du snakker om, det er den der ligge til baggrund for dressur reglementet og som burde være basis viden og ligge til grund for alt korrekt træning, idet intet trin kan opnåes korrekt før det foregående er opnået..
    Jeg ved ikke hvor meget han gør i jordarbejde.. men nu kan ting jo godt være opnået/klar til fra jorden, uden at være det fra ryggen... fordi hesten er trænet i versader fra jorden er det jo ikke ensbetydende med at den bør lave dem med rytter på..

7: Nu er det jo svært når billederne ikke er vinkelret på.. er enig i at han spænder lidt på det første.. og er lidt for langt fremme (hvis vi snakker reel samling) på det andet... på det andet er han heller ikke (umiddelbart) helt taktfast da venstre forben er en anelse foran i bevægelsen (men sker tit når de løber løs) kan selvfølgeligt være hvinklen der snyder..
    (link fjernet)
    Hen af dette så jeg gerne min egen kom til at gå, når hun er klar til mere samling.. hun er i god selvbæring og med nakke og hoved korrekt for hendes bygning.. dog er det vist den samme minimaletaktfejl som på dit nr 2 billede (sneen kan dog snyde lidt)
    (link fjernet)
    Her synes jeg hun har en fin holdning for en tidligere grad af samling, hvor halsen er strukket mere og næsen mere fremme, men stadig i god balance.. sådan bør en unghest gå..

De sejeste fjordbasser: Forstår ikke helt dit svar til spørgsmål 3.. mener du reelt at en unghest efter få ugers ridning skal gå i fuld samling ?? for det er jo faktisk det du skriver .. eller handler det blot om at du som flere andre tror at remonte er næsen helt i sandet og helt lange slaske tøjler ??

• #4   6. mar 2011 De sejeste fjordbasser: Aktivering af bagparten har vel intet med kontakt fortil at gøre.. og til bidet kan hesten jo sagtens være i en lang ramme og faktisk også uden kontakt, da det jo blot handler om at den strækker sig tillidsfuldt frem til bidet og reagere for ens signaler uden modstand..
    Kontakt kommer jo netop efter en periode, det er 3 trin på dressur skalaen .. først rider man efter at opnå takt (hvilket kræver hesten slapper af og acceptere rytteren) så kommer løsgjorthed og så kommer kontakten.. hvor hurtigt det går kommer jo an på hesten og på rytterens evner..

• #6   7. mar 2011 De sejeste fjordbasser: Hvis en hest løber fordi man slipper dem fortil så mangler den enten voldsomt meget balance (så den løber for at genvinde balancen) eller også så mangler der grundtræning, da hesten jo skal lære at blive i det tempo den er bedt om uanset at du slipper tøjlen..
    Jeg rider ikke med km lange tøjler, da det bliver problematisk i en nødsituation.. i stedet så holder jeg tøjlerne så jeg ved korrekt pladsering af hænderne har en helt blid kontakt og så flytter jeg hænderne5 cm frem, så har hesten frihed, strækker den sig mere, følger jeg med.. bliver den forskrækket eller jeg skal igennem med fx en halv parade så er det blot at flytte hænderne op på plads og jeg kan let komme igennem..
    Når hesten tripper så ville jeg ikke drive den frem.. jeg ville have den helt ned og slappe af først, så den holdt op med at trippe, før jeg drev den frem og bad den bære mere (jo det du gør ved at drive den fremad)..
    Men ville ikke acceptere at min hest løb fordi jeg ikke havde fat i den.. den skal blive i sit tempo.. løber den så beder jeg den sænke tempo, og giver efter så snart den gør det.. dette bliver jeg ved med indtil den ikke øger tempoet.. ellers kan man let ende med bare at sidde og holde den igen..

• #8   7. mar 2011 De sejeste fjordbasser: Min elsker også at drøne afsted smiley men derfor skal hesten jo stadgi lære at vente, da man ellers ender med at skulle ride den bagud frem for at ride den frem bagfra.. tager bare lidt mere tid og arbejde hvis hesten meget gerne vil fremad smiley
    Bare du husker at det skal ske modsat, altså han skal tage hoved ned fordi han slapper af.. hvis du tager det ned er det ikke sikkert han slapper af og så løber han bare hurtigere når du driver på, frem for at tage større skridt, som jo er det du ønsker smiley

Kommentér på:
"Min hest har næsen forrest"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce