{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Hvornår begynder tilridning? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig vallak fra 2010, han er en blanding af kræftigt bygget DSP og af araber ox, han er ca. 150-152 nu, vil gerne vide hvornår jeg kan prøve at sidde på ham og tage en fem min. Ridetur på lange tøjler 1 gang om ugen/ hver anden uge? Han er på min profil - Charlottenborg's Pegaus. VH Linea

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår begynder tilridning?
  • #1   6. jan 2013 Aller først når han er mindst tre smiley Dog hvis han ikke er klar der, så hellere vente lidt længere, end have en ødelagt hest inden den bliver 10 smiley

• #2   6. jan 2013 Du kan sagten sidde på ham nu......... Hvornår præcis er han fra? For følger man årsskiftet er han jo 3;-)

• #3   6. jan 2013 Jeg syntes måske personligt det er tidligt at sidde på ham allerede nu, jeg ville vente til vi kommer hen til sommeren, evt. arbejde lidt med ham i måneden før han skal på græs, også give ham fri på græs, også gå "rigtigt" i gang når han kommer ind igen smiley

Sådan gør jeg det helst.

• #4   6. jan 2013 Sæt dig IKKE op før den er min. 3år, det vil sige omkring sommer (der er de fleste født så derfor jeg siger sommer)..

Men det vigtigste er jo er den klar, er kroppen lige altså den må ikke være overbygget, er den psykisk klar osv..

Jeg har måtte vente med min næsten rene araber, var på hende som 3års men hun valgte at vokse og vokser stadig og er snart 4år..

• #5   6. jan 2013 Du kan ikke sige noget fast omkring start af tilridning.
    Der er to meget vigtigt ting, der skal være på plads.
    1. Hesten skal være klar i hovedet til tilridning
    2. Hestens krop skal være i balance.
    Hvis det f.eks. er en 3 års, der er klar, så giver vi altid en lang pause efter tilridning, så kroppen igen kan komme i balance efter belastningen. Den tid bruger hesten som regl til at sætte knogler og muskler. Man tilrider f.eks i løbet af sensommeren og så får den fri til næste forår. Og med fri mener jeg rytter fri, den skal stadig trænes i longe, picadero og round pen.

Vi har et tydeligt eksempel på, at tilridning kan være forskelligt.
    Vores hingst Hurricane er 1. januar blevet 5 år, men da han var en smutter og derfor blev født 1. oktober, så passer hans vækst perioder ikke med kalenderen.
    Hver gang vi havde planlagt, at nu skulle han i gang, så skød kan røven i vejret, så vi skulle vente på at forenden også ville vokse. Nu regner vi stærkt med, at der skal ske noget i dette forår, men vi er bestemt ikke helt sikre.

• #7   6. jan 2013 Jeg ville vente til omkring august med at hoppe op på den.

Du kan begynde at forberede den indtil da med sadel og longearbejde et par gange om ugen.

• #8   6. jan 2013 du kan jo godt begynde at vende den til hovedtøj, sadel og det nu. men jeg ville vente til den blev 3 med at hoppe på den. så ville jeg gøre den ryttervant, og lade den få voksepause nogle måneder, og gå stille og rolig i gang igen.

• #9   6. jan 2013 Jeg er begyndt på min , hun er fra sidst i maj, hun bliver redet 3-5 gange om ugen i ca 20-30 min , vi er gået så småt i gang med at trave, men nu starter vi generelt også vores heste tidligt, min tager så også kun max 1-3 cm mere , men hvis din hest er klar så synes jeg ikke at det er noget problem at sætte sig op og skridte rundt et par min . Du vold rider den jo ikke smiley

• #10   6. jan 2013 Han er sadel/ hovedtøj's vandt i alle gangarter, jeg kan løbe ture ved siden af ham imens han gallopere, jeg gik nat ture med ham som et og et halvt år's hingst ved store høst maskiner om vinteren, med tæppe eller ponypude på, han har haft små børn på ryggen på korte skridt ture, og bruger ham til at transportere sadler, så han er vant til western sadler med stigebøjler der flapre på hver side og til alm. Sadler med almindelig sadler med skridt tæppe. Vi har ikke mulighed for ridebane så det er svært at finde steder at longere ham, hvis han var 4/5 år nu og jeg ikke havde siddet på ham før vil jeg kunne sætte mig op på ham med lange tøjler i galop, han er den roligste hest jeg kender og ville aldrig gøre nogle fortræd, jeg har haft ham i hele hans liv, så han kender mig lige så godt som jeg kender ham smiley

• #11   6. jan 2013 han er ryttervandt og vandt til alt udstyr smiley

Kommentér på:
Hvornår begynder tilridning?

Annonce