413 visninger
|
Oprettet:
Hjælpetøjler?? .. {{forumTopicSubject}}
HVad syntes i om det? Alle slags hjælpetøjler/hjælpemidler.
Fortøj?
Martingal?
Chambon?
Glidetøjle?
Spore?
Pisk?
Alt i kender..
Hvad er jeres mening?
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
Martingal? fint nok
Chambon? okaay..
Glidetøjle? ved jeg ikk har aldrig prøvet dem
Spore? de er gode på en rideskole pony..!
Pisk? god til alt...!
jul 2006
Følger: 120 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 655
Martingal: Det hjælper ikke, det giver bare hesten/ponyen mere modstand og den vil bare løbe mere( i spring).
Chambon: Brugeer det selv nogen gange, sys det er fint nok men man skal ikk ride med det vær dag.
Glidetøjle: Det er rigtig godt.
Spore: det er godt på en schenkel døv hest/pony, og man skal os bruge dem på den rigtige måde eller hvis man ride meget stævne.
Pisk: Godt til alt, man skal bare bruge dem på den rigtige måde.
jul 2004
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 3.244
Martingal? Rider med den på Teddy, så han ikke tager hovedet så højt op.
Chambon? Syntes jeg bestemt ikke om, da det tvinger hesten til noget den måske ikke kan.
Glidetøjle? Hvis man kan bruge det rigtig er det helt fint.
Spore? Det har jeg ikke noget imod, hvis man sevfølgelig ikke hakker hun på hesten.
Pisk? Hvis man bruger den ordenligt er det ikke noget problem.
nov 2004
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 788
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
sep 2006
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 3.491
Martingal? godt, bruger det selv på tøsen når jeg springer..
Chambon? bryder mig ikke om den da en af mine ponyer engang styrtede med mig og vi blev viklet ind i den og så, flækkede jeg osse engang læben for den sprang op i hovedet på mig..
Glidetøjle? fint, har selv brugt den meget, ikke på tøsen, men sally går med den og raya blev osse redet med den engang imellem, og så der hvor jeg var staldpasser brugte vi den osse nogen gange.. men mnan skal vide hvordan man bruger den, ellers ødelægger den mere end den gavner..
Spore? bruger det selv, så jeg kan jo ikke sige de er dårlige, for så havde jeg jo ikke brugt dem..
Pisk? bruger den nogen gange i dressur, og syntes den er fin at have, men i spring kan jeg ikke bruge den tøsen flipper mere end hun gør når jeg ikke har den med, så det er nok hun får flip uden den..
indspændinger? bruger dem selv til at longere med, og syntes de er gode, når de bliver brugt rigtigt..
så kender jeg vist ike flere sådan umiddelbart..
satte selv indspændinger på..
dec 2005
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 509
Martingal? Nogle gange.
Chambon? Bruger aldig og er imod det !
Glidetøjle? Bruger ikk, men har ikk noget imod det.
Spore? Har brugt det på min gamle hest. men bruger det ikk nu, så har ikk noget imod det !
Pisk? Har ikk noget imod det, bare man ikk tæver heste.
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.488
Martingal: har men bruger den ikke..kan ikke finde den og har heller ikke brug for den
Chambon: tja..syns ikke riktig noget om den.
Glidetøjle: bruger jeg nogen gange..er fint så længe man ikke misbruger den
Spore: har ikke noget imod det hvis man kan bruge det riktig, selv bruger jeg det ikke
Pisk: skal bruges med måde og ikke som staf!
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
Martingal? Fint
Chambon? Hmm, den nemme løsning. Bryder mig ikke om den .
Glidetøjle? Rigtig god hjælp
Spore? Er oblikatorisk
Pisk?l Fint, hvis man ikke misbruger den .
nov 2004
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 159 Svar: 1.283
pisk synes jeg er et riktigt godt hjelpemiddel for den som bruger det riktigt. ejg bruger det litt for at veilede hesten, men aldri til å slå.
spore synes jeg er greit av og til, om man klarer 100% å sitte i ro med sine ben. rider sjeldent med det, men min hest begynner å skal lære seg litt mere kompiserte dressurøvelser nå, og da rider jeg iblandt med det, for å lettere kunne få den ønskede reaktionen...
jun 2006
Følger: 68 Følgere: 88 Heste: 4 Emner: 66 Svar: 751
Martingal? Helt Okay
Chambon? Kan bruges en gang i mellem som hjælp, men jeg synes det er forkert at hesten går med den fast.
Glidetøjle? MAN SKAL KUNNE RIDE MED DEN FØR DET ER OKAY! det kan virkelig ødelægge en hest at bruge en glidetøjle forkert
Spore? Okay
Pisk? Okay
dec 2006
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 55
Martingal OK til spring
Chambon - altså ÆGTE chambon er rigtig god men KUN til longering!!! Man må ikke ride med den!!!
Glidetøjle forkert
Spore OK til sværere øvelser
Pisk OK nogle gange hvis brugt rigtigt
jun 2005
Følger: 130 Følgere: 127 Heste: 2 Svar: 466
Martingal? bruger jeg stort set aldrig, !
Chambon? bruger det ikk, men har ikk noget imod det.
Glidetøjle? bruger jeg ikk så tit på min den nye, men på den gamle gjorde jeg, har ikk noget imod en glidetøjle bare man kan bruge den rigtigt.
Spore? rider jeg altid med !
Pisk, ? springer en gang imellem med den, hvis jeg ikk har spore på, bruger den også nogle gange til dressur ;D
mar 2004
Følger: 148 Følgere: 143 Heste: 2 Emner: 483 Svar: 2.978
Martingal - også godt til springning og skovture.
Chambon - Hmm, det er noget jeg vil undgå. og vil sige jeg aldrig har redet med det !
Glidetøjle - Det vil jeg ALDRIG ride med..
Spore - jeg er dressur rytter så det skal jeg jo ride med. i hverfaldtil stævner.
Pisk - ja, den skal bare bruges med omtanke.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Fortøj kan være en hjælp i spring hvis sadlen glider men her vil jeg jo så mene man skal passe på at det ikke er fordi sadlen ligger forkert.
Alle disse hjælpemidler som indspændinger,glidetøjler,chambon osv. osv. er bandlyst i min verden.
De har ingen nyttig funktion andet end at gøre det hele nemmere for rytteren som så i mine øjne intet lærer...
feb 2007
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 7 Emner: 126 Svar: 449
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Har intet problem med dette - Vic går med det i spring/tur/jagt.
Martingal?
Se ovenfor - Mener ikke den skaber mere modstand - kun hvis rytteren hænger i tøjlen.
Chambon?
Noget fanden har skabt i afmagt! Det er i mine øjne et tortur-instrument, der kun har til hensigt at knække nakken på dyret uden henblik på HVORFOR hesten ikke går til biddet. Uanset hvad vil hesten på et tidspunkt nå en mur, hvor den ikke længere kan slå fra.
Glidetøjle?
I kyndige hænder et genialt middel til at hjælpe hesten i balance. Bør KUN bruges af kyndige folk. Er misforstået som hjælp til at få hesten til at gå til biddet - dette er FORKERT brug af glidetøjlen, den må ALDRIG bruges til at knække nakken på hesten.
Spore?
Udemærket til at forfine hjælpen - som med alt andet gælder det at rytteren skal kunne bruge det korrekt.
Pisk?
Igen et udemærket middel ved korrekt brug til at skærpe hesten og forfine hjælpen. Men jeg er stærkt imod at man bruger den til at slå med - effekten bør komme når man blot lægger pisken ind til hesten. Vil til enhver tid foretrække en rytter retter en hest ved at lægge pisken på bagparten eller et let svirp, end et spark i ribbenene.
Hjælpetøjler?? ..