{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Hesten rejser sig i nakken for tidligt {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere

Jeg ved allerede på forhånd jeg vil få smidt i hovedt: Find en underviser.
Dertil kan jeg sige at jeg er igang! Det er en lidt lang smøre men det er lige for at få det forklarende på plads smiley

Når men til det egentlige problem:
Jeg er af den holdning at hesten skal sætte de rigtige muskler inden man kan forlange længere tids samling af hesten. Mig og min nye hest er godt i gang med det og han har allerede sat noget mere muskel på overlinjen og bagparten. Det fungere fint at ride ham til flad i halsen og få ryggen op i skridt og trav. Da han jo ikke har nok muskler til at holde den korrekte holdning og ryggen oppe samtidig vægter jeg altså lige at få lagter muskler på først så tager vi det andet bagefter når han kan samles korrekt.
Problemet kommer så når vi skal galopere, han vil meget gerne rejse sig op i nakken og halsen. Hvor jeg gerne vil have ham redet lidt flad så han er lettere at få til at aktivere ryggen og bagparten. Men det er vi ikke helt enige i os to. Jeg er løbet lidt tør for ideer til få ham lidt mere ned i halsen og nakken. Har i nogle ideer?
Skal lige siges han har en ret opad springende galop når man rider ham ind så han arbejder fokuseret fra bagparten af, jeg tænker lidt det er i den process det kommer for når han bliver samlet og presset lidt frem der, ryger hovedt og hals lige fluks op i den position. Hvis jeg er galt på den med det jeg gerne vil skal i være velkomne til at rette på det bare lige gør det på en ordenlig måde.

Håber i har nogle ideer?

Har lagt et billed på hvor det kan fornemmes. Jeg er godt klar over jeg har indvendige ben for langt tilbage. Og se bort fra det fantastiske ansigtudtryk smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten rejser sig i nakken for tidligt
  • #1   12. jan 2013 Det problem har jeg også. Faktisk også i trav. Min hest har altid gået bag lod, men nu hvor han får lov til at søge frem og op (fra bag lod), vil han helst gå med stykket mellem ørerne,som det højeste punkt. Og det bekymrer mig lidt, for jeg synes, jeg kan se, at underhalsen bliver tydeligere. Men han kan ikke finde ud af at lægge sig frem og ned, kun ind og bag lod eller frem og op.
    Så kigger lige med..

• #2   12. jan 2013 Hvis du vi have ham frem og ned - så starter du i skridt - indtil han kan det, - først derefter træner du det i trav - og så galoppen til allersidst.

Og når du træner det i skridt, for laaaaaange tøjler - så ros ham hvergang han bare nærmer sig det korrekte .. laver han fejl, så ignorerer du dem, - han skal lige forstå fidusen, og du skal gøre det attraktivt at udføre øvelsen korrekt - ved at rose ham - eller give ham en lille skive gulerod som belønning.. Dit vigtigste værktøj lige her er - tålmodighed..

• #3   12. jan 2013 Jeg synes ikke at han går for højt.. Synes faktisk han går rigtig fornuftigt og han springer fint igennem.. Du skal bare være glad for at han har en opad gående galop, det indikere at han fra naturens side af, bruger sig rigtig i galoppen.. Den opad springende galop gør det svært for ham at gøre sig rigtig lang, da han vil miste balancen af det og det er forhåbentlig ikke den effekt du ønsker.

• #4   12. jan 2013 Ridning i letsæde kan evt. hjælpe til at få ham til at strække sig lidt længere ned og så volte træning samtidig

• #5   12. jan 2013 Cowgirls have more fun: Jeg er netop startet i skridt og der er fangede han den lyn hurtigt så har det taget lidt mere tid i trav men der har han fanget den nu og virker til at nyde han kan få lov at gå mere frit foran når han bliver bedt om at arbejde bagfra. Jeg er bare gået lidt død for hvordan jeg skal gøre med galoppen han gør det også når han er i longen (longere uden indspændinger eller andet hjælpetøjle)

JH: Han går ikke forhøjt i forhold til hvad jeg ønsker på længere sigt. Er godt klar over det ikke er en dårlig ting, og jeg bliver nok rigtig glad for det hvis vi vil noget med dressuren. Det var netop også det jeg tænkte at det netop var hans opad springende galop der gjorde det og så kan jeg jo ikke rigtig gøre noget ved det. Han har bare ikke nok muskler til at opretholde den holdning og galopere samtidig hvis man gerne vil lave nogle volter og noget. Og det er lidt svært at bygge musklerne på hvis jeg har svært ved at få ham afslappet ind på en volte smiley
    Nej for alt i verden skal han beholde sin balance jeg vil bare rigtig gerne have mere muskel på bagparten og eftersom de bruger forskellige muskelgrupper i gangarterne ville jeg gerne kunne træne det i galoppen også.
    Hvis du har nogle ideer til hvordan jeg kan få lagt muskler på i galoppen uden at bringe ham ud af balance er jeg åben for ideer? smiley

• #6   12. jan 2013
    Jeg tænker at det er grundet balancen :o). Det er de færreste heste der kan smide halsen strakt ned i galop, det kræver virkelig at hesten er meget afslappet.
    Har redet en hest der kunne, han var MEGET afslappet men når han gjorde, så blev takten til 4 taktet.

• #7   12. jan 2013 Halsen skal ikke som sådan ned vil bare ride halsen mere flad så han ikke rejser i nakken da det kræver for meget af musklerne i overlinjen som ikke rigtig er der endnu.

• #8   12. jan 2013 I galoppen skal du først og fremmest slippe tøjlen - helt - han har slet ikke plads på billedet til at lægge sig ned, - så slip og rid indtil han lægger sig ned, når han har forstået hvad du vil - så kan du langsomt samle ham igen...

I longeringen bruger jeg at "ryste" tovet en anelse - så ved Kavan at det betyder han skal lægge sig ned, men kun fordi jeg har lært ham det.. Han havde også svært ved det i starten..

• #9   12. jan 2013 Vil prøve at arbejde med det i longen også det er lidt lettere end når du skal sidde på ryggen og have styr på at sidde rigtig og alt det der samtidig smiley

• #10   12. jan 2013 En god ide er at træne hesten fra jorden. Lære hesten at slappe af - frem og ned. Jeg underviser i akademisk ridekunst og HMS, ved dog ikke hvor du bor smiley

• #11   12. jan 2013 Har også tænkt at arbejde en del med ham i longen her når frosten forsvinder igen!
    Bor i vestsjælland så der er et stykke vej smiley

• #12   12. jan 2013 Altså, jeg vil sige at hvis din hest selv søger i holdning i galoppen er det der hvor den har det bedst og der hvor den har den bedste balance, det gjorde min også med det samme og jeg har bare ladt ham gør det, for så går din hest på sin egen naturlige måde smiley

• #13   12. jan 2013 Katrine Egholm: Det er præcis det jeg også ligesom har nået til efterhånden da jeg ikke vil tvinge ham til noget andet med glidetøjle andet ligende. Han virker til at føle sig tilpas der, men er bare i tvivl om jeg kan få de ønskede muskler på. smiley

• #14   12. jan 2013 Det får du, når balancen er kommet helt på plads, min er begyndt selv at søge ned så han er flad i halsen, det kommer lige så stille, men du skal også slippe hesten lidt, for ellers vil den ikke få fornemmelsen af at den har muligheden for at komme derned smiley

• #15   12. jan 2013 Billedet jeg har lagt ind er taget lige efter et galop anspring derfor har jeg mere fat end lige når vi træner det. Det var bare lige det bedste billede jeg havde hvor man kunne se hvor han holdt sit hoved smiley Har du nogle ideer til balance træning?

• #16   12. jan 2013 Ja da masser af ideer! smiley Eeeh bomme, du kan lave et kryds af en art, hvor man du lægger bommen sådan at du kan ride i en volte over dem, så når du har redet en kvart volte, kommer der en bom osv., det skal selvfølgelig passe til skridt længden på din hest:-) Du kan også lægge bomme ud som normalt, hvor man rider i en lige linje over:-) Du kan ride små 8-taller, hvor du stiller den lidt ekstra til indvendige:-) Du kan også lave en lille bane med bomme, lidt ligesom en springbane, så får du den til at koncentrere sig ekstra om sine ben og holdning:-) Der er uendeligt mange:-) Du kan lave dit eget lille volteprogram, hvor du f.eks. laver nogle små volter og gør dem større og mindre hele tiden og hele tiden skifter volte smiley Kan ikke lige huske flere smiley Håber du kan bruge dem smiley

• #17   12. jan 2013 Kendte faktisk godt de fleste som hygge/lege øvelser jeg lavede med ponyen i sommers, men havde ikke lige overvejet dem som balance øvelser smiley

• #18   12. jan 2013 Hehe, de har i hvert fald hjulpet meget på min:-) Jeg bruger dem også stadig, nu er han kun 3,5, så det vil jeg blive ved med det næste stykke tid, for jeg vil gerne at han har så mange muskler i ryggen som muligt og på resten af kroppen selvfølgelig, for så er chancen for skader jo meget mindre smiley

• #19   12. jan 2013 Præcis, hvis musklerne sidder korrekt og er bygget til det arbejde der forlanges er chancen for skader meget mindre og det tror jeg de fleste som hesteejere godt kan lide smiley

• #20   12. jan 2013 Nemlig, jeg kan i hvert fald godt lide det, for jeg går efter at ride en klasse inden for western, da det jo er det jeg rider, hvor hesten meget nemt kan få skader, hvis man ikke har vænnet hestens muskler til den slags arbejde smiley Så jeg forebygger så meget jeg kan, skal ikke risikere noget, jeg har nemlig lagt mange penge i hesten allerede, han var ikke helt billig, selv om han kun var 2 da jeg købte ham hehe smiley

• #21   12. jan 2013 Vi må passe på det vi har, når vi har muligheden! Det må da være vores pligt som hesteejer at sørge for vi ikke forlange det umulige eller gør tingene over evne smiley

• #22   12. jan 2013 Lige præcis! Ikke noget med at overanstrenge hesten eller som du siger forlange noget af den, den ikke kan! smiley

Kommentér på:
Hesten rejser sig i nakken for tidligt

Annonce