{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Selv lave en micklemtrense som alternativ til nuværende. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ung islænder som har været temmelig bøvlet at gøre bidvant. Både pga følsomhed men også fordi det har været svært at finde et bid i en ordentlig kvalitet med den rette tyngde og tykkelse i 10,5 cm. Hun har meget lav gane og næsten ingen plads i munden.
Jeg har insisteret på at hun skulle vænnes til bid da det er nødvendigt hvis hun skal kåres eller gå konkurrencer. Det er lykkefes mig at få hende til at acceptere det ved at starte med en udelt stang og nu er vi gået over til et to-delt d-ringsbid. Desværre er hun ret ked af at gå med kombineret næsebånd og en hannoransk generer bidringene. Jeg har forsøgt uden men det var ingen succes.
Nu tænker jeg så at udformningen på en micklemtrense måske er løsningen, men er der noget jeg skal være opmærksom på omkring funktionen af den når jeg laver den? Jeg vil lave den så jeg har mulighed for at bruge den bidløs også. Og den bliver hjemmelavet fordi kræets hoved er så lille så det er den eneste mulighed.
Jeg har der ud over lige bestilt et baucher i messing og to forskellige med parrerstænger. Baucher fordi at hesten går bedst med et bid der ligger helt stille i munden og de andre (et i messing og et i kobber) fordi jeg har en teori om at de vil kunne give hesten en følelse af at blive støttet af biddet uden det er pga tøjletryk, som hesten ikke er fan af.
Så vil I hjælpe mig ang. mine tanker om en micklemtrense og om mine tanker om bidvalg er helt ude i skoven?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selv lave en micklemtrense som alternativ til nuværende.
  • #1   11. aug 2014 Jeg følger lige med og vil gerne høre hvad valget af bid falder på og hvordan det fungere smiley

• #2   11. aug 2014 Mener faktisk der er lavet en kopi af et islænder-udstyrs firma, den koster omkring 700kr

• #3   11. aug 2014 Det må jeg kigge på. Dog er jeg ikke stødt på en trense, heller ikke islænder, som ikke skulle laves om før den kunne passe hende.

• #5   11. aug 2014 Topreiter har lavet den "billige" kopi. Jeg mener at de kalder den en unghestetrense.

Jeg har selv tilredet med reinsman rockin s biddet (fås kun ned til 10,8) og engelsk næsebånd. Jeg er helt ombord med dit valg af baucher, og det skal nok også fungere med unghestetrensen.

EDIT: Det var Aquilas jeg tænkte på. Topreiters hedder noget andet. Den har jeg fundet her: http://hyldahlshop.dk/produkter/52-trenser-komplet/101-topreiter-ausbildungstrense/

• #6   11. aug 2014 Kanon, tak for link. Jeg er ret spændt på om det gør en forskel for min hest.

• #7   11. aug 2014 Rigtig fornuftige tanker omkring valg af bid smiley det tror jeg vil gavne din hest. Jeg er personligt stor fan af Baucher.

Har du overvejet et bid fra Myler for at undgå at det kan knække? (undgå uro)

• #8   11. aug 2014 Mcfluff: Det er netop den trense der jeg tænkte på smiley Det er nemlig en kopi og til en overkommelig pris smiley Overvejer den selv, min bekymring er at den er designet til en islænder og jeg har arabere som er noget smallere i hovedet.

• #9   11. aug 2014 Jeg har prøvet med myler og hesten virker godt tilfreds med den ro biddet har. Dog syntes jeg har hesten har tendens til at blive stiv fortil med det. Dvs hun går imod biddet og vil kun stille sig via tryk og vægt. Så jeg føler ikke at jeg gennem mylerbiddet kan give hesten den tøjlestøtte jeg ønsker. Bruger jeg et tre-delt er billedet helt anderledes. Der står hesten og kører biddet rundt så skum og savl står efter den. Så snart jeg tager den mindste kontakt til biddet slår den fra fortil. Det virker som om at biddet, på trods af korrekt størrelse, rasler rundt i hovedet af hesten.
    Så jeg håber virkelig at det to-delte baucher vil være den gyldne middelvej jeg har ledt efter. Det har krævet mange timer på Google at finde et baucher bid på 10,5 cm i kobber eller messing. Materialevalget er gjort udfra at det leder varmen bedre og derfor burde give mere ro. Tiden vil vise om det passer

• #10   11. aug 2014 Team Grafik

Det kan jeg godt følge dig i. Og det er ikke ligefrem den mest udbredte trense (tænker på i forhold til at låne før man køber). Jeg kender i hvert fald ikke en eneste der har købt TR modellen, så jeg har ingen erfaring med hvordan den sidder. Min mor har Aquila og jeg har Micklem, og de virker ret ens (bortset fra læderet, og at Aquila har læderreme i stedet for clips), men de er jo lige dyre.

• #11   11. aug 2014 Jeg siger mange tak for jeres input. Faktum er nu at jeg har bestilt 1 todelt baucherbid i kobber og to todelte med parerstænger. 1 i stål og et i kobber. Der ud over har jeg bestilt 7 meter lilla biothane + spænder osv til at lave mickletrense af. Der ud over fik jeg bestilt blå biothane så jeg kan lave tøjler til et hovedtøj jeg har lavet og noget i rød så jeg kan lave en næserem der ikke er en hannoransk.
    Ville I bruge fullcheek uden næserem?

• #12   11. aug 2014 Tine B
    Det lyder som om du tidligere har lavet trenser smiley Må vi se dem?
    Jeg er lidt nysgerrig omkring hvordan du vil "strikke" din egen Micklem, og hvis den bliver fin, om du modtager bestillinger? smiley

• #13   11. aug 2014 Jeg har lavet et par trenser før. Kun de almindelige islændertrenser så denne her bliver klart det det største projekt endnu. Da biothane ikke kan udskæres og formes som læder bliver det noget med nogle ekstra ringe i kindstykkerne for at næseremmen kommer til at sidde rigtigt.
    Jeg mener at jeg har et enkelt billede på min islænders galleri hvor hun har sin røde hjemmelavede trense på.
    Men det hele er bestilt og jeg har ferie fra fredag, så jeg håber ikke at de er for længe om at sende.
    Så må vi se om det færdige resultat er noget der er værd at lave flere af

• #14   12. aug 2014 Cool, nu har jeg ikke selv prøvet en biothane trense før, men jeg syntes umiddelbart det ser meget plastic-agtigt ud smiley Vil det ikke lave slidsår de steder der ligges mest pres, som feks. næseryggen?

• #15   12. aug 2014 Biothane er blødere end læder smiley og meget mere lækkert!

• #16   12. aug 2014 Det må jeg altså lige prøve smiley Tak for indput.

Kommentér på:
Selv lave en micklemtrense som alternativ til nuværende.

Annonce