{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
574 visninger | Oprettet:

Blive stående {{forumTopicSubject}}

Hej

Prøver forgæves at få hesten til at blive stående, når jeg beder ham om det. Altså fra jorden. Men såsnart jeg er bare en meter væk, kommer han. Hvis jeg går lidt frem og tilbage lidt væk fra ham, kan han godt stå et par sekunder. Men står jeg stille, kommer han hen til mig. Jeg har prøvet at skubbe ham tilbage lige så snart han træder et skidt frem. Jeg har også prøvet at virke truende når han træder lidt frem mod mig. Men han er ligeglad.
Hvordan får jeg ind i knolden på ham, hvad det er jeg vil have ham til at gøre og så gøre det?
Er det en meget svær øvelse for en hest?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blive stående
  • #1   28. maj 2013 Husker du og rose?

• #2   28. maj 2013 Som hovedregel, bruger jeg altid denne:

Hvis hesten går 2 skridt frem, skal den os træde 4 skridt tilbage!
    Hele tiden det dobbelte af hvad den gik frem!

Det tager tid, og man skal have tålmodighed. Og så nøjes med at går måske 5 skridt væk fra den, og så en godbid hvis den har stået stille imens, og så øg din skridt længde efterhånden som hesten bliver bedre smiley

• #3   28. maj 2013 ros den når den gør det rigtigt, med nussen mm. (hvad nu føles rigtigt for jer)
    og når den gør det du ikke har bedt den om, så stop den og bak den. Bare 3 skridt, også forsøg igen. dette har virket på min smiley

• #4   28. maj 2013 Tolmodighed og gentagelser. Måske det tager en uge måske en måned måske meget mere. Min gamle trænede vi det lidt som klikker. Så gik jeg rundt om lidt væk legede med bolt. Hele tiden på, og ikke træne det mere end 10-15 minutter af gangen. Inden hesten går mod dig, går du tilbage og roser. + Super vigtigt hav styr på dit kropssprog, for i heste verdenen kan du sagtens indbyde til følg mig med din krop. Hvad din stemme siger er intet værd hvis din krop siger noget andet. Derfor tydeligt kropssprog. Og husk hesten er ikke ulydig det os der kommunikere dårligt eller forkert. God arbejdslyst.

• #5   28. maj 2013 Jo, jeg giver masser af ros og godbidder.
    Men kan godt være jeg skal have meget mere tolmodighed.Jeg vil også gerne finde den rette måde, så ikke jeg prøver alt muligt og forvirre hesten.

Hvad er det rette kropssprog?

• #6   28. maj 2013 Man er ndt til at prøve sig frem. hvis ikke den ene måde virker, så må man finde en anden indtil man finder en måde der passer ejer og ikke mindst hest! smiley

• #7   28. maj 2013 Nu taler jeg som hende, hvis heste står bomstille, når jeg går fra dem - binder dem aldrig, når jeg sadler op og kan sagtens rende frem og tilbage i stalden, hvor de bliver stående - MEN jeg har ikke gjort noget konsekvent for det. Har åbenbart bare den effekt på dem eller også er jeg for kedelig at følge efter smiley

Men jeg vil råde dig til for det første at droppe godbidderne, ma kan alt for hurtigt komme til at give dem på et forkert tidspunkt og så forbinder de dig mere med "hende-der-har-mad", fremfor en de skal lytte til. Derefter vil jeg, som Gøg & Gokke siger, bakke den tilbage HVER gang, den går bare et skridt frem. Start med at gå lidt fra den og stol på den bliver, du skal ikke liste væk, men heller ikke løbe væk. Bare gå et par meter stille og roligt. Så snart den løfter et ben, går du tilbage og bakker den, hvorefter du stille og roligt går fra den igen. Bliv stående et par meter fra den, bliver den stående indtil du har talt 5 kasser øl, går du tilbage og roser og gnubber den, hvorefter du gør det samme igen og igen.
    Senere kan du udvide med at gå til siden eller bagud, i stedet for at gå ligeud, og senere igen, kan du gå længere væk, øve det udenfor (ville starte på staldgangen eller et "lukket sted", hvor der ikke er så mange interessante ting) osv. smiley

• #8   28. maj 2013 Desuden handler det om at være hurtig, konsekvent og tålmodig. Dvs. du på intet tidspunkt må tillade, at hesten går et skridt, uden du har bedt den om det - selv når du står ved siden af den eller lignende, så skal den bakkes. Ellers bliver det lidt for meget "gætteri" om hvornår den må gå og hvornår den ikke må. Hvis du vil lære den noget nyt, skal det være det samme, du gentager igen og igen, og så hjælper det jo ikke, at den må gå nogle gange og andre gange må den ikke smiley

Og i stedet for at indlære et "bliv-stående-signal", ville jeg lave et "nu-må-du-gå-signal", så du f.eks. smækker med tungen hver gang den må gå frem, på den måde ved hesten på sigt, at den skal stå stille, indtil du siger den pågældende lyd. Simple as that.

• #9   29. maj 2013 Tak, det var en god beskrivelse. Måske en god ide også at lære et gå signal.
    Jeg øver det på en bane, for der kan jeg komme længst væk fra græsset smiley

Men han hører bedst efter, hvis jeg giver ham nogle godbidder. Men måske er det for meget.

• #10   29. maj 2013 Så er det en forkert opmærksomhed, du får fra ham, efter min mening, da han er så primitiv, at han sandsynligvis bare tænker "mad, mad, mad" i stedet for egenlig at forstå, hvad I laver smiley men det er selvfølgelig individuelt hvad der fungerer på den enkelte hest, bare du lige har i baghovedet, at den ser dig som du er og ikke en omvandrende foderautomat.

Kommentér på:
Blive stående

Annonce