{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.769 visninger | Oprettet:

Bæring og afskub {{forumTopicSubject}}

Godaften HG,

til jer der stadig er oppe, så kommer her en "debat":

Bæring og afskub

Jeg så forleden en statusbesked herinde, hvor der stod noget i retning af, at hesten havde været super til træning og havde haft så meget bæring og afskub.

Så nu spørger jeg jer, hvordan er det muligt? Er de ikke hinandens omvendte?
Har du bæring, har du ikke afskub og har du afskub mangler du bæring.
Hvad siger i til dette?

Argumenter meget gerne for din sag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bæring og afskub
  • #1   24. jan 2013 min første tanke var ja da..
    min opfattelse er at bæring jo er, som ordet hentyder til, at hesten bærer via ryggen, altså at den ikke hænger med ryggen..

afskub er i min verden hvordan den f.eks. kommer frem i en fri trav, altså at energien kommer bagfra, så hesten med bagparten skubber sig frem..
    (måske lidt snøvlet forklaret smiley )

fandt desuden dette link: (link fjernet)

hvor de skriver dette:Er det muligt at lave en hest, som bærer sig, og i de friere gangarter alligevel laver et afskub og derved tager længere skridt? Ja, selvfølgelig, men det kræver at man kan ride sin hest op i ryggen, og at man kan mærke om den bærer sig. Når den så gennem længere tid har bygget ryg- og mave-muskulaturen op, så den har en afslappet bæring og samling, så kan man nemt lægge forparten frem og ned, og så gøres ryggen længere, og derved også skridtlængden. Og så har man en hest med bæring OG afskub.

Rider du din hest sådan, får du i en fysisk stærk og holdbar hest, og i tilgift en hest,
    som er i psykisk god balance.

• #2   24. jan 2013 Hvis du ikke har afskub har du for det meste heller ikke en rigtig bæring på hesten, i min verden smiley
    For du kan ikke ride tilbage på noget som ikke har afskub og en god fremdrift, men når man har det kan man begynde at bede den og at ride frem men holde et korter tempo, så den tager længer skridt uden at løbe, og så kommer bæring ind.

En god bæring i min verden, hesten suger godt godt på bidet ''uden at hænge'' og løfter ryggen, har et godt sving, bagben med sig, og er på bagparten & og du kan ride frem og tilbage uden at den mister sin rytme.

• #3   24. jan 2013 Hvis man nu skal gøre det meget simpelt, kan man vel sammenligne det med et motorkøretøj. Er det forhjulstrukket, skal det slæbe resten af maskinen afsted og er det baghjulstrukket, skubber det maskinen afsted.
    Det er det samme som når du ser en motorcykel køre på baghjul. Den har så meget afskub fra baghjulet (bagparten) at det løfter forhjulene fra jorden (forparten; her = bæring/løfte ryggen).
    Så simpelt er en hest faktisk også bygget, hvis man tager det i den "nemme" version smiley

• #4   24. jan 2013 Jeg er enig med Line P smiley Bæring OG afskub følges hånd i hånd og begge dele er meget ønskeligt.

• #5   25. jan 2013 afskub bagud skal mindskes til afskub nedad. deraf bæring.

• #6   25. jan 2013 Jeg tror det afhænger af hvordan man forstår de forskellige udtryk. Jeg har altid forstået det sådan at afskub er når hesten skubber sig frem med bagparten. Altså af fremad driften kommer bagfra, det kan den vel både gøre med og uden bæring.

• #7   25. jan 2013 Tak for jeres svar!
    Jeg fik at vide fra min tidligere undervise, at jeg skulle afkorte afskubbet, og jeg har nok derfor opfattet det, som den kraft en hest for vogn skulle skubbe med (med bagbenene) og derved har den mistet bæring.
    Er jeg helt galt på den? Jeg fik også fortalt, at en hest med for meget afskub brugte sin "energi" på det i stedet for at bære sig smiley

• #8   25. jan 2013 Hjmm...Signe, tror ikke din underviser havde særlig meget styr på det smiley

Du får ikke bæring i hesten uden at have afskub. De to ting følges af...

• #9   25. jan 2013 Nå for den. Det burde hun nu vide en del om, da hun er licenseret træner af Bent Brenderup smiley
    Det er nok nærmere mig den er gal med...

• #10   25. jan 2013 Altså, hvis man mener, at bæring og afskub er hver sin vej, og at det ene udelukker det andet, så har man forstået det galt...om det er dig eller din "licenserede træner af Bent Brenderup" - det ved jeg så ikke.

• #11   25. jan 2013 Tror du ikke at hun har ment, at hesten bruger rigtig meget energi på sit afskub? Evt fordi den ikke er så stærk i det endnu, og derfor hurtigt vil blive træt og ikke have energi til at arbejde på fuld blus særlig længe, hvis den fortsætter med kraftig afskub? smiley

• #12   25. jan 2013 du har ret i hvad du siger, men de er ikke modsætninger. afskubbet skal formindskes til højere samlingsgrad, og blive mere "boing boing" i stedet for en hest der tromler med lange bagbensskridt, frem på forparten som ikke er løftet.

Kommentér på:
Bæring og afskub

Annonce