{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

Hvad laver din hest i løbet af en uge? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Af ren nysgerrighed, tænkte jeg det kunne være sjovt lige at høre hvad din hest laver i løbet af en uge?
Træner du op til noget specielt?
Er der nogle mål der skal nåes?

Håber på lidt deltagelse, måske man kan hente inspiration fra andre, hvis man er kørt lidt død i sin træning/omgang med hesten smiley

Starter selv med min 3 års vallak:

1 gang ugentligt er han på vandbånd i 30 minutter
2-3 gange ugentligt er han på løbebånd 30 minutter, blandet med trav og op af bakke funktion
1 gang ugentlig er jeg oppe at sidde på ham, dette udvides nu her til vi skridter ture på vores sand stisystem i 30 minutter, op og ned af bakker
1 gang ugentlig trækker jeg en tur på disse stier med ham eller løslongerer ham i vores store rotunde

Vores mål er at han bliver styrket bedst muligt da han er en stor dreng og helst skal holde i maaange år, og så skal han holdes slank og fit smiley

Og så skal der henover sommeren byttes lidt ud med noget løsspring hos genboen og så skal han måske tilkøres, så vi kan køre lidt rundt på stierne.. Dovenskaben længe leve for så slipper jeg for at traske rundt i det sand, det er pænt hårdt skulle jeg hilse at sige, især op ad bakkerne... smiley

Næste år bliver hans ture under rytter sat op til 2-3 gange ugentligt, året efter til 3-5 gange... Men der er længe til, så ligenu nyder jeg den 1 gang om ugen smiley

Den anden jeg har er kun 1 år, så vi hygger og han skal snart igang med at komme på løbebånd 1-2 gange ugentligt, bare i 20-30 minutter for at styrke sener og led på hårdt underlag og få motion
Derudover går vi tur på sti system 1-2 gange ugentligt snart

Det var mines ugentlige "plan" smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad laver din hest i løbet af en uge?
  • #1   2. maj 2013 Fancy bliver longeret i Pessoa Max 1 gang om ugen, så bliver hun redet mandag, onsdag, fredag og nogle gange lørdag - når hun bliver longeret, samt hun bliver løssprunget ca. En gang om måneden:) Rider ikke rigtig tur da jeg ikke rigtig kan styre hende:)

• #2   2. maj 2013 Har ikke fast program, men sådan ca:

Dag 1: Jordarbejde
    Dag 2: Fri
    Dag 3: Jordarbejde
    Dag 4: Gåtur
    Dag 5: Part rider ham
    Dag 6: Longering
    Dag 7: Blandet...

• #3   2. maj 2013 Min hyp går på fold 7 dage om ugen, hele dagen!
    Han er skadet.
    1 dag: spring
    3-4 dage: dressur/tur
    1 dag: longe

• #4   2. maj 2013 Mandag - dressur + ligge træning
    Tirsdag - Dressur evt. Bomtræning
    Onsdag - Fri eller hygge
    Torsdag - Spring undervisning
    Fredag - enten spring eller dressur
    Lørdag - Dressur undervisning
    Søndag - Fri eller hygge smiley

• #5   2. maj 2013 mandag springer vi, derfor går jeg op i at han kommer på tur tirsdag uanset vejr, så han får 'strukket scenerne ud'
    så har han en fridag (maks, nogle gange ingen)
    de andre 3 dage er det dressur, engang i mellem longering med indspændingere eller kapsun, til tider smutter der en ekstra tur ind smiley
    søndag er der en anden der rider ham, for det meste dressur ellers tur

det er ikke fordi vi træner op til noget specielt, men da vi er blevet helt hug på det med jagter, er en god form vigtigt smiley

• #6   2. maj 2013 Darius' "ugeplan" for maj mdr. er:
    Mandag: skridt tur
    Tirsdag: dressur undervisning
    Onsdag: spring undervisning
    Torsdag: fri
    Fredag: tur
    Lørdag: bomtræning (spring/dressur)
    Søndag: dressur

7år, redet 6mdr, for tynd, muskel fattig ovs ovs.
    derfor arbejder vi med de helt basale ting:)

• #7   2. maj 2013 Enig med "Sunny&Freya", har heller intet fast program, men ca. dette smiley

Dag 1: Dressur
    Dag 2: Strigling/skridt uden sadel
    Dag 3: Ridning (blandet)
    Dag 4: Fri (På fold)
    Dag 5: Fri (på fold)
    Dag 6: Hyggedressur
    Dag 7: Fri

• #8   2. maj 2013 Dette er for Amanda

Hun er på fold hverdag fra 8 til 14.00. Grunden til at hun ikke står der hele dagen er at foldene er delt op så der både er morgen og aften hold.
    Mandag: Dressurundervisning.
    Tirsdag: Dressur - Løsgørende efter gårdagens undervisning. (Evt. Ponygames)
    Onsdag: Øvning af mandagens øvelser og andre ting vi lavede.
    Torsdag: Sarah (Ride lærer) rider hende.
    Fredag: Løsgørende efter gårdagens arbejde. (Evt. Springning)
    Lørdag: Stævne eller dressur.
    Søndag: Fri og Skridtmaskine 1 time eller stævne.

Andre dage kan hun også komme i skridtmaskine imens jeg muger eller andet. :D:D

Vi træner op til de stævner der er i weekenderne. og så arbejder vi os op Mod PRI :D:D

• #9   2. maj 2013 Min unghest på 5 år går til dressur ridning 4 gange ugentligt, og går de resterende gange enten på skridtbånd med bakkefunktion eller bliver redet en tur til stranden uden sadel, ellers trækker vi bare en tur.

Vi skulle gerne starte La i år, og er ret fokuserede på at træne 'motoren' når vi rider - dog rider vi max. 25. min intensivt arbejde de dage vi rider for ikke at gå sur i de der ridning når det strammer bagtil smiley

Jeg synes selv at jeg har en glad arbejdsvillig hest, virkelig en pleaser, men jeg forsøger også på at give hende noget indhold og variation i livet hvis man kan sige sådan.

• #10   2. maj 2013 Nu har jeg jo hele 3 ungheste på hvert deres "niveau"... men jeg kan prøve at beskrive "ugeplanen" for dem hver især. smiley

Frieseren, Falle, på 4 år har vi været nødt til at starte op helt forfra. Han er meget følsom og p.t. nervøs og usikker på sig selv, så alt skal tages stille og roligt og i små bidder med ham p.t. Derfor træner vi en lille smule med ham hver dag i de helt basale ting (stå bundet, blive striglet og få taget ben, "servostyring" osv.). Dog har han 1-2 fridage om ugen. smiley Målet for i år er tilvænning til trense, sadel og rytter samt trailerlæsning, så han er klar til at blive sendt i tilridning til næste år.

Stuntman, min Tinker, er vi ved at forberede til tilridning, så hans program er lidt anderledes:
    Longering og jordtræning med basisøvelser, bomarbejde og tilvænning til "farlige" ting, sadel osv. 3-4 gange om ugen.
    Gåtur i trafik og terræn 1-2 gange om ugen
    To dage om ugen har han helt fri.

Jack, min 2-årige Fell pony holder 2-3 fridage om ugen (det er vigtigt for mig, at han får mulighed for bare at være baby).
    Der ud over går vi cirka 2 ture i terræn og trafik om ugen, og 2-3 dage om ugen træner vi lidt basisøvelser og tilvænning til diverse "farlige" ting samt leger og hygger. Jack bliver aldrig trænet i mere end maks 15-20 minutter (inkl. leg), og jeg lægger masser af små tænkepauser ind i hans træning, så han kan få tid til at fordøje de ting, jeg lærer ham.

Mine 3 små krudtmuler bliver hygget om, arbejdet med og gået tur med efter lyst og tid. Men ligesom de store heste og Jack er de selvfølgelig i hænder hver dag. smiley

• #11   2. maj 2013 Det varierer selvfølgelig lidt fra uge til uge, men jeg stræber efter at det ser cirka sådan ud:
    1 skridt-tur i skoven
    1 gang dressur på bane.
    1 springtræning
    1 skovtur med fart - altså galop og trav.
    Resten af dagene bliver han som regel bare striglet og hygget med smiley

• #12   2. maj 2013 Min hest han går på døgnfold og hygger sig fra mandag - fredag,
    lørdag og søndag rider jeg så lange ture, og springer engang i mellem over et væltet træ.. smiley

I ferier er han ude på tur dagligt, med en fridag om ugen.. smiley

• #13   2. maj 2013 Fedt i gider svare smiley
    Og spændende at læse om smiley

Mine går i løsdrift året rundt btw smiley

• #14   2. maj 2013 Rider omkring 2-4dage dressur (afhængig af vejret)
    Så får de 1-2 fridage.
    Træner med bomme/spring 1-3gange om ugen (mest med Pori).
    Og ellers rider jeg en masse skovture!;)

Med Magnus træner jeg ham op til mit efterskole ophold efter sommer;) Pori er bare ren hygge:)

• #15   2. maj 2013 pt går min på skridt bånd 2x10 minutter om dagen, grundet skade. men normalt så rider jeg hende i dressur 4-5 gange ugentligt, og springer hende lidt for sjov eller rider noget interval på den store springbane en dag ud over det. smiley og så går hun på fold hver dag. smiley

her i løbet af maj månede skal hun hjem og gå, og bliver så redet i skoven på gode skridt ture hvor der er god mulighed for genoptræning. smiley

• #16   2. maj 2013 Min lånepony Jackpot bliver redet 5-6 gange om ugen, dvs normalt kun én dag hvor jeg slet ikke motionerer ham smiley

Sådan ser en uge oftest ud.

Mandag: ren og skær motionsridning hvor jeg rider i intervaller i skridt og trav i op til 45 minutter (inkl opvarming), først med løse tøjler,så samler jeg ham op, og rider nogle dressur øvelser i begge gangarter. Hvis vi har været til stævne dagen inden, dropper jeg det dog, og skridter ham uden sadel i en halv time, og bare hygger med ham smiley
    Tirsdag: hyggeridning
    Onsdag: Enten springtræning eller en kort tur på omkring 6 km langs stranden, hvor vi rider halvdelen af turen i sandet.
    Torsdag: vi skifter mellem longering, dressur eller en fridag smiley
    Fredag: hvis ikke springning om onsdagen, så springer vi om fredagen, ellers rider jeg dressur.
    Lørdag: her rider vi tur eller dressur, men ofte er jeg ikke hjemme hele lørdagen, så det bliver til en ekstra fri dag.
    Søndag: her prøver jeg at få tid til en tur på to timer, og med en strækning på 10-15 km, det har jeg gradvist trænet hans muskler op til i løbet af vinteren smiley

Jeg prøver at gøre det så spændende og interessant for Jackpot som muligt, og grunden til vi springer en gang om ugen er, at han nødig skulle blive træt af det, så jeg bruger også tit trav/galop bomme under dressur træning smiley Han er jo springpony, og det er det vi stiller op i til stævner. Jeg tager ham ind for at strigle og nusse om ham hver dag, for det er lidt svært når han står hjemme i haven, at lade være smiley

• #17   2. maj 2013 2-3 gange dressur
    1-2 jordarbejde
    1 fridag
    1-2 tur dage
    Max 1 gang spring men det er ikke hver uge

• #18   2. maj 2013 Vi har ikke rigtig sådan nogle mål.
    men vores "pogram" lyder:
    Roberto:
    2-3 gange dressur
    Resten af dagene rider/trækker vi i skoven. Nogle gange rider vi over bom og små spring, men det er ikke fast. Men self. får han tit fri.

Ronja:
    2-3 gange dressur
    1 gang spring
    1 gang ponygames
    Men ponygames er ikke fast da det ikke er sådan noget jeg tager "seriøst"
    Resten af dagene rider/trækker vi i skoven ellers holder hun også fri smiley

• #19   2. maj 2013 Tindur er kun 2 1/2år så vi har ikke nogen træningsplan som sådan. Han strigles hver tirs og lørdag og så går vi en tur i trafikken eller øver traktor når anledningen byder sig...Hvis naboens hund er ude tager jeg ham ud så han får trænet det og hvis det blæser går vi en lille tur og tager plastikposer frem.Regner det øver vi vandpytter. Han går også præssening både over og under. De sidste dage har han haft indgræsning.. de første tre dage fik han spise 20 min og i går og i dag fik han spise 30 min. I morgen og lørdag tænker jeg han får 45 min og så sættes de på døgnfold på søndag.:-) Da får han fri (medmindre vi bliver inviteret med ud på tur i trafikken) undtagen tirs og lør da han skal strigles. Til August begynder vi longering med frem og ned for at styrke ryggen til han da har et år før han skal tilrides:-)

• #20   2. maj 2013 Min hoppe er under tilridning pt..
    3gange om ugen bliver hun trænet i skridt og trav som hun næsten er styrbar i, går over lidt bomme og smager pt. lidt på galoppen, hun rides til hun siger stop, det kan være alt fra 15-30min, hun ved præcis når hun ikke vil mere, ind til da yder hun så også bare 100%..

Resten af tiden hygger hun på folden, tænker over det hun har lært og bliver tyk (eller det er meningen hun skal tage på tihi)..

• #21   2. maj 2013 Jeg er igang med at træne os begge op til military stævne om 3 uger. Hesten bliver rørt 5 dage om ugen.

Mandag :Dressur, hvor jeg rider de øvelser jeg skal ride til stævnet, galop træning.
    Tirsdag: Longere med longesystem.
    Onsdag: Spring træning
    Torsdag: longere med longesystem.
    Fredag: Dressur og galop træning.

Nogen gange bliver tingene byttet om når jeg rider Dressur undervisning, men det er det der foregår på 1 uge.

Hun har fri lørdag og søndag.

• #23   2. maj 2013 Stine - Ved det ikke er dette emnet handler om men giv for guds skyld dine heste en fridag om ugen mindst. Hvis ikke overbelaster du de fysisk og psykisk og de ender med skader istedenfor muskler og kondition....

• #26   2. maj 2013 Mest af alt hygge og springning da ponyen er 30 år gammel skal han lave det han godt kan li' smiley

• #27   2. maj 2013 11 års hoppe, som skal være awesome i akademisk dressur bliver trænet nogenlunde sådan:
    1 dag: Longering og arbejde for hånd med henblik på at løsgøre
    2 dage: Akademisk dressur fra ryggen (vi starter dog altid fra jorden)
    2 dage: SKOVTUR smiley
    1 dag: Lalle-ligegyldig-sjov-og-ballade-træning. Enten cordeo, lystspring, tullen rundt.

• #28   2. maj 2013 Min 4 års (snart 5) vallak har et skema der ser nogenlunde sådan her ud
    Mandag: Longearbejde, hvor vi øver overgange fra skridt til trav til galop.
    Tirsdag: Rider vi ca 30 minutter, dressur.
    Onsdag: Rider vi --------------^^---------------
    Torsdag: Løsspringning
    Fredag fri.
    Lørdag fri.
    Søndag: Hygge, hvor vi strigler lang tid, jordtræning/trækker en tur eller lign.

Sådan ser vores skema nogenlunde ud, men det varriere meget.

• #29   2. maj 2013 Stine
    Hvornår pokker har dine heste fri og nyder at de er heste og kan slappe af og tænke over hvad de har lært/sætte muskler ?

• #31   2. maj 2013 9 års hoppe på LA plan i dressur. Mål: se hvor langt vi kan nå! smiley

2-3 x dressur (incl 1 x undervisning)
    1 x longering (nogle gange med bomarbejde/små spring)
    Resten af tiden veksler vi mellem skridttur, tur med trav/galopintervaller, træktur og engang imellem løsspringning.

Hun bør egentlig ikke have dage, hvor hun har helt fri (hun har nogle skavanker, som gør at hun har bedst af at blive brugt), men der sniger sig alligevel nogle fridage ind i ny og næ.....

• #33   3. maj 2013 13 års hoppe

Mandag: Fri
    Tirsdag: Dressur
    Onsdag: Dressur
    Torsdag: Dressur undervisning
    Fredag: Dressur
    Lørdag: Dressur
    Søndag: Dressur

Måske propper jeg en tur ind engang i mellem smiley

• #34   3. maj 2013 Super så mange gider deltage!!
    Det er altid sjovt at se hvordan folk gør tingene smiley

• #35   3. maj 2013 Hold da op, jeg synes der er mange, som næsten ikke laver andet edn at ride dressur.....

• #36   3. maj 2013 Stine Blom J
    Hvad vil du ellers lave?

• #37   3. maj 2013 Longere, løsspringe, ride tur fx. Hesten har da brug for afveksling, både mentalt og fysisk....

• #39   3. maj 2013 Det er meget forskelligt hvad og hvor meget jeg laver med min, da jeg har skiftende arbejds tider. Men det svinger i mellem, alm. Dressur træning, løs spring, løs i hallen, spring, tur og fri smiley og så får jeg hver anden uge dressur undervisning, da vi også tager til stævner smiley

• #40   5. maj 2013 Hmm. Jeg har ikke faste planer for hvert dag, men træner intenst dressur ca. 4-5 gange om ugen(Herunder longering og undervisning), og springer så 1-2 gange om ugen. Jeg træner jordtræning 2-3 gange om ugen oven i den anden træning. Boede jeg ved min pony, aftenlongerede jeg den i sommerperioden. (;
    Selvfølgelig rider jeg løsgørende en gang eller 2 om ugen, eller med et par ugers mellemrum.

Jeg har altid et mål, da jeg ellers mister min seriøsitet i ridningen. Jeg skal op og ride LA på C-plan i dressur inden året dør ud og forhåbentlig ride et par C-stævner i spring.

Pepsi går med sko, der gør at han som udgangspunkt ikke må i skoven, og det er derfor udelukket til en start. Det får vi forhåbentlig tilladelse til, når hans hove er rettet op og han går optimalt igen. (:

• #41   5. maj 2013 KNL: Den var ny... Hvad er grunden til den må gå på en bane, men ikke skridte en tur ud? smiley

• #42   5. maj 2013 .
    Han går/gik med dobbelt hovslag, lander først på den udvendige bagerste del af hoven og bagefter med resten af hoven blev derfor øm i forbenene, når jeg red ham. Han blev derfor omskåret og fik de her hersens sko på, hvor du kan vælge mellem 2 modeller. Den ene, der tvinger hesten til at træde mere lige, ved at 'bore' sig ned i det bløde underlag, og ved at gå på hård bund, vil det have præcis modsatte effekt.
    Den anden model er en tur sko, der er formet anderledes, men har samme princip - bare på hård bund. Jeg vælger at prioterer min baneridning i øjeblikket, så det er derfor, at jeg desværre ikke kan ride skoven, hvilket ellers er noget både ponyen og jeg nyder. (:

• #43   5. maj 2013 Min fantastiske part på 18 er lige blevet flyttet, hvilket har givet os så mange flere muligheder. Lige pt ser det sådan her ud:
    Mandag - fri, han bliver hygget om og striglet.
    Tirsdag - tur - længden er forskelligt, dog ikke sindssygt lange smiley
    Onsdag - fri - strigles, nusses, lidt tricks træning smiley
    Torsdag - dressur smiley
    Fredag - nogen gange fri, nogen gange dressur, nogen gange tur smiley
    Lørdag - fri, blir nusset om af ejeren smiley
    Søndag - dressur smiley
    Hver gang vi skal på ridebanen, kommer vi også på tur, da den lige ligger 10 min. På hesteryg væk. Det hele er nyt endnu, da han har været gammel elevpony, og faktisk først oplever byen sådan rigtigt nu. Det går over alle forventninger, han nyder det. Regner med at vi til sommer skal prøve at springe lidt for sjov og ride noget ringridning for sjov :). Vi træner dog ikke til noget, da jeg ikke vil starte små hesteklasser på ham. Han har haft stævner nok i sit liv, så vi tager dressuren på hyggeplan, hvilket han nyder smiley

• #44   5. maj 2013 KNL: Okey, der kan man bare se smiley
    Så må du se frem til skovturene så længe han har de special sko på smiley

• #45   7. maj 2013 Min hest laver intet. Han går med spat, og er urentgående. Jeg "træner" ham fra jorden, hvor jeg har ham ude, hvor han lærer at komme ned med hovedet, og trickser/hygger lidt. Tricksne er kysse og smile, så intet overbelastende for benene der. Der ud over strigler og hygger vi på folden ellers (-:

Normalt ville han blive skridtet 1-2 gange i uden, jordtrænet et par gange, og ellers fri (-:

• #46   24. jun 2013 1:er spring rytter.

1: plejer ar have fri smiley
    2: dressur undervisning på 2 ponyer.
    3: dressur på græs
    4: spring træning på begge ponyer
    5: fri
    6: stævne eller ride dressur
    7: stævne eller dressur smiley

Er spring rytter og rider stævner hver anden weekend.
    Skal ride DM Indendørs næste år på min 3'er pony smiley

Kommentér på:
Hvad laver din hest i løbet af en uge?

Annonce