1.463 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Kapsun? Kapsun?

Hej HG! smiley

Her kommer mit spørgsmål til jer.
HVAD POKKER bruger man en kapsun til? Jeg synes den er meeeeget fancy ud, med de der ringe og jeg har set en del der longere med den, men hvorfor skulle den være anderledes?
Forklar venligst alt hvad I ved om en kapsun, for jeg er lost smiley

Vh. Laura!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kapsun?
  • #2   24. feb 2013 Henover næseryggen eller hvad? smiley

• #4   24. feb 2013 Men bruger man den kun til longering? smiley

• #5   24. feb 2013 Du kan også bruge den til en bidløs trense smiley

• #6   24. feb 2013 Jeg rider min hoppe med den smiley

• #7   24. feb 2013 Jeg har brugt en kapsun på min gamle part (tjek evt. hans galleri).

Du kan også bruge den til at arbejde fra jorden med.

• #8   24. feb 2013 Jeg troede man brugte den til at longere med? smiley

• #9   24. feb 2013 Troede også bare det var noget man brugte til at longere med.

Men dette anderledes tryk, som den giver, er det noget der er med til at forbedre træningen og vil det derfor være en ide at anskaffe mig sådan en, når jeg engang skal igang med noget longering og træning af Rocky?

• #10   24. feb 2013 Jeg synes det er bedre at longere med en kapsun, da den ikke hiver i munden (som et bid ville gøre), men har fat i næseryggen på hesten.

Hvilken slags træning er det du skal i gang med på din hest?

• #11   24. feb 2013 Camilla@ Tænkte nu mere i stedet for en grime, i og med Møffe bare er en plag synes jeg ikke han skal udsættes for bid endnu!

Tjo, bare almen træning. Jeg vil snart gerne lære ham at longere. smiley

• #12   24. feb 2013 Så synes jeg du skal bruge en kapsun smiley bruger den også når jeg går tur med min hest på 3,5 år smiley

• #13   24. feb 2013 Men hvad er det der gør den så anderledes? Hvordan virker det der tryk på den?

• #15   24. feb 2013 Jeg ved ikke lige noget om et bestemt tryk, men som jeg har skrevet så har den fat i næseryggen og ikke kun munden, så når du bruger den har du kontrol over hele hovedet, hvor et bid har kontrol over munden (håber det giver lidt mening det jeg skriver)

• #16   24. feb 2013 Camilla, det gør det! smiley

• #17   24. feb 2013 Camilla og de 3 welsh drenge@
    Du skriver at "en kapsun er god til forarbejdet før bid" hvad mener du præcist med dette? Og hvordan ser en kapsun ud, der kan bruges til longering og arbejde fra jorden??

• #18   24. feb 2013 (link fjernet)

Er dette en kapsun man kan bruge til longering?

• #19   24. feb 2013 Jeg rider med kapsun:)

• #20   25. feb 2013 En kapsun er unik i og med, at det er det eneste form for hovedtøj/halter der kan gå ind og tage fat i hestens næseryg og ikke kun dens kæbe. Hvis du tager i en grime/bid/sidepull/rebgrime/eller lignende og trækker den indad på volten, så kan hesten skyde underkæben ud til siden og ind mod volten, istedet for at dreje hele hovedet. Altså man formår kun at hesten skyder i kæben og panden vender stadig ligeud/ud fra volten. En kapsun kan derfor hjælpe dig til at stille hesten korrekt, især fra jorden, hvor du ikke har to tøjler at arbejde med, men kun en.
    Derfor bruger man den i longering, for når man så nykker i longetovet eller hvordan man nu gør, så kan man bedre stille hesten korrekt (få dens pande til at vende lidt ind i volten) end med noget andet værktøj.
    Det er samme effekt man får med arbejde fra jorden (arbejde for hånd), eksempelvis akademikere bruger den meget til at indlære dressurøvelser i begyndelsen af hestens uddannelse.

• #21   26. feb 2013 Hej Laura.
    Kristine(the vegan way of life) har fat i det helt rigtige:)
    Kapsunen er lavet til at placere kraniet korrekt i forhold til atlasknoglen( den første knogle i hvirvelsøjlen), og dette, for at få en sund og lige stilling og bøjning igennem hele kroppen. ved lige mener jeg at hesten ikke skæver sig til hverken den ene eller den anden side.

ved brug af kapsunen vil en hest placere i kæbe indunder atlas-vingen og få det som vi kalder ganache frihed.

Dette fænomen er utrolig vigtigt for at hesten kan arbejde godt og uden smerter, da det giver frihed til luftrør, spiserør og ørespytkirtel.

hvis man fx bruger et alm bid( som er lavet til at placere kæben) til at stille og bøje hesten, vil hesten skubbe kæben ind, og hesten vil opbygge musklerne "skævt" og miste sin smidighed.

Det er vigtigt at man bruger det rigtige værktøj til det man nu arbejder med:)

Mvh Maria D Cheung

Kommentér på:
Kapsun?

Annonce