{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

Bidvalg. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Ved ikke om det har været oppe for nylig, men jeg har en hest, som har en meget lille mund og ikke ret meget plads til bid. Hvilket bid kan I anbefale? Lige nu går han med muffebid 3-delt str. 12.5, han er målt til 12,3, så det er fint nok med str, men jeg tror muligvis at det er for "uroligt" i hans mund. smiley Jeg har overvejet et gummi-stangbid, men det tyndeste jeg kan finde er 18 mm, hvilket stadig er for tykt for ham.

Forslag modtages med kyshånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidvalg.
  • #1   27. apr 2013 Det tyndeste udelte trensebid der findes ville jeg bruge

• #2   27. apr 2013 Jeg har altid været utrolig glad for mit fullcheek bid smiley

• #4   27. apr 2013 Bumle: Har du et link til et sådant bid? smiley

Emilia&Mickey: Ja, hans mund er så lille og smal, at hans nuværende bid, som kun er lige over en cm tykt næsten er for tykt til ham. smiley Der er intet plads i hans bitte mund, og hvis det var tilladt med hackamore i military var det helt klart mit valg smiley

• #5   27. apr 2013 http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500264&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Det mest awesome bid jeg redet med i hele verdenen :DDD
    Den er blød, flexsibel og så er det en tynd bid og ikke stærk :DD forslår du prøver det smiley jeg har sådn et slags på på mit pessoabid og jeg elsker det!! :DDD

• #6   27. apr 2013 Har du overvejet en Pee Wee :)?

Beskrivelse af Pee Wee, sakset fra bogen "Bag om biddet", af Christina Suntum Sørensen smiley

"Dette ekstremt tynde bid er udviklet med henblik på, at tilgodese den moderne
    hests mund, hvor der ikke er meget plads til bid. Konstruktionen
    under hestens kæbe får biddet til at forme en let bue, der giver nogen frihed
    for tungen uden at danne en port. Biddet fungerer godt i en let hånd.
    Biddet er halvt så tykt som standard bid. Det betyder, at trykket koncentreres
    på det halve område. Man skal derfor være meget opmærksom på, at hvis man
    rider med samme kontakt som man plejer, føler hesten det dobbelt så meget.
    Der er 3 forskellige måder at sætte biddet på. Den ene af dem skaber en
    vægtstangseffekt (hvis tøjlen fastgøres i den lille ring). Det kan ikke anbefales,
    da man mister følingen med, hvor meget tryk der kommer i hestens
    mund på så tyndt et bid."

Og så lige et link til et: (link fjernet)

Den kan i hvert fald ikke være for tyk smiley Med kun 8 mm i Ø, får du det ikke tyndere smiley

• #7   27. apr 2013 Et 2 delt kunne være en mulighed, det ligger mere roligt i munden. Jeg har selv et 3 delt fullcheek med kobberrulle i midten, som Alf rigtig godt kan lide, det støtter ham også ved at lægge pres på siden af hovedet, når vi engang skal have tøjlerne i bidringene. Han gumlede rigtig, rigtig meget på det almindelige 3 delte, men det er klart forbedret med det nye. Jeg tror dog, jeg skal ud og have fat i et 2 delt og prøve det på ham, for ja, han har også en meget lille mund (målt til 11 centimeter), og der er ikke plads til så meget metal. Ellers er UDELTE (stangbid har stang = meget stærkere bid, det er altså IKKE det samme, husk det nu) bid vist også ret gode til heste, der synes, almindelige trensebid er for bevægelige.

• #8   27. apr 2013 Majse og Basserne: Tak, det var sådan et jeg var på udkig efter, det ser ikke så tykt ud, og kan godt lide at det er rent i gummi. smiley

Someone Speciel: Uha, det ser spændende ud, men på beskrivelsen ser det også super godt ud! Og heller ikke af den dyreste slags. Har du erfaringer med biddet? smiley

• #9   27. apr 2013 Nej, jeg har ingen erfaringer med det bid, men tænkte på det, da du jo skriver din hest har så lille en mund smiley Men man skal jo huske, at det er tyndere, og dermed også skarpere smiley

Men rides det med korrekt, tror jeg da det er et udemærket bid smiley Og det kan jo være din hest bliver glad for at gå med det, fordi det netop er så tyndt som det er smiley

• #12   27. apr 2013 Men som du selv siger, er det jo ikke det dyreste bid smiley Så hvis du selv tror det kunne være noget, er der jo ikke andet for, end at prøve det på din hest smiley

- Gå evt. ind i nogle rideudstyrsforretninger, og spørg om de har et Pee Wee bid du må prøve på din hest smiley Vi har lånt to bid nu, for det kan jo nemt blive en dyr affære at finde det rigtige bid smiley

• #13   27. apr 2013 Someone special: Ja, tak for forslaget, jeg vil undersøge det nærmere og prøve at købe sådan et hjem, hvis jeg ikke finder noget andet i mellemtiden. smiley

Tak Emilia smiley

• #14   27. apr 2013 Men hvis du stadig er lidt usikker på bid, kan jeg anbefale dig at købe Christinas bog "Bag om biddet" smiley Den forklarer lidt om hestens anatomi, og nogle forskellige bids ulemper og fordele, og ja, man lærer nogle nye bidtyper at kende smiley Kendte intet til f.eks. Pee Wee, inden jeg læste den bog smiley

• #15   27. apr 2013 Den bog er genial smiley Har læst den fra ende til ende smiley Og det er bl.a. den som er til grund for t jeg synes min hest skal have det bedre under ridning end han virker til at have nu smiley

• #16   27. apr 2013 Nå okay, jamen så kender du den jo godt smiley

Men ja, spring ud i det, og gå på jagt i bid-junglen, andet kan jeg ikke sige så smiley Men som du beskriver problemerne ville jeg da mene af Pee Wee lyder realistisk smiley Den bevæger sig ikke, da den jo er udelt, og så er den jo tynd smiley

Held og lykke med at finde det rigtige bid til din hest smiley

Men om Pee Wee er godkendt af DRF til military, det ved jeg altså ikke smiley Er der ikke noget med hvilke bid man må bruge :)?

• #17   27. apr 2013 Er der nogen, der kender et sted hvor man kan se på / købe et læderbid? smiley

• #18   27. apr 2013 Mange tak smiley

• #19   27. apr 2013 jeg vil mene at et muffebid er en af de bid der ligger mest roligt i hestens mund, der er lovligt til stævne brug. Hvis du skal købe et smalt bid til din hest, vil jeg foreslå dig, at ride med muffebid fortsat, da jo tyndere bidet er, jo skabere er det, og et muffebid er en af de bid der ligger mest roligt i hestens mund. Og et gummi bid vil jeg generelt holde mig fra. Hvis du tænker over det, så hvis du her en bakke, helder vand henover, og ligger en blød gummiplade på, og prøver at trække den rundt på pladen, vil du opdage, at den sætter sig nærmest fast på bakken. -Den samme effekt har et gummibid i hestens mund, så det gør bidet endnu stærkere og "kraftfuldt". smiley

• #20   27. apr 2013 Har redet med et pee wee, det må dog ikke bruges i dressur, og mener faktisk ikke, at ponyer med gå med det til stævner smiley

Men det er et super lækkert bid smiley

• #23   27. apr 2013 Ida: Tak for de mange fine forslag smiley vil gå dybere ind i det og kan godt se, at dem fra HS er i meget bedre kvalitet. Hælder meget til et af dem.

Isabella: Det overvejer jeg også, men synes ikke jeg kan finde dem nogensteder på nettet. smiley

• #24   27. apr 2013 http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500334&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
    Det kan vidst ikke diskuteres at det her er et smalt bid smiley

Kommentér på:
Bidvalg.

Annonce