{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Sara S
Sara S
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Kapsun {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har to spørgsmål ang. jeres erfaringer med kapsun (til jordarbejde):

1. Jeg har set, at man kan få en kapsun, som er en 'grime'. Den er noget billigere end en i læder, og det kunne jo være meget rart ikke at skulle op og bruge 5-800,- på en kapsun, når det er nyt for mig, og jeg ikke ved, om jeg bliver totalt fan eller ej. Så ja, har I erfaringer med at bruge en sådan slags grime kapsun, eller hvilken forskel har I oplevet?

2. Mit andet spørgsmål er, hvilket tov I bruger, når I træner i kapsun? Umiddelbart synes jeg, at et almindeligt trækketov med den relativt store karabinhage virker lidt voldsom? Så kiggede jeg på hundesnore haha, men de er lidt korte.. Hvad bruger I?

Tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kapsun
  • #1   10. apr 2020 Mener du en nylon kapsun? Jeg har en men ligesom med alle andre kapsuner synes jeg den glider ned af næseryggen - de fleste kapsuner har ikke sideforstærkninger der forhindrer det, og så gider jeg dem ikke smiley
    Til tov så et longetov i web som ikke vejer meget, alternativt kan man få lavet et letvægtstov (evt i reb) men en lille let karabinhage smiley

• #2   10. apr 2020 Afhængigt af om du vil have den skal være stiv eller have kæde i næsestykket, så kan man også få nogle som fx. klassisk dressur kalder semi-kapsun. Den model plejer at være noget billigere, det kræver dog en form for trense eller nakkerem udover.

• Sara S
    Sara S Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #3   10. apr 2020 Ja, det er nemlig sådan én jeg mener, ala den her; https://www.horze.dk/longering/kincade-nylonpolstret-longekapsun/317940.html#color=BL

• #4   10. apr 2020 Den kan være fin til start. Personligt blev jeg hurtigt træt af min, fordi den glider rundt. Jeg ville til hver en tid vælge en læder kapsun, hvor kæberemmen sidder længere nede, så kapsunen ikke glider ind i øjnene.

• #5   10. apr 2020 Jeg kunne simpelthen ikke udstå at bruge dem - synes de var ganske forfærdelige! smiley

Har denne til min pony og havde den også til min shetlænder da han levede - den er faktisk rigtig fin, meget bedre synes jeg og virker mere behagelig for hesten (min hoppe dur dog generelt ikke ret godt med nylon, det slider hende simpelthen uanset hvad).

https://unicorn-ridesport.dk/shop/55-fortoej-hjaelpetoejlerlonge/1945-riders-company-kapsun/

Og så meget dyrere er denne jo heller ikke smiley Mine har holdt i en del år efterhånden og ser stadig pæne ud smiley

• #6   10. apr 2020 Køb brugt ??????? Der kan man ofte gøre gode fund til billige penge. Jeg gav selv omkring 100 kr. for min.

• #7   11. apr 2020 Hviid du overvejer en nylonkapsun, kan du lige så godt bruge en grime. Jeg kan ikke udstå kaptajn i nylon, den er bare ikke medgørlig.

Med det sagt så skal du sørge for at kapsunen passer hesten og sidder korrekt, ellers vil den glide rundt og ende i øjet af hesten.
    Derfor er jeg ikke fan af kapsun, jeg bruger hellere en grime hvor jeg sætter karabinhage i ringen på siden af mulen.

• #8   11. apr 2020 Jeg har ingen erfaring med stofkapsuner. Jeg er glad for kapsuner der er “fine” i det. Altså ikke for store remme og ikke alt for meget metal og rimelig lette. Jeg har dog en fra klassisk dressur med kæde over næsen, men synes den er lidt for voldsom nogle gange. Derudover har jeg en i ren læder som er håndlavet men købt brugt, og så har jeg næsten lige købt en i biothane fra PetPilou, brugt, som jeg allerede er blevet reg glad for.
    Så kig brugt, der er det muligt at få en god en til omkring 2-300 kr.

Jeg bruger tynde tøjler med karabinhager i når jeg træner fra jorden ?? Enten ren læder eller ren biothane.

profilbillede
  • #9   11. apr 2020 Nylonkapsuner er ikke ret meget værd. De skal strammes rigtig meget for ikke at glide rundt, og det gør heller ikke noget godt for hesten, præcis som med stramme næsebånd hvis hesten rides.
    Jeg er rigtig stor fan af de kapsuner med cykelkæde i næsedelen, men det er også lidt en jungle i sig selv - der skal være nok foer på næsedelen så det ikke er ubehageligt for hesten. Den fra Riders Company der bliver linket til længere oppe er rigtig fin, specielt til prisen smiley

Jeg bruger selv et langt, tyndt (6mm) tov med en let karabinhage som generelt set næsten ikke vejer noget. På dem måde giver jeg kun bevidste signaler, og det trækker ikke i hesten v´hvis det hænger og dingler smiley Det fungerer rigtig godt for mig!

• #10   17. apr 2020 Jeg elsker mine kapsuner fra klassisk-dressur, de har holdt i plus 10 år, så alle pengene værd. Jeg bruger et longe torv eller mine læder tøjler som torv, når jeg træner

Kommentér på:
Kapsun

Annonce