{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

svær at ride, hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hjælp mig!
Historien er lang men læs hvis og skriv hvis I har noget at byde ind med.
Jeg køber en pony til meget små penge til min datter, en kat 1 pony som har gået Dm og er både A og B pony i dressur. Jeg ved godt den har spat i begge bagben, men måske den kan bruges alligevel, bare vi rider den hver dag. (Ansager dyrehospital)

Det går i starten godt, men min datter er heller ikke så dygtig, men som hun bliver bedre, bliver det sværre og svære at få ham til at runde sig om den ene side. En gang var jeg op, jeg havde nær redet hegnet ned. Så stiv var han at bøje.
Vi prøvede med den ene berider, så med den anden og ingen sagde hvad det kunne være, og opgav.
Ansager igen og de sagde heller ikke noget. Måske det kunne blive hest igen.
Så kontaktede jeg først en heste massør, så Tove Due.
Jeg tog afsted til Tove, fortalte hende ikke hele historien, men bare at han ikke fungerede og havde spat. Hun sagde ham skal vi nok få god igen. Hans spat har han ikke ondt af. Han er låst, i kæbe, læn, hals og sikkert også flere steder. Han fik en behandling med kraniosakral, kiopraktik, og akupunktur. Tove er dyrlæge og kan alt dette)
Det hjalp måske lidt og vi kom igen og måske det hjalp lidt og vi opgav.
3/4 år senere... Jeg tager kampen op igen, vil ikke godtage det ikke kan lade sig gøre.
Får ham rgt foto af ryg og hals, han fejler intet.
Vi lader ham stå igen en 3/4 år.
Så kommer en dame forbi ved navn Lone Antoft, hun er vetarinær sygeplejerske og giver lazer på akupunktur punkter og dybde varme på alle de ømme steder. Hun har sådan en varmemåler, som vi har for at tjekke Vores huse om de er utætte. Med den kan hun se hvor der er ophedninger, eks om sadlen trykker osv. Jeg skynder mig at sige at Ingdams har været 4 gange for at få hans sadel til at passe, der har vi heller ikke sparet.
Har alle gangene haft en tandlæge ude for at kigge. Men Lazer Lone giver ham en del behandlinger og han bliver mærkbart bedre, men bøvler stadig med at bøje sig om den ene side.
Nu står jeg i problematikken, skal jeg sende ham i ridning 14 dage for at se om han bliver bedre af det, eller skal jeg droppe det og sig jeg spildte en masse penge, men har forsøgt.
Kan nogle svar mig på, hvordan er symptomerne præcis på spatheste andet end de skal rides varme.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  svær at ride, hjælp!
  • #1   9. apr 2013 Det kan godt være du er nødt til at indse at han er slidt op og er så brugt på den ene side at han simpelthen ikke er i stand til at bøje sig så meget mere.. smiley

• #2   9. apr 2013 Han er kun 13 og har gået på landsplan i 2½ år, men måske du har ret.

• #3   9. apr 2013 Konkurrence heste er tit og ofte slidt meget mere op i en tidlig alder.. smiley

• #4   9. apr 2013 nu må du ikke hagle mig ned men skriver blot hvad jeg umildbart tænker smiley jeg tror ikke det hjælper at sende ham i ridning, for når han både er a og b pony er han jo i den grad udd.så kan virkelig ikke se hvad ridning skulle kunne hjælpe , der MÅ være noget galt. ved ikke om i har forsikring på ham, for så kunne man jo sende ham på højgård på fyn og få lavet scigentigrifi, som så vil afsløre hvor problemet præcist sidder. ikke alt kan ses på alm røngten. min datter havde en gang en ung hest som var halt, han blev scannet, var i røngten og alle mulige undersøgelser, uden vores ellers dygtige heste dyrlæge kunne finde årsagen. sendte ham til fyn, de fant problemet, og han blev behandlet og kom sig smiley pøj pøj med det.

• #5   9. apr 2013 Jeg havde sendt den i ridning i en måneds tid et sted hvor din datter efterfølgende kan få undervisning og blive stille og roligt inkluderet i ridningen af ponyen - hvis han altså bliver bedre i den tid han er væk smiley

• #6   9. apr 2013 Lad hesten få fred fra ridning, for det er synd at i fortsætter på den måde, når det er så tydeligt at det ikke kan lade sig gøre. Lad den få fred.

• #7   9. apr 2013 I tak Heidi. Jeg er selv operationssygeplejerske og har flere gange sagt at jeg vil proppe ham ind i MR scanneren for at se hvad der er galt. Jeg tjekker Højgård.

• #8   9. apr 2013 Tak smiley

• #9   9. apr 2013 Astrid, hvad skulle ridning hjælpe , hun skriver jo hun har haft flere beriddere på den som har opgivet. jeg tror den har ondt eller noget i klemme et sted, og det hjælper altså ikke at sende den i ridning hvor folk så bare vil rykke og hive i ham, som mange beriddere gør. der må være en grund, siden en så udd. pony siger fra !

• #10   9. apr 2013 I øvrigt er jeg meget enig med Heidi. Forstår ikke hvorfor folk vælger at købe en spathest når en skal bruge den til ridning, i mine øjne, kommer der oftest kun bøvl ud af det - køb en rask og sund hest i stedet for, det får man meget mere glæde af.

• #11   9. apr 2013 mange tak sandra, men må så sige at jeg igemmen årere har haft flere heste med spat, som har fungeret som fine rideheste smiley den sidste var 19 år, krævede lidt ekstra opvarmning, men ellers var der intet at mærke. det behøver slet ikke være spatten han er mærket af smiley

• #12   9. apr 2013 Jeg skynder mig at sige, den var solgt til forrige ejer for ca. 250.000 og hun red på den i 3 mdr også fungerede han ikke mere. Jeg købte den for 5.000 og senere har min datter fået en dejlig pony, hvor hele væggen er fyldt med rossetter. Men den nye pony bliver aldrig landsstævne pony. Det kan den jeg beskriver her( eller kunne) Han ser sund og dejlig ud, og flere siger: "ham må I have med til stævner". Men jeg synes tingene skal være ok for at tage ham med til c- stævnerne.

• #13   9. apr 2013 Jeg har lige mailet hele beskrivelsen til Højgård, venter så op svar en af dagene.

• #14   9. apr 2013 Vi rider ingen stævner. Han bliver redet lidt i det daglige, men min datter har et super godt tag på ham. Finder hun at han er besværlig i en øvelse så presser hun ham ikke, hun siger nemlig også at han ikke må have ondt.

• #15   9. apr 2013 jeg synes bestemt du gør det helt rigtige smiley og med det du skriver med forrigere ejer, som måtte opgive efter 3 mdr, bekræfter endnu engang at ridning ikke vil hjælpe, der må være noget der gør avs siden han siger fra.

• #16   9. apr 2013 en spat hest har kun godt af at blive reddet, med mindre den er halt smiley og det er slet ikke sikkert det er det der genere ham.spat heste skal faktisk røre sig så meget som muligt smiley

• #17   9. apr 2013 hmm har forrige ejer mon fået ham erklæret uanvendelig ? for tænker lidt at det lyder lidt mystisk at de køber en pony til 250 tusind, for at sælge den til 5 tusind ?

• #18   9. apr 2013 Ja en spathest skal ride hver dag for ellers bliver den stiv.
    Vi har forresten også forsøgt med Cortaflex, uden den store virkning.

• #19   10. apr 2013 Jeg ville prøve at smide den i en kapsun for at se om den er skæv, hvis den er det, så træne den i kapsunen i 1 mdrs tid og se om der sker en forbedring. Ingen ridning eller lign, i den periode, kapsun 15 minutter hver eneste dag, det kan gøre underværker.

• #20   10. apr 2013 Tænker også om tidligere ejer har fået erklæret ham uanvendelig for at få forsikringspengene? Lyder underligt at købe en hest til 250.000 kr og så bare sælge den for 5.000? Men hvis den er eklæret uanvendelig må den jo højest skridtes på og ihvertfald slet ikke gå stævner smiley

• #21   10. apr 2013 Den er ikke erklæret uanvendelig, da vi køber ham. De ledte nemlig efter ham nede i Ansager. Forstået sådan at en af dyrlægerne dernede gik og tænkte på ham at en ny lille pige kunne evt have glæde af ham og lære en masse.
    Til JustAdream Jeg har prøvet at longere ham i en pesore hver dag i lang tid, uden den store virkning.

• #22   10. apr 2013 Pessoa er lidt noget skrammel, den låser hesten fast i den position som den ønsker, i kapsunen skal hesten selv finde den korrekte og ønskede position. Dvs. at der i kapsun bliver bygget gode, korrekte muskler, hvor der i pessoaen bliver bygget muskler pga. den går og spænder.
    I pessoen bliver den også hakket i munden for hvert skridt den tager, ikke særligt optimalt når man nu ønsker at det kommer bagfra og ikke forfra, så den tipper på forparten. smiley

Min hoppe var komplet uridelig - kunne knapt skridte hende uden hun bukkede, slet ikke samle. Der var intet at finde på hende, efter 2 mdr i kapsun hvor hun lærte at bruge sig selv, der blev sat nogle gode sunde muskler og hun blev lige, så gik jeg en helt anden hest. En atlet som havde de bedste forudsætninger for at yde, så jeg håber virkelig du vil overveje kapsunen smiley

• #23   10. apr 2013 Som jeg kender kapsun er det jo egentlig bare en grime/ hovedtøj der bliver betjent fra næsteryggen. Er det så med indspændinger eller må jeg se et billede at hvordan du bruger den?

• #24   10. apr 2013 Både og, kapsunen ligger et helt andet tryk end grime/hovedtøj, hvor de ofte trækker skævt, så opfordrer kapsunen hesten til at bøje sig ind i volten. Ingen indspændninger - de går også ind og fikserer hovedet ligesom pessoaen

http://hest.webgallerier.dk/galleri/528/628/471/2635288-anden-saerlig-race-plet
    Her arbejder jeg med min egen. Halsen har en let bøjning, ryggen oppe og maven arbejder godt med, bagbenene måtte godt have været mere med ind under - men det har alle dage været hendes store problem..

Hvis du søger på Gammelgaard Hestecenter på facebook, så tag et kig rundt der - de er super dygtige til kapsun træning smiley

• #25   10. apr 2013 ok

• #27   10. apr 2013 Ja Lisette det ville det, men jeg ønsker ikke en masse ukompetente bemærkninger, for om nogen vil hesten det bedste, så vil jeg og har ikke spare på mine penge for at han kan have det god og få det bedre. Han sår næsten og græder hvergang den anden pony bliver gjort stævne klar og han må blive hjemme. Han vil bare så gerne ud og vise sig frem, tror mig. Men ja jeg ville gerne lægge en video ind.

• #28   10. apr 2013 Her er en video fra en af de utallige gange vi har forsøgt genneoptræning. Eline ingen bemærkninger om hendes ridning tak.Vi har haft ham et halv år og hun er ikke så rutineret.
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/238965-opstart_med_solero

• #29   10. apr 2013 Som nogen nok kan se er sadlen gledet frem og han har fået en anden som er specielt rettet til til ham ad flere omgange.

• #30   15. apr 2013 Nu skriver du godt nok at du HAR haft tandlæge, men der er ret stor forskel på de "tandlæger", hvis du ikke har prøvet Mai Nicolajsen, så syntes jeg du skal prøve at ringe og få en snak med hende, hun ved virkelig en masse, det kunne nemlig godt lyde som et diagonalt bid (ses med skæve fortænder) du kan finde oplysninger om det og Mai på hestetandpleje.dk

• #31   15. apr 2013 Se evt. dette uddrag fra hendes hjemmeside:
    En hest med diagonalt bid vil have sværere ved at bøje og stille til den ene side. For dressurhestenes vedkomne mærkes det især f.eks. i en travers. Travhesten vil gå skævt på linen, hvor det også tit kan have sammenhæng med et overbelastet led.

Mange ryttere mener at skævheder kan rides væk. Det er til en vis grad også korrekt, men hvis hesten har et diagonalt bid og tænderne er slidt skævt, så vil den belaste resten af kroppen. Hvis man i sådanne tilfælde rider hesten lige, vil hesten få slidskader i kroppen. Meget skæv

Husk: Det hele hænger sammen og der er sjældent kun en løsning på et problem.

• #32   16. apr 2013 Mange tak Else, er det ikke også Mai som Tove Due anbefaler?

• #33   16. apr 2013 Jeg ved godt du ikke vil have kommentarer på din datters ridning, og det kan jo være et uheldigt klip, men på det første halve minut jeg havde tid til at se virker hun ikke særlig eftergivende i hænderne, jeg ved ikke om det kan have noget at sige?
    Min pony stiver op jo mere hård jeg er ved jeg. :o)

• #34   26. apr 2013 Tog ud til Thorsten Thue som er dyrlæge og kiropraktor. Tænk han sagde min hest havde et hold i nakken, mellem 5 og 6 hals vivel. og derved også en kæbe der skulle brækkes på plads. Håber han bliver bedre.

Kommentér på:
svær at ride, hjælp!

Annonce