{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.145 visninger | Oprettet:

"Hjælpetøjler" ... {{forumTopicSubject}}

tvangstøjler er absolut forbudt i hvert fald i min anatomisk korrekt-verden. Tvangstøjler findes i et væld af muligheder, og er alle til for at få rideskoleryttere tilfredsstillede i at have en hest, der "bukker nakken" (grotesk udtryk, da det jo lige præcis IKKE er det, en hest skal gøre!)

Jeg har aldrig set en hest som gik med tvangstøjler uden at hovedet var en lille bitte smule bag ved lod, og den havde et knæk i nakken.

For mig er det at ride/longere med tvangstøjler ligesom at skrive "IDIOT" i panden på sig selv, for når man rider med tvangstøjler ligegyldig hvilken én, siger man til omverdenen at man INTET fatter af biomekanik og anatomisk korrekt ridning - man siger "HEY ALLE, se jeg er ikke kommet videre end en rideskoleelev fordi jeg stadig bare vil have min heste til at bukke nakken, og jeg tænker derfor kun på forparten". Men det er den generelle rideholdning, og som Bent B. også siger, så rider sportsryttere ofte ikke til hånden, men på hånden. Alle som sidder og tænker på at hesten skal bukke nakken, rider sådan, og det er der desværre ingen andre end dem selv, der kan lave om på – men eftersom det er den måde, de kan score penge og præmier på, så ændrer de det ikke – hvilket går ud over hesten i form af skader og smerter.

^^ taget fra min profiltekst.

Hvis der er nogen som har argumenter FOR at bruge tvangstøjler så skriv her! smiley er altid frisk på en god debat, det er det, gruppen her er her for!

(link fjernet)
http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/525059.jpg
(link fjernet)
(link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hjælpetøjler" ...
  • #1   1. feb 2009 Team RORK
    ja det har du ret i, men disse tvangstøjler ødelægger faktisk hestens naturlige balance smiley
    de tvinger næseryggen ind til lodret (og længere ind!), men uden hensyntagen til hestens kunnen i forvejen. Dette betyder at langt, langt de fleste heste kommer tli at gå dårligt med hovedet, da de bliver tvunget ind forfra i stedet for redet ind bagfra. Og det kan man ikke gøre noget ved med tvangstøjler.

• #2   1. feb 2009 Jeg har ikke nogen argumenter for, men hesten behøver ikke nødvendigvis gå bag lod med tvangstøjler som du kalder dem og den går nødvendigvis heller ikke foran lod bare fordi de ikke er der.. Faktisk har jeg en hingst der i longe spænder helt op og rejser nakken og trækker mulen ind til bringen og går voldsomt bag lod, men lægger jeg en chambon "omvendt" på altså hvor den i stedet for at gå over nakken og blive spændt fast i gjorden, så trækker jeg den løst igennem "håndtaget" på ponypuden og så sætter jeg spænderne fast i bidringene ligesom tøjler (den er ikke strammet på nogen måde, den ligger der bare), så slapper han helt af og strækker sig helt frem og ned..

• #3   1. feb 2009 Fidde
    selvfølgelig er der undtagelsen som bekræfter reglen, men generelt er disse tøjler jo lavet til at få hesten til at "bukke nakken" - ikke at arbejde bagfra.

• #4   1. feb 2009 Ja, men jeg har lært at bruge hjælpetøjler på 2 måder.. Først på rideskole til at "bukke nakken" og senere af den berider der underviser mig, som nu har hjulpet min hingst med at slappe af og bruge ryggen..

• #5   1. feb 2009 Ja, jeg er nu enig med Cecilie J. For hvad hesten ikke kan uden indspændinger bunder jo i noget andet. Hvis den fx løfter hovedet når man longerer, det bunder i at den ikke er afslappet nok. Det kan man ikke rette op på med indspænding. Så må man få den til at slappe af i stedet.

• #7   1. feb 2009 AS
    men der er vel en grund til at den kaster med hovedet - at den fx er vant til at det ikke er rart at gå i den position, menneskerne gerne vil have en til at gå i?

Jeg tror ikke at nogen hest kaster med hovedet uden grund! smiley

• #8   1. feb 2009 Jeg mener at det er i orden at bruge chambon én gang imellem. Hvis du har en hest der går og kigger skyer, eller noget andet underligt, synes jeg det er fint at lægge en løst på, bare for at hjælpe den ned og vise vej, uden at blive savet i munden. Men hvis det bliver brugt forkert - er jeg imod det på alle måder!

• #9   1. feb 2009 <b>Cecilie</b> Hvis den har gjort det, bliver du vel nødt til at vise den vej, for at den føler det rart. Hvis den er vant til at gå med hovedet deroppe, vil den sikkert ikke tage den bedre metode automatisk i brug.
    Men jeg bryder mig ikke selv om hjælpe-ting. :b

• #10   1. feb 2009 De kan i self. have ret i (: Så har har jeg lært lidt mere.

• Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #11   4. feb 2009 Jeg er imod brug af div. hjælpe og tvangstøjler, men jeg vurderer faktisk at de kan bruges korrekt af en kompetent person... og sådan én har oftest ikke brug for dem.

Jeg har personligt én erfaring med dem, hvilket er en lidt interessant historie.
    For flere år siden efterhånden, da jeg ikke havde kendskab den den samme viden som nu, lånte nogen mig et sæt indspændingstøjler. Jeg besluttede at bruge dem, men da jeg var bevidst om mine egne mangler på området og var bange for at skade eller generer min hest unødvendigt, så valgte jeg at have dem HELT løse.
    I ca. 3 uger longerede jeg min hest dagligt i ca. 10-15 min i roligt trav. Gradvist i processen tog jeg tøjlerne et hak længere ind.
    Det interessante er, at min hest begyndte at bruge sin krop anderledens og mere bærende. Halsen blev hævet lidt og hovedet kom i bedre holdning, dog aldrig bag loddet.
    Tøjlerne var på INTET tidspunkt stramme. Han kunne have valgt at strakke halsen, hvornår han ville, men han holdte holdningen tiden ud.
    Det så faktisk lidt komisk (eller anderledens) ud at han travede så flot rundt med slaskede tøjler.

Tøjlerne blev derefter afleveret igen og jeg mistede gradvist det, som jeg havde samlet op gennem de tre uger. Logisk nok for jeg forstod ikke fysiologien eller indlæringsteologien dengang.
    Men interessant var det.

Jeg har dog ingen planer om nogensinde at gentage forsøget, da jeg har langt bedre redskaber nu.

Kommentér på:
"Hjælpetøjler" ...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce