{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.593 visninger | Oprettet:

Part smider mig af:-( {{forumTopicSubject}}

Hej hesteglademennesker!
Jeg har en dejlig part som jeg har kunne galopere på indtil her i slutningen af november hvor hun begyndte at bukke, men det var ingen ting. Men her i denne uge har hun smidt mig af to gange og min parts ejer har set mig ride og ved ikke helt hvad det er der gør det for hvis hun sætter sig op er der intet:-( og her i går da hun smed mig af lage jeg kun benene til og gav fremdrift via mund og sæde. Sådan som situationen er nu tør jeg ikke galopere mere og ved godt at det kan have haft en indflydelse på hende igår men har ikke været nervøs de andre gange.

Har i nogle forslag til hvad det kunne være eller hvad der mangler hos mig eller min part?

Og vil lige sige at jeg nok skal komme igen, vil bare ikke ligge i sandet hver gang...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part smider mig af:-(
  • #1   10. dec 2012 Queen. gjorde nøjagtig det samme, og når ejeren satte sig op var der intet.. vi fandt ikke en løsning og måtte opgive hende smiley

• #2   10. dec 2012 Det er jeg da ked af at høre:-(

• #3   10. dec 2012 Nu har jeg ikke set dig ride.. Men der er flere ting man skal tænke på

1) Er hesten signalforvirret? Rider du på samme måde som hesten er vant til? Bruge du samme kommandoer som den er vant til fra andre ryttere? Ved den hvad pisken, sporrerne og benene bruges til? (Hvis du rider med det)
    2) Har hesten mon smerter?
    3) Har hesten fået lært at Buk=Ingen Galop=Intet Arbejde=Positivt? Altså har den sluppet for at arbejde når den laver unoder?
    4) Er du problemet? Er du så nervøs at det smitter af på hesten?

Du skal være velkommen til at skrive en PB hvis du har brug for hjælp smiley

• #4   10. dec 2012 Først og fremmest: Få den tjekket for smerter af en god kiropraktor, hvis den har ondt, hjælper det intet at 'træne' det væk.

Hvis den ikke har smerter, har den fundet ud af, at når den stejler, slipper den for det pres du ligger for at få den i galop.
    Du bliver nød til at holde presset, og du må endelig ikke slippe det, før den står på jorden igen og tager et skridt frem ad.
    Det kaldes negativ forstærkning.

• #5   10. dec 2012 Min gjorde det også og der fandt vi ud af det er hvis hesten bare mærker du er en lille smule nervøs eller hvis du rider den for hårdt og syntes det er unfair men ville måske være en ide og tage den i longes mens du sidder på den og ejern står med den ellers skal du sætte dig i respekt for det er ikke okay og smide dig af smiley mvh Isabella

• #6   10. dec 2012 Nårh ja, glemte lige noget..

5) Bruger du modsigende signaler? Bliver du så nervøs at du 'holder den igen' med tøjlerne mens du prøver at få den frem med benene?

• #7   10. dec 2012 Isabell: Man skal ikke sætte sig i respekt. Hesten ved ikke bedre.

• #8   10. dec 2012 Følg de andres råd og find en god underviser smiley

• #9   10. dec 2012 Tror ærlig talt den er ved at blive vinter-kulleret smiley
    Det er min pony oss, den bukker hver gang vi sætter i galop, og den er rimelig ustyrlig for tiden.
    Men jeg har bare smurt lidt klister i røven også går det smiley
    Ej, vil skyde på at det kan være det smiley

• #10   10. dec 2012 Der kan så også være stor sandsynlighed for at hun prøver dig af, det gjorde min i næsten et halvt år smiley

• #11   10. dec 2012 hold op hvor er i allesammen hurtig med at sige "få hesten tjekket" "den har smerter" synes jeg læser det i hver eneste tråde hvor hesten bukker eller stejler og det er altså ikke altid at den har smerter og synes virkelig ikke at der er noget der tyder på smerter i det her tilfælde hesten gør det jo ikke ved sin ejer...

Matilde måske hesten har lært at tage røven på dig? hun afprøvet dig og hun har vundet kampen? for hvis det er sket så bliver det nok et hård stykke arbejde for dig at få hestens respekt tilbage...
    står i samme situation princess stejler lige så snart hun ikk gider mere ( og nej hun har ingen smerter har haft kriopraktoren ud og tjekke hende) jeg kæmper med hende i 4 uger nu og det bliver bedre og bedre men hun gør det stadig jeg er ved og blive rimelig træt af det men der er ikke andet at gør end at lære hesten at den ikke skal gøre det men på en god måde self.

• #12   10. dec 2012 Jasmin - hvor har du ret!
    Hver gang man ser en video med en hest der gør det mindste, mener folk at sadlen skal tjekkes, men det er for det meste fordi de er frække smiley
    Så jeg tror også mest det er fordi at den prøver dig af, og hesten kan tydelig mærke om du er nervøs, hvilket ikke gør situationen nemmere smiley

• #13   10. dec 2012 Nej nej nej! En hest kan IKKE prøve sin rytter af! Den kan være redet forkert eller også prøver den at fortælle noget - foreksempel at det gør ondt..

• #14   10. dec 2012 Og en hest kan IKKE være fræk. Det har den ikke hjerne nok til.

• #15   10. dec 2012 Ved I hvad..
    Det er det mindste vi kan gøre som hesteejere. Ville I gerne løbe et marathon med en forstuvet ankel? Nej, det tror jeg ikke!!!

- Og det er ikke særlig svært at 'vinde dens respekt igen' - det har intet med respekt at gøre, eller at den prøver af - for det kan en hest ikke.
    Det er en indlært uønsket adfærd, der er indlært ubevidst, fordi rytter ikke ved bedre.
    Noget ordenligt undervisning og de er hurtigt på rette kurs igen, så længe hesten ikke har smerter!

• #16   10. dec 2012 Anne:
    Hvis din hest har 'prøvet dig af' i et halvt år, så siger jeg bare: Stakkels pony.
    Den har været snotforvirret over dine signaler, og siden det ikke hurtigt er blevet bedre, har du tydeligvis reageret forkert når den har gjort noget uønsket og forstærket adfærden.
    Stakkels pony der skal være så forvirret uden grund, blot fordi rytteren ikke aner en pind om indlæring.

Hvordan ved I, en pony kan prøve af? Har I nogle beviser for det?

• #17   10. dec 2012 anne
    ja lige præcis for et par år siden var der ingen der brugte kiropraktor til hestene og lige pludselig skal man have den for hver gang hesten bukker ? synes det er så lætterligt nogen gange har også snakket med min kiropraktor om det og hun siger også at 85 procent af de heste hun skal tjekke ikke har noget...

• #18   10. dec 2012 Min pony har bestemt ikke ondt og den bukker da stadig, så jo fræk kan den godt være også selvom i siger den ikke er smiley
    Det er Så også mest i det kolde halvår,

• #19   10. dec 2012 Den bukker fordi den er forvirret eller også har den ondt. Den kan selvfølgelig også gøre det af overskudsenergi, men hvis den har gjort det i et halvt år, er det altså ikke overskudsenergi.

Hvordan ved du, din hest ikke har ondt? Du har vel ikke selv tjekket den??

Jasmin
    Det var da en mærkelig grund til at synes det er 'latterligt'. Tværtimod, er det da fantastisk at tiderne ændrer sig til det bedre, og så mange hesteejere går op i deres hest og dens helbred. Den kan trodsalt ikke tale, så en gang for meget ved kiropraktor er bedre end en gang for lidt!

• #20   10. dec 2012 ja kan faktisk bevise at heste godt kan prøve sin rytter af har en hest her hjemme som gør det hver gang der kommer en ny rytter og det har ikke noget at gør med at hun bukker eller noget det gør hun ikke men hun prøver at gå som hun selv vil og hvis hun ikke kan få sin viljie kan hun også godt blive lidt sur... du kan da bare komme forbi og prøve hun hvis det er skal bare lige snakke med ejern om det smiley

• #21   10. dec 2012 Det er nok højest sandsyneligt fordi den nye rytter er anderledes at have på, og rytteren måske bruger og timer sine signaler anderledes.
    Intet at gøre med at prøve af

• #24   10. dec 2012 Sofie : der er bare nogle ting man ikke kan tillade sig at skrive men okay, hvis du vil have en lille historie får du da det...
    Da vi fik ham havde han for ikke så lang tid siden haft lungebetændelse og vi havde egentlig også mest købt ham som en hyggepony... Vi havde ikke den store mulighed for prøve ham da der var sne
    På det tidspunkt havde jeg kun sådan rigtig gået til ridning i 1 1/2 år...
    Da det endelig var muligt at ride, gik vi stille og roligt igang, og det gik egentlig okay, men hver gang jeg skulle galopere bukkede han og den sadel han havde har han brugt mange år med tidligere ejer, så det burde ikke have været et problem, jeg fik så også en bedre sadel et Par måneder efter.
    Men han bukkede stadig og nogle dage, kunne vi bruge et kvarter, bare på at få ham i galop. Jeg synes ærlig talt ikke det var særlig fedt og fortrød egentlig lidt.
    Vi havde et par forskellige øvede rytter oppe, med dem bukkede han også de første gange. Så ikke den store forskel der.
    Men vi blev ved med at kæmpe og idag, næsten 3 år efter, er vi jo super gode og glade sammen og han kan stadig finde på at bukke engang imellem og sådan er det... Vi har også haft perioder hvor han stejlede men det var mest på ture.

I kan komme med mange forskellige teorier, men i skal IKKE sige stakkels pony for han har det super godt og jeg elsker ham. Vi er de bedste venner.
    Og han har det garanteret mindst ligeså godt som jeres ponyer/heste! smiley

(Håber ikke der er for mange stavefejl)

• #26   10. dec 2012 Team hygge - du har ret, man skal aldrig undervurdere en hest, den kan mere end man tror. Det kan godt være en hest er "dum" men kan selv "dumme" dyr ikke være frække? smiley

• #27   10. dec 2012 Det kan man ikke vide med sikkerhed, Anne smiley

• #29   11. dec 2012 Jeg kan ikke vide med 100 % sikkerhed at de er klogere end vi tror...
    Men du kan heller ikke vide om de er så dumme, som vi gør dem til smiley

• #30   11. dec 2012 Jeg prøver lige igen:
    Hvordan ved du, den ikke har ondt?

• #31   11. dec 2012 En massør, kiropraktor, sadelmager eller dyrlæge kan gætte ud fra erfaring osv når de ser eller behandler en hest.. Når det handler om feks ledskader, ben skader, gigt, spat osv osv...

Den eneste måde du kan se noget som helst er at få, røntgen eller andre former for scanninger..
    Hesten kan ikke sige "ja, av.. Det er lige der det gør ondt" og derfor må selv fagfolk gætte...

• #32   11. dec 2012 Der er noget der hedder en massør og der har været en sadelmager til vores sadel og den passede fint smiley

Det er da også mærkeligt at han ikke har bukket i 3 måneder også her om vinteren kan han finde på at bukke 2-3 gange om ugen, afhængig af hvor meget vi rider
    Hvis han havde ondt havde han også bukket oftere
    En af grundene til at han bukker ved denne årstid er fordi at han ikke har mulighed for at trave og galopere hver dag, så når han så endelig har mulighed så er han frisk og bukker smiley

• #33   11. dec 2012 Udover når han er på fold self. smiley

• #35   11. dec 2012 anne og den dejlige pony smiley

Men hvis du så ved at det er fordi din pony er frisk, hvorfor skal den så sættes på plads, så er det jo netop ikke for at prøve dig af?

Min gjorde det samme, han bukkede og hoppende rundt med hvin og fægtende forben, det første stykke tid når vi kom på banen, altså hvis jeg slap ham fri, hvis jeg red ham, så skulle jeg kæmpe med ham..

Så jeg startede i mange år med at longere min hest eller have ham fri på banen i 10-15 min, så han kunne krudte af..
    Så havde jeg en sød hest at ride på resten af timen...

Hvorfor straffe ham, for noget der bare ligger i ham naturligt? Så er det nemmere for mig at tilpasse mig..
    Idag er det heldigvis ovre, selvom han godt kan tage nogle enkelte hop og et lille hvin, hvis vi longere smiley

• #36   11. dec 2012 Ja, det plejer jeg også, det er bare svært at ride her om vinteren, da vi intet ridehus har, så det er mest skridtture vi er på, hvor vi enkelte små steder kan tillade os at trave lidt (altså steder hvor det er tilladt og hvor der ikke er glat) så der kan det være svært at longere.
    Men altså vi bor kun få km. Fra ridehus, men hende der ejer det vil helst kun have at vi rider der om formiddagen i weekenderne, så det er meget begrænset smiley

• #37   11. dec 2012 Heste kan ikke være frække og de kan ikke prøve af, da de ikke har en hjerne bygget som vi har.
    Heste kan have ubehag og de kan prøve at dominere eller komme ind i negative adfærds mønstre. Vi stoler det som "frække" fordi vi er mennesker og sådan forstår vi det bedst.

Ligesom at heste heller aldrig er "sure" de er dominerende, men vi bruger ordet for som mennesker at forstå det. Heste er heller aldrig "glade" de er kåde/opmærksomme/arbejdsomme mv...

Det hele er bare ord vi putter på for at fatte hvad vi mener i stedet for at sige "Ej hvor er den dominerende lige nu!" så siger vi: "Ej hvor er den sur"...

• #38   11. dec 2012 Jeg straffer ham på ingen måde, hvis han bukker rider vi videre... Jeg kunne på ingen måde finde på at straffe min pony, bare fordi han bukker smiley

• #40   11. dec 2012 Ja, det er som det er og de få måneder om året der er sne overlever jeg nok smiley

• #42   11. dec 2012 Ja, det ville være meget nemmere hvis det kom omkring den 20. Også var væk omkring nytår smiley
    Egentlig ikke fordi jeg har så meget imod sne, men det er koldt og glat, man bliver let forkølet også kan man ikke ride smiley
    Men så længe vi ikke er sneet inde, så går det smiley

• #44   11. dec 2012 Det ville være skøøøøøønt! smiley

• #45   11. dec 2012 Som flere skriver så kan heste altså ikke være frække eller prøve af, og nej det handler ikke om tro men viden, de har simpelthen ikke den hjernedel der kræves.. Men det betyder ikke at de er dumme, de er bare anderledes end os..
    Og når folk kommer med historier der skulle bevise hestens frækhed eller prøven af, ja Sorry, men der er altid en ret logisk og let at se forklaring når man bare ikke har set sig blind på at den er fræk..
    I TS tilfælde tror jeg ikke det er smerter, når det kun er med parten, nok nærmere noget rytteren gør eller ikke gør

• #46   11. dec 2012 Jeg mener nu godt en hest kan "afprøve".
    De finder også hurtigt ud af hvem i hesteflokken de kan drillede og hvem de skal holde sig langt fra !

Det har intet med "klog" at gøre, men almindelig instinkt/adfærd.

• #47   11. dec 2012 Jeg rider dom jeg hr gjordt siden jeg fik hende og der her der ikke været noget, og i søndags da hun smed mig af havde ejeren sat sig op på hende før og efter, og jeg rider blider og blider, tager kun pisken med mig hvis hun er doven i traven men bruger den ikke og smider den når jeg skal galopere! Jeg tror nu at det er fordi hun slipper for at arbejde! For hvis hun har smerter viser hun det tydeligt!

Men der er en masse ting her som jeg vil tage til overvejelse!!:)

• #48   11. dec 2012 Den kan ikke afprøve, men den kan ved et tilfælde have lært at buk er givende.

Hvis man roser den når den stopper kan den koble - hvis jeg bukker og stopper er det rigtigt-

Hvis den kommer på stald når den har smidt af så kobler den - jeg får "frihed for rytter" når jeg smider hende af -

De KAN IKKE udtænke planer men de lærer meget hurtigt og vi giver dem 100-vis forskellige signaler uden at tænke over det.
    Heste arbejder KUN UDFRA deres instinkter.

Foder - de fleste heste vil gøre næsten alt for en godbid. vores opgave er at time hvornår vi giver dem så de ikke bliver belønnet for en adfærd vi ikke ønsker.

Flok - De er oftes mest trygge hvis de er flere, de bliver ved flokken. Smart når man rider mange sammen i skoven, irreterende når ens hest ikke vil alene i skoven fordi dens flokinstinkt er stærkt.

Flugt - Tja næsten alle heste har set sabeltigre.(ting vi ikke kan se men som hesten finder farlig)

Frihed fra "smerte" - dejligt når de bliver inden for hegnet pga. stød i hegnet, hvis de var ligeglade med frihed fra smerte ville de bare gå ud, irreterende når hesten bukker pga smerter.

Formering - smart når vi vil have føl, irreterende når hoppen er i brunst til et stævne og pisser ned af benene hele tiden og er helt ukoncentreret,

Jeg har redet i næsten 30 år og jeg har aldrig vist dette før for 2 år siden og hold da op hvor er det blevet nemmere at have hest og at være hest, pludselig forstår man hvorfor de er "frække" og "dumme" - underligt nok findes der ingen frække og dumme heste her hos os. :o)

• #49   11. dec 2012 Hmm... Hvad med at prøve at tage pisken med når du skal gallopere? Siger ikke at du skal gennembanke den når den lægger an til at stoppe/bukke/osv men lige læg den på skulderen og 'tap' den indtil den går frem eller stopper med at ''skabe sig'' smiley

• #50   11. dec 2012 Hold da op, hvor er det rigtig Katrine smiley
    Stod selv med en 'problem pony' der smed mig af, bukkede og så skulle den have en med pisken.. Hun stak af, sparkede og bed... Skiftede sadel, bid og ridestil og nu står jeg med kun 1/10 af de problemer jeg havde før. smiley

• #51   11. dec 2012 Nu vil jeg ikke udelukke teorien om at en hest kan være fræk eller prøve af, men det er ikke det jeg vil diskutere! smiley
    Min hest er selv lidt en ''bukker'', men jeg ved hvorfor. Det er en panikreaktion. Nu er han ikke så gammel, og ikke langt i han uddannelse, så han har ikke helt vænnet sig til at han skal ''ligge sig på udvendige tøjle'', ''flytte sig for indvendig ben'' osv osv. imens han bliver bedt om at lave anspring, og reagere derfor ved at lave en panikreaktion, som enten kan være at trippe, bukke eller andre ting, men dette skal han ikke have straf for, da det udelukkende er fordi han ikke føler sig tryg ved situationen, og det skulle derfor gerne gå væk, jo mere erfaren han bliver smiley
    - Måske er det en panikreaktion hesten laver, fordi du ikke rider den på samme måde som ejeren, og derfor føler sig presset ud i en situation, hvor han ikke føler sig tryg :-)?

• #54   11. dec 2012 Matilde - Keeps. Vi du uddybe: "Jeg gav fremdrift via ben, sæde og mund, " Det er det med mund jeg gerne vil have uddybet.
    Hvis der ingenting er med ejer, må det jo være noget du gør anderledes.

Lad være med at galoppere før du har helt styr på hende. Du kan sagtens lave en masse forskellige ting i skridt og trav.

• #55   11. dec 2012 Desuden synes jeg det er noget pjat at sige at man ikke skal tilkalde dyrlæge, kioprakter, osv når der er et problem, bare fordi at så mange procent ikke behøver.. Hvad så med de sidste? Hellere en gang for meget og så få at vide der ikke er noget galt, frem for at lade være og 1 år efter stå med en uridelig hest..

• #56   11. dec 2012 Jeg siger een der klik lyd som jeg altid gør jeg jeg vil have hende frem, og ejern har også rost mig for at bruge mund.

SOF- jeg er 110 på at hun ikke har smerter når ejer kan sætte sig op 10 før og 3 min efter jeg prøved og galopere og der var INTET, hun galoperede som hun plejede...

• #58   11. dec 2012 Man kan vel altid snakke med ejer om det. Har aldrig sagt eller antydet at hun skulle skynde sig at ringe til alt og alle uden at spørge ejer først.
    Men hvis det var min hest ville jeg da ikke sige nej til et gratis dyrlæge besøg betalt af part smiley

• #60   11. dec 2012 anne og den dejlige pony smiley

Har måske lagt lidt ord i din tekst, kan jeg se.. Du har faktisk ikke skrevet at den skal afrettes eller andet smiley

Man må gerne skrive "hov hov du der, det har jeg ikke skrevet!" - Jeg æder gerne mine ord, når jeg tager fejl smiley

• #61   11. dec 2012 Tænkte faktisk at jeg måske havde skrevet det et sted uden selv at vide det, så ville self ikke rette på dig, hvis det er min hukommelse der svigter smiley

• #62   12. dec 2012 Jeg tvivler på at hesten har ondt, når det nu kun er parten der får flyveture. Hvis hesten havde ondt, skulle den nok vise det uanset hvilken rytter der rider på den. Jeg synes der kommer for tit og for meget ind i debatterne at "hesten har ondt" Det BEHØVER det ikke altid være. Det er tit og ofte rytterfejl der går galt, og at det er spørgsmål om, at rytteren skal have noget undervisning og rettes på. Men det skrives der faktisk aldrig.. Den med at have ondt, synes jeg selv tit og ofte er udtryk for, at man ikke tænker over, at ens opstilling og hvordan man indvirker på hesten, kan være nok til den bukker eller gør ting vi ikke ønsker..

I det her tilfælde er det parten, der skal have noget hjælp og ikke hesten.. smiley

• #64   12. dec 2012 Team hygge-måse: Prøv at læse hvad jeg har skrevet højere oppe i indlægget. De lærer ud fra deres instinkter.
    De kan ikke UDTÆNKE planer på forhånd, så kloge er de ikke, men de kan godt lære at hvis jeg gør sådan så sker dette. Men de skal have haft succes med det. Fx at pony har fundet ud af at man slipper for at galopere hvis man bukker. Den har ikke tænkt inden rideturen - jeg tror jeg vil bukke idag, det kan de nemlig ikke.

• #66   12. dec 2012 Hun ved ved efterhånden at hun slipper for at galopere hvis hun bukker, men min parts ejer skal med de næste par gang og se mig ride så kan vi se hvad der sker.

• #67   12. dec 2012 Så er det jo også fordi hun får lov at slippe, at hun gør det. Altså, hun tror måske, det er rigtigt, når hun bukker - fordi du slipper presset. En hest vil gøre meget for at få sluppet et pres (fra schenkler, pisk, tøjle osv), og hvis du slipper presset når den bukker og sætter i trav/skridt, så er det klart, den bliver ved med det. smiley

• #69   12. dec 2012 Sæt den i galop med sædet alene. Det lærer man ved www.arr.de

Og efter det piskede min hest ikke med halen ved galopanspring mere.

Ja, jeg er så heldig at have to hopper, som begge er følsomme for benene. Suk smiley

Altså skub frem med indvendige sædeben, ligesom du gør, når du allerede er i galoppen.

• #72   12. dec 2012 Der fondes så forskellige meninger og holdninger og ja det ene er bevist men det er det andet OGSÅ smiley

Nu er jeg ikke ekspert men jeg har altid fået af vide at heste kan godt prøve sin rytter af

• #77   12. dec 2012 Dejligt at der endelig er en der giver en ret smiley

• #78   12. dec 2012 Folk aner simpelthen ikke hvor let det er at lære en hest noget ubevidst smiley Synes det burde være noget af det første man lærte på rideskoler, hos undervisere, osv.
    Som jeg plejer at sige: Hvis jeg var hest ville jeg hellere vanrøgtes end ejes af en der mener heste kan være frække...!

Ej, det bare gas smiley Jeg har nemlig også en fræk hest. Den står sammen med min enhjørning og min pegasus smiley

• #79   12. dec 2012 Det er fint at du ved en masse og noget af det er sikkert også rigtigt, men ikke det hele smiley
    Vi kan vel godt have fået en ting af vide og du en anden
    Man skal vel ikke tro/vide det samme smiley

• #80   12. dec 2012 Anne: Vi er flere end jer? Demokrati længe leve smiley

• #82   12. dec 2012 Det er jeg ligeglad med...
    Vi kan vel godt hve vores holdninger smiley
    Og VORES viden

Det er jo ikke altid demokratiet har ret smiley

• #84   12. dec 2012 Det kan jeg ikke nej, men så kan du vel heller ikke nægte det modsatte?

• #85   12. dec 2012 Amen helt seriøst smiley
    Det her er min frække, frække hest smiley
    http://www.flickr.com/photos/orovillesue/3701462516/

• #87   12. dec 2012 Ha Ha.. Nice billede smiley

• #88   12. dec 2012 Vi kan jo ikke bruge jeres ''den prøver af'' til noget, før I rent faktisk kan bevise det.

Team Hygge: Mht. at din hest kun smed dig af, er nok fordi du bruger modstridende signaler, eller anderledes signaler, end de andre der har redet den. Det er ikke altid man lige selv kan se det, hvis man ikke ved noget om negativ forstærkning.
    Det kan ikke siges nok: heste kan IKKE prøve af. De kan være forvirrede og fået indlært unoder ubevidst, men de kan ikke prøve af!

Jorden er ligesom heller ikke flad vel? Den ser måske flad ud, men videnskaben viser jo den er rund, præcis det samme med hestens hjerne smiley
    Men hvis I stadigvæk tror jorden er flad....jamen.. smiley suk

• #90   12. dec 2012 Har jeg ikke og gider jeg ikke lige nu smiley

Kan du ikke bare acceptere vi ved noget andet? Også stoppe den her?

Hader at folk er sure og lign. På en. Har jeg prøvet før og skal helst ikke ske igen smiley

• #92   12. dec 2012 Min pony har ikke ondt, den skal bare røres meget hver dag... Har den en dag fået en fridag er den i rigtig godt humør dagen efter og ja sådan er det hver gang, det er ikke bare et tilfælde, han er bare en frisk og glad pony smiley
    Igår Havde jeg ham lige med ud på en større fold end deres vinter fold og hold fast han fik bukket (og pruttet) og det er bl.a. Fordi jeg ikke har mulighed for at ride ham da ridebanen er frossen smiley self er han altid glad på fold

• #93   12. dec 2012 Smid ham i løsdrift smiley Det har ihvertfald gjort min doven xD

• #94   12. dec 2012 Er lidt svært når han står på rideskole smiley
    Det ville ellers være fint eftersom han her om vinteren nemt keder sig ig så begynder han at bide i sit dækken og de andres, eller leger de "grimeleg"
    Men jeg prøver at motionere ham så meget som muligt om vinteren smiley

• #95   12. dec 2012 Hva så når heste TOTALT meningsløst bare bukker?
    Min bukker meget meget sjældent, det handler om 2-3 gange i måneden, nogle gange er det mig der mister koncentrationen også er det som om hun lige samler mig op ( Nej jeg tror ikke på at hun tænker "Ej nu har hend der op ryggen godt nok lige glemt mig, nu må jeg heller lige vække hende"
    Men tit så laver vi et super anspring også uden forvarsel så kommer der lige et lille buk.
    Kan det forklares så? Kan jo høre vi har et par hestehjerne- specialister her inde smiley
    Haha go Onsdag Tøsser

• #98   12. dec 2012 Nogle lader til at tro at det handler om meninger eller hvad man har lært/fået at vide.. Men det handler om viden, det er bevist at heste ikke kan være frække eller prøve af, det er simpelthen fysisk umuligt, de har ikke den del af hjernen, så der er jo intet at diskutere..
    I kan sagtens finde nogle der giver jer ret i at heste er frække og prøver af, men det er fordi de ikke har sat sig ind i forskning og ikke ved bedre..
    Betyder det at heste er dumme ? Nej de tænker og fungere bare anderledes end os..
    Betyder det at alt skyldes smerter ? Nej det kan være stres, forkert ridning, forvirring, balance problemer eller fejl indlæring

• #99   12. dec 2012 *** Hold jer venligst til det emne, som trådstarter lægger ud med ***

• #100   12. dec 2012 den er bare snu og har vundet / indtilvider så få undervisning om hun er dygtig el ej undervisning er den rette vej. vis den hade ondt hvorfor reager den så ik på når ejeren sætter sig op. ved godt vi skal passe på vores små pusser men vi går heller ik til fys kioprater el får akunpunktur ( sikker galt stavet) bare fordi vi har ondt .
    syntes som ander siger det er lidt en træde mølle herinde enten har den ondt ellers skal man ride uden bid .
    min hest viste godt når der hva en der ik hade styr på den så skulle den prøved dem af . lige som et barn ha ha jeg kan ku man næsten se den tænkte .
    men find en gode underviser og evt få ejeren til at stå der når du skal galoper . så hun er der .

• #101   12. dec 2012 Hesten kan lure mønstre.
    Hesten bukker - måske er den overgearet, måske leger den, måske har den ondt - og får en respons far rytter ud af det.

Jeg gik på en rideskole hvor en af ponyerne blev "lært" at den kunne bukke, og så få fri. Den lille pige der insisterede på at ride hesten, kunne ikke klare den, og bukkede den red hun ind på midten.
    Det tog ikke lang tid før hest havde luret det, og så måtte vi "store" piger jo sætte os i respekt og forklare hesten at sådan legede vi ikke. Et par ridetimer hvor dem blev drevet frem og ikke fik lov at stoppe på midten, så stoppede den.
    - hesten var ikke særlig gammen, og var stadig overglad engang i mellem, og manglede lidt balance osv, derfor bukkede den. smiley

Min søsters hoppe smed alt af og hvad decideret livsfarlig at ride. Vi vidste sku ikke, at den kun var 3 da hun købte den og var blevet redet til den blødte fra sporene. Vi troede bare den var "dum" i hovedet.
    Det hjalp med en voksepause og bidløs ridning, fordi hesten lærte at forbinde smerterne med biddet. Saddel er ikke et problem, men vi tør sku aldrig forsøge med hverken pisk eller spore på hende. Pisken kan hun kun lige klare efterhånden..

Pointen er, at hesten kan have flere grunde til at opføre sig "dumt". Min laver gerne et par glædesbuk. Intet ondt der, men hold nu kæft hvor kan han flyve højt op, og så ligger jeg der.. Det er jo også en "respons" fra mig af, som han reagere på. smiley

Rytters respons kan også sagtens være ubevidst. smiley

• #102   12. dec 2012 sikke noget fis ,det ka godt værer i mener hestens "lille hjerne "ik ka lave unoder og vil gerne vide om de experter har lavet en generalt under søgelse . jeg har været på mange rideskoler og haft med mange heste at gører . og vil æde min hat på at når passer på hesten hva der hva der aldrig problemer men hva det en anden der skulle sadle op så vil hesten ik lukke munde op el tog hovde op så man ik kunne nå jeg har sadlet en del heste op og jeg vil sige at de lugter lunten og jeg vil sige at det er unoder . "lille hjerne eller ej " .

• #103   12. dec 2012 Hanne: Det er fordi hesten reagere på rytterens kropssprog.
    Min hest elsker ALT der vil snakke, og er meget "jaloux" anlagt, forstået på den måde at han vil ha' opmærksomheden.
    Min søsters holder sig i baggrunden - for det meste. Hvor når min kæreste eller yngste søster er med derude, så holder hun sig op af dem hele tiden. Min yngste søster er hun tydeligt beskyttende overfor, og min kæreste virker hun bare glad for. Jeg kender min kæreste, og ved at han er meget opmærksom på kropssprog, både sit eget og andres, så ham og hesten kan snakke, uden at han har haft med heste at gøre.

Hestene du taler om forbinder det at bliver sadlet op med at de skal ind og ride. Hesten har en udemærket hukkomelse og er i stand til at kende en rytter fra en anden. Så det er klart at den reagere forskelligt på forskellige folk smiley

• #104   12. dec 2012 Sarah Mosbæk og Anne:
    Ud af dette emne nu, tak..

• #105   12. dec 2012 men er det ik unoder når den nu godt ved det . jeg snakker meget med dem siger de må ha tålmodig hed med mig . men vil stadig mene at det er unoder kropsprog eller ej . jeg har væreret det samme sted i 12 år nu og de heste vi har har jeg sadlet op og longeret i de sidste 3 år men de prøver mig stadig af . den ene har det med at vil slå hovdet ind i min arm og ja den gør det hvergang jeg har prøvet den søde måde jeg har prøvet at inorrerer det men stadig den prøver mig af og den er 5 og født hos dem jeg har staldet op ved . fræk el ej unoder el ej . den gør det barer vis jeg er uopmærksom et sek. og jeg har 3 blå mærker på armen .

• #106   13. dec 2012 Jajada smiley

• #107   13. dec 2012 Keeps(min part) hun bukkede også lidt her i november men tog det ikke som noget da jeg har redet på en virkelig rodeohest! Men her i sidste uge blev det voldsomt og jeg røg af:( så hvorfor begyndte hun at bukke så højt?

• #108   13. dec 2012 Fordi den har lært, at den får noget ud af det smiley
    Eller fordi den har smerter, det er altså en mulighed smiley

Måske gør sneen den overgearet, min er hoppe-rodeo glad i sneen smiley

• #109   13. dec 2012 Men før da hun kun bukkede lidt fortsatte jeg bare! Frosten har helt sikkert en finger med i spillet! Er 100 på hun ikke har smerter:)

• #110   13. dec 2012 Altså, men har lært at jeg hiver i den og skælder ud når den bukker, og at den får slik når den er sød. Så den gør det kun når den bliver meget glad, eller når den er meget irriteret.
    Se på hesten, få evt. nogen til at optage jer. Hvad gør du inden den bukker, mens den bukker og efter den har bukket? smiley

• #111   14. dec 2012 Heste kan mærke dine følelser..!!!
    Derfor er det vigtigt du kommer over din frygt mht galoppen.. men som tidligere nævnt, få det optaget.
    det kan jo evt være lidt vinterkuller? har du fået opbygget ordenlig respekt? hvad gør du når du er faldet af? sætter du dig op igen? det er så vigtigt at du viser hesten at du ikke er bange for hende/ham.. så næste gang den smider dig af.. op igen og igang med galop med det samme. og du blir ved indtil hesten het opgiver at smide dig af.. nogle gange handler det bare om stædighed.. men gør du dette, så husk en sikkerhedsvest! du skal jo ikke komme til skade i ren og skær stædighed..

• #112   14. dec 2012 Hun er nok vinterkullret... Ved ikke helt det med respekten, men det vil jeg arbejde med til jeg får modet til at galoperer. Jeg sætter mig altid op! Her i søndags gjorde jeg det ikke men min parts ejer gjorde det. Og hvis hun bukker og jeg ikke falder af bliver jeg ved! Og rider altid med vest, ved jo aldrig hvornår den smider mig af smiley

• #113   14. dec 2012 Hvis hun var vinterkulleret havde hun nok også gjort det med de andre ryttere/ejeren. Min var også vinterkuller de første par dage sneen og frosten stod på, men det er ved at ligge sig lidt igen. Tror ikke det er en holdbar løsning til hvorfor den gør det - derimod en uønsket indlært adfærd, der er indlært ubevidst.

• #114   14. dec 2012 Hanne: Der er både lavet fysiske undersøgelser (altså at heste ikke besidder en pandelap) samt diverse undersøgelser af hvordan heste lære og reagere, og alle disse ting ligger til grund for konklusionerne om at heste ikke er frække og lignende, det er ikke konkluderet ud fra en enkelt hest..
    Men ingen skriver at heste ikke kan have unoder, unoder og være fræk er ikke det samme, unoder er noget vi lære dem, altså simpel fejl indlæring.. At være fræk kræver at man selv planlægger og forstår konsekvensen af ens handling

• #115   15. dec 2012 prøv at få ejer til at longer dig og få derefter få hesten i galop, i longen. og se om det hjælper,du kan også prøve at ride alt i skridt og trav og tage hesten i longe til galop selv el en der har dig i longe.
    tror det er vinteren.
    min datter rider min norbakker/araber bl her om vinteren da hendes egen pony er helt tossede om vinteren,
    hun blev kastet rundt i ridehuset hele sidste vinter, så vi har i år sat ham halvt ferie og halvt opdragelse, så må vi se her om 1 mrd om hun kan ride ham.

• #116   15. dec 2012 Jeg vil tage det i overvejelse, for skal holde "møde" idag med ejeren:)

• #117   15. dec 2012 Jeg har langt i fra læst alle indlæg. En hest vil gå rigtig langt for sin ejer men ikke finde sig i smerter fra andre mennesker. Så selv om den er ok når ejer rider kan den stadigvæk have ondt. Få det tjekket. Hvis det ikke er det har hesten en periode hvor den ikke rigtig gider at arbejde og har fundet den nemme løsning. At smide dig af. Så hvis kiropraktor har været indenover og alt er ok fysisk så må du finde en måde at blive i sadelen, altid sætte dig op igen og aldrig lade hesten "få" fri fordi den skaber sig eller smider dig af. Måske keder den sig? Prøv at forandre træningen, rid ture, spring osv. Lykke til.

• #118   15. dec 2012 Det kan godt ske, men min parts ejer kender hende og siger at det ikke er dwt og hvis det så er skal hun nok få det undersøgt. Kan ikke ride i skoven eller springe før jeg har styr på galoppen...:/

• #119   15. dec 2012 Freja K - Det er nok rigtig. Men heste er ikke dumme så de lærer hurtig hvad de kan undgå! Så hvis hesten ved den kan undgå at arbejde ved at smide rytteren af så gør den det hvis den ikke gider. Har aldrig sagt noget om at tillægge den menneskelige følelser etc....Den lærer bare hvad den kan undgå eller få gavn af. Deraf bruges behaviorismen i dyreverdenen!

• #120   15. dec 2012 Heste ved hurtig hvad de kan gøre med hvem, om man nu vil kalde det afprøve, fræk what ever.
    I en flok ser man også at de ved hvem de kan tappe og dumble rundt med og hvem de skal holde sig langt fra.
    Hvilket ord man bruger til det er ordkløveri i mine øjne.

Så de ved også hurtigt hvilket menneske de kan tillade sig mere ved og hvilket ikke.

• #121   15. dec 2012 Hun ved det er mig hun kan snyde.... Men det skal sgu laves om på!!!

• #122   15. dec 2012 Den rigtige holdning at have hvis man VED det er problemet smiley

• #123   15. dec 2012 En hest kan simpelthen ikke tænke ''Haha, det er sguda Matilde der rider mig idag, nu skal jeg rigtigt snyde hende'' - så nej, det er overhovedet ikke muligt.
    Den kan have lært, at når du rider den, vil du gerne have den bukker - i det dit pres = bukkeri, fordi du slipper dit pres når den bukker. Det kan være, den anden rytter, ikke slipper presset på samme måde, og derfor bukker den ikke.

• #124   15. dec 2012 Det er det mig og ejern tænker, at det nok er mine signaler i galopanspringet og min nervøsitet:-)

• #125   15. dec 2012 Det kan du godt have ret i, og det er derfor ejeren er med når jeg skal galopere:-)

• #126   15. dec 2012 Vrøvl.
    Nej, hesten tænker ikke "haha, det er Matilde og hende kan jeg snyde."
    Synes det hele er ved at udarte sig til det latterlige.

Hvis folk fortæller mig at deres hest ikke er klar over hvem på folden de skal gå en bue om og hvem de kan nappe og "lege" med, så undre jeg mig meget.
    Og hesten TÆNKER heller ikke der "oh Findus kan jeg drille men Perle skal jeg holde mig langt fra". Nej, den er nok blevet sat på plads af Perle og derfor ved den det...men for at finde ud af det, nappede han da lige i Perle og fik en over "næsen", så der går noget tid inden det skal forsøges igen.

I en flok sker der også forandringer i herakien og det gør der kun hvis hestene "prøver" at udfordre dem som er længere oppe i herakien.

At vi så betegner det med ord som "afprøve" betyder ikke vi tillægger hesten menneskelige træk eller tankegang !
    Vi er nok bare ikke så velformuleret som mange andre og bruger derved et ord som er nemt at forstå. smiley

• #127   15. dec 2012 Men vi er IKKE heste. Og hesten opfatter os IKKE som heste, ligesom de gør på folden og overfor hinanden - det er noget vås.

• #128   15. dec 2012 Nej, de ser os ikke som heste, men de kan kun én ting - opføre sig som heste !

• #129   16. dec 2012 Ja, men det hænger simpelthen ikke sådan sammen;-) En hest kan ikke skelne imellem mennesker og hvad de må og ikke må ved mennesker - MEN mennesker er forskellige og vores kropssprog, reaktioner, timing og pres er forskelligt - og dét reagerer hesten på sommetider. Men det er ikke det samme som den siger, 'hey, dig ved jeg at jeg kan snyde'.

• #130   16. dec 2012 Min tidligere hest løb over til ledet med sin part, men ikke med mig og hun løb somme tider fra parten på vej på fold men ikke fra mig.. Ikke fordi den vidste den kunne "snyde" parten, men fordi parten ikke nåede at opfange hestens signaler før den var på vej væk..
    For de fleste andre så det nok ud som om hesten slet ikke prøvede med mig, men
    Jeg kendte bare hesten så godt at jeg kunne mærke så snart den "overvejede" det og stoppede den før den kom igang, hvis den først nåede at vende rundt, så var det for sent..
    Så tror meget det handler om timing og at læse hesten

• #131   16. dec 2012 Lige præcis Signe. Det er ikke hesten der ved, at den kan 'snyde' forskellige personer, men personerne der rider den der er forskellige, timer forskelligt og reagerer forskelligt. smiley

• #132   16. dec 2012 Selvfølgelig kan heste skælne mellem personer! De er jo ikke døve så de kan jo høre på vores stemmer hvem der er hvem. Hvordan ellers kunne vi gi vores heste stemme kommando. Og hestene ved hvem de kan dominere og ikke, medmindre de bliver sad på plads.

• #133   16. dec 2012 Jeg ved godt hestene kan skelne mellem personer, men de kan stadigvæk ikke vide at de kan snyde ligepræcis dét menneske fremfor et andet - det er VORES eget kropssprog og timing der gør det.

• #134   16. dec 2012 Det kan de da godt, de har jo hukommelse (en rigtig god en enda) og de husker hvad der betaler sig.

• #135   16. dec 2012 Det er altså forkert det du siger smiley
    Det er bevist, at en hest ikke kan "prøve af".

• #136   16. dec 2012 De er jo ikke dumme og kan godt huske hvad der betaler sig for at slippe for noget de ikke vil. Det handler ikke om at prøve af men at de ved hvem de kan dominere på nogle områder, ligeså de dominerer hinanden. Hvis de ikke kunne huske hvad der betaler sig (i deres synspunkt) så kunne vi jo ikke lære de noget. De ved hvad der frembringer gulerødder eller fravær af smerte osv.

• #137   16. dec 2012 Team tindur- jeg tror du har 110% ret! Og tror det er det at hun kan kende forskel på mig og ejeren, og vi rider jo anderledes og ejeren har oplevet det samme som mig og ved nu hvordan hun skal reagere på det og få Keeps på plads!:)

• #138   16. dec 2012 Team tindur: Selvfølgelig kan heste skelne mennesker fra hinanden, tror dog ikke de har gang i en masse dominans af os.. Men jeg tror ikke hesten skelner på den måde at nu ved den at det er parten så nu kan den lave "ulykker" mere at det er partens signaler og kropssprog der fortæller hesten at den kan.. Hvis jeg stod ved siden af når parten red og kunne nå at sige at nu skulle hun rette den ind, så var der heller ikke, så forskellen var ikke hvem der red men om hesten blev rettet ind i tide

• #139   17. dec 2012 Hmm..
    Der er godt nok mange der har svaret! Positivt. smiley
    Men da jeg købte min hoppe for en del år siden efterhånden var hun en rigtig strid dame. Hun stejlede og gjorde virkelig sit bedste for at få mig af ryggen. Jeg prøvede alle mulige hjælpemiddeler! Og intet hjalp! Det mærkelige var at da jeg prøvede hende, var der INGENTING. Hun var den sødeste hest, da jeg prøvede hende hos ejeren. Det var først da hun kom hjem til mig, hun begyndte at være farlig og ride og være i nærheden af. Hun løb også fra mig. Og var bare alt det, man ikke ønsker ens hest er.
    Efter jeg havde prøvet diverse ting og sager. Uden det gav noget. Gik jeg helt tilbage. Jeg arbejde med hende de næste 3 måneder. KUN fra jorden. Og det eneste jeg lavede, var horsemanship. Ikke andet!!
    Jeg ville forslå du gør det. Og sæt dig godt ind i tingene. Læs om det på nettet, se nogle film om det.
    Er sikker på det nok skal hjælpe dig. smiley
    Du er velkommen til at skrive PB, hvis du føler for det. smiley

• #140   17. dec 2012 Det kunne være en god ide! Det vil jeg prøve:)

• #141   17. dec 2012 Det syntes jeg helt sikkert du skal. Min hoppe blev den sødeste hest lige efter. smiley Og har været det lige siden. smiley

• #142   18. dec 2012 Skønt!:-) så kan det være min part også mister sin sure attitude:D

• #143   18. dec 2012 Det kunne jeg nemt forstille mig. smiley Jeg har efterhånden redet og tilredet mange heste og ponyer for folk der ikke "passede sammen med dem" og de var blevet ret voldsomme at være sammen med og kunne ikke "styres"
    Og hver gang er det fordi kominikationen er gået skævt mellem hest og rytter. Jeg er sikker på det nok skal hjælpe dig. smiley
    Jeg vil meget gerne høre ad, hvordan det kommer til at gå dig. smiley evt. over en PB smiley

• #144   18. dec 2012 Tak for støtten:-) håber det hjælper:-)

• #145   18. dec 2012 Det var da så lidt. smiley Det skal nok gå alt sammen. smiley Er sikker på at i kommer til at få det bedste bånd sammen. smiley

• #146   18. dec 2012 Håber jeg også for det bånd her vi snust lidt til:)

• #147   19. dec 2012 Det skal nok gå alt sammen. smiley

• #148   19. dec 2012 Hej alle sammen.
    Dette er min hest i diskuterer om. Hun fejler intet og får kiropraktor besøg en gang om måneden. Nej, hun har ikke ondt.

Der er intet når jeg rider, derfor kan jeg konkluderer at det er en rytterfejl.

Ellers tak for jeres råd og (få hårde og) dømmende kommentarer.

Mvh. Jeanne.

• #149   19. dec 2012 JMG: Kender det godt.. Nogle havde sikkert også dømt min til at have ondt hvis parten havde skrevet om hende.. Men det handlede også om rytteren smiley håber i får løst det

• #150   22. dec 2012 Signe: Tja... Sådan er det jo smiley Det er jo fint fra Matildes side at søge hjælp, mange er bare for hurtige til at svare smiley

• #152   22. dec 2012 JMG: ja jo aldrig skidt at søge hjælp smiley

• #153   22. dec 2012 En hest kan bestemt godt være fræk og prøve folk af! Det er meget forkert og sige den IKKE kan! Heste har også følelser og kan også tænke: Hæhæ hende her skal jeg lige prøve af og se hvor meget hun kan klare! De lære bare en bedre og kende!

Men hvis hun har smidt dig af, så begynd og longere hende i en fuld fri galop så hun kan se at hun altså ikke slipper for at lave noget når du bliver smidt af! c:

• #154   22. dec 2012 Frans&katte: Måske du skulle opdatere din viden om heste før du beskylder andre for at tage fejl..
    Det er videnskabeligt bevist at heste ikke kan planlægge og tænke kognitivt, derfor kan de heller ikke være frække eller prøve af, det er både fysisk bevist (at de mangler den del af hjernen) og psykisk (ved forskellige prøver og øvelser)..
    Fint nok ikke at vide alt, det gør ingen.. Men dumt at beskylde andre for at tage fejl fordi man ikke selv er opdateret..
    Og at longere i fuld fri galop hvad Søren skulle det hjælpe ? Det vil blot ophidse hesten og slide voldsomt på den

• #156   22. dec 2012 Frans&Katte -
    Prøv at undersøg emnet lidt nærmere. Du tager fuldstændig fejl smiley Og synd for de heste du omgås - at du virkelig tror de kan det. Du må forstå dem meget lidt.

At longere en hest i fuld galop og bare lade den løbe, løbe, løbe aktiverer flugtinstinktet og hjælper bestemt ikke, hvis man skal op og ride bagefter...

• #157   22. dec 2012 Til Frans&Katte:
    (link fjernet)

• #158   23. feb 2013 Jeg magter altså ikke at læse alle kommentarerne færdig, Sorry.

Min hest er meget vild her om vinteren, han stejler og bukker.
    Det er virkelig ubehageligt ja.
    Om vinteren er han bange for biler, huse, fulge, græsstrå osv osv.
    Om sommeren kan han ride ved siden af en kæmpe traktor.

For to uger siden styrtede jeg med ham på vejen, fordi han blev bange for noget. Der lå vi på vejen, og jeg var så heldig at kun have 4 brud i min fod.

Folk skriver til mig jeg burde få en kiropraktor ud til ham, en sadelmager osv osv. Jeg har endda også fået afvide jeg burde købe en ny sadel.
    Men nu er det ikke lige alle der bare sådan lige har penge til at købe en sadel så snart man for brug for en ny. - Men så for man den kommentar, "Det burde du ha tænkt på inden du købte en hest".

Min hest kan ikke bare gå ud og fyre den af på folden, for den er smadderet.
    Den kan ikke slippes i ridehuset og fyre krudt af, for vi har ikke noget.
    Jeg kan ikke slippe ham løs på en ridebane, for det har vi heller ikke.

Så er det da klart de bliver fyldt med energi! Det må da være kedeligt.

For to år siden sagde folk ikke: "Find en kiopraktor, find en sadelmager, køb en ny sadel osv osv".

Der er mode på hestegalleri..

Engang var det ikke syndt at ride uden sadel konstant osv osv.

Vi er nogle der ikke bare kan anskaffe os en kiopraktor osv osv.

Nej, det er ikke sikkert en hest kan være fræk.. Men der findes ikke kun dette svar: "Han har ondt".

• #159   23. feb 2013 Der er godt nok mange kloge herinde på HG.

• #160   23. feb 2013 Mathilde: Sorry men man er jo nød til at have råd til de ting hesten har behov for, man kan ikke bare sige, jeg har ikke råd til sadel, så den må gå men en der ikke passer.. Men det er helt ok at ride uden sadel en periode til man får en ny..
    Forstår jeg det rigtig når det lyder som om din pony ikke kommer på fold (eller meget lidt på fold) om vinteren ?
    For så er det jo logisk den bliver vild

• #161   23. feb 2013 Den går i løsdrift ved kæmpefolde, så;-)

Nu er det så ikke mig du skal side og give råd, for det bad jeg ikke om;-)

• #162   23. feb 2013 Altså vi har mere elle mindre løst det, men de er jo altid lidt tossede om vinteren;)
    Hun har også her til vinter været lidt bange får normale ting, men tror på at det går over til sommer;)

• #163   23. feb 2013 Mathilde: Hvis man skriver i et åbent forum må man forvente at folk evt reagere på ens indlæg.. Det var bare fordi du skrev den ikke kunne løbe på folden (eller andre steder).. Men når den går i løsdrift så burde den ikke blive vild bare fordi der er mudret, for heste er ikke skabt til at fare vildt afsted (ved godt de ind imellem gør det) uden grund, men til at bevæge sig en masse roligt rundt og det burde den trods mudder..

Kommentér på:
Part smider mig af:-(

Annonce