Kan en hest blive deprimeret? {{forumTopicSubject}}
Hej Venner
Jeg står nu her med en pony, som jeg synes bare ser så ulykkelig ud. Hun kan ikke rides, og vil pludselig ikke ind i stalden længere hvis de andre ikke er inde. Hun vil hellere bakke end at gå fremad + at hun ikke vil stå stille og blive striglet. Hun kan stå i boksen og se så nedtrykt ud, og hvis jeg åbner boksdøren og går, bliver hun bare stående, og går bare ikke ud. (Jeg kan slet ikke trække hende ud, så bakker hun bare ind)
Hun havde det fuldstændig på samme måde sidste år, også på denne tid, da begyndte jeg at ride hende igen anden juledag og har kunnet ride hende indtil for et par uger siden, hvor hun begyndte at té sig og nu har hun bare sagt helt fra.
Min far siger tit at hun nok er vinterdeprimeret. Men kan en hest overhovedet blive deprimeret?
Og hvad kan jeg gøre ved det?
Håber nogle kan hjælpe mig, det er så trist og ulykkeligt at have en så trist hest, man bare ikke ved hvad man skal gøre ved, om man skal tage kampen op med hende, eller bare lade hende være. HJÆLP, HJÆLP!!!
Please venner hjælp mig, hvis I kan
<I>De ulykkelige - Anne Sofie & Lærke</i>
jan 2009
Følger: 107 Følgere: 105 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 392
Jeg kan ikke se situationen med din hest for mig, men jeg vil råde dig til at tænke i gennem..: Er noget blevet anderledes, har hun slået sig? I det hele taget; er der noget der går hende på? Sådan burde du tænke i stedet for: Hun er bare deprimeret. Hvis det er tilfældet, så skal du tage hånd om det, i stedet for at trække på skuldrende.
Det var et spontant gæt, fra min side(: held og lykke!
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.048
Jeg siger ikke at hun er deprimeret, jeg spurgte bare om en hest kunne blive deprimeret, og hvad man kunne gøre. Men nej jeg siger ikke bare at hun er deprimeret, vi skal have sadelmager o.s.v. til at se på problemet. Men det undre mig bare at det er det samme som sidste, og når vi så lige er kommet over november/december lysner hun op, og jeg kan ride hende op igen. Sådan var det sidste år, efter kunne jeg ride hende helt ind til på ca. samme tid, som sidste år, og det undre mig så meget. Men tusind tak for svaret
maj 2009
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
maj 2009
Har lige hørt, at ved der er en dyrlæge, der havde konstateret depression hos en hest, så jo det kan de vist godt
Men tak for jeres hjælpsomhed
okt 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 120
okt 2009
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 567
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
maj 2009
Ja, vores er så ude mange timer om dagen, men nu er vi begyndt at have lyset tændt inde ved dem i stalden, og det lindre faktisk lidt på det
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Dette kaldes tillært hjælpeløshed.
maj 2009
Hvad betyder tillært hjælpeløshed helt præcist?
feb 2006
Hesten kan dog lide psykisk, under stress eller grundet en rytter som ikke formår at lære hensigtsmæssigt fra sig. Men det vil aldrig blive på samme måde som vi - mennesket, kan lige af depri. og andre psykiske sindslidelser.
Hesten er fra naturens side udrustet med FLUGT, KÆMP eller DØ.
Ergo er hesten ikke i stand til at lide rent psykisk at mellem veje mellem disse tre, som mennesket kan.
Et bytte dyr som hesten, vil altid være på vagt for rov dyr. Rov dyr kan såvel være rov dyr - som mennesker.
For at en hest eller hvilket som helst andet bytte dyr, vil kunne overleve i en episode hvor den ikke kan flygte, har dyret lært sig at SPILLE DØD.
Hvis løven finder et bytte som ligger fladt og evt er dødt, vil der måske søge videre da løven ikke ønsker gammelt kød.
Smart af bytte dyret. Og her kan bytte dyret snyde "døden".
Snyder et menneske døden, altså måske for en diagnose og beskeden om at dø inde for dage og alligevel overlever, sker der nogle psykiske ting i os, som der ikke sker for dyret.
Mennesket har neokortex, hvilket dyret ikke har. Uden neokortex ville mennesket ikke lide grundet traumer.
Et dyr lider ofte kun pga. menneskets manglende forståelse for dyrets natur.
Et dyr kan ikke blive psykisk syg ud af den blå luft eller blive deprimeret over vejret eller farver på væggen. Det er de simpelthen ikke hjerne mæssigt i stand til.
Men jeg er 100% sikker på at hesten kan komme i en "depresiv" tilstand af tillært hjælpeløshed, hvor hesten gentagende gange blive udsat for noget den ikke kan lide og ikke forstår, indtil den bukker under og stopper med at afprøve adfærds mønstre for at finde ud af hvad mennesket egentligt ville have den til at gøre.
Tillærthjælpeløshed er når et menneske udsætter henden for noget den ikke forstår og ikke føler behag ved.
Evt tvinger den til at gå i voldsom holdning, ved hård brug af tøjle og hjælpere. I starten vil den svare igen ved at advære med sit krops sprog, stoppe, bakke, stejle, stresse, trippe, mm.
Bliver rytteren ved med at udsætte hesten for voldsom samling længe nok og blive ved med at ignorere dens adfærd og advarende signaler, så vil hesten af natur til sidst give op og bare acceptere rytterens adfærd, trods smerte og ubehag.
Her kommer hesten i tilstanden "spil død", denne som den i naturen brugte for at overleve, når den ikke havde muligheden for at flygte.
I naturen vil den max være udsat for denne tilstand i minutter, takket værd mennesket udsættes heste for denne tilstand i timer, dage og måske enda et helt liv.
Sådanne heste vil hyppigt få problemer med sociale realationer og til sidst stoppe med at reagere på sine naturlige instinkter.
Du kan se på det som at hesten psykisk dør, og fysisk lever videre fordi den får mad og vand.
Den bliver hæmmet i selv at turde udforske og handle.
Det er komplet det samme som der sker når man udfører join up på en hest.
Vi ved langt fra hvor meget hesten faktisk lider under denne tilstand, i naturen lider de ikke når de spiller død, pga. adrenelin føler de ikke smerte og angst.
Men jeg tvivler på at de fortsat ikke vil føle smerte når de fast holdes i denne tilstand.
Hvorfor en slags smerte hesten føler i denne tilstand ved jeg ikke.
Jeg vil gætte på at den rent energi mæssigt langsomt dør og bliver mere en maskine, end et faktisk selvstændigt dyr, som fra naturens side selv ved hvordan den kan overleve i naturen.
Tror man ikke på energier og median baner, så kan man lidt beskrive hestens tilstand som stilstående, faget i sin egen krop.
feb 2006
Andrew Mclean kan også bane vejen for hvordan du bedst forstår hvordan hesten rent indlærings mæssigt fungere.
feb 2006
maj 2009
Mange tak
Ja, det er fuldstændig rigtigt som du skriver, det er også det første der fløj igennem hovederne på os, mon vi gør noget urimeligt?
Men vores store spørgsmål er så bare lige, hvorfor fuldstændig det samme som sidste år, samme tid, o.s.v. Efter en pause var hun som sit gamle jeg, og virkede glad for alt hvad vi lavede. Hun lever ikke som en hest der bare skal piskes rundt, hun lever som, ja jeg ved snart ikke hvordan man skal sige det, hun elsker at springe, og vi vil starte et par små springstævner, men ikke det store, og vi rider ikke seriøs træning hver dag, af forskellige årsager. Bl.a. at vi kun har udendørs bane, som tit er oversvømmet og den største grund, hun SKAL også have fridage, hvor hun har tid til at tænke over, det nye vi måske har lært, eller hvis hun har gjort noget rigtig godt + at hun stadig er lidt ung....
Men mange tak for dine dejlige svar, og fordi du gad at tage dig tid til det
<i>- Anne Sofie</i>
Kan en hest blive deprimeret?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside