28. nov 2012 Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 169 Svar: 582
Meget vild hest, hvorfor? {{forumTopicSubject}}
D 26 marts 2012 købte jeg min første pony, Pasqual. Jeg var 12 år og var ikke erfaren inde for ridning. Pasqual var en hest der ikke var blevet redet så meget i 2 år, derfor skulle genoptræningen igang. Hende jeg købte ham af, var så søde at ride ham lidt inden han kom til sit nye hjem. Inden jeg købte ham prøvede jeg ham en gang, jeg var meget tryg. Hun slap mig tilsidst og lod mig ride lidt rundt på banen, han stoppede hele tiden og jeg havde svært ved at styre ham i denne retning jeg ville. Men forelsket det var jeg, og jeg havde planer om at bruge ham som min trickshest, og Bidløs ridning. Da jeg skulle ride ham første gang hjemme, havde jeg min kusine med som hjælp, som altid har redet. Vi kunne ikke få sadlet ham op. Han var virkelig ophidset, dansede og pustede sig helt vildt op. Det gjorde mig lidt nervøs, for hvordan skulle jeg dog selv kunne gøre det fremover? Da vi red ham kunne vi ikke få ham frem, han stejlede og og bakkede.
Nu har jeg efterhånden haft ham i meget lang tid og opsadlingen er ikke blevet bedre. Det er kun når jeg skal have saddel på, men når jeg skal have hovedetøj på går han lige til biddet.
Hvergang vi skal på tur følger han efter mig hen til lågen osv.
I sommers har han været så god, jeg har kunnet ride ture med ham ud alene (med min mor), og han har været 100 % styrbar.
Jeg begyndte Bidløs ridning og vi gik vores første tur på marken.
I vinters fortsatte jeg det Bidløse og det gik godt. Jeg havde frygtet han ville være kåd.
Men det kom senere hen. Jeg kan ikke styre ham på nogle måde længere. Vi kan ikke tage ham alene ud.
For to uger siden var vi ude på en tide tur, vi havde ham alene ude. Han dansede og stejlede. Jeg spurgte min mor om jeg skulle stige op for at styre ham derfra. Det hjalp i starten, men så kom der en bil. Han blev ophidset og dansede ud på vejen, i det han stejler mister han balancen og vi vælter, jeg har nu 4 brud i min fod.
Det gør at man bliver enormt utryg. Jeg kan næsten ikke få mig selv til at ride før det bliver sommer igen, men jeg skal jo op på hesten igen.
Tror I at det bare er fordi han er fræk? Vil bestemme og jeg bare skal vise ham hvem det bestemmer? Eller tror i der er noget galt?
Nogle jeg kender siger han bare er møg forkælet og jeg skal være mere hård. At jeg skal sætte ham på plads med pisk osv.
Men han er min bedste ven og jeg bryder mig ikke om det, og hvis jeg tænker tilbage på sommeren er han jo bare sådan en fantastisk hest. Trick træningen går også fint om sommeren, intet der.
Noget der også gør mig utryg er, at han er begyndt at stejle hele tiden.
Hvad mener i om dette her?
nov 2012
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 169 Svar: 582
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
Er hesten normal vis dejlig og nem, så er den nok bare ikke vant til naturen/trafikken og er derfor bange for det og det kræver (langsom) tilvænning. Er den altid på mærkerne (nervøs/opmærksom) så tag et kig på dit foder, hvad får den at spise?
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
nov 2012
Om sommeren siger han INTET til biler, heller ikke enorme traktore. Kun om vinteren, jeg tænker at han bare er kåd.
http://www.hestegalleri.dk/bruger/93716-the_bad__the_terrible__the_nightmare
Den kan vel godt være kåd?
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.008
Har dyrlægen været inde over så der kan udelukkes at der er noget med ryggen eller andet?
Så lyder det også til at han har noget signal forvirring
nov 2012
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Jo, en hest kan bestemt godt være fuld af energi og kåd.
Hvis I mener fræk betyder OND eller manipulerende, så er der noget galt med ens synonym ordbog.
Er bare så træt af folk lægger noget andet i ord.
nov 2012
nov 2012
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.008
for hvis den har ondt i ryggen så hjælper en ny sadel ikke
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Mulle: Fræk betyder at gøre noget man ved man ikke må/ noget irriterende med formål at drille/irritere nogen, fuld af energi og kåd er ikke det samme som fræk, ond er heller ikke fræk.. Ofte kræver det dog en hvis form for udspekulerethed..
Og nej heste er ikke frække, de har ikke den del af hjernen der kræves..
nov 2003
nov 2012
nov 2003
nov 2012
nov 2012
Min morbror som har redet lige siden han var barn, er med.
Han har meget forstand på heste.
Og jeg tror altså det er fordi han er kåd, hvis det var smerte ville han nok ikke gå med ørene fremme, det er det jeg tænker.
nov 2012
Han er en god nybegynder hest og jeg giver ham ikke bare op, for han er min bedste og tror ikke jeg kunne ha fået en bedre en.
Når jeg ridder ham er jeg aldrig usikker, og altid tryg. Jeg smiler bare og griner.
Men jeg er blevet nervøs efter styrtet. Og jeg reagere på ingen måde voldsomt, da jeg styrtede græd jeg ikke, jeg sad bare og smilte og snakkede med pigen der var med, imens de andre gik op med Pasqual og fik hentet bilen.
Det er første gang jeg har været SÅ tryg på en hest:)
Jeg kunne ikke ha fået en bedre ven.
nov 2012
Jeg har måske beskrevet indlægget som meget voldsomt, jeg kan godt styre ham og ridder stadig uden trække alene på tur, eller det gjorde jeg nogle dage inden styrtet. Det er forkelligt fra dag til dag hvordan han er:-)
nov 2012
Jeg er blevet utryg efter styrtet, men har også sagt til mig selv, at jeg skal op på hesten igen. Jeg trækker altid vejret dybt ned i maven, roser og nusser ham på halsen. Ja, jeg fik da et chok, det er jo klart.
Overvejer lidt at skrive hele teksten om, da den er skrevet ret dumt.
Jeg er så tryg ved ham, jeg har bare ikke så mange kræfter til at holde ham, når han bukker i trav osv.
Jeg tror bare han er kåd. Nu ser jeg tiden an og jeg glæder mig meget til jeg skal ride ham igen! Til sommer er han sikkert mild som et lam, hvis ikke SÅ for jeg en saddelmager ud:)
Har jeg skrevet at jeg er utryg når jeg opsadler ham? For det er jeg altså ikke:-)
nov 2012
Jeg siger jeg vil se tiden an også evt. Finde en kiropraktor hvis det fortsætter.
nov 2012
dec 2007
Din hest kan sagtens være kåd pga. vejrskiftende, men den må ALDRIG bukke eller stejle!
Gode råd:
Tjek dit foder - INGEN havre, og egentlig også INGEN korn! Giv masser af hø/wrap.
Få undervisning og hjælp af "proff."
Få sadlen tjekket - har han ondt i ryggen?
Dyrlægen ud - find problemet!
Men det første jeg ville gøre var at kigge mit foder igennem og så få en underviser ud - HURTIGT.
Det ender med at blive p***e farligt!
Fair nok den er frisk og glad, men den skal lære at håndterer det og så må man justerer foder, træning osv efter det.
nov 2012
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
Sidste år begyndte min dovne plag som plejede at måtte slæbes på fold, at stikke af når man trak hende ud... Så fik de lov til at komme lidt ud på græsfoldene(da de ikke kan smadre dem når de er frosne) og så hjælp det
Der er en rigtig god sadelmager i Vordingborg...
Men få tjekket din hests ryg af en dyrlæge først hvis det ikke hjælper at give ham motion
dec 2007
nov 2003
En hests sadel bør tjekkes ca 1 gang om året (eller hvis man kan se den ændre sig meget) så når du ikke ved om den nogensinde er tilpasset så er det ikke ok at vente til sommer, hvis den ligger forkert kan ponyens ryg være ødelagt inden..
Men som der skrives ville jeg også ændre foder, havre er ikke godt og slet ikke i store mængder.. Hvor meget hø eller wrap får den ? For med meget havre kan den evt også have ondt i mave eller mavesår og det kan gøre ondt under ridning og få den til at reagere..
nov 2012
Meget vild hest, hvorfor?