{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Glidetøjle eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Nå sikke et dilemma jeg er stillet i smiley

Jeg er en af dem som har forsvoret aldrig at bruge hverken kandar eller glidetøjle af forskellige årsager.. Og troede at dette var fint..

Nu har jeg så talt med min tidligere underviser som kender mig rigtig godt og ved hvordan jeg har det sådan noget ..
Min hest er meget kort i ryggen og vil ikke slappe af i ryggen og nakken og spænder op - kan kun gå lang og dyb i 1 sek af gangen så slår han op igen.. Har nu haft ham i 1 1/2 år (reddet on and off pga diverse skader) og har stadig ikk fået noget ordentligt resultat.. Han er nu begyndt at få nogle spændinger i ryggen.. Min underviser foreslår nu at vi skal prøve en glidetøjle på ham for at få ham til at ligge sig ned istedet for at spænde op så han kan få ryggen med så han ikk får smadret den..
Kan godt se hendes pointe men for pokker det er en svær kamel at sluge smiley
Havde aldrig troet jeg ville komme til at stå i dette dilemma ! Måtte sige til hende at den skulle jeg altså lige tænke over !
Har aldrig rørt i glidetøjle og troede aldrig jeg ville komme til det ! Er det mig der er pjattet og burde jeg bare komme videre og prøve den på ham eller skal jeg holde fast i min beslutning ? Puha den er svær smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glidetøjle eller ej ?
  • #1   19. apr 2013 Jeg ville ikke ty til glidetøjlen, men få hesten (og sadlen, tænder og biddet) tjekket af fagfolk. En kort ryg besværliggør ikke at hesten lægger sig frem og ned, så der må være noget andet galt...

• #2   19. apr 2013 Jeg bruger glidetøjler på min og han ville heller ikke slappe af og spænd og 14 dage så gik han fint ned trådt over sig osv og slapped meget mere af så syntes du sgu prøve det;)

• #3   19. apr 2013 Jeg ville starte med at få en u dervkser fra bluberry hill ud. Bare en gang eller to. De kan virkelig give nogle gode fifs i forhold til at ride hesten lang lg dyb.
    Var timfældigt med til en lektion bed merete stenner fra bbh med min hoppe som heller ikke slappede af, men vi fik virkelig noget at arbejde med.
    Fx jo mere su rider frem på sædet og svinger med jo lettere er det for hesten. Rid for løøøse tøjler. Nor du laver en overgang fra trav til skridt så har hesten mere sving i kroppen og søger derfor lettere ned og bør derfor i den situation have lov. Desamme i overgang fra galop til trav. Og så ros hesten når den taer hoved i position. Ikke klappe da det tager opmærksomheden men ae og rose med stemmen
    Men som sagt få en instruktør ud et æar gange. Jeg er ikke selv enkg i alle deres teknikker men lige det med frem og ned det har de styr på!

Nør det så er sagt så benyttede jeg glidetøjle på selvsamme hest .en rigtig fint resultat. Jeg synes glidetøjle er et gode hjælpemiddel h is det bliver brugt nænsomt..
    Men er du modstander af glidetøjle så kontakt bbh

• #4   19. apr 2013 Jeg ville også få kontakt til blue berry hill.
    Tror også at det kunne være en idé måske at få hesten tjekket af kiopraktor?

Og glotøjlen fjerner ofte ikke problemet, men gør jo bare at hesten ikke kan vise at den har et problem hvilket jo ikke er ensbetydende med at den så ikke længere har et problem.
    Som sagt, jeg ville nok få ham tjekket af kiopraktor og eventuelt kontakte blue berry hille smiley

• #5   19. apr 2013 måske ville det hjælpe med en anden underviser? eller også må der være noget andet i vejen, jeg tror ikke glidetøjlen er løsningen på dit problem.

• #6   19. apr 2013 Synes du skal give den en chance en lille uges tid.. Det kan være det er alt der skal til.. En glide tøjle er jo kun noget lort hvis piloten holder den stram, så hesten ikke har fri når søger ned.. Pointen er jo at den skal fungere som et loft, her til og ikke længere, tøjle....

Men går ud fra, når du har fået konstateret spændinger i ryggen, så har du taget dine forholdsregler hvad angår sadel, tænder osv..

• #7   19. apr 2013 Man kan ikke tvinge en hest til ikke at spænde op, så en glidetøjle vil med stor sandsynlighed kun gøre problemet værre.

• #8   19. apr 2013 Tak for alle svarene jeg er virkelig på bar bund hvad jeg skal gøre smiley

Til jeres forslag ang at få ham tjekket:

Jeg har snart forsøgt det hele smiley har haft Charlotte Ravnbo som er heste fys og osteopat, talt med dyrlæge og to massører samt har haft Stine julø til at omstoppe sadel samt tjekke sadlerne med pressure pad .. Ingen kan finde ud af hvad der er galt ! Og fys siger at han er helt fin ! ingen låsninger eller noget ! Det bedste bud jeg har fået er fra en healer som jeg havde til ham for sjov... Hun fortæller at han siger at han spænder op og det derfor er lige som muskel spændinger..
    Tænderne er også tjekket og der er intet. Har været på bidkursus med en Christina hvor vi fandt et bid som passede og der fik jeg også lidt undervisning af en BBH træner - det virker oka med at han lige går frem i to sek men så går han direkte op igen og vil ikk slappe af i ryggen
    Jeg bryder mig ikk om at skulle bruge en glidetøjle men tænker også lidt om det er mig der er for fast besluttet om det faktisk vil kunne hjælpe ham. smiley

• #9   19. apr 2013 Tag det som et tegn på, at der er noget galt. Den kan have ondt, ja, men den kan også bare være kommet ind i et "ondt" bevægelsesmønster. Har selv til kortrygget Michellino, som kan være lidt varm og det er en super dårlig kombination, for når en kort hest spænder, er det meget svært at få dem til at slappe af.
    Jeg vil foreslå dig at ty til jordtræning og indøve en "sluk-knap". Jeg bruger ofte det, at jeg hiver lidt nedad i træksnoren og får hesten til at sænke hovedet. Når du har indlært den det, kan du overføre det til ryggen, så når den spænder, kan du lave en parade og bruge din "sluk-knap" og dermed fortælle hesten, at nu starter I lige forfra. Det kan godt ske du skal gøre det en million gange i starten, men med tiden vil det blive meget bedre smiley

Men du har min dybeste respekt for (i hvert fald til dels) at værne om dine egne principper - bare husk at gøre det hele vejen i gennem. Man hører så tit folk stå og sige "jamen min underviser sagde, at jeg skulle ...", og i min verden holder den bare ikke! Er man ansvarlig nok til at eje en hest, bør man også være ansvarlig nok til at træffe beslutninger om hestens velfærd selv. En underviser kan guide og give gode råd, men han/hun skal ikke engang tilnærmelsesvis prøve at fortælle mig, hvad jeg skal og ikke skal med min hest smiley

• #11   19. apr 2013 Vi laver meget jordarbejde og træner efter nogle af Parellis principper (nedtonet) og han er blevet meget mere samlet i hovedet men han vil stadig ikke slappe af - det er som at han bare som vane går højt ...

Min underviser kender mig og mine holdninger og plejer ikke at foreslå ting som hun ved jeg er imod og derfor jeg tænker lidt om det er minder er for fast besluttet og om det faktisk ville blive til hans fordel.. Hun taler ikk om at bruge den fast men i første omgang bare se hvad han siger til den.. Men ved ikk hvad jeg skal bestemme mig for..

• #12   19. apr 2013 Jeg synes du skulle lytte til din underviser. Der er jo ingen som siger at du skal bruge den resten af din tid - du kan jo starte et par uger med, og så prøve et par uger uden - se om det overhovedet har nogen indvirkning.
    Husk at en glidetøjle ikke er et tvangs-redskab. Den forstærker kun DIN hånd og kan kun bruges forkert af dig.

Held og lykke!

• #13   19. apr 2013 En glidetøjle får jo normalt ikke en hest til at slappe af, anyway. Det er jo ike noget du kan tvinge den til. Det, der er mest misforstået, er, at man tro, at så snart hovedet kommer ned, så kommer ryggen op og vupti, så er hesten afslappet. Men sådan hænger det bare ikke sammen; hesten kan godt tage hovedet ned, uden ryggen kommer op, men den kan ikke tage ryggen op, uden hovedet kommer ned. Ergo skal du træne at få ryggen op, så "følgevirkningen" bliver, at hesten selv tager hovedet ned. Et sænket hoved = afslappethed. Din træning skal derfor ikke gå på at få hovedet ned, som jeg kan forstå hensigten vil være med en glidetøjle, du skal i stedet arbejde på at få ryggen op smiley

Og selvom du laver en masse jordarbejde, kan jeg regne ud, at det ikke har nogen effekt på at få din hest til at slappe af. Og er der ikke en effekt/reaktion på ens træning indenfor en rum tid, så skal man ændre kurs. Det kan godt ske du jordtræner med en anden hensigt, men vil foreslå dig st ligge 90% fokus på afslapnings-træning og 10% på alsidig og anden træning smiley

• #14   19. apr 2013 Jeg tror at ideen med glidetøjlen er at få ham til at gå ned samtidig med at man drev på ham for at få ham bedre frem .. Hun har normalt styr på at få hestene til at bruge sig rigtigt.

Målet med min jord træning var at få ham til at slå hjernen til og ikke panikke hele tiden - det var ved at blive farligt for os begge .. Dette har virket og han er en meget mere samlet hest i hovedet men det har ikk haft indvirkning på hvor han vil have sit hoved..

• #15   19. apr 2013 Jeg siger heller ikke, at din underviser ikke er dygtig, det er slet ikke der jeg vil hen. Men hvis du ønsker en mere afslappet hest, så mener jeg ikke, at en glidetøjle er vejen frem. For du skal jo gerne ende med at have en hest, der har lært at gå afslappet, frem for en hest du i højere grad vil tvinge til at slappe af, ved at benytte hjælpemidler smiley

Og det er også det jeg mener med, at dit fokuspunkt i jordarbejdet har lagt anderledes. Det har virket at få hesten til at fokusere på arbejdet, så ville det være en idé at ændre dit fokuspunkt til at få en afslappet hest, der stadig fokuserer på arbejdet smiley

• #16   19. apr 2013 Prøv at start med at longere ham med en indspændingstøjle på den udvendige side. Den skal ikke være stram, men støtte, og give ham plads smiley
    Longen kan du så sætte igennem bidringen, og ned en longegjorden smiley
    På den måde kan du arbejde med hans holdning, uden at bruge tvang, og så får du også løsnet ham i ryggen, og lænden smiley

• #17   19. apr 2013 Jeg har forsøgt med longering i starten da jeg fik ham hjem.. Både med to indspændinger, en enkelt på ydersiden, dobbelt liner og pessoa og kan godt få ham til at slappe af i skridt men når han så sætter i trav ryger hovedet op og ryggen ned.. Det er det samme der sker når jeg rider..

• #18   19. apr 2013 Hvilken slags hovedtøj bruger du?
    Min hoppe kan f. Eks slet ikke gå med et kryds smiley

• #19   19. apr 2013 Jeg har haft forskellige. Har prøvet med kryds, kombineret med og uden tilbage træk og med og uden spærre remmen.. Samt billøs i hackamore, kaprun og rebgrime ...

• #20   19. apr 2013 Har du prøvet et hannoveransk? smiley

• #21   19. apr 2013 Nej har jeg ikk - bryder mig ikk om dem - synes de sidder og lukker for meget omkring .. Og hvis jeg løsner så meget som jeg synes sidder det ikk rigtigt smiley

• #22   19. apr 2013 Ja okay smiley
    Mit surfer nu ellers ganske fint smiley

• #23   19. apr 2013
    Vil som Tenna foreslå at få en BBH instruktør ud - de kan et eller andet med frem og ned og afslapning af hest og rytter :o)

• #24   19. apr 2013 Øv øv smiley

Kommentér på:
Glidetøjle eller ej ?

Annonce