{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Forkert at udnytte pisken? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere! smiley
Det er sådan, at min pony stejler, når der sker ting, som hun ikke vil. Nogle gange er det højt, andre gange løfter hun bare lige.
Hun er købt til at skulle hygges med, så jeg har den første 1½ måned gået tur nærmest hver dag. Det stoppede så pludseligt i december, da hun en dag stejlede nærmest lodret næsten op af mig, og var cirka 10 cm. fra at ramme mig i hovedet på vej ned. Jeg blev selvfølgelig chokeret, og tovet var så kort, at jeg måtte slippe, fordi jeg blev så forskrækket. Hun galopperede væk, og ud på en "landevej" hvor jeg faktisk i 15 minutter ikke kunne finde hende, og måtte stoppe bilerne for at advare.
Siden da er det blevet til en... 4 ture. Og ofte kommer vi ikke længere end indkørslen, for så vil hun ikke længere. Og trækker man for meget, så stejler hun altså.
I går da jeg så ville gå tur, lånte jeg en pisk, som jeg tog med, og da hun ikke længere ville med, svingede jeg med den, og så gik vi videre. Hun stejlede måske én gang, hvor jeg så sagde nej, og rørte hende med pisken, og så stoppede hun. Normalt ville hun ikke have reageret, hvis jeg ingen pisk havde med, og hun ville have stejlet til hun fik sin vilje og vi vendte om.
Jeg gik tur med hende igen i dag med en pisk i hånden, og hun stejlede overhovedet ikke. Var sød og rar som inden episoden, hvor hun løb væk.
Når I hører sådan noget, vil I så mene, at det er forkert at udnytte pisken på den måde? For man kan vel sige, at jeg bruger hendes "respekt"/angst (?) til at presse hende til noget, som hun heller ikke vil. På den anden side kan man vel også sige, at man bør kunne trække en pony på næsten 3 år ud i skoven i cirka 10 minutter, så det der med, at hun ikke vil.. Det handler i bund og grund bare om et helt andet problem vi har, hvor hun stejler, hvis jeg forlanger noget. (Hun har gået med sin mor til jeg købte hende i november, så hun har bare været følle, og ikke fået forlangt noget som helst. smiley )
Så hvad siger I? Er det forkert? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkert at udnytte pisken?
  • #1   7. feb 2013 jeg synes det er okay, så længe du ikke banker hende med pisken - overdrivelse fremmer forståelse.
    tror lidt hun har fundet ud af at hun bare skal stejle så slipper hun.

• #2   7. feb 2013 nej jeg synes ikke det er forkert, det er et dyr der kan være farligt så det skal rette sig ind efter dens ejer, og det lyder meget som at den ikke har respekt for dig og ser dig som lederen, og har lært at bøvler den, slipper den for at gå tur. Så det fint nok lige at sætte den på plads.
    evt træk den i et longe tov, så har du mere at give af hvis den stejler gen eller forsøger at smutte.

• #3   7. feb 2013 Synes ikke det er forkert at du bruger den som hjælp, så længe du ikke bruger den som afstraffelse, kan jeg ikke se noget galt i det.

• #5   7. feb 2013 Du bliver næppe anmeldt smiley
    Men husk bare på at når hun stejler og du så vender om og smider hende på fold igen, får hun en belønning. Hun har så lært at kommer vi til indkørslen stejler man, for det er sikkert det du vil have hende til, det har nemlig givet pote de andre gange smiley

• #6   7. feb 2013 Det har hun helt sikkert! For det er bestemt ikke rart, at stå med en stejlende hest, og når hun så gør det, så bliver jeg bare forskrækket. Specielt fordi det kommer så pludseligt. Kan ikke engang mærke det er på vej.
    Okay. smiley Jeg har ikke slåe hende med den, men da hun stejlede lagde jeg pisken på hendes hals, så jeg "markerede" vel bare, mens jeg sagde nej med hævet stemme,. smiley

• #7   7. feb 2013 at bruge pisken rette sted og tid når hesten stejler er ok. du har forsøgt at fortælle at det vil du ikke have uden og det gik galt. et lille rap når hun prøver at stejle gør ingen skade. brug evt også pisken som en god ting eks når du vil have hende til at bakke så prik med håndtaget på pisken i stedet for din finger så lære hun at den der pisk er jo ok men samtidig ved hun den også kan sige fra smiley
    jeg bruger pisken som forlænger. når jeg står med mit føl og hun skal løfte bagben tapper jeg hende på koden og så løfter hun benet. nemt når man er alene med sit føl/unghest .

• #8   7. feb 2013 Sarah - Ja, jeg tænker også, at det er sådan hun har fået det ind. Hun er bare ikke specielt glad for sin fold.. Så det virker sådan lidt... Det eneste der sker, at bare at hun slipper for at gå tur.

Men jeg er i hvert fald glad for, at folk ikke tænker det som forkert (-:

• #9   7. feb 2013 Jeg har også brugt pisken på en stejlende hest. Den red jeg så godt nok på, men den var flere gange oppe i lod med mig og røvfarlig at ride, for den stejlede når man skulle stoppe den (rideskole uvane). Den har godt nok fået nogle slag over skulderen, og det tog ikke lang tid før den holdt op igen. smiley

• #10   7. feb 2013 Niks. En hest SKAL sættes i respekt, især en grøn plag. Der kan det ikke nytte noget den lærer hvem som har magten. Men husk også at rose hende når hun er dygtig. Man kommer længere med gulerod end med pisk med heste.

Dog er egen sikkerhed klart noget der skal fremmes Og hvis hun ikke lærer det nu, gør hun det måske aldrig. Du kan roligt give hende et dask. Så længe man gør det med måde. Det er jo ikke fordi du gennemtæver hesten, men sætter dig tvært imod i respekt. Har du også overvejet noget jordtrænning ved siden af? Det er sundt at lege med unge heste.

• #11   7. feb 2013 Trine j - Ja, jeg har også købt mig en stick, og hun lærte hurtigt, at det ikke var en dårlig ting. Jeg kan også sagtens stå og røre hende med pisken uden, at jeg tror hun synes det virker ubehageligt, netop fordi det er med pisken. Men ja, stejle skal hun i hvert fald ikke, og hvis hun skal lære det, ved at få et "lille rap" med pisken samtidig med et "Nej" med hævet stemme når hun gør det, så er det vel det der skal til smiley

• #13   7. feb 2013 Nicoline - Ja, vi træner en del fra jorden. Men det bliver begrænset en del, når jeg ved, at hun kan finde på at stejle... Det er heller ikke fordi vi har det skidt sammen. Trods de kun 3 måneder sammen, har vi allerede et bånd, som jeg aldrig har haft med nogen anden hest. Hun er rigtig sød og dejlig, når jeg bare ikke kræver det store. Det er bare ikke nok, at have et "venskab" hvis hun ikke respekterer mig. smiley

• #15   7. feb 2013 Jeg valgte heller ikke første gang at gå en rigtig tur. smiley Jeg gik kun op af indkørslen og tilbage igen, nemlig fordi jeg ikke ville gå for langt, når hun nu gjorde som jeg bad om.
    Men som jeg tidligere skrev, så er hun ikke så glad for at komme ud på folden. Hun går med en enkelt anden hest, som ikke rigtig vil lade hende komme til. Hvis jeg f.eks. kommer ud på folden, så går den anden hest i cirkler om mig, så hun ikke kan komme til. Hun vil vist allerhelst være på ridebanen med mig, og der tilbringer vi også meget tid sammen. smiley
    Det var først i dag jeg gik en rigtig tur.. smiley Men det var så bare lige over på den anden side af vejen, ind på en sti i skoven, og så gå en runde rundt og så tilbage. Så det er ikke nogen lang tur alligevel smiley

• #16   7. feb 2013 Synes det lyder som en god idé! Det gjorde vi også med min gamle pony når hun stejlede. Dog gjorde hun det med mig på ryggen smiley

• #17   7. feb 2013 Jeg syntes at det er helt iorden at bruge pisken på den måde jeg gør det også selv men det er også med spore for Liberty er så hoppet så når hun har sat sig noget i hovdet fx ikke vil videre så kræver det både pisk og spore for at få hende frem for hun bliver disideret farlig når hun begynder at skabe sig:)

• #19   8. feb 2013 Super! smiley
    Hun har vist allerede forstået det. 4 gang vi går tur på 3 dage nu, og hun har overhovedet ikke vist tegn på at stejle i dag, overhovedet. Så det er super.
    Ja, vi bruger western/horsmanship tov nu :))

Kommentér på:
Forkert at udnytte pisken?

Annonce