{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Tvil mellem bæring og energi. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg siddet og nørdet de billeder, som min elskede fotograf Nanna var ude og tage. Og jeg syntes faktisk han går rigtig godt.

http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=237950
Her er hans ryg hævlet og han bære lige på benene. Han har kort afskub og bære fint på bagparten syntes jeg. Men han ville højst sandsynligt ikke træde op i sit spor( det er også grundet hans spat i bagbenene, det går op og låser i lænden så han ikke kan træde ordenligt ind under sig) Og hans benløft er meget små.

Her har han bedre energi og træder bedre ind under sig, og der er god aktivitet i bagbenene. Men han er mere på forparten der.

Hvordan ville i helst have han går?
Med mere energi (nederst link) eller med mere bæring (øverst link)?
Begrund gerne jeres svar smiley

Han har spat i begge bagben hvilket gør han ikke kan træde så godt indunder sig, og gør hans bevægelser stive. Det gør det også svært at bære på bagparten, så er meget tilfreds med ham! smiley

Ville også sige han bære sig flot her, og lander på sålen (hvilket også er svært for ham pga. spatten, han har sko på og knap så godt et skellet).

Hvad

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvil mellem bæring og energi.
  • #1   25. maj 2010 Vi kan ikke se dine udvalgte billeder, da du linker til hele albummet

• #2   25. maj 2010 Hvis du går ind og højre klikker på billedet skal du vælge "egenskaber" og kopirere adressen som link. Så virker det smiley

• #3   25. maj 2010 Uhh 1000 tak, det gør jo det meget nemmer;)

Billede nr 1: (link fjernet)

Billede nr 2: (link fjernet)

Billede nr. 3 . (link fjernet)

• #4   25. maj 2010 Helt klart bæring istedet for energi. Hesten skal ikke gå mere energisk end den stadigvæk bærer sig selv korrekt. Når den bliver stærkere, vil det sikkert være muligt, at få den mere op i tempo uden at den mister formen. Men jeg ville da sige, at hesten skal gå i det tempo den arbejder bedst.

• #5   25. maj 2010 jeg ville ikk sådan sige det ene eller det andet. men det er vigtigt at bæringen er der og så kommer smidighed og energi bagefter. ville sige at du bare (selvom han har spat) skal træne ham i energi. Energi kan jo også være en udstråling og den mangler han lidt hvor han har bæring. så ville nok sige at du bare skal øve og træne lige så stille og når han så synes det er blevet lidt nemmere og gå i bæring så skal gnisten nok opstå og en hvis energi være der smiley selvom bene ikk helt vil følge med smiley

Forresten SUPER flot galop smiley

• #6   25. maj 2010 Bæring kræver energi og styrke....
    Det hele hænger sammen. Man kan sagtens tøffe rundt og hesten løfter fint ryggen, men er så sløv og mat, bene bare bliver slæbt afsted. Her mangler energien jo tydeligt....

Det gælder om at finde en mellem vej som passet til den enkelte hest.

Muskler skal bruge energi for at kunne strække og samle sig.... og den energi skal jo komme positivt, via et god indlært signal, så energien ikke bliver stress eller ubehag, hvor hesten spænder op i musklerne.

Hvis dit billede 1 er trav, så kan jeg ikke se hvor du ser at den løfter ryggen og og bruger de bagben. Jeg ser mere at den "taber sin bagpart" og der er også lille taktfejl.

Billed 2 syntes jeg er svært at bedømme da du står i vejen for hans forpart. Men har laver han ikke taktfejl.

Billed 3 syntes jeg ser fint ud.

Nu nævner du spat og der har jo selvfølgelig betydning for hvor stor hestens bagbens aktivitet er....

Jeg syntes generelt på alle billederne at den ser meget passiv ud i sin bagpar + ryg.

Måske lidt dual aktivering kunne være godt?

Men igen. billeder er altså svære at bedømme sådan noget ud fra, de fortæller kun sandheden om noget i et kort øjeblik og ikke i et længere moment...

• #7   25. maj 2010 Sådan generelt er bæring vigtigst, især hvis øget energi sender den på forparte (hvilket er tegn på at den ikke bære nok til at gå mere frem).. men selvfølgelig skal bagbenene være aktive for at kunne bære..
    Men man starter ud i roligt tempo hvor den kan holde balance og bære sig, og beder så langsomt om mere fremdrift i takt med at den bliver stærkere.. falder den på forparten, ja så har man bedt om mere end den kan bære og må gå et skridt tilbage..

• #8   25. maj 2010 Som de andre siger, så hænger tingene sammen.
    Alligevel tror jeg, at jeg helst vil have bæring før energi.

Dog skal du huske på, at de billeder du giver os, er af hesten i forskellige momenter, hvilket gør det meget svært at bedømme

Hvis du fx kigger på disse to billeder:
    (link fjernet)
    (link fjernet)

Det første kalder du med god bæring og kort afskub, mens det andet med langt afskub. Meeeen, det er bare to splitsekunder forskellige faser. Det sidste billeder er taget kort efter i skridmønstret end det andet, hvilket automatisk og selvfølgeligt vil give, at bagbenet er længere inde "væk" under hesten - hvis du forstår? smiley

• #9   25. maj 2010 Okay, så jeg skal arbejde på han får mere enegri. Hvordan gør jeg dette? Ber ham om at sætte tempoet op, og måske lidt bom arbjede?

Men ville i ikke sige at han har ryggen fint med? Er ikke så god til at se det..

Silverflake:

Jeg syntes han har et fint afskub på det første billede du linker til, men hvornår har jeg nævnt at det sidste du linker til er lant afskub? smiley

• #10   25. maj 2010 Du har skrevet det inde i fotoalbumet smiley
    "Lidt mere energi her, og han ville træde mere ind under sig. Stadig hævlet ryg og vægten ligeligt fordelt. Dog lidt længere afskub."

Pas på ikke at blive snydt af hvad der er naturligt mønster for skridtens gang og hvad der er bæring smiley

• #11   25. maj 2010 Nårr ja undskyld smiley

Men hvad ville du/i forslog jeg gør/træner?

• #12   25. maj 2010 Dual aktivering

• #13   25. maj 2010 De redskaber jeg har nævnt før til dig, eftersom han ikke må træne versader, bøjning eller lign smiley
    ... selvom jeg stadig ikk kan se, hvordan man kan tillade bæring men ikke versader, men nok om det .

Og ellers tålmodighed. Han lærer ikk at bære korrekt på 7½ minut smiley

Kommentér på:
Tvil mellem bæring og energi.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce