Hvad laver din hest i løbet af en uge? {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Af ren nysgerrighed, tænkte jeg det kunne være sjovt lige at høre hvad din hest laver i løbet af en uge?
Træner du op til noget specielt?
Er der nogle mål der skal nåes?
Håber på lidt deltagelse, måske man kan hente inspiration fra andre, hvis man er kørt lidt død i sin træning/omgang med hesten
Starter selv med min 3 års vallak:
1 gang ugentligt er han på vandbånd i 30 minutter
2-3 gange ugentligt er han på løbebånd 30 minutter, blandet med trav og op af bakke funktion
1 gang ugentlig er jeg oppe at sidde på ham, dette udvides nu her til vi skridter ture på vores sand stisystem i 30 minutter, op og ned af bakker
1 gang ugentlig trækker jeg en tur på disse stier med ham eller løslongerer ham i vores store rotunde
Vores mål er at han bliver styrket bedst muligt da han er en stor dreng og helst skal holde i maaange år, og så skal han holdes slank og fit
Og så skal der henover sommeren byttes lidt ud med noget løsspring hos genboen og så skal han måske tilkøres, så vi kan køre lidt rundt på stierne.. Dovenskaben længe leve for så slipper jeg for at traske rundt i det sand, det er pænt hårdt skulle jeg hilse at sige, især op ad bakkerne...
Næste år bliver hans ture under rytter sat op til 2-3 gange ugentligt, året efter til 3-5 gange... Men der er længe til, så ligenu nyder jeg den 1 gang om ugen
Den anden jeg har er kun 1 år, så vi hygger og han skal snart igang med at komme på løbebånd 1-2 gange ugentligt, bare i 20-30 minutter for at styrke sener og led på hårdt underlag og få motion
Derudover går vi tur på sti system 1-2 gange ugentligt snart
Det var mines ugentlige "plan"
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.807
maj 2011
Følger: 176 Følgere: 176 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Dag 1: Jordarbejde
Dag 2: Fri
Dag 3: Jordarbejde
Dag 4: Gåtur
Dag 5: Part rider ham
Dag 6: Longering
Dag 7: Blandet...
feb 2009
Følger: 37 Følgere: 42 Heste: 9 Emner: 65 Svar: 379
Han er skadet.
1 dag: spring
3-4 dage: dressur/tur
1 dag: longe
nov 2010
Følger: 66 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 783
Tirsdag - Dressur evt. Bomtræning
Onsdag - Fri eller hygge
Torsdag - Spring undervisning
Fredag - enten spring eller dressur
Lørdag - Dressur undervisning
Søndag - Fri eller hygge
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
så har han en fridag (maks, nogle gange ingen)
de andre 3 dage er det dressur, engang i mellem longering med indspændingere eller kapsun, til tider smutter der en ekstra tur ind
søndag er der en anden der rider ham, for det meste dressur ellers tur
det er ikke fordi vi træner op til noget specielt, men da vi er blevet helt hug på det med jagter, er en god form vigtigt
feb 2009
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 7 Svar: 385
Mandag: skridt tur
Tirsdag: dressur undervisning
Onsdag: spring undervisning
Torsdag: fri
Fredag: tur
Lørdag: bomtræning (spring/dressur)
Søndag: dressur
7år, redet 6mdr, for tynd, muskel fattig ovs ovs.
derfor arbejder vi med de helt basale ting:)
jan 2012
Følger: 77 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 537 Svar: 3.226
Dag 1: Dressur
Dag 2: Strigling/skridt uden sadel
Dag 3: Ridning (blandet)
Dag 4: Fri (På fold)
Dag 5: Fri (på fold)
Dag 6: Hyggedressur
Dag 7: Fri
maj 2010
Følger: 56 Følgere: 55 Emner: 19 Svar: 116
Hun er på fold hverdag fra 8 til 14.00. Grunden til at hun ikke står der hele dagen er at foldene er delt op så der både er morgen og aften hold.
Mandag: Dressurundervisning.
Tirsdag: Dressur - Løsgørende efter gårdagens undervisning. (Evt. Ponygames)
Onsdag: Øvning af mandagens øvelser og andre ting vi lavede.
Torsdag: Sarah (Ride lærer) rider hende.
Fredag: Løsgørende efter gårdagens arbejde. (Evt. Springning)
Lørdag: Stævne eller dressur.
Søndag: Fri og Skridtmaskine 1 time eller stævne.
Andre dage kan hun også komme i skridtmaskine imens jeg muger eller andet. :D:D
Vi træner op til de stævner der er i weekenderne. og så arbejder vi os op Mod PRI :D:D
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Vi skulle gerne starte La i år, og er ret fokuserede på at træne 'motoren' når vi rider - dog rider vi max. 25. min intensivt arbejde de dage vi rider for ikke at gå sur i de der ridning når det strammer bagtil
Jeg synes selv at jeg har en glad arbejdsvillig hest, virkelig en pleaser, men jeg forsøger også på at give hende noget indhold og variation i livet hvis man kan sige sådan.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Frieseren, Falle, på 4 år har vi været nødt til at starte op helt forfra. Han er meget følsom og p.t. nervøs og usikker på sig selv, så alt skal tages stille og roligt og i små bidder med ham p.t. Derfor træner vi en lille smule med ham hver dag i de helt basale ting (stå bundet, blive striglet og få taget ben, "servostyring" osv.). Dog har han 1-2 fridage om ugen. Målet for i år er tilvænning til trense, sadel og rytter samt trailerlæsning, så han er klar til at blive sendt i tilridning til næste år.
Stuntman, min Tinker, er vi ved at forberede til tilridning, så hans program er lidt anderledes:
Longering og jordtræning med basisøvelser, bomarbejde og tilvænning til "farlige" ting, sadel osv. 3-4 gange om ugen.
Gåtur i trafik og terræn 1-2 gange om ugen
To dage om ugen har han helt fri.
Jack, min 2-årige Fell pony holder 2-3 fridage om ugen (det er vigtigt for mig, at han får mulighed for bare at være baby).
Der ud over går vi cirka 2 ture i terræn og trafik om ugen, og 2-3 dage om ugen træner vi lidt basisøvelser og tilvænning til diverse "farlige" ting samt leger og hygger. Jack bliver aldrig trænet i mere end maks 15-20 minutter (inkl. leg), og jeg lægger masser af små tænkepauser ind i hans træning, så han kan få tid til at fordøje de ting, jeg lærer ham.
Mine 3 små krudtmuler bliver hygget om, arbejdet med og gået tur med efter lyst og tid. Men ligesom de store heste og Jack er de selvfølgelig i hænder hver dag.
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2170 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
1 skridt-tur i skoven
1 gang dressur på bane.
1 springtræning
1 skovtur med fart - altså galop og trav.
Resten af dagene bliver han som regel bare striglet og hygget med
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 211
lørdag og søndag rider jeg så lange ture, og springer engang i mellem over et væltet træ..
I ferier er han ude på tur dagligt, med en fridag om ugen..
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Og spændende at læse om
Mine går i løsdrift året rundt btw
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 295
Så får de 1-2 fridage.
Træner med bomme/spring 1-3gange om ugen (mest med Pori).
Og ellers rider jeg en masse skovture!;)
Med Magnus træner jeg ham op til mit efterskole ophold efter sommer;) Pori er bare ren hygge:)
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 341
her i løbet af maj månede skal hun hjem og gå, og bliver så redet i skoven på gode skridt ture hvor der er god mulighed for genoptræning.
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 6 Svar: 6
Sådan ser en uge oftest ud.
Mandag: ren og skær motionsridning hvor jeg rider i intervaller i skridt og trav i op til 45 minutter (inkl opvarming), først med løse tøjler,så samler jeg ham op, og rider nogle dressur øvelser i begge gangarter. Hvis vi har været til stævne dagen inden, dropper jeg det dog, og skridter ham uden sadel i en halv time, og bare hygger med ham
Tirsdag: hyggeridning
Onsdag: Enten springtræning eller en kort tur på omkring 6 km langs stranden, hvor vi rider halvdelen af turen i sandet.
Torsdag: vi skifter mellem longering, dressur eller en fridag
Fredag: hvis ikke springning om onsdagen, så springer vi om fredagen, ellers rider jeg dressur.
Lørdag: her rider vi tur eller dressur, men ofte er jeg ikke hjemme hele lørdagen, så det bliver til en ekstra fri dag.
Søndag: her prøver jeg at få tid til en tur på to timer, og med en strækning på 10-15 km, det har jeg gradvist trænet hans muskler op til i løbet af vinteren
Jeg prøver at gøre det så spændende og interessant for Jackpot som muligt, og grunden til vi springer en gang om ugen er, at han nødig skulle blive træt af det, så jeg bruger også tit trav/galop bomme under dressur træning Han er jo springpony, og det er det vi stiller op i til stævner. Jeg tager ham ind for at strigle og nusse om ham hver dag, for det er lidt svært når han står hjemme i haven, at lade være
jul 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 426
1-2 jordarbejde
1 fridag
1-2 tur dage
Max 1 gang spring men det er ikke hver uge
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
men vores "pogram" lyder:
Roberto:
2-3 gange dressur
Resten af dagene rider/trækker vi i skoven. Nogle gange rider vi over bom og små spring, men det er ikke fast. Men self. får han tit fri.
Ronja:
2-3 gange dressur
1 gang spring
1 gang ponygames
Men ponygames er ikke fast da det ikke er sådan noget jeg tager "seriøst"
Resten af dagene rider/trækker vi i skoven ellers holder hun også fri
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
3gange om ugen bliver hun trænet i skridt og trav som hun næsten er styrbar i, går over lidt bomme og smager pt. lidt på galoppen, hun rides til hun siger stop, det kan være alt fra 15-30min, hun ved præcis når hun ikke vil mere, ind til da yder hun så også bare 100%..
Resten af tiden hygger hun på folden, tænker over det hun har lært og bliver tyk (eller det er meningen hun skal tage på tihi)..
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
Mandag :Dressur, hvor jeg rider de øvelser jeg skal ride til stævnet, galop træning.
Tirsdag: Longere med longesystem.
Onsdag: Spring træning
Torsdag: longere med longesystem.
Fredag: Dressur og galop træning.
Nogen gange bliver tingene byttet om når jeg rider Dressur undervisning, men det er det der foregår på 1 uge.
Hun har fri lørdag og søndag.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
mar 2010
Følger: 50 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 210 Svar: 1.014
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
1 dag: Longering og arbejde for hånd med henblik på at løsgøre
2 dage: Akademisk dressur fra ryggen (vi starter dog altid fra jorden)
2 dage: SKOVTUR
1 dag: Lalle-ligegyldig-sjov-og-ballade-træning. Enten cordeo, lystspring, tullen rundt.
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Mandag: Longearbejde, hvor vi øver overgange fra skridt til trav til galop.
Tirsdag: Rider vi ca 30 minutter, dressur.
Onsdag: Rider vi --------------^^---------------
Torsdag: Løsspringning
Fredag fri.
Lørdag fri.
Søndag: Hygge, hvor vi strigler lang tid, jordtræning/trækker en tur eller lign.
Sådan ser vores skema nogenlunde ud, men det varriere meget.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Hvornår pokker har dine heste fri og nyder at de er heste og kan slappe af og tænke over hvad de har lært/sætte muskler ?
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
2-3 x dressur (incl 1 x undervisning)
1 x longering (nogle gange med bomarbejde/små spring)
Resten af tiden veksler vi mellem skridttur, tur med trav/galopintervaller, træktur og engang imellem løsspringning.
Hun bør egentlig ikke have dage, hvor hun har helt fri (hun har nogle skavanker, som gør at hun har bedst af at blive brugt), men der sniger sig alligevel nogle fridage ind i ny og næ.....
okt 2009
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 345
Mandag: Fri
Tirsdag: Dressur
Onsdag: Dressur
Torsdag: Dressur undervisning
Fredag: Dressur
Lørdag: Dressur
Søndag: Dressur
Måske propper jeg en tur ind engang i mellem
sep 2007
Det er altid sjovt at se hvordan folk gør tingene
jan 2013
okt 2009
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 345
Hvad vil du ellers lave?
jan 2013
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.405
Selvfølgelig rider jeg løsgørende en gang eller 2 om ugen, eller med et par ugers mellemrum.
Jeg har altid et mål, da jeg ellers mister min seriøsitet i ridningen. Jeg skal op og ride LA på C-plan i dressur inden året dør ud og forhåbentlig ride et par C-stævner i spring.
Pepsi går med sko, der gør at han som udgangspunkt ikke må i skoven, og det er derfor udelukket til en start. Det får vi forhåbentlig tilladelse til, når hans hove er rettet op og han går optimalt igen. (:
sep 2007
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.405
Han går/gik med dobbelt hovslag, lander først på den udvendige bagerste del af hoven og bagefter med resten af hoven blev derfor øm i forbenene, når jeg red ham. Han blev derfor omskåret og fik de her hersens sko på, hvor du kan vælge mellem 2 modeller. Den ene, der tvinger hesten til at træde mere lige, ved at 'bore' sig ned i det bløde underlag, og ved at gå på hård bund, vil det have præcis modsatte effekt.
Den anden model er en tur sko, der er formet anderledes, men har samme princip - bare på hård bund. Jeg vælger at prioterer min baneridning i øjeblikket, så det er derfor, at jeg desværre ikke kan ride skoven, hvilket ellers er noget både ponyen og jeg nyder. (:
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
Mandag - fri, han bliver hygget om og striglet.
Tirsdag - tur - længden er forskelligt, dog ikke sindssygt lange
Onsdag - fri - strigles, nusses, lidt tricks træning
Torsdag - dressur
Fredag - nogen gange fri, nogen gange dressur, nogen gange tur
Lørdag - fri, blir nusset om af ejeren
Søndag - dressur
Hver gang vi skal på ridebanen, kommer vi også på tur, da den lige ligger 10 min. På hesteryg væk. Det hele er nyt endnu, da han har været gammel elevpony, og faktisk først oplever byen sådan rigtigt nu. Det går over alle forventninger, han nyder det. Regner med at vi til sommer skal prøve at springe lidt for sjov og ride noget ringridning for sjov :). Vi træner dog ikke til noget, da jeg ikke vil starte små hesteklasser på ham. Han har haft stævner nok i sit liv, så vi tager dressuren på hyggeplan, hvilket han nyder
sep 2007
Så må du se frem til skovturene så længe han har de special sko på
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Normalt ville han blive skridtet 1-2 gange i uden, jordtrænet et par gange, og ellers fri (-:
apr 2013
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 109
1: plejer ar have fri
2: dressur undervisning på 2 ponyer.
3: dressur på græs
4: spring træning på begge ponyer
5: fri
6: stævne eller ride dressur
7: stævne eller dressur
Er spring rytter og rider stævner hver anden weekend.
Skal ride DM Indendørs næste år på min 3'er pony
Hvad laver din hest i løbet af en uge?