Forkert at udnytte pisken? {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere!
Det er sådan, at min pony stejler, når der sker ting, som hun ikke vil. Nogle gange er det højt, andre gange løfter hun bare lige.
Hun er købt til at skulle hygges med, så jeg har den første 1½ måned gået tur nærmest hver dag. Det stoppede så pludseligt i december, da hun en dag stejlede nærmest lodret næsten op af mig, og var cirka 10 cm. fra at ramme mig i hovedet på vej ned. Jeg blev selvfølgelig chokeret, og tovet var så kort, at jeg måtte slippe, fordi jeg blev så forskrækket. Hun galopperede væk, og ud på en "landevej" hvor jeg faktisk i 15 minutter ikke kunne finde hende, og måtte stoppe bilerne for at advare.
Siden da er det blevet til en... 4 ture. Og ofte kommer vi ikke længere end indkørslen, for så vil hun ikke længere. Og trækker man for meget, så stejler hun altså.
I går da jeg så ville gå tur, lånte jeg en pisk, som jeg tog med, og da hun ikke længere ville med, svingede jeg med den, og så gik vi videre. Hun stejlede måske én gang, hvor jeg så sagde nej, og rørte hende med pisken, og så stoppede hun. Normalt ville hun ikke have reageret, hvis jeg ingen pisk havde med, og hun ville have stejlet til hun fik sin vilje og vi vendte om.
Jeg gik tur med hende igen i dag med en pisk i hånden, og hun stejlede overhovedet ikke. Var sød og rar som inden episoden, hvor hun løb væk.
Når I hører sådan noget, vil I så mene, at det er forkert at udnytte pisken på den måde? For man kan vel sige, at jeg bruger hendes "respekt"/angst (?) til at presse hende til noget, som hun heller ikke vil. På den anden side kan man vel også sige, at man bør kunne trække en pony på næsten 3 år ud i skoven i cirka 10 minutter, så det der med, at hun ikke vil.. Det handler i bund og grund bare om et helt andet problem vi har, hvor hun stejler, hvis jeg forlanger noget. (Hun har gået med sin mor til jeg købte hende i november, så hun har bare været følle, og ikke fået forlangt noget som helst. )
Så hvad siger I? Er det forkert?
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
tror lidt hun har fundet ud af at hun bare skal stejle så slipper hun.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
evt træk den i et longe tov, så har du mere at give af hvis den stejler gen eller forsøger at smutte.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Men husk bare på at når hun stejler og du så vender om og smider hende på fold igen, får hun en belønning. Hun har så lært at kommer vi til indkørslen stejler man, for det er sikkert det du vil have hende til, det har nemlig givet pote de andre gange
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Okay. Jeg har ikke slåe hende med den, men da hun stejlede lagde jeg pisken på hendes hals, så jeg "markerede" vel bare, mens jeg sagde nej med hævet stemme,.
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
jeg bruger pisken som forlænger. når jeg står med mit føl og hun skal løfte bagben tapper jeg hende på koden og så løfter hun benet. nemt når man er alene med sit føl/unghest .
maj 2009
Men jeg er i hvert fald glad for, at folk ikke tænker det som forkert (-:
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Dog er egen sikkerhed klart noget der skal fremmes Og hvis hun ikke lærer det nu, gør hun det måske aldrig. Du kan roligt give hende et dask. Så længe man gør det med måde. Det er jo ikke fordi du gennemtæver hesten, men sætter dig tvært imod i respekt. Har du også overvejet noget jordtrænning ved siden af? Det er sundt at lege med unge heste.
maj 2009
maj 2009
maj 2009
Men som jeg tidligere skrev, så er hun ikke så glad for at komme ud på folden. Hun går med en enkelt anden hest, som ikke rigtig vil lade hende komme til. Hvis jeg f.eks. kommer ud på folden, så går den anden hest i cirkler om mig, så hun ikke kan komme til. Hun vil vist allerhelst være på ridebanen med mig, og der tilbringer vi også meget tid sammen.
Det var først i dag jeg gik en rigtig tur.. Men det var så bare lige over på den anden side af vejen, ind på en sti i skoven, og så gå en runde rundt og så tilbage. Så det er ikke nogen lang tur alligevel
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
dec 2008
Følger: 105 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 92 Svar: 647
maj 2009
Hun har vist allerede forstået det. 4 gang vi går tur på 3 dage nu, og hun har overhovedet ikke vist tegn på at stejle i dag, overhovedet. Så det er super.
Ja, vi bruger western/horsmanship tov nu :))
Forkert at udnytte pisken?