{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.639 visninger | Oprettet:

Min part er voldsom! {{forumTopicSubject}}

Tjaa...
Hvor skal jeg begynde...
For 2 dage siden trak jeg rundt med min part i ridehuset med sadel og hovedtøj, ligesom jeg plejer.
Ligepludseligt kan jeg mærke at det trækker ekstremt i tøjlen så jeg vender mig om, og min part er i fuld gang med at lave et stejl helt oppe i vejret. Ikke sådan et lille et men virkeligt stort stejl.
Jeg bliver jo virkeligt forskrækket og ved ikke hvad der kan være årsag til dette?
Han er også begyndt på når vi har skridtet varm og skal i trav at han sætter afsted i galop. Og han lægger hovedet helt vandret og jorder, mens han tager biddet, så jeg ingenting kan gøre.
Har snakket lidt med en på rideskolen, og hun tænker at de vil have hans tænder tjekket. Men det tror jeg bare ikke er årsag? Han går som rideskolehest, og trives ikke som det. Men tænker at jeg er nød til at snakke med Ridelæreren deroppe da hun smider børn på omkring 8-10 år på ham. Det vil jo være direkte uforsvarligt.
Men har i et bud på hvad der kan være årsag? Skal der tjekkes noget?
Kan jeg gøre noget? Eller andet?
Mvh.

Det skal lige siges at han i forvejen er lidt voldsom, men det har aldrig været så slemt. Han har kun løbet i traven aldrig jordet afsted.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min part er voldsom!
  • #1   27. mar 2016 Den skal nok tjekkes. Både tænder/ryg osv.
    Passer sadlen?

Ellers er det nok bare endnu en elevhest som siger fra pga. Mange ryttere.

• #2   27. mar 2016 Kiki, sadlen passer ikke. Det kan ses med det blotte øje, også ud fra billeder. Skal se om jeg har billede.

Han har haft flere end 3 forskellige ryttere om ugen, op til 5. Men han har aldrig været så voldsom før.

• #3   27. mar 2016 Nå ja, så har man højest sandsyneligt svaret.
    Men det er jo standart på rideskolerne... smiley

• #4   27. mar 2016 Billedet er her.
    September 15.
    Han har haft en anden sadel, men den var meget værre.

profilbillede
  • #5   27. mar 2016 Ja desværre smiley

• #6   27. mar 2016 Det helt deprimerende...

• #7   27. mar 2016 Men ellers må du ride uden sadel så ofte du kan, det vil ponyen sætte pris på. smiley

• #9   27. mar 2016 Kiki, problemet er bare at han er et værre nervevrag, så jeg er den eneste der kan ride uden sadel på ham. Men han sparker bagud når man sætter sig op uden sadel:/

• #10   27. mar 2016 Kan man ikke gøre noget ved det? smiley

• #11   27. mar 2016 Det er da lidt synd at sadlen ikke er tilpasset.
    Men når du rider ham kan du så ikke ride uden sadel?

• #12   27. mar 2016 Plet hesten, jo de har 8 sadler deroppe der ikke bliver brugt. Alt fra ponypuder, Springsadler til dressursadler.
    Kan sagtens ride uden sadel, men problemet er bare at han er konstant på vagt, så hvis der er at blad der bevæger sig uden for ridehuset løber han afsted:(

• #13   27. mar 2016 Desværre er der mange elevheste der siger fra uden der bliver gjort noget ved det..
    Du kan jo prøve at snakke med din ridelærer og den ansvarlige i klubben om det, og se om de ikke har interesse i at hjælpe hesten.
    Nogle gange må man som rideklub acceptere at hesten ikke egner sig til at gå med elever..
    Det kan være det har stor økonomisk betydning for klubben og de derfor ikke gør noget ved det.. Det er ikke moralsk korrekt men alternativet er måske at i slet ikke har en rideklub.

• #14   27. mar 2016 Som Prinsessen siger, så er der bare mange heste, der ikke egner sig til det. Vi måtte for nyligt af med en pony, fordi den simpelthen ikke kunne gå som elevhest. Den bukkede osv. Så den blev solgt til et bedre sted. smiley

• #15   27. mar 2016 Prinsessen har også snakket med nogen.
    Regner med jeg kan fortælle det til en af ridelærerne deroppe snart.
    Han bliver kun brugt at mig og der er en anden pige der rider ham 1 gang i ugen.
    Men han kan ikke adskille de forskellige ryttere, sø tror ikke han egner sig. Men jeg må snakke med dem:)

• #17   28. mar 2016 Fylla: Kan sagtens følge dig.. Hvis det er moralsk forkert så burde vi gøre noget ved det! Men der er MANGE ting vi burde gøre noget ved i samfundet for at det kunne fungere optimalt.. Dette kan desværre ikke lade sig gøre fra den ene dag til den anden og mange sjæle går tabt i processen. Både dyrs og menneskers..
    Det er absolut ikke ønskværdigt men desværre bare en del af processen mod et bedre samfund..

• #18   28. mar 2016 Fylla kan helt sikkert følge dig.
    Både mht ham og rideskole.
    Men føler ikke de lytter når jeg siger der er noget galt.
    Bliver meget ked af det når jeg er at han har det skidt.

• #19   28. mar 2016 Er der noget jeg kan gøre for at det bliver bedre?
    Altså at han kan trives bedre?
    Altså uden at han skal ahve dyrlæge, for det må jeg ikke betale og kalde ud for rideskolen .

• #20   28. mar 2016 Tænker en masse jordarbejde ville være rigtig godt.. Skab et rigtig godt bånd til hesten så den ser dig som et fristed hvor den kan få lov at koble af og være sig selv.
    Føl dig frem og find ud af hvad hesten har lyst til at lave..
    De fleste heste elsker jordarbejde og det giver en frihed for dem som ikke findes andre steder..
    Så vær hestens fristed.. Gør den glad i dit selskab!

• #21   28. mar 2016 Det vil jeg prøve prinsessen!:)
    Har du nogen gode øvelser, evt nogen som styrker vores venskab, men som han samtidig syntes er sjovt?

• #22   28. mar 2016 Nej det har jeg ikke.. Jeg kender ikke hesten. Prøv dig frem og mærk hesten.. Det er det du kommer længst med.

• #23   28. mar 2016 Okay det vil jeg da helt klart prøve:)

• #24   28. mar 2016 Øv øv øv, hvor er det ærgerligt at han skal have det sådan. Når du nu skal til at lave jordarbejde, så prøv med nogle udstrækningsøvelser. Hvis han er anspændt i ryg og nakke, kan det hjælpe med at løsne ham op. Og så bliver han dejligt smidig smiley
    Jeg ville tage en voksen med, hvis det var mig der skulle snakke med rideskolen om det. Ved selvfølgelig ikke om det er tilfældet, men unge ryttere bliver til tider ikke taget alvorligt af de mere erfarne. smiley
    Held og lykke med det smiley

• #25   28. mar 2016 Udstrækningsøvelser, massage, og så bare gør dit bedste :)!
    Min nuværende hest havde jeg også part på i 5 år på en rideskole, og der var en overgang hvor han hoppede og sprang for alting - der fik jeg tilladelse til at træne jordarbejde med ham, som de ellers ikke var ret meget for.
    Der hjalp en smule, men hans "nervøsitet" kom og gik ret meget i perioder. Der var tider hvor han var helt oppe og ringe, og stak af ud af ridehuset uden at man kunne finde en "trigger", og andre gange hvor han bare var en smule jumpy.

Det eneste der hjalp der, var at få ham taget ud af rideskolen. Jeg købte ham, og på alene tre dage, hvor han ellers stod samme sted, præcis samme stald, samme foder osv. begyndte han at falde mere ned. Ikke flere forskellige ryttere at forholde sig til - der var kun mig, og han kendte mig i forvejen.
    Nu, næsten 4 år efter, tror folk næsten ikke på mig, når jeg fortæller at han blev solgt til mg, fordi han var for "farlig" på rideskolen.
    Det er den mest optimale løsning, men desværre ikke den der er billigst på nogen måde, og det kræver også sit at få hest. Og ikke mindst overtale forældrene :P!

Ville nok gå til rideskolen med det, foreslå at tage ham ud af rideskolen et par dage, og se om det ikke hjalp på ryggen at han fik fri. Evt. foreslå at lade ham gå med lammeskindssadel et par dage, hvis de har sådan en.
    For jeg vil tro at det er ryggen der for alvor gør udslaget i og med at sadlen ikke passer ham smiley

• #27   28. mar 2016 Maria, det lyder præcis ligesom mig:)
    Vil helt sikkert snakke med dem om at prøve at hive ham af undervisningen i 1-3 uger.
    Jeg er den eneste der rider ham, udover en pige på 9.
    Og så har han en ny rytter på hver mandag, fordi hver gang der er en der har redet ham en gang skal vedkommende tvinges op igen:)

Fylla: jeg blev skam ikke ked af det, jeg syntes du formulerede det rigtigt godt smiley

• #28   28. mar 2016 Tænker har hesten problemer, må de batale sig for at få dem løst. Var jeg betalende kunde, og så en frusteret pony, som sagde fra og de ville sætte mit barn op. No way betaler rytterene, er det stedet som må sikre sig udstyr og hest er i orden både fysisk og mentalt.

Lyder ikke til den mentalt er super stærk til mange ryttere. Og fysisk lyder det også til der noget som halter. Omvendt er der altid flere sider af historien. Og tit gøres der ting bag kulissen man ikke høre om, da kommunikation er en svær ting.

Men blir hesten ikke hørt, og den presses til ting hvor den kæmper for at overlevede trods det slet ikke er ok. Så stop med part, for ikke at støtte stedet. Og evt. Find en privat part et sted. Og få noget prof gerne ene undervisning det noget h or man som rytter virkelig rykker. Og tænker tilbage på timerne i sandkassen, med underviser og ja ikke altid gode minder.

Held og lykke, håber den får lov at få en ejer, der vil bruge penge på udredning, og et stabilt hjem til den.

• #29   28. mar 2016 Tina: jeg vil rigtigt gerne finde en part, hvor jeg ved den har det godt, og at dens udstyr er tilpasset.
    Omvendt syntes jeg ikke at jeg kan lade ham i stikken. Han har det ikke godt der, og han er min bedste ven.
    Jeg vil også ønske de finder et godt hjem til ham, hvor de vil sørge for at han får det godt.
    Om han så skal gå som foldbums, så er jeg ligeglad.
    Han er ikke psykisk klar på så mange ryttere, det kan man også mærke på ham.
    At Ridelæreren tvinger dem op på ham, kan man kun bebrejde hende for.

• #30   28. mar 2016 Det lyder ikke til den pony bliver længe på rideskolen, da den kun rides af to og ikke synes at trives. Du kan evt. kontakte bestyrelsen af stedet. De er måske allerede klar over problemet.

• #31   28. mar 2016 Malli, jeg tror godt vi kan regne med han bliver. De har 3 heste som ALDRIG bliver brugt.
    Snakker også med en fra bestyrelsen, som rigtigt gerne vil hjælpe mig med ham:)

• #32   28. mar 2016 Find en anden rideskole der tænker på hestene og ikke på pengene.
    Sorry men jeg kan desværre ikke se hvorfor du skal betale for en hest der går rundt og ikke får gjort noget ved, f.eks. det med utilpassede sadler.
    Drop med at betale til dem og fin evt en privat hest som søger part, som bliver passet som den skal. smiley Held og lykke med hesten smiley

• #33   28. mar 2016 Mason, desværre ligger der ikke en rideskole med mindre jeg skal 20-30 kilometer længere ud.
    Der er også heste der har det værre, men de er fuldstændig slukkede og psykisk nedbrudte, og jeg tror han kæmper for ikke også at blive det.

• #34   28. mar 2016 Kan se du kommer fra midt vest jylland.

hvis du har nerverne så tror jeg den eneste løsning er at kontakte vestjysk dyrevelfærd og fortælle hvordan hestene har det og hører dem om de evt. kan hjælpe.
    det er synd hestene skal have det sådan der..

• #35   28. mar 2016 Ja det kunne være en mulighed.
    Nu kommer jeg fra give og det er give rideskole.
    Der er 2 heste der står i spiltov (de kan nemt stå 2-4 timer uden opsyn)
    Der er også alt for små bokse på stedet.
    Der var en af hestene der var nød til at stå skrådt fordi den simpelthen ikke kunne står i boksen ellers. Hvis vestjysk dyrevelfærd så det, ville de sikkert tage størstedelen af hestene med ud til dem med det samme.
    Jeg siger ikke at hestene har det direkte dårligt, men det er da tæt på.

• #36   28. mar 2016 Det er et rigtig rigtig godt alternativ!! smiley
    Du kan sagtens give en anonym anmeldelse, fortæl bare alt hvad du synes overskrider loven.

f.eks

§ 5. Heste må ikke opstaldes i spiltov.

§ 6 og 7

§ 26

• #37   28. mar 2016 Skal man bare skrev til dem fra deres hjemmeside?:)
    Vil de kontakte rideskolen, eller hvad sker der?:)
    Og kan man læse det på hjemmesiden?:)

• #38   28. mar 2016 Altså jeg har anmeldt en rideskole engang fordi 1-2 af deres heste gik flere dage i streg på en fold på størrelse med en boks.
    Der spurgte jeg om deres mail.

så bare spørg om deres mail.

De plejer at komme uanmeldt, de jo ikke kontakte rideskolen fordi at de jo så kan nå at skjule beviser før de kommer smiley
    Men du vil på ingen måde blive nævnt smiley

• #39   28. mar 2016 Hmm, okay det vil jeg kigge på:)
    Men på den anden side vil jeg ikke have den lukket, det er nogen søde folk og sådan.
    Men velfæren er noget skidt:)

• #40   28. mar 2016 Ej de plejer ikke lukke stedet! smiley

De plejer at drøfte dem med loven, evt sende en bøde til stedet. Hvis de ser dyrene på ingen måde trives vil de nok med politets magt tage nogen af hestene, men dette regner jeg ikke med sker med de lave love vi har. smiley

Men at dyreværnet kommer ud plejer normalt at få folk til at vågne op smiley

• #41   28. mar 2016 Jeg har lige læst om deres side.
    Jeg må få taget nogen billeder i morgen, og sendt dem i en mail:)
    Håber for Guds skyld ikke at jeg bliver lagt for had.
    De kan vel ikke blive taget/få uddelt bøder for at samtlige heste har sadel som ikke passer?:)
    Der er en der har en sadel som ligger nogenlunde:)

• #43   28. mar 2016 Stald Z: jeg har bare aldrig set ham reagere så voldsomt før, og han mener det. Han ligner en der ikke kan holde ud at være i sig selv mere:/

• #45   28. mar 2016 Sadlerne skal jo ikke ligge nogenlunde men korrekt, altså med en sadelmager ude som kan fortælle hvilke sadler der vil ligge rigtig på hesten.

Det er desværre ikke nyt syn rideskoler ikke kan følge loven og være gode ved deres dyr, lidt utrolig når de er sådan et stort sted og man burde lærer børn fra start af hvad heste har behov for og hvordan udstyret sidder smiley

• #47   28. mar 2016 Stald Z det lyde voldsomt:/ hos os er der en der er blevet taget ud af undervisningen (blev ikke brugt i forvejen) fordi den var forårskuller.

Mason: vi har aldrig set en sadelmager hos elevhestene før, så kan godt følge dig:)
    Sadlen skal jo også kun ligge meget lidt forkert før det er nok til at ødelægge en hest:/

• #48   28. mar 2016 Stald z. jeg kan heller ej finde en sadelmager jeg synes er troværdig, men heller få fagfolk ud end at lade hesten gå med forkert sadel indtil den bliver farlig, især når vi snakker om børn der rider hesten, jeg kan virkelig ikke fatte bestyrene kan sove godt om natten med den viden hesten har forkert tilpasset sadler på smiley

• #49   28. mar 2016 Vi har ét bestyrelses medlem, der virkeligt gør noget for hestene.
    Hun sørger for de for smed, og det var også hende der foreslog de fik ham tjekket igennem:)

• #50   28. mar 2016 Det er desværre ikke nyt, hos den rideskole jeg kendte var det sadler som var gennem brugt i årtier.. og brugte sadler blev nøje købt, ikke en hest havde en ny sadel. bidene passede heller ikke og elever blev oplært i at fiksere hestenes mund men næsebånd og næseremme.

Hestene fik kun dyrlæge ved aflivning eller svær sygdom. halthed var normalt ved enkelte heste og dette blev ikke undersøgt, sågar en hest som åbenbart ikke måtte springe grundet skade blev dog brugt flittigt til undervisning i flere timer og havde part.
    ingen tandtjek eller tandrasp blev gjort i de ca 10 år jeg red derude smiley

en hest døde også derude som jeg og 2 andre piger prøvede at redde fordi stedet ikke vil tilkalde dyrlæge...

yes... dårlig rideskoler kender jeg desværre alt til smiley

• #52   28. mar 2016 Vi havde også en lille shetlænder, som var den kærligste lille pony. Hun blev brugt 3-4 timer hver dag, og hun var halt hver anden uge. Hun endte med at blive blind på begge øjne, mens rideksolen ventede på hun ville blive rask så hun kunne fortsætte som elevpony. Hun fik skæv ryg og endte til sidst med at blive skudt, fordi hum var ved så dårligt helbred.
    Men skulle nærmest tro hun var 25. Men hun blev kun 13:/

• #53   28. mar 2016 Det er forfærdeligt.. jeg forstår 100% godt hvorfor folk ikke vil sælge til rideskole..

• #56   28. mar 2016 Jeg siger ikke der ikke findes gode rideskoler, selvfølgelig gør der det, men der findes også dårlige rideskoler og dette ødelægger folks tro til at der kan rideskolen der vil købe hesten er en god rideskole.

jeg har selv solgt en pony til rideskole og han nyder livet og har det som blommen i et æg. jeg har også solgt en pony som desværre endte på rideskole, hun har det også fantastisk. men med mine gamle minder om dårlig rideskole så vil jeg aldrig sælge til rideskole igen.. det at jeg har redet på rideskole har ødelagt mig og det er svært ikke at falde tilbage på gamle metoder smiley Så det er svært for mig at tro der findes gode rideskoler derude .)

• #58   29. mar 2016 Gid jeg havde været så heldig at ride på privat hest startede på rideskole da jeg var 5 og sluttede først med at komme der da jeg var 15½, så rideskole livet har påvirket mig ekstremt. jeg lærte selvfølgelig på den måde lyttede hesten ikke var det straf man tyede til, og selv om jeg dengang ikke vil indrømme det kunne jeg virkelig være led overfor hestene og det var især hvis jeg bliv irriteret og frustreret at det gik ud over dem, selv efter jeg forlod rideskolelivet kunne jeg til tider være voldsom. Jeg har heldigvis en fantastisk hest der har hjulpet mig over på en mere harmonisk trænings metode, selv da jeg var i rideskolelivet har jeg faktisk aldrig slået sonny, men han har desværre nydt brugen af stramme indspændinger, mundfiksering og saveri.. han var jo en god lille pony der bare gjorde som der blev sagt desværre...

• #59   29. mar 2016 Stakkels kræ smiley

• #60   29. mar 2016 Jeg synes du skal kontakte en organisation som kan komme ud og kigge på hestene/ponyerne.
    Man kan for det meste anmelde anonymt, så jeg tror ikke folk vil få dirkete mistanke at det er dig.

Jeg synes ikke det er i orden at sadlen ligger så dårligt på ham, for det kan føre til større skade end man bare lige tror.

Håber nogle træder ind.. Stakkels heste/ponyer smiley

• #61   29. mar 2016 Er han din bedste ven, så må du jo frikøbe ham på en eller anden måde, og få ham væk. Alternativt bliver du, så støtter du stedet med penge og tilværelse. Og heller ikke sundt for dit helbred at se dem misrøgte ham dag efter dag uge efter uge. Er han hesten for dig, find en måð at købe ham. Er der ikke økonomi så find ham en ny ejer. Men at blive og vide hvordan forholdene er, hvis det køre som du skriver. Nej det ikke ok. Og at anmelde, tja i det her land, er der rigtig lang snor, hvis folk ikke har etik selv. Så tvivler på der noget her at komme efter.

Kommentér på:
Min part er voldsom!

Annonce