{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

Nu gik det helt galt. {{forumTopicSubject}}

Jamen jeg gik ind på maren for at hente min hest forbi jeg ville gå en lille tur med. Da vi kom ud fra marken gik det så fint så fint men han ville gerne hurtig frem og prøvede at sænke farten på ham. Lige pludselig stejlede han op ad mig og prøvede at vende røven til mig for at losse ud efter mig. Jeg er ikke ræd for at sige at jeg skældte ham ud og råbte næsten ad ham. Og han blev ved og ved med at stejle op ad mig. Jeg gav han nogle dask på bringen og halsen for at prøve at vise at det måtte han ikke og da han ville bide mig fik han en over mulen og aner ikke om det var for meget for ham
Jeg aner ikke om det er mig der gør noget forkert og jeg elsker ham rigtig højt og ville aldrig skille mig af med ham. Men har bare så dårlig samvitighed over at jeg skældte ham så meget ud som jeg gjorde. Jeg har selv en høj gnist og har selv problemer at styre mit temperement somme tider. Aner ikke om han kan mærke det eller om han bare vil prøve grænser ad. men det går ikke at vi er sure på hinanden hele tiden og at jeg skælder ham ud konstant for det gavner jo heller ikke. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu gik det helt galt.
  • #1   13. jun 2013 Du får sgu nok et problem hvis du har sådan en hest og er bange for at give den et dask på mulen smiley

• #2   13. jun 2013 En hest skal elskes men også sættes på plads når den gør noget den ikke må smiley

• #3   13. jun 2013 Det var bestemt rigtig gjort! Du skal bare give et ordentlig klask så det lyder og rammer - for sådan noget er hammer farligt og det må bare ordnes fra gang 1.

• #5   13. jun 2013 Fremover så er det bedre at give et ordenligt smæk første gang, i stedet for 3 slag, hvor den ligesom ikke siver ind.
    Selvfølgelig med måde smiley

• #6   13. jun 2013 Ork, jeg havde samme problem i dag, min pony vendte også mig røven flere gange, men jeg var ved og tude da hun så satte i galop da jeg gik med, hende, hvor hun så galoperede i cirkler om mig.. jeg var godt nok lige på det sidste der, så jeg brugte bare alle kræfter for at få hende til og stoppe, og da hun stoppede klaskede jeg hende en ordentlig en på bringen.
    Jeg havde os utrolig dårlig samvittighed.. for jeg fik godt nok råbt af hende..

• #7   13. jun 2013 Jeg er enig i at det er så pisse farligt for han fik mig næsten med en forhov her i går da jeg ville gå med ham. Jeg var rigtig sur og råbte af ham og gav ham et dask men det har bare ikke haft nogen effekt. Han bliver ved og ved er squ bange for en dag at jeg for den hov i hoved. Men jeg vil ikke give op med ham for jeg ved at han kunne blive en god hest for han er så kærlig på marken og når jeg strigler ham. Han elsker at blive nusset med men det er når vi skal gå en tur. Og jeg aner bare ikke hvad jeg skal gøre mere..

• #8   13. jun 2013 Limserne
    Nej ikke direkte, mente nu mere bare generelt. Kender nemlig også selv det med og daske lidt i starten, og det er bedre bare at gøre det ''ordenligt'' først.. smiley

• #9   13. jun 2013 TS
    Det er virkelig vigtigt at du for ham til og stoppe med det, da det som du selv nævner, er super farligt! Og jo længere tid du lader ham gøre det, jo værre bliver det. Stejlende heste er xtremt farlige!

• #10   13. jun 2013 At opdrage heste er vel sådan set det samme som at opdrage alle andre dyr. Det handler om positiv og negativ forstrækning. Man skal altid bruge så meget positiv forstrækning, altså ros for den ønskede adfærd, som muligt. Det kan dog i få tilfælde være nødvendigt med negativ forstærkning, altså en negativ konsekvens ved deres adfærd. Husk dog altid at slut med en positiv. Altså ok at sige nej og daske til den. Husk dog altid at ros den når den holder op og den uønskede adfærd slutter. Det at straffe når hesten er stoppet, har den helt gale effekt. Så straffer du for den gode adfærd, altså for at de er stoppet. Dyr kan kun forbinde vores ros/ris m. præcist det de gør præcist i den situation det sker, ikke 5 sekunder efter.

• #11   13. jun 2013 Tanja G:
    Når han stopper med det prøver jeg at berolige ham så han slapper af og roser ham rigtig meget. Men med det samme vi går igen gør han det igen og igen. Jeg prøver at rose ham så meget som muligt og får også en godbid når han gør noget godt. Men det har ingen effekt og er simpelthen så skide bange for at han en dag får ramt på ham for han var SÅ tæt på igår.

Team kolind: Jeg prøver 120% og bruger så meget energi på ham men det har bare ingen effekt. Jeg er ikke bange for ham eller noget og råber virkelig hver eneste gang og siger AH og NEJ. Men det har bare ingen effekt på ham.

• #12   13. jun 2013 TS
    Det var jo straks værre. Du bliver virkelig nødt til og ligge meget arbejde i det, gerne før det bliver værre.. Hvad med jordarbejde, kunne det ikke være en mulighed? smiley

• #13   13. jun 2013 Team Kolind: Han er ikke gammel nok til at blive redet så arbejder fra jorden med ham. Jeg er oppe ved ham næsten hver dag for at gå tur med ham så han kan lære det. Han er kun 1 år men han er kæmpe stor og bom stærk. Ved ikke om det bare er en fase han er inde i men det er squ for farligt for mig.

• #14   13. jun 2013 Tænkte nu heller ikke på ridning, da det jo ikke rigtig løser et problem fra jorden smiley
    Er han hingst?
    Tænker at du bliver nødt til og lave noget andet med ham end ''bare'' og gå en tur med ham.. Altså lærer ham at bakke og stoppe osv altså de lette, overskuelige ting.
    Det er nok også en fase, men hvis han ikke lærer at det er fyfy, så bliver han ved.

• #15   13. jun 2013 som jeg plejer at sige.. Der er ting jeg tolererer og ting jeg ikke tolererer.
    Bis, Spark, Stejl og andet i den dur tolererer jeg IKKE.
    der skal siges fra konsekvent, og hellere gøre det ordenligt første gang!

stejler han op ad dig så på med en hingstekæde eller et hingste bid og så tag ved (du skal selvfølgelig ikke SKADE hesten, men den skal vide at du mener det!!) så snart den stiller sig på jorden skal presset fjernes.
    du skal passe lidt på med at rose ham for meget med stemmen osv, for han skal ikke roses bare for at stå på jorden, det skal han gøre af sig selv. hans ros i dette tilfælde skal være at presset fjernes fra fx hingstekæden.

gør han det kun når du tager ham ud fra folden? eller kan han finde på det hele tiden?
    er han stadig hingst?

• #16   13. jun 2013 Årh troede du mente i ridning. smiley Ja han er hingst og jeg tit oppe på ridebanen for at træne ham og det er det der det mærkelige. Der er han så dygtig og så nem i omgang somme tider. Men det er som om han har gode og dårlige dage. For nogle dage siden gik vi en dejlig lang tur i gennem by og stier og der var han så skide dygtig og roste ham så meget. Men her de seneste par dage har han bare været et maridt og kan slet ikke styre ham.

• #17   13. jun 2013 det lyder også lidt som en god gang dominans!!

• #18   13. jun 2013 Nej nej.. Ridning løser skam langt fra alle problemer smiley
    Men så er det helt sikkert en fase, og bare nogen han skal igennem. Problemet er bare at når han finder ud af at han kan stejle sig væk fra alle ''problemer'' så bliver han ved. Jeg har været i en araber stald, hvor der blev avlet, og de unge hingste havde det også med og gøre det der, på vej til og fra fold.
    Det vi gjorde:
    Ejeren væltede dem bagover, så de fik sig en ''lærerstreg'' og så holdte de, nogenlunde.
    Jeg tog en pisk, og så hver gang jeg kunne se de skulle til og lade ballade, stilte jeg mig ind foran dem, og prikkede ''hårdt'' til dem med pisken på deres ben. Det fungerede super godt, da de er unge, og tænker udelukkende på det pres der bliver på deres ben.. Så siger de tydeligt BAK mens du holder presset med pisken. Det kan godt være du skal gøre det mange gange i løbet af turen, men det er det værd!

• #19   13. jun 2013 Tror helt sikkert det noget jeg skal prøve det med pisken. Tror jeg ville have svært ved at vælte ham bag over da han er en Belgier. Men tror helt klart jeg vil tage imod tippet som pisken for det kunne jo være det ville hjælpe. Men han er kæmpe af en års at være og han er bom stærk. Men vil ikke give op for er sikker på at han vil blive en god hest. smiley

• #20   13. jun 2013 Det er også modigt gjort synes jeg, mht at vælte hesten bagover. Men du skal jo nok os passe på, da han jo ligger til den tunge hestetype, så det ville være dumt ja.

Dejligt du kunne bruge mit råd smiley Det har ihvertfald hjulet mig rigtig meget.
    Hvis han ikke helt fatter det i starten, så prøv og gå imod ham, evt lig armen på bringen, så han fatter det. Men i dit tilfælde så husk og vær meget bestemt, så han begynder og opfatte dig med respekt. Han bliver da helt sikkert en kanon hest! Hingstealderen er bare træls, men det skal der jo også være plads til! ;D

• #21   13. jun 2013 Det vil jeg huske. smiley Og ja han er jo også min første hingst og min første Belgier men der er jo også Damer her hvor han går. Jeg kan somme tider fornemme at han gerne vil "vise sig" for damerne nogle gange. For han har da vist selvtilliden iorden må man sige nogle gange hehe. smiley

• #22   13. jun 2013 Jamen sådan skal det jo være smiley
    De kan simpelthen ikke lade værre med og vise sig! ;')

• #23   13. jun 2013 hehe jeg er helt enig. smiley Men tusind tak for det gode råd. smiley Det sætter jeg stor pris på. smiley

• #25   13. jun 2013 Nu har jeg ikke læst de andre indlæg, men jeg vil mene det du gjorde var det rigtige.
    Din hest skal acceptere dig og den skal simpelthen vide at den ikke må stejle op ad dig. Det kan jo ende galt, så heller få det "gjort". I for det meget bedre sammen, når han acceptere dig og dit rum. Men ja det er svært smiley

Held og lykke (:

• #26   14. jun 2013 Men det er bare det. Det hjælder overhoved ikke. men jeg må prøv at tage den med ro her de næste par dage.

• #28   14. jun 2013 Brikelund: Jamen det har også gjort. Jeg ventede ikke 2 sek med at skælde ham ud men han bliiver ved. Jeg har prøvet at se om han har ondt eller om der er noget der irritere ham men kan ikke finde noget som helst.

• #29   7. jul 2013 Har du prøvet at knytte bånd med ham hvis han ikke er en nervøs hest?

• #30   7. jul 2013 skal du bruge ham som avlshingst? ellers få ham kastereret med det samme. En kæmpe hingst er ikke noget man leger med for sjov, men meget farligt. Hvis han ikke skal avles med, så slipper både du og hesten for en masse fustresioner ved at gøre ham til vallak.

• #31   7. jul 2013 Jeg har lige så lige fået ham kasreret. smiley Planen var at han skulle bruges til avl men sikkerhed frem for avl. smiley

• #33   7. jul 2013 Lige præcis.
    selvfølge var jeg ked af at mine drømme om avl gik i vasken men hellere have en dejlig rolig og omgængelig vallak end en livsfarlig hingst.
    Så jeg er rigtig glad for at jeg tog den beslutning om at få kastreret for har aldrig været så glad som jeg er nu. smiley

• #34   7. jul 2013 Pyha. Sikke en gang dominans, og så fra sådan en stor Belgier. Det kan hurtigt blive farligt, og du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed over at have givet ham et dask over mulen. Tænk hvordan de irettesætter hinanden på fold, med bid og spark....

Jeg ville også sætte en hingstekæde på ham hvis jeg var dig. Sørg for at holde godt fast i trækketovet når han vil rejse sig, for så vil det gøre ondt på ham hver gang han går i vejret, og gå væk igen når han stiller forbenene i jorden.
    Hver gang han nærmer sig for at bide dig, så vift med armene ( lidt ligesom chicken dance smiley og når han nærmer sig med mulen, så sørg for at han får et gok fra armene. Eller få et trækketov med snip på, og når han bider eller udviser uønske adfær, så vend dig prompte om, kig ham i øjnene og sving med tovet imod hans bringe, så han bakker. Så snart han bakker, stop, ros og fortsæt hvad i havde gang i. Bakker han ikke, så rammer du ham på bringen med enden af trækketovet.

• #35   7. jul 2013 Rebecca p.
    Han er blevet kastreret så han er fuldtændig en anden hest nu. Han viser overhovedet ikke dominas mere. Han er total cool og han er nem nu. smiley

• #36   7. jul 2013 Goliath.... Hehe, så slet ikke at trådn ikke var ny...! Dejligt at høre, så var der en rigtig god beslutning

• #37   7. jul 2013 Hehe det helt iorden. smiley
    Men det er den bedste beslutning jeg taget. Han er bare drømme hesten nu.

Kommentér på:
Nu gik det helt galt.

Annonce