574 visninger
|
Oprettet:
Blive stående {{forumTopicSubject}}
Hej
Prøver forgæves at få hesten til at blive stående, når jeg beder ham om det. Altså fra jorden. Men såsnart jeg er bare en meter væk, kommer han. Hvis jeg går lidt frem og tilbage lidt væk fra ham, kan han godt stå et par sekunder. Men står jeg stille, kommer han hen til mig. Jeg har prøvet at skubbe ham tilbage lige så snart han træder et skidt frem. Jeg har også prøvet at virke truende når han træder lidt frem mod mig. Men han er ligeglad.
Hvordan får jeg ind i knolden på ham, hvad det er jeg vil have ham til at gøre og så gøre det?
Er det en meget svær øvelse for en hest?
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Hvis hesten går 2 skridt frem, skal den os træde 4 skridt tilbage!
Hele tiden det dobbelte af hvad den gik frem!
Det tager tid, og man skal have tålmodighed. Og så nøjes med at går måske 5 skridt væk fra den, og så en godbid hvis den har stået stille imens, og så øg din skridt længde efterhånden som hesten bliver bedre
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
og når den gør det du ikke har bedt den om, så stop den og bak den. Bare 3 skridt, også forsøg igen. dette har virket på min
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
Men kan godt være jeg skal have meget mere tolmodighed.Jeg vil også gerne finde den rette måde, så ikke jeg prøver alt muligt og forvirre hesten.
Hvad er det rette kropssprog?
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men jeg vil råde dig til for det første at droppe godbidderne, ma kan alt for hurtigt komme til at give dem på et forkert tidspunkt og så forbinder de dig mere med "hende-der-har-mad", fremfor en de skal lytte til. Derefter vil jeg, som Gøg & Gokke siger, bakke den tilbage HVER gang, den går bare et skridt frem. Start med at gå lidt fra den og stol på den bliver, du skal ikke liste væk, men heller ikke løbe væk. Bare gå et par meter stille og roligt. Så snart den løfter et ben, går du tilbage og bakker den, hvorefter du stille og roligt går fra den igen. Bliv stående et par meter fra den, bliver den stående indtil du har talt 5 kasser øl, går du tilbage og roser og gnubber den, hvorefter du gør det samme igen og igen.
Senere kan du udvide med at gå til siden eller bagud, i stedet for at gå ligeud, og senere igen, kan du gå længere væk, øve det udenfor (ville starte på staldgangen eller et "lukket sted", hvor der ikke er så mange interessante ting) osv.
apr 2007
Og i stedet for at indlære et "bliv-stående-signal", ville jeg lave et "nu-må-du-gå-signal", så du f.eks. smækker med tungen hver gang den må gå frem, på den måde ved hesten på sigt, at den skal stå stille, indtil du siger den pågældende lyd. Simple as that.
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
Jeg øver det på en bane, for der kan jeg komme længst væk fra græsset
Men han hører bedst efter, hvis jeg giver ham nogle godbidder. Men måske er det for meget.
apr 2007
Blive stående