Selv lave en micklemtrense som alternativ til nuværende. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en ung islænder som har været temmelig bøvlet at gøre bidvant. Både pga følsomhed men også fordi det har været svært at finde et bid i en ordentlig kvalitet med den rette tyngde og tykkelse i 10,5 cm. Hun har meget lav gane og næsten ingen plads i munden.
Jeg har insisteret på at hun skulle vænnes til bid da det er nødvendigt hvis hun skal kåres eller gå konkurrencer. Det er lykkefes mig at få hende til at acceptere det ved at starte med en udelt stang og nu er vi gået over til et to-delt d-ringsbid. Desværre er hun ret ked af at gå med kombineret næsebånd og en hannoransk generer bidringene. Jeg har forsøgt uden men det var ingen succes.
Nu tænker jeg så at udformningen på en micklemtrense måske er løsningen, men er der noget jeg skal være opmærksom på omkring funktionen af den når jeg laver den? Jeg vil lave den så jeg har mulighed for at bruge den bidløs også. Og den bliver hjemmelavet fordi kræets hoved er så lille så det er den eneste mulighed.
Jeg har der ud over lige bestilt et baucher i messing og to forskellige med parrerstænger. Baucher fordi at hesten går bedst med et bid der ligger helt stille i munden og de andre (et i messing og et i kobber) fordi jeg har en teori om at de vil kunne give hesten en følelse af at blive støttet af biddet uden det er pga tøjletryk, som hesten ikke er fan af.
Så vil I hjælpe mig ang. mine tanker om en micklemtrense og om mine tanker om bidvalg er helt ude i skoven?
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg har selv tilredet med reinsman rockin s biddet (fås kun ned til 10,8) og engelsk næsebånd. Jeg er helt ombord med dit valg af baucher, og det skal nok også fungere med unghestetrensen.
EDIT: Det var Aquilas jeg tænkte på. Topreiters hedder noget andet. Den har jeg fundet her: http://hyldahlshop.dk/produkter/52-trenser-komplet/101-topreiter-ausbildungstrense/
apr 2008
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Har du overvejet et bid fra Myler for at undgå at det kan knække? (undgå uro)
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
apr 2008
Så jeg håber virkelig at det to-delte baucher vil være den gyldne middelvej jeg har ledt efter. Det har krævet mange timer på Google at finde et baucher bid på 10,5 cm i kobber eller messing. Materialevalget er gjort udfra at det leder varmen bedre og derfor burde give mere ro. Tiden vil vise om det passer
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Det kan jeg godt følge dig i. Og det er ikke ligefrem den mest udbredte trense (tænker på i forhold til at låne før man køber). Jeg kender i hvert fald ikke en eneste der har købt TR modellen, så jeg har ingen erfaring med hvordan den sidder. Min mor har Aquila og jeg har Micklem, og de virker ret ens (bortset fra læderet, og at Aquila har læderreme i stedet for clips), men de er jo lige dyre.
apr 2008
Ville I bruge fullcheek uden næserem?
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 136
Det lyder som om du tidligere har lavet trenser Må vi se dem?
Jeg er lidt nysgerrig omkring hvordan du vil "strikke" din egen Micklem, og hvis den bliver fin, om du modtager bestillinger?
apr 2008
Jeg mener at jeg har et enkelt billede på min islænders galleri hvor hun har sin røde hjemmelavede trense på.
Men det hele er bestilt og jeg har ferie fra fredag, så jeg håber ikke at de er for længe om at sende.
Så må vi se om det færdige resultat er noget der er værd at lave flere af
sep 2007
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
sep 2007
Selv lave en micklemtrense som alternativ til nuværende.