2.068 visninger
|
Oprettet:
Gjordkrampe? {{forumTopicSubject}}
Hej
Når jeg spænder gjorden på hesten, drejer han hovedet og bider efter mig. Udover dette bider han sig selv i bringen. Der er ingenting, når jeg lægger sadlen på. Problemet kommer først med gjorden. Jeg har prøvet at spænde gjorden langsomt og forsigtigt, men jeg bliver nødt til at gøre det stramt nok til, at den kommer i det første hul.
Er dette gjordkrampe, og kan der eventuelt gøres noget ved det?
Tak på forhånd:)
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Det lader til du har en hest der virkelig ikke kan lide at få spændt gjord. Måske det gør ondt. Jeg ville kigge efter en ny gjord der for det første er længere så du ikke skal stramme hårdt for st få den i første hul. Og så gerne en med elastik i som gør den mere behageligt for hesten. Du kan få en gjord til heste med gjordkrampe det kunne være en mulighed.
Og så spændt langsomt strammere med nogle minutter imellem hver gang og ros din hest når han tager det pænt.
Han viser tydelige tegn på at han ikke kan lide det.
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 727 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
og så vil jeg altid anbefale at bruge en elastik, og så kan det godt betale sig at købe dem som er formet til brystbenet ??
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
feb 2020
Følger: 17 Følgere: 4 Emner: 8 Svar: 9
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Dernæst køber du en gjord med elastik, så lad være at køb de billigste. De har simpelthen elendigt elastik.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Du blir nok nødt til, at løse det ved, at prøve forskelligt.
Men det tar tid.
Og måske noget behandling til, at få løsnet noget op.
Min gamle hest havde gjordkrampe, hun smed sig ned.
Så det løste vi ved, gjord i yderste huller, og efterspænd 3 gange, så var alt fint.
Hun reagerede ikke ved bid, eller øre, hun smed sig bare, mest når jeg gik.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
I min verden behøver man ikke begynde at tilkalde heksedoktorer og kvaksalvere, bare hesten gør det mindste væsen. Den fortæller dig egentlig ret tydeligt, at den er træt af at få spændt gjord på den måde du gør nu. Gør det på en anden måde, så løser det sig nok.
Spændinger og mavesår... Det tror jeg næppe
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvis du spænder gjorden ud, og den næsten ikke kan nå, når hesten spænder op - og derfor skal hive for at nå første hul - så har du og hest unødvendigt meget bøvl.
Køb en gjord, der er 5-10 cm længere, hvis du har brug for det.
Spænd gjord i nederste hul på begge sider.
Hesten kan ikke holde vejret ret længe.
Vent et øjeblik. Spænd et par huller op i den ene side. Vent et øjeblik. Spænd et par huller op. Gentag, til gjorden er fint spændt.
Prøv at tage din ringbrynje frem. (Det har enhver nørd, ikke? Du er en nørd, ikk?)
Tag den på, stræk ryggen. Dit bælte skal nu sættes stramt, så bæltet bærer vægten fordelt over hoften i stedet for at brynjen slasker på din skulder. Slap af i ryggen, hoften bærer vægten og du kan nu lave vejrmøller.
Det, at man selv strammer til 5 hul - versus en ven går direkte og spænder bælte i 5 hul ER bare forskellige oplevelser...
Så.
Tag en gjord, der er lang nok til at nå om en oppustet hest.
Problem solved.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Det er ikke en normal adfærd at udvise og hesten fortæller dig at den er utilpas, hvorfor? Det kan skyldes mavesår, låst brystben mm men accepter ikke den adfærd som normal. Min hest blev påkørt af en mountainbiker for fuld hammer ind i siden for mange år siden og derefter udvist adfærd med at bide efter én eller sig selv, når hun så gjorden. Både jeg og staldmutter (forrige ejer) troede at det var pga det trykkede ribben dengang, men efter behandling af mavesår, er hendes adfærd forsvundet helt. Jeg har lært noget her, sent men hellere sent end aldrig. Dyrlægen og kiropraktor Heidi Nielsen har skrevet meget om det emne på sin hjemmeside, FB side og giver også disse råd videre i gruppen “spørg hestedyrlægerne”
feb 2020
Følger: 17 Følgere: 4 Emner: 8 Svar: 9
Ja, så må jeg jo ud og kigge efter ny gjord:)
Jeg ved godt det ikke er rart at få spændt gjorden så hårdt, men det er nødvendigt lige pt bare for første hul
aug 2016
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
Der så dem der mener at alle mulige kloge skal se på hesten, og det koster en masse penge.
Mange heste er dårligt opdraget og det er da nok heller ikke behageligt at få spændt maven ind, vi ved det jo selv fra et par bukser der er ved at blive for små, men det er nu hestens lod, hvis ikke vi kan lægge sadel på, kan vi jo ikke gøre det vi gør med hesten.
Da jeg fik min hoppe for 5 år siden, var den meget sur over mange ting, og der var mange ting, den var sur over, når den skulle have sadel på, skulle have smed, de brugte bremse, og mange andre ting.
Når jeg skulle lægge sadel på bed den også efter mig, fik nappet mig et par gange, indtil jeg fik sat en lige højre ind, så bed den ikke mere, var bare lidt småsur når den skulle have sadel på, så for 3-4 måneder siden begyndte den igen at spille sur og puste maven op, det endte med at jeg stod med sadlen en dag i begge hænder, den bed efter, og jeg blev tosset, og den kunne jo ødelægge min arm for altid.
Jeg afstraffede den meget, vil ikke skrive hvordan men nu står den helt roligt uden unoder og lader sig sadle op, og jeg roser den
Ja det er bare min version måske lidt lang
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Bøvs.
jul 2015
Så næste gang du klager over hovedpine eller ondt i maven på arbejdet så skal din chef også bare afstaffe dig.
Når du melder dig syg fra jobbet så skal du også bare afstraffes?
For du er jo bare dårlig opdraget og mega sur.
Det er jo bare fordi du ikke gider arbejde.
Hvor herre bevares jeg troede verden var blevet klogere idag.
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 727 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
jeg er i chok ??
Jeg er dæleme glad for jeg ikke har solgt hest til dig !! stakkels hest ??
Der er en grund til at heste reagerer som de gør, og det er vores pligt som ejer at finde ud af hvorfor, og ikke bare af straffe dem !!
Heste er meget følsomme og sensitiv dyr ?
så hjælp jeres heste ?? ?
aug 2015
dec 2009
Du er ikke en hest Peter. Og det ved din hest at du ikke er. Så du kan ikke sidestille at en hest lægger ører, bider eller sparker efter en anden hest, og så det at du kører din hest et par på hovedet. Det er ikke det samme.
Og hvis du ellers har en velfungerende hest i alle andre sammenhæng, så skriger det da til himlen at den reagerer så meget på at den skal have sadel på.
aug 2015
Der var mange andre situationer hvor den var meget negativ, de er helt borte nu
jul 2015
Hvis du fik tæsk så ville du også lære at blive underdanig og bare makke ret. Men alt hvad der gør dig til dig. Alle dine tanker, ideer og adfærdsmønstre ville forsvinde. Du ville lukke dig inde i dig selv.
Det samme sker for din hest.
Men ja vil man bare have en brugsdyr som går til højre når man siger højre og Venstre når man siger ventre. Så hjælper det at tæske den. For den tør ikke andet.
Men vil man have en hest der selv tilbyder adfærd, selv har ideer og ting den gerne vil og som har mod på at vise dem.
Så får man et makkerskab med gensidig medbestemmelse hvor man kan få massere af gode grin over hestens sjove påfund.
Og hvis man selv går lidt med på noget af dens adfærd så vil den også gå med på noget af vores helt frivilligt.
Du kan sidestille hesten med et barn.
Vil du have et barn der sidder i et hjørne og kun taler når de bliver spurgt?
Eller vil du have et barn der selv glædeligt kommer og fortæller ting, selv prøver på at hælde op i sit glas men kommer til at spilde midt i det hele.
Ja generelt et barn der har mod på at prøve sig frem.
Det samme gælder din hest. Når du tæsker den så mister den modet til at tilbyde og prøve sig frem. Så du får en hest der lystre ja. Men for hvilken pris. Du tager hestens sjæl fra den.
Om du rider på den brune eller den hvide hvad forskel gør det, de gør præcis hvad du vil have når du vil have det, og gud trøste den hest der vælger at gøre noget du ikke vil.
Hvis du vil bestemme alt så køb en motorcykel. Den har ikke noget sjæl du kan ødelægge.
Hesten har en sjæl som man burde tage vare på. Ikke tæske ud af den for st få sig en underdanig kødluns.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
TS - køb en længere gjord, hvis det ikke hjælper, så få en Osteopat eller Kiropraktor ud og hvis dette ikke hjælper, så få Dr dyr til at tag en gastroskopi. min dreng har haft gjordkrampe to gange, han sendte mig på hhv sygehuset og skadestuen. Jeg har investeret i en Prestige RP gjord og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for os, samt at give ham behandlinger når jeg kan mærke han har brug for det
Mvh TT
aug 2015
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Mvh TT
aug 2015
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2004
aug 2015
min hest har det godt, er meget stabil og ærlig, så jeg går jo ikke og straffer den uden grund, fordi jeg sætter den på pladset par gange lider den ikke under, den er testet på kryds og tværs.
Der er da masser af ting der er lovlige der give smerte på en hest, sporer og piske, når de river spring ned, hvorfor er springgamacher ellers åbne, bid med kæder, en hackamore klemmer vel også, så al jeres sludder giver jeg ikke så meget for
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
dec 2009
Det er i den grad en fesen holdning at have, at man kan volde sin hest med en masse andet, som mange bruger i deres dagligdag med hesten, så det er helt ok at køre sin hest et par på kassen. Hvis man er typen der tæver løs med pisken, banker derudaf med sporerne og filer og flår i hestens ansigt, så burde man ikke ride med det udstyr, for det har man så ikke evner til. Spørgsmålet er om man overhovedet burde ride i det hele taget, hvis man ikke kan opføre sig ordentligt.
Jeg siger ikke at man skal rose hesten for problem adfærd eller bare ignorere det og håbe på at det går væk af sig selv, men at afstraffe den på den måde er så unødvendigt og i min optik, på ingen måde i orden. Hvis det gør mig til lyserød og pladder romantisk, så kan jeg sagtens leve med det.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Hvis man ikke lige vil beskrive hvordan man gjorde, så var det nok ikke lige en på mulen..
Jeg er ikke sukkersød, men Peters beskrivelse af ubeskrivelige tæv, lyder ikke rart.
Og så forstår man godt, at hesten ikke vil gøre det mere av av.
Jeg har set en del rideskoleheste, med gjord/sadel-adfærd, især i 90erne gjorde man ikke så meget ved det.
Red selv en gang på rideskole, hvor hesten jeg red, havde en sadel med knækket bom.
Jeg fik åben sår på ryggen, af dens tænder.
Den var MEGET mærket af det, men aldrig fik den tæv.
Men jeg har en del år, fået tilpasset sadlen, så har ikke haft problemer længe.
Men jeg har da måtte skifte sadel, fordi den ikke passe og der var begyndende tegn på sur hest.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
mar 2020
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
Vi skiftede gjord, ændrede måden at spænde på (1 hul i hver side langsomt) I starten var der lidt samme adfærd, dog betydeligt dæmpet og efter en periode med sadelfri (pga skade) har hun nu “glemt” at gjorden var ubehagelig og der kommer ingen reaktion.
Så husk at har hun gjort dette længe, så er der stor chance for at adfæren lige skal aflæres, fordi den har sat sig som vane.
aug 2015
jan 2004
Et klap på siden af hovedet kan være langt bedre end at hesten får lov at udvikle en adfærd, som til sidst er farlig.
Desuden er der mange der hæver stemmen. Og det er ikke bedre, for det gør man dyret lige så bange med.
Og så er vi her, hvor: Hvad gør vi så?
aug 2016
Men - det er metoden... Og når du ikke siger hvordan, så går de mentale billeder jo amok.
Gjordkrampe?