1.538 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Gjordkrampe?? Gjordkrampe??

Hej jeg har en dejlig DV/Araber blanding,som jeg tror lider af gjordkrampe, men er ikke helt sikker så ville lige høre nogle andres mening.

Jeg fik af vide da jeg købte at han havde været påbrgyndt ridning, men at dette var blevet stoppet på grund af gjordkrampe og at han var blevet øresky. (Han er ikke længere øresky, dette var kun et spørgsmål om tid og tillid)
Han blev gjort ryttervant for tre uger siden, og har på intet tidspunkt lavet det mindste, jeg har selvfølgelig hele tiden haft i baghovedet at han havde fået det en gang før. Alle de gange jeg har redet ham, er gjorden stille og roligt blevet spændt hul efter hul og der har intet været. Så idag, skal jeg da lige love historien blev en anden, Han sparkede og under sig da jeg spændte gjorden (ikke hårdt men bare lige så den sad der) Da vi så kommer over hvor jeg rider ham, bliver han longeret og får efterspændt gjord og longeret lidt igen, lige som alle de andre gange. Jeg sidder op på ham stille og roligt og får hjælp af min kærste så jeg ikke bruger sadlen, ingen hurtige bevægelser eller deslignende. Efter jeg har redet ham i 5-10 min eksploderer han fuldstændig, og det ender til sidst med at jeg må give op og får en flyvtur til den helt store guldmedalje(Det kostede mig en tur på skadestuen og i røngten med hoften,da jeg rammer direkte på den, dog ingen skade sket).
Nu er mit spørgsmål kan det være en gjordkrampe, eller er det bare ungheste nykker.??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gjordkrampe??
  • #1   2. mar 2013 jeg gætter på at der har været noget der har gjort ondt på ham lige i dag sadlen eller noget andet, jeg vil få det tjekket først smiley

• #2   2. mar 2013 hvis den kun lige er blevet tilredet vil jeg da sige det er pga det. og meget naturligt at den er irriteret pga gjorden...
    men det vil nok vise sig jo mere den blir trænet.

• #3   2. mar 2013 jeg har redet ham hver anden dag de sidste tre uger og der har absolut intet været, derfor mistænker jeg lidt gjordkrampe, da han ellers er mega sød, og han er typen der normalt stopper op når han bliver forskrækket.

• #4   2. mar 2013 viser de ikke tegn på gjordkrampe fra starten af så?

• #6   2. mar 2013 han er ikke krydskilden hvis det er det du hentyder til... han laver normalt heller ikke unoder,men har som sagt fået a vide han har døjet med gjordkrampe før...

• #7   2. mar 2013 synd hvis det er det, og så med den flyvetur du lige har fået.
    Ville du godt turde blive ved med at ride den?

• #8   2. mar 2013 Har ikke lige forstand på det. Men min hyp på 6 år begyndte at sparke med forbene når der blev spændt gjord. Han har fået læderdressurgjord med elastik og så lammetunnel udover og nu er der intet. Men vil mene at reaktionen med at den lige pludselig flipper ud kan være helt normal for en utrænet hest, ellers få sadlen tjekket. Det kan godt være den ikke har vist den har haft smerter før, men kan godt vise det nu smiley

• #9   2. mar 2013 Min part har også lidt gjordkrampe, eller hun bliver ihvertfald også sur og bider efter sig selv i forbenet.

Jeg spænder stille og roligt og begge spender på engang, så det går "hurgtigt", men langsomt, har oplevet at hun nogle gange ikke siger noget til det hvis jeg gør det langsomt, men det kan jeg læse du også gør på din.

Det kan være smerte fra et eller andet der udløste sig da du faldet af, eller en almindelig ungheste nykke. tænker ikke det behøver at være gjorden, men hvis du vil gøre noget for at lindre trykket, kan jeg anbefale en Cair gjord. jeg brugte selv det til min gamle pony, de er dog meget dyre.

• #10   2. mar 2013 Det kan meget vel være gjordkramper. En gjordkrampe kan sagtens komme ud af det blå, uden forvarsel. Den behøver heller ikke opstå hver gang hesten rides.

Min tidl. unghest havde samme problem. Han havde været meget generet af gjordkramper hos forhenværende ejer, og var desuden blevet erklæret uridelig grundet yderligere problemadfærd - men jeg fik ham redet op, og de første 6-7 ture var der intet. Jeg kunne ride alle gangarter uden problemer, han var fin for hjælperne, og sagde intet til sadlen. Pludselig en dag i en overgang fra trav til galop, eksploderer han fuldstændig og kyler mig af.

Jeg fik ham genoptrænet med en ny sadel, i fællesskab med min veninde. Herefter kom 8-10 gode ture mere, men pludselig efter nogle uger går han helt amok med min veninde, og smider hende af, så hun brækker begge arme - uden varsel, men i en overgang. Han er idag erkæret farlig at ride på, og står som foldbums, efter at vi har haft flere adfærdskendere ind over, uden held.

Men fakta er, at gjordkramperne primært kommer i overgange imellem gangarter. Var det tilfældet for dig?

• #11   3. mar 2013 Johanne, han satte selv i gallop og gik direkte over i bukkespringene så ja.
    ju v. Jeg har redet siden jeg var 5 år og har gennem tiden tilredet flere heste, så ja jeg tør godt ride ham igen, så snart min hofte er iorden. Er også springrytter (siden jeg var 10 år, så det er på mit 13. år) og har også der fået nogle flyvture, flere der var værre end den her.. smiley
    Har overvejet og få en kiropraktor eler massør ud til ham, kan jo være han går med nogle spændinger...Nogen der har erfaring med det fra heste med gjordkrampe.??

• #12   2. dec 2014 Hejsa Nadja. Ved godt at det er et gammelt indlæg. Men det var med mig, at Akeem fik et anfald første gang.... jeg vil nu ikke kalde det gjordekrampe. Jeg havde arbejdet med ham, hos den hestehandler han stod hos, og jeg havde været oppe og ligge på ham en del gange. Da jeg så skulle op og sidde på ham for første gang, gik det super godt, med at komme op og få måsen i sadlen, og han var ikke anspændt eller noget. Lige ind til, at han blev trukket fremad, så eksploderede han ellers i et inferno af bukkespring, og jeg røg af med sådan et rabalder. Derefter ville jeg ikke forsøge mere (Jeg er simpelhent blevet for gammel til det smiley ), og Hans (hestehandleren) ville sende ham i tilridning. Jeg havde dog sadel på ham et par gange efter hans stunt, og der var ikke noget. Men det kan være det, der har gjort udslaget, og han fik en grim oplevelse, desværre. Han blev vist solgt, mens han var i tilridning, så jeg ved ikke (eller også husker jeg det ikke) hvordan det gik i tilridningen. Om han så har fået gjordekrampe efterfølgende, ved jeg ikke.
    Men jeg skriver det til dig, da jeg selv gerne ville kende hestens historie, hvis det var min hest :-). Ved ikke om du kan bruge det til noget -eller om du overhovedet har problemet mere smiley (det håber jeg ikke).
    Da jeg købte min gamle hest, havde han også lidt tendens til gjordekrampe, og jeg havde kiropraktor på ham, hvor det viste sig, at han havde to skredne ryghvirvler. Efter det blev sat på plads, var der absolut intet mere. Det skal dog siges, at han havde mavesår, da jeg fik ham -det kan også have noget at sige, i forhold til gjordekrampe.
    Håber ellers det går godt med Akeem smiley

Kommentér på:
Gjordkrampe??

Annonce