{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Hjælpetøjler? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley
Da min fjordhest ikke er så god til at bukke hovedet når vi rider "dressur", har jeg overvejet at købe et par hjælpetøjler, og se om hun kunne have lettere ved det, måske.
- Men er der nogle af jer der har efaring med hjælpetøjler og ved hvad men IKKE skal gøre med dem, for at ødelægge hesten?

Frida smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælpetøjler?
  • #1   24. feb 2013 Synes du skal få en god underviser på, der kan lærer dig det fra bunden uden brug af diverse hjælpetøjler. Da jeg startede ud på min første pony fik jeg smidt en glidetøjle på og ligeså snart jeg tog den af, kunne jeg slet ikke finde ud af at ride ham ordenligt. Ved min pony nr. 2 red jeg dressuren i ham, helt fra bunden uden brug af hjælpetøjler. --> Det var først hér jeg lærte at ride ordenligt! Så lad endelig være.. smiley

• #2   24. feb 2013 Ja jeg bruger en læder glide tøjle man skal bare lige lærer at man så har 2 tøjler og ikke kun 1

• #3   24. feb 2013 Tror ikke hesten synes det et lettere at få hovedet ned på den måde, men måske mere bare lettere for dig ;o)

• #4   24. feb 2013 En hest skal ikke bare bukke nakken, og så går den om den skal. Hesten skal i holdning, og lære at bære sig selv. Det gør den ikke hvis du giver den et par hjælpetøjler på. Få dig en god underviser, og lær at ride hende ned i holden på den rigtige måde :).

• #6   24. feb 2013 Du kan også få din underviser op på hende, så hun kan finde ud af hvordan i får hende arbejdet ned. Så kan hun fortælle dig det, for det kan godt være en stor opgave, for en pige på 14 at få en stor og stærk fjordhest til at arbejde ned for sig.

• #7   24. feb 2013 Jeg har en underviser og mine billeder på profilen er gamle, self. rider jeg ikke med hackamore i dressur det vil sku da være synd, så kan hun jo ikke trække vejret altså! smiley
    Men tak for rådene alle sammen..

• #8   24. feb 2013 Selvfølgelig for din hest 'lettere' ved at gå ned med hovedet hvis du putter en glidetøjle på - den har jo ikke rigtigt noget andet valg når du vælger at fiksere den med sådan noget bras i stedet for at lære at ride.
    Det handler om at finde teknikken når man skal have en hest til bidet så man får et sug på tøjlen, det handler så absolut ikke om at bukke nakken på dyret.
    En glidetøjle kan være et udmærket redskab, men når du skriver om hjælp til hvad du skal gøre for ikke at 'ødelægge' din hest så er du simpelthen ikke dygtig nok til at ride med en sådan tøjle. Få dig hellere noget undervisning, for som Laura siger ender du alligevel på square one når du tager glidetøjlen af fordi du netop ikke selv har lært en dyt om teknikken bag at få en hest til bidet ved bare at smække en glidetøjle på, med sådan en er det jo bare at holde stramt nok ved og så bukker hesten nakken og bliver fikseret på stedet som du så pænt udtrykker det - hold dig hellere fra det hvis du ikke engang kan få din hest til bidet endnu er du så absolut ikke dygtig nok til at bruge så voldsomt et hjælpemiddel

• #9   24. feb 2013 ... Hvem søren har bildt dig ind at din hest ikke kan trække vejret hvis du rider dressur på den med Hackamore? o0

• #10   24. feb 2013 malene hansen: Undskyld, jeg spurgte altså også bare..

• #12   24. feb 2013 Du skal overveje, om du vil have din hest til at "bukkehovedet" eller give efter. Hvis det er det første, kan eller vil jeg ikke hjælpe dig, for det er ikke i nærheden af ridning. Men hvis du vil have den til at give efter (og ikke kun ride "dressur"), så synes jeg du skal få en til at hjælpe dig smiley det kræver både styrke fra hestens side, at arbejde for dig på den måde, så du skal starte med at koncentrere dig at styrke hestens overlinje og balance. Hesten viser dig, når den er klar til at give efter for dig - og det viser den ikke, hvis du bruger hjælpetøjler, så tvinger du den.

• #13   24. feb 2013 Det er en skrøne, at du lukker luftvejene.

• #14   24. feb 2013 Hvis du ikke tror din hest kan trække vejret, hvis du rider dressur med en hackamore, fortæller det lidt, at du rider for meget på hænderne smiley

• #15   24. feb 2013 Astrid; Jeg kan ikke ride dressur med hackamore da da min hest ikke lystre når jeg tager i tøjlen, og går i panik da hun ikke kan få luft.. Og nej man må altså ikke have stramme tøjler i en hackamore, det lukker jo for hestens luftvegne? Jeg rider også kun med hackamore på tur, når jeg overhovdet ikke har rigtig fat i tøjlerne der smiley

Pip tingen: Hvorfor skriver du det?

• #16   24. feb 2013 brug en champon i stedet:) Så er du også sikker på at hesten ikke gør det fordi det gør ondt:)

• #17   24. feb 2013 Lisa hesten
    Hvorfor skal heste til store springstævner være vildt gode til at holde vejret frem for heste der rider dressur? smiley

• #18   24. feb 2013 Lisa-Maria - Det var ironisk ment, af hvad jeg kan læse :).

• #19   24. feb 2013 Frida, søde ven, du lukker ikke luftvejene ved at ride med en hackamore?

• #20   24. feb 2013 HAshbash

Jaja, jeg ved da godt at hun ikke mener at de gør det. Det lød bare lige som om at hun mente at den var den sport hvor de havde mest fat jo smiley Så ville jeg bare spørge ind smiley

• #21   24. feb 2013 Lisa-Maria - Aaah n_n. Ja, min fejl :).

• #22   24. feb 2013 Lisa
    igen, så ved jeg godt at du ikke mener det. MEN jeg undrede mig bare over at du bruge springhestene som eks, som om du synes det var dem der blev holdt mest fat i. Men never mind, bare en lille undring på sidelinjen smiley

• #23   24. feb 2013 TeamHashBash: Det gør den altså på Tawra, når hun stikker af med mig og jeg river overdrevet meget i tøjlerne -.-
    Men okay, syntes bare alle siger at jeg ikke skal ride med det, da hun går i panik.. :b

• #24   24. feb 2013 Nu er Tawra jo også meget stærk og frisk! Så det er nok derfor smiley

• #25   24. feb 2013 Man skal heller ikke rive i tøjlerne på en hackamore? Det skal man ikke uanset hvad.
    En hackamore kan IKKE lukke for luftvejene på hesten, kun hvis den sidder for lavt.
    Skift over til noget andet i stedet for, hvis hun ikke kan rides med en hackamore, eller få en god underviser der kan lære jer hun ikke skal stikke af osv osv?

• #26   24. feb 2013 Ja det er jo det jeg siger, det er nok også derfor jeg er skiftet over til bid og underviser nu :bb

• #27   24. feb 2013 En Hackamore lukker altså IKKE for luftvejen, det er da det dummeste jeg længe har hørt. En hackamore fungere ved hjælp af tryk, når du tager i den trækker du stængerne tilbage og laver et tryk på hestens næseryg og i nakken, så medmindre du sætter dine hackamore stænger nede over næseborene så forhindre du ikke hesten i at trække vejret på nogen måde da presset ligger på næseryggen, du kan brække næseryggen hvis du hiver for hårdt fat i din hackamore, men der skal et meget stort pres til for at det sker - nu bevæger vi os langt væk fra dit oprindelige spørgsmål men det er vigtigt lige at pointere at du ikke kan kvæle din hest ved brug af en hackamore!
    Felicity lever stadig efter at have startet DM med Hackamore

profilbillede
  • #28   24. feb 2013 Det du siger? Ahva? Du siger en hackamore godt kan lukke luftvejene, men det passer ikke?

• #29   24. feb 2013 Kun en erfaren rytter bør ride med hjælpetøjler, men hvis man er erfaren hvorfor så bruge dem?

• #30   24. feb 2013 1. Din hackamore sidder for langt nede og forkert hvis den kvæler din hest
    2. Hvordan kan du ikke overveje at rette på den ?
    3. Hvad du ikke skal gøre med en glidetøjle? Ganske enkelt , lad vær med at rid med sårn noget når du ikke har forstand på den smiley

• #31   24. feb 2013 Lisa: Ej har du? smiley
    Ja, det er hun self. også.. men hun er meget stærk og bestemt, så hackamore det er ikke lige det bedste til hende :b

• #32   24. feb 2013 Og det er hjælpetøjler nok heller ikke smiley en stærk hest kan også læres at reagere "rigtigt" og ikke stikke af...

• #33   24. feb 2013 Lisa: Ej hvor sjovt :'D

• #34   24. feb 2013 ALLE:
    Det lyder vist bare som om at "jeg skal lære at ride" og at jeg "selv skal bukke mit hoved"
    - Men mange tak for svarene, da! smiley

• #35   24. feb 2013 Du skal få en underviser som kan lære dig at ride Tawra ordentligt frem og ned, i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest :).

• #36   24. feb 2013 det gør mere skade end gavn hvis du bare "bukker hovedet" på hesten, du skal have hele hesten krop med. Så kommer hovedets holdning helt af sig selv, som en gave til dig for at ride godt smiley

• #37   24. feb 2013 TeamHashBash: Har en underviser smiley
    Line T. Sieg: Okaay, tak! smiley

• #38   24. feb 2013 men det kræver hårdt arbejde og en dygtig underviser og det kommer til at tage lang tid smiley
    Men spring endelig ikke over med hjælpetøjler, du kan sagtens lære at ride godt uden dem ! smiley
    eller rettere *du lære kun at ride godt uden smiley

• #39   24. feb 2013 Heheh okay! smiley

• #40   26. feb 2013 har selv en Fjordhest, og hælpetøjler gør dem kun stærkere!!
    hvis jeg putter hackamoren på min, skal jeg bare tage en milimeter i tøjlen og så stopper den. jeg ELSKER at ride med den, fordi hun lystre super godt på den! men desværre må man ikke ride dressur på dem til stævner, og derfor skal hun jo trænes oftest med bid. smiley
    få undervisning, og drop hjælpetøjler! smiley

• #42   28. feb 2013 Anne K: Når okay det kunne jeg enlig godt forestille mig! smiley Mange Tak!

Pip!....Dolnra...Pip! : Slap dog af! Hvad er dit problem var, bare fordi jeg spørg om noget i et forum fordi jeg ikke har ret meget forstand på det (da det først lige er et måned side jeg er begyndt med undervisning og bid, har altid redet bidløst og uden sadel), så behøver du jo ligesom ikke at skrive alt mugligt lort vel? smiley
    Du er godt nok god til at hakke ned på andre, men du er jo også en fugl, ikke? Er det ikke også det du skriver til mig? Hahah, det er bare så sjovt, ja!

• #43   3. mar 2013 Det er bekymrende hvor mange der ejer deres egen hest uden overhovedet at vide hvordan en hest rides i holdning og hvorfor den ikke bare skal "bukke nakken".... smiley

Frida: Du skal vist undervises i noget basis grundridning, start og stop, temposkift osv, for at du kan lære at ride din hest uden magtkampe og uden hun går som et rådyr eller stikker af med dig på tur... Pøj Pøj med det....

• #44   3. mar 2013 Hej alle.
    Jeg er kommet videre nu, og nej jeg vil aldrig købe hjælpetøjler da jeg syntes det er en form for at man tvinger sin hest til at bukke sit hoved smiley - Og det er jo synd smiley
    Har fundet ud af at man skal arbejde og arbejde med hesten og det tager tid for at den går flot.
    Sååå.. ja, men tak for alle kommentarene smiley :)
    - Frida

Kommentér på:
Hjælpetøjler?

Annonce