1.769 visninger
|
Oprettet:
Bæring og afskub {{forumTopicSubject}}
Godaften HG,
til jer der stadig er oppe, så kommer her en "debat":
Bæring og afskub
Jeg så forleden en statusbesked herinde, hvor der stod noget i retning af, at hesten havde været super til træning og havde haft så meget bæring og afskub.
Så nu spørger jeg jer, hvordan er det muligt? Er de ikke hinandens omvendte?
Har du bæring, har du ikke afskub og har du afskub mangler du bæring.
Hvad siger i til dette?
Argumenter meget gerne for din sag
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.077
min opfattelse er at bæring jo er, som ordet hentyder til, at hesten bærer via ryggen, altså at den ikke hænger med ryggen..
afskub er i min verden hvordan den f.eks. kommer frem i en fri trav, altså at energien kommer bagfra, så hesten med bagparten skubber sig frem..
(måske lidt snøvlet forklaret )
fandt desuden dette link: (link fjernet)
hvor de skriver dette:Er det muligt at lave en hest, som bærer sig, og i de friere gangarter alligevel laver et afskub og derved tager længere skridt? Ja, selvfølgelig, men det kræver at man kan ride sin hest op i ryggen, og at man kan mærke om den bærer sig. Når den så gennem længere tid har bygget ryg- og mave-muskulaturen op, så den har en afslappet bæring og samling, så kan man nemt lægge forparten frem og ned, og så gøres ryggen længere, og derved også skridtlængden. Og så har man en hest med bæring OG afskub.
Rider du din hest sådan, får du i en fysisk stærk og holdbar hest, og i tilgift en hest,
som er i psykisk god balance.
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
For du kan ikke ride tilbage på noget som ikke har afskub og en god fremdrift, men når man har det kan man begynde at bede den og at ride frem men holde et korter tempo, så den tager længer skridt uden at løbe, og så kommer bæring ind.
En god bæring i min verden, hesten suger godt godt på bidet ''uden at hænge'' og løfter ryggen, har et godt sving, bagben med sig, og er på bagparten & og du kan ride frem og tilbage uden at den mister sin rytme.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Det er det samme som når du ser en motorcykel køre på baghjul. Den har så meget afskub fra baghjulet (bagparten) at det løfter forhjulene fra jorden (forparten; her = bæring/løfte ryggen).
Så simpelt er en hest faktisk også bygget, hvis man tager det i den "nemme" version
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg fik at vide fra min tidligere undervise, at jeg skulle afkorte afskubbet, og jeg har nok derfor opfattet det, som den kraft en hest for vogn skulle skubbe med (med bagbenene) og derved har den mistet bæring.
Er jeg helt galt på den? Jeg fik også fortalt, at en hest med for meget afskub brugte sin "energi" på det i stedet for at bære sig
apr 2008
Du får ikke bæring i hesten uden at have afskub. De to ting følges af...
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Det er nok nærmere mig den er gal med...
apr 2008
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
Bæring og afskub