{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.422 visninger | Oprettet:

MEGET vild skadet hest {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg står med en meget vild skadet unghest. En 5 års vallak, som normalt er super flink og nem i alle henseender.
Sagen er nu den at han efter at have stået i boksen i snart 5 uger er ved at være sindssyg. Han har i hele perioden måtte trækkes med i 2x10 minutter om dagen, og det har været til at arbejde med ind til nu, hvor han stejler og bukker rundt om en når man går med ham, det er ved at være direkte farligt at gå med ham.

Så mit spørgsmål er, hvad ville i gøre i min situation? Skal jeg gå imod dyrlægens ord og lukke ham på en lille sygefold, hvor han kan gå et par timer om dagen eller ville i forsætte med bare at trække, selvom det er med livet som indsats. Det skal lige siges at han er så vild og indebrændt at han står og bukker inde i boksen også.

Og det er bare SÅ synd for ham. Man kan jo ikke fortænke ham i at være vild.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MEGET vild skadet hest
  • #1   7. dec 2013 hvad er skaden for jeg vlle aldrig sætte min hest i boks 5 uger med 20 minutter skridt i en snor den gør jo mere skade ved at vende og dreje sig i boksen end og være ude hverdag med meget lille område

• #3   7. dec 2013 Skaden er et forvredet/forstrukket ledbånd i hovleddet. Skaden var ret slem, og han var stokhalt selv i skridt.
    Jeg skal til kontrol med ham igen D. 23.

• #5   7. dec 2013 Jeg havde lukket ham ud på sygefold i 30 minutter, hvor man står og kigger på ham. Altså tid, hvor han kan strække ud og bruge alt det krudt han nu har lyst til på de 30 minutter. Og så måske 3 gange i ugen, og så de andre dage trække med ham som normalt.

• #6   7. dec 2013 Kan du ikke tage kontakt til dyrlægen og fortælle om problemet?
    Måske kan dyrlægen give dig en bedre løsning. smiley

• #7   7. dec 2013 Har tænkt mig at ringe til ham på mandag. Men som sagt er det først i dag han har været sådan direkte farlig at gå med.

• #8   7. dec 2013 Min hest har stået i boks i 5uger nu og skal nok stå inde to måneder endnu.

Min dyrlæge siger hvis han stod mere stille på lille sygefold end på boks skulle han ud.

Aldrig gå imod dyrlægens ord hellere få en dialog

• #9   7. dec 2013 Ellers så bare giv ham KUN idag, hvor han er på fold i 30 minutter eller noget. Hvor han får lov at bruge ALT sit krudt, og så ellers bare trækturer for resten. smiley

• #10   7. dec 2013 Bare ud med den! At den bukker og stejler hele tiden er meget værre for skaden end at den løber lidt rundt på en fold.
    Har personligt flere erfaringer med skadet heste, som dyrlægen i første omgang ikke mente måtte komme på fold, men hvor dyrlægen skiftede mening, når jeg fortalte, at hesten ellers ville bliver uhåndterbar.

• #11   7. dec 2013 Min hest stod i sommers med et brækket ben, og havde fået samme retlingslinjer, som din. Altså boksro og let skridt 2x dagligt.
    Han var også helt oppe og kører, så snart han kom ud af boksen, og det endte med at blive så farligt at gå med ham, at vi fik noget beroligende af dyrlægen, som han skulle have, inden han skulle ud.

Inde i boksen, hjalp det meget at han hele tiden havde hø at gumle i, og gulerødsstykker kastet rundt omkring.

Personligt ville jeg ikke smide en hest på fold, før den var erklæret rask nok til det. Ihvertfald ikke når den har stået så længe som din.

Min blev først lukket på sygefold, da bruddet var helet, og vi kunne longere ham, for at få lidt af fustrationerne ud, under kontrollerede forhold.

Snak evt med din dyrlæge, de plejer at have gode ideer, og alternativer (:
    Alt held og lykke (:

• #12   7. dec 2013 Pas rigtig meget på med sygefold. Når den er så frisk når du bare går med den, så kan du godt regne med, at den kommer til at styrte rundt og bukke i bare glæde. Og det kan hurtigt få en sådan skade til at komme igen.
    Jeg ville snakke med dyrlægen først, og derefter trække den alligevel. Ville tage en trense på (med bid), så du har lidt mere styr på hesten. Og så en pisk i hånden, simpelthen hvis den er på vej til at springe ind i dig, da det er for farligt. Så hellere have en pisk som forlænget arm du kan stoppe den med - eller sende den den anden vej med!

• #13   7. dec 2013 Jeg ville til hver en tid rådføre mig med dyrlægen, i stedet for selv at eksperimentere smiley

• #14   7. dec 2013 du kan prøv at høre dyrlægen ad om du kan få noget bedøvelse du kan give som pasta, så giv den det, de først par gange den skal på sygefold også ligeså stille trappe ned, så plejer de for det meste at vende sig til at være til at ude uden at være vild, og ellers hvis du ikke vil lukke den ud kan du give den det når du skal trække med den..

• #15   7. dec 2013 Er den sat ned i foder efter den blev syg? smiley Jeg tænker at den måske har så meget energi fordi den får for meget mad i forhold til hvad den laver. Men ellers ville jeg rådfører mig med dyrlægen før jeg begynde på alt muligt andet. Det er rigtig farligt bare at lukke den ud, så er du sikker på skaden kommer igen. Jeg tror også som nete siger at den måske skal have et eller andet beroligene inden (ikke som bedøvelse) men noget der taget toppen af energien hvis det findes. Eks. ved jeg der findes nogen pasta sprøjter på håndkøb man kan give dem inden klipning eller kørsel mv. Men ved ikke om de virker og hvor kraftige de er.

Kontakt dyrlægen er mit bedste råd smiley

• #16   7. dec 2013 hvad med en ekstra gå tur ?

• #17   7. dec 2013 og ellers hvis du kender nogle salgsstalde så er det tit de har noget liggende, man kan få det i england og holland, enten som pasta eller gel man giver dem i munden...

• #18   7. dec 2013 Min er også skadet for 2. gang nu og hun er så fantastisk, men hvis hun står inde i flere uger i træk, bliver hun syg i hovedet, så jeg valgte at smide hende på fold som normalt:-D

• #19   7. dec 2013 Prøv at lav en fold ved de andre heste, som ikke er på størrelse med to bokse og se om han ikke kan stå der stille og roligt.
    Min den ene vil slet ikke kunne tåle boksro, men en lille fold nær de andre ville han kunne takle og stå mere stille der end i boksen

• #20   7. dec 2013 Jeg ville ikke gå direkte imod dyrlægens bedrevidende, så ville jeg kontakte også i weekend for rådføring. Du kan risikere at dødsdømme din hest, hvis du gør et eller andet uhensigtsmæssigt med dens helbred.
    Men sørg for at den kun får tilført minimalt med energi via sin daglige kost.

• #21   7. dec 2013 prøv at gøre din hest mentalt træt? smiley

• #22   7. dec 2013 Snak med dyrlægen .. Du kan få noget beroligende til den. Ville være træls hvis skaden sprang op igen !

• #23   7. dec 2013 Tak for svar allesammen. Jeg venter med at gøre noget til jeg har snakket med dyrlægen på mandag.

Han er sat ned til et minimum i foder, og så bare masser af wrap/hø.

• #25   7. dec 2013 Er det rigtigt, Totten? smiley smiley
    Kunne have undgået det? - Det kunne man jo ikke (medmindre man aldrig havde lukket hesten på fold, da det er der skaden er opstået), har gjort alt hvad jeg kunne gøre i den her situation.

• #26   7. dec 2013 Hvad fodder står din på?
    Min unghest står inde på 2. uge nu, og hun er kun blevet rolige, (nu er hun også en underlig hest) Men jeg kunne mærke en forskel, og det kunne de andre i stalden også, da vi skiftede hende over på fodder helt uden stivelse. Så nu står hun på fodder for nøjsomme heste og det fungere godt og hun har ikke tabt sig endnu. Før stod hun og småstejlede når de andre heste blev lukket ud og var urolig når der var nogen i stalden og de andre ikke var inde. Og nu er hun helt lige glad og står bare og æder halm.
    Jeg ville helt klart snakke med dyrlægen, da han jo ved hvor slem skaden er og hvad der kan ske hvis de gør div ting. Vi har haft en tæt kontakt med vores dyrlæge gennem vores sygdomsforløb og vi ringer tit sammen, bare for lige at give en opdatering eller få et godt råd.:)
    Held og lykke med din hest, jeg håber snart han kommer sig smiley

• #27   7. dec 2013 Desuden er vi meget glade for vores slowfeeder hø-net. Det tager hende lang tid at spise sit hø smiley

• #28   7. dec 2013 Jeg ville ALDRIG bare smide hesten ud og lad den bruge alt dens krudt, som nogle forslår. Når hesten har sådan en skade som den har, så er det enormt vigtigt, at den får boksro og at man ellers følger dyrlægens anvisning. At hesten er frisk og kåd - ja det tro da pokker, når den står indenfor og keder sig. Så gælder det om at gøre bokstiden interessant for hesten og få den stimuleret. Sørg for at den har noget at tygge på hele tiden og evt. noget legetøj.

Det kan godt være, at folk mener, at hesten har meget bedre af at rende rundt udenfor og ikke stå i en boks og JA - det har den normalvis også, men når den har en skade og er så frisk som den er, så er det simpelthen al for risikabelt at sætte den ud på fold, hvor den 99% sikkert ville kunne forvære skaden og især når jorden er frossen.

• #29   7. dec 2013 Kan informere jer om at ham slap fra mig i aften, heldigvis inde i hallen, tossede rundt i 5 minutter. Så må vi jo se om skaden er brudt op igen, hvilket der nok er ret stor sandsynlighed for. Men sket er sket, og kunne ikke holde ham.

• #30   7. dec 2013 Håber han ikke er kommet mere til skade pga hans aften stunt smiley
    Held og lykke med ham smiley

• #31   7. dec 2013 Tak, håber jeg virkelig heller ikke. Men man bliver da lige mindet om hvor store de er når de bare står lodret op ad en og sender forbenene ud i luften!

• #32   7. dec 2013 Ja så er de lige pludselig et meget stort dyr, men må også være svært for sådan en ung dreng der er normalt bruger sig, til at stå i en boks.. Men håber det går med ham, og det ikke er blevet være smiley

• #35   7. dec 2013 Kan du ikke ringe til din dyrlæge og forklarer ham/hende situationen? Så kan det jo være at I sammen kan finde en løsning. smiley
    Men, uden at have forstand på skader ville jeg nok også lave en lille sygefold ved de andre heste. smiley

• #36   8. dec 2013 håber at han er ok
    men jeg kender da lidt til det - ikke lige med mine egne, men en som stod opstaldet samme sted som dem.
    den hest lavede stort set alle de skader en hest kunne have - og han var altså bare 2 år. ham forsøgte vi også at holde inde - han var pakket ind pga en skade i benet (huske altså ikke lige hvad det var). Problemet var at vi havde 4 heste, og ingen ville lade to stå inde. Og vallakken var bare oppe og kører fordi mor ikke lige stod inde hele tiden. Nå så fik vi lov til at lave en sygefold. Den nedelage han flere gange. til sidst måtte vi opgive og så bare sætte ham på almindelig fold, og så tage det derfra.
    Mine har heldigvis kunne komme på fold når de har været skadet.

men jeg kan nu godt følge dem. tænk at skulle stå i en boks i så lang tid.
    Har du evt mulighed for en større boks, fx en foleboks ?

• #37   8. dec 2013 Så ved man efter sådan en situation at god opdragelse har mere at sige. ...

Håber han er ok og skaden ikke er brudt op igen

• #38   8. dec 2013 Sjovt som folk altid forsøger at kritisere, Mich.
    Men tak, han er ganske udmærket opdraget, og er normalt verdens nemmeste hest at håndtere. Men hvis du en dag står med en 5 års med masser af livsnødvendige, sætter den i en boks i 4-5 uger uden mulighed for at den kan bruge sin energi, og den stadig går from som et kan ved siden af dig, så skal du nok nærmere overveje om din hest er helt rask. For det er da klart for enhver at sådan en hest bliver vild og indebrændt. Så den med opdragelsen kan du bare pakke væk.

• #39   8. dec 2013 Nu har jeg ikke læst det hele. Men hvis den flipper ud når du trækker den, hvordan tror du så ikke den vil reagerer på en fold?? Mit gæt er den flipper noget ud og så risikere du skaden bliver værre. Jeg ville snakke med dyrlægen.
    Hvad trækker du den i? Jeg ville trække den i trense.
    Den har bare rigtigt meget energi g kan sagtens være en velopdragen hest, men så længe i boks bliver der altså samlet noget energi.

Min ridelære har haft hendes lukket fra de andre pga voldsom skade. Og selv på en sygefols på str med dens boks kunne den stok halt bade bukke, rejse sig galloppere og lave vilde spring.
    Bare lige lidt til eftertanke inden du lukker den ud. smiley

God bedring med ham smiley

• #40   8. dec 2013 Ups.
    Livsnødvendige= Livsglæde
    Kan= Lam.
    Damn you autocorrect. smiley

• #41   8. dec 2013 Nu er min godt nok ikke en 5års. Men stadig en utrolig livsglad hest der aldrig står stille. Han har stået 6 uger i boks og han opføre sig helt stille og roligt og han kan håndteres som altid..

Så jo det er et spørgsmål om opdragelse.

Opdater gerne når du har snakket med dyrlægen mandag smiley

• #42   8. dec 2013 Så synes jeg da du skal undersøge om ikke den mangler et eller andet. For al logik siger da at den burde være ved at eksplodere.

• #43   8. dec 2013 Dyrlægen er med inde over og har set ham bevæge sig og har taget prøver min hest fejler intet smiley

• #44   8. dec 2013 Nu vil jeg lige kommentere her. Jeg tror ikke det har noget at gøre med opdragelse, men mere noget at gøre med hestens psyke. Nogle heste har bare lettere ved at affinde sig end andre har.

• #45   8. dec 2013 Jeg ville jo mene at et forvredet ledbånd ikke har godt af små volter (altså rundt og rundt i boksen) hellere lige ud retning. Men spørg din dyrlæge ang sygefold, kan jo være at det er problem de har stødt i før, eller selvfølgelig har de det. Det er normal reaktion for hesten at blive lidt krudtet

• #46   9. dec 2013 Jeg oplevede det samme som dig, TS, da min første pony Bob fik en kodeledsforvridning. Han forvandlede sig osse fra at være blid og yderst rolig og fornuftig- til at være en tikkende bombe. Det var bestemt ikke sjovt, så føler med dig. God bedring til din hest smiley

• #48   9. dec 2013 Jeg har prøvet at have en XX hoppe til at stå i boks 3 måneder om sommeren, det var bestemt ikke sjovt, der var som sådan ikke noget når hun stod inde, men var pænt spændende at have ude, dog blev hun ved mig.

Jeg ville aldrig lukke hesten ud før dyrlægen gav grønt lys!

Jeg tænker lidt, kan du ikke høre de andre hesteejere om deres heste ikke kan stå inde på skift sammen med din, så den ikke er helt alene?

Der var desværre ingen der ville "ofre" deres heste til min dengang, men det var jo så også sommer... Men måske du får et ja.....

Håber din hest snart kommer sig smiley

• #49   9. dec 2013 Jeg går "altid" mod dyrlægen når det hedder boksro, for det bliver de sgu lidt sindssyge af. Ham af min har de gange, hvor det har været nødvendigt med hvile, været på en sygefold, som var lige så lille som en boks(altså umulig at dampe mere af der). Han har været langt mere rolig så. Smid noget hø derud, sørg for den kan se de andre og træk den daglige tur, inden den kommer ud. Se om du kan time det så den kommer ud med de andre, som på rutinen og sørg for dens fold er ved siden af nogle som alligevel ikke magter at spasse ud smiley

• #50   11. dec 2013 hvordan går det med ham ?

• #52   11. dec 2013 Hvad sagde dyrlægen?

• #53   12. dec 2013 Min hest havde brud på benet og stod i boks i hele 8 måneder. I de 8 måneder måtte han kun trækkes med et par gange om ugen i få minutter.
    HELDIGVIS var han medgørelig, og lavede aldrig noget pjat. Men han var så også vandt til at stå i boks, fra tidl. ejer. Der havde han ikke gjordt så meget andet i 4 år. Det var nok første gang jeg var glad for at kende en hest der ikke kendte til fold som sådan!

jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg ville gøre hvis min havde været umulig...

• #54   26. jan 2014 gå imod dyrelægen og lidt fold vær anden dag måske men du skal stadig gå med den

Kommentér på:
MEGET vild skadet hest

Annonce