Gjordkrampe?? Gjordkrampe??
Hej jeg har en dejlig DV/Araber blanding,som jeg tror lider af gjordkrampe, men er ikke helt sikker så ville lige høre nogle andres mening.
Jeg fik af vide da jeg købte at han havde været påbrgyndt ridning, men at dette var blevet stoppet på grund af gjordkrampe og at han var blevet øresky. (Han er ikke længere øresky, dette var kun et spørgsmål om tid og tillid)
Han blev gjort ryttervant for tre uger siden, og har på intet tidspunkt lavet det mindste, jeg har selvfølgelig hele tiden haft i baghovedet at han havde fået det en gang før. Alle de gange jeg har redet ham, er gjorden stille og roligt blevet spændt hul efter hul og der har intet været. Så idag, skal jeg da lige love historien blev en anden, Han sparkede og under sig da jeg spændte gjorden (ikke hårdt men bare lige så den sad der) Da vi så kommer over hvor jeg rider ham, bliver han longeret og får efterspændt gjord og longeret lidt igen, lige som alle de andre gange. Jeg sidder op på ham stille og roligt og får hjælp af min kærste så jeg ikke bruger sadlen, ingen hurtige bevægelser eller deslignende. Efter jeg har redet ham i 5-10 min eksploderer han fuldstændig, og det ender til sidst med at jeg må give op og får en flyvtur til den helt store guldmedalje(Det kostede mig en tur på skadestuen og i røngten med hoften,da jeg rammer direkte på den, dog ingen skade sket).
Nu er mit spørgsmål kan det være en gjordkrampe, eller er det bare ungheste nykker.??
mar 2011
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 92 Svar: 578
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
men det vil nok vise sig jo mere den blir trænet.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 10
jan 2011
nov 2007
jan 2011
Ville du godt turde blive ved med at ride den?
dec 2009
Følger: 94 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 639
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.821
Jeg spænder stille og roligt og begge spender på engang, så det går "hurgtigt", men langsomt, har oplevet at hun nogle gange ikke siger noget til det hvis jeg gør det langsomt, men det kan jeg læse du også gør på din.
Det kan være smerte fra et eller andet der udløste sig da du faldet af, eller en almindelig ungheste nykke. tænker ikke det behøver at være gjorden, men hvis du vil gøre noget for at lindre trykket, kan jeg anbefale en Cair gjord. jeg brugte selv det til min gamle pony, de er dog meget dyre.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 829
Min tidl. unghest havde samme problem. Han havde været meget generet af gjordkramper hos forhenværende ejer, og var desuden blevet erklæret uridelig grundet yderligere problemadfærd - men jeg fik ham redet op, og de første 6-7 ture var der intet. Jeg kunne ride alle gangarter uden problemer, han var fin for hjælperne, og sagde intet til sadlen. Pludselig en dag i en overgang fra trav til galop, eksploderer han fuldstændig og kyler mig af.
Jeg fik ham genoptrænet med en ny sadel, i fællesskab med min veninde. Herefter kom 8-10 gode ture mere, men pludselig efter nogle uger går han helt amok med min veninde, og smider hende af, så hun brækker begge arme - uden varsel, men i en overgang. Han er idag erkæret farlig at ride på, og står som foldbums, efter at vi har haft flere adfærdskendere ind over, uden held.
Men fakta er, at gjordkramperne primært kommer i overgange imellem gangarter. Var det tilfældet for dig?
nov 2007
ju v. Jeg har redet siden jeg var 5 år og har gennem tiden tilredet flere heste, så ja jeg tør godt ride ham igen, så snart min hofte er iorden. Er også springrytter (siden jeg var 10 år, så det er på mit 13. år) og har også der fået nogle flyvture, flere der var værre end den her..
Har overvejet og få en kiropraktor eler massør ud til ham, kan jo være han går med nogle spændinger...Nogen der har erfaring med det fra heste med gjordkrampe.??
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 3 Svar: 15
Men jeg skriver det til dig, da jeg selv gerne ville kende hestens historie, hvis det var min hest :-). Ved ikke om du kan bruge det til noget -eller om du overhovedet har problemet mere
Da jeg købte min gamle hest, havde han også lidt tendens til gjordekrampe, og jeg havde kiropraktor på ham, hvor det viste sig, at han havde to skredne ryghvirvler. Efter det blev sat på plads, var der absolut intet mere. Det skal dog siges, at han havde mavesår, da jeg fik ham -det kan også have noget at sige, i forhold til gjordekrampe.
Håber ellers det går godt med Akeem
Gjordkrampe??