{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Hjælp til galop! {{forumTopicSubject}}

Hej hg'er.
Jeg rider på en fjordhest der hedder Bastian. Han er elevpony, men bliver ikke redet så ofte bl.a. fordi at han er svær at bestemme over og svær at ride tilbage. Jeg er ikke en erfaren rytter, men jeg er meget lærenem og jeg kan fint ride ham og han gør fremskridt hver gang vi rider.

Problemet er bare at han har meget svært ved galoppen. Selvom jeg får stillet ham rundt i svingene og rider ham tilbage så godt jeg kan, springer han ofte forkert an og i anspringet kaster han ofte hovedet fremover i en voldsom bevægelse eller laver bukspring (dette er han dog gået lidt væk fra, og det sker ikke længere så tit som det har gjort). Nogle gange springer han selv an i stedet for at vente på mit signal, hvilket også fører til, at han springer forkert han.
Men når han så endelig springer rigtigt an, er han meget svær at styre. Det er ubehageligt når han har så meget fart på som han har og jeg kan slet ikke ride ham tilbage, så sætter han bare i trav i stedet. Jeg synes ikke rigtig han reagerer når jeg laver halve parader, eller også er det bare mig der gør det forkert. Rundt i svingene hælder han meget, men det har måske også noget med balancen og farten at gøre.

Hvad kan jeg gøre? Håber virkelig i kan hjælpe mig smiley

Hvis det skulle have nogen betydning, så rider jeg med sporer på. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til galop!
  • #1   2. feb 2013 kigger med smiley

• #3   2. feb 2013 prøv longering det burdte hjælpe smiley

og måske som Sandie siger uden spore vis det er fordi du ikke kan få ham igang så brug pisk smiley

• #5   2. feb 2013 Okay jeg vil prøve uden sporer smiley
    Min ridelærer sagde bare at vi skulle prøve at arbejde lidt med at lave halve parader og ride på samtidigt for at han ikke går i stå.
    Jeg har aldrig prøvet at longere, nej. Ved det er godt for hestene at man gør det, men hjælper det dem med balance, eller hvordan? Og skal jeg gøre det med eller uden sadel + hovedtøj?

• #6   2. feb 2013 det må du selv om om det er med eller uden sadel+hovedtøj smiley

• #7   2. feb 2013 Ok. smiley
    Tak for svarerne indtil videre. Jeg vil i hvert fald prøve at longere ham. Skal man gøre det i perioder (og hvor lange er de så hvis det er tilfældet) Hvor tit skal jeg gøre det og i hvor lang tid af gangen?

• #8   2. feb 2013 måske 1 time 1-2 gange om ugen så han har lidt tid at tygge på det smiley

• #9   2. feb 2013 få noget seriøst undervisning..
    Nogle gange kan hesten ha balance problemer som gør den vil gøre hvad der er lettest for den. (alle heste har en god og dårlig side) Her kræver det en dygtig rytter at rette op på det. Eller lige så vigtig en underviser der forstår at lære fra sig.

Du kan godt regne med at det er noget der skal arbejdes med længe.

HVis du ikke er god til at longere vil det ikke hjælpe dig, det kan bare stresse heste yderligere.

Du skal sørge for at skubbe hesten ud med dit indvendige ben, stille den lidt til indvendige side (så den runder lidt i kroppen for dig) samtidig med du støtter den op på udvendige side så skulderen ikke smutter for dig. Lav anspringet i det første hjørne du kommer til i hallen.

• #10   2. feb 2013 ups jeg ville trykke på ½ ramte forkert smiley

• #11   2. feb 2013 du skal IKKE longere din hest i en time max 20-30 min. med hyppig skift af volte.

• #12   2. feb 2013 Tak! smiley

• #13   2. feb 2013 Det er svært at give råd, uden at have set jer sammen. Hvordan er han at ride i skridt og trav? Kan du stoppe ham for et let stop-signal? Jeg ville ikke galoppere før skridten og traven er på plads, og så skal han have et godt stop-signal, så du altid kan bestemme hans fart.
    Hvordan er han? Slapper han af eller er han anspændt når I rider? Det lyder som om han er lidt signal forvirret, hvis han selv springer an, skal du tage tam ned i trav igen. Han skal kun springe an for dit signal. Endvidere kan det være han løber i galoppen, fordi han ikke har balance til at gå i en langsommere galop.
    Du skriver at du ikke kan ride ham tilbage specielt i galoppen. Hvordan gør du for at ride ham tilbage?

• #14   2. feb 2013 Da min part havde problemer med den ene galop, så kunne man springe ham rigtigt an hvis man støttede op på udvendige tøjle og gav plads på den indvendige. Nu havde han så ondt, hvilket vi fandt ud af senere og det var grunden til at han havde problemer, men jaa. Jeg ved ikke, hvis problemet findes og den stadig ikke vil springe an, så kunne du jo prøve smiley

• #15   2. feb 2013 Jeg rider også en hest på rideskolen, som spurter afsted af galop sammen med nogen, så ham skal man ride alene smiley prøv det smiley

• #16   2. feb 2013 Når han er varm, er hans skridt fin og traven er også god. Han kan nogle gange være svær at drive frem inden han bliver varm og jeg kunne faktisk godt forestille mig at det har noget med sadlen at gøre.
    Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er som om han ikke tager så lange skridt i traven eller sådan noget. Det kan være svært at ride med sadlen fordi jeg sidder meget stille. Altså det er ikke mig der sidder stille, men han rider på en måde, så jeg ikke kan rokke så meget frem og tilbage. Jeg ved ikke om det er meningen, da jeg ikke er så erfaren, men jeg håber du forstår hvad jeg mener.

Det irriterer mig at jeg ikke er så erfaren, for jeg ville rigtig gerne kunne svare på det hele. Men jeg synes det er svært at vurdere om han slapper af. Når vi begynder på galoppen synes jeg han virker lidt aggressiv, men det er nok pga. de kast han laver med hovedet når han springer an og farten.
    Jeg er også nogle gange ude for at han laver et kast med halen og generelt når vi rider oplever jeg en gang i mellem, at han lige pludselig bøjer hovedet og "fumler" med bidet som om han er ved at tabe det.

Når jeg prøver at ride ham tilbage snakker jeg med ham, klemmer med benene og trækker let i tøjlerne, slipper lidt igen, men bliver ved med at klemme med benene og ride på for at han ikke går tilbage til trav.

• #17   2. feb 2013 Selma og hestene smiley : Jeg har faktisk aldrig redet ham uden der var andre heste, så det kunne jeg da også prøve, tak smiley

• #18   2. feb 2013 Min gør det samme når jeg bruger pisk :]

• #19   2. feb 2013 Nybegyndere har ikke noget at bruge spore til.. smiley

• #20   2. feb 2013 Fysioterapeut smiley Min koster 675 kr.

Anbefal det til ridelæreren.

• #21   2. feb 2013 Og Anita jeg glemte lige: Han kan fint stoppes i skridt, men tager dog 3-4 skridt før han stopper helt.

• #22   2. feb 2013 Ego Sarah: Det hjalp rigtig meget at bruge sporer på ham efter de første gange hvor jeg ikke brugte dem. smiley

• #23   2. feb 2013 Det er fordi sporer forstærker signalet. Sporer er stadig ikke noget en nybegynder bør bruge da de hurtigt kan blive misbrugt, selvom det ikke er med vilje smiley

• #24   2. feb 2013 Prøv at lægge 20kg i din udvendige bøjle, så du sætter dig godt ned om hans udvendige bagben. Rund/stil ham om din indvendige schenkel, også prøv at lav et anspring i et hjørne. smiley Dette har jeg brugt på mange ungheste som ikke har kunne springe rigtigt an i galop -og det har virket hver gang! smiley

• #25   2. feb 2013 Ego Sarah!: Okay, så kan jeg prøve uden i noget tid smiley

Anna Sofie J: Tusind tak! smiley

Kommentér på:
Hjælp til galop!

Annonce