959 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Passage. Passage.

Hej.
Jeg er ejer af en skøn Haflingervallak på 11 år, som i sin fortid har lært samtlige øvelser i dressuren. Indebærende pirrouetter, passage, piaf osv.
Desværre blev hans styrke til dette ødelagt som kørehest og jeg har nu haft ham som ridehest i 2 år. I lidt over det første år blev han brugt som lærepony for min x-kæreste og er derfor først kommet under mere kyndig ridning nu. Jeg blev så desværre skadet, så han fik 1 måned sommerferie her i sommeren.

Nåå, men... Vi er nu i fuld gang med at bygge muskler, smidiggøre og komme i bærring hvilket går fremad med store skridt. De sidste 3 dage har jeg været godt igang med at komme ned i en helt kort, samlet trav.
Og nu må I ikke tage det ilde op, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg har gjort, for pludselig har min pony (til manges forbløffelse) passage't fint derud af. I komplet bærring, men dog med en lille smule mangel på mere kast med benene (han er trods alt Haflinger). Mit problem er, at han jo egentlig ikke burde være klar til passage? Vi er ikke i stand til at være i bærring i gallop i mere end 2 volter før det bliver for hårdt, hvorfor kommer han så ned og gå en fin passage? Kræver det ikke mere bærring end gallop? Håber I kan hjælpe mig.

PS. Jeg FÅR undervisning, men hun er pt. desværre på ferie, og jeg ved faktisk slet ikke hvad jeg har gjort for at få passagen ud af ham. Det er sket mere end 1 gang.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Passage.
  • #1   12. nov 2012
    Den passage du ser/mærker tror jeg ikke er en der er ordentligt sat.. Heste kan godt lave en, uden at være ordentligt sat - dem render der flere rundt af på til høje stævner, samme i piaffe.

Man kan også se heste i noget der ligner passage og piaffe hvis de er anspændte, bliver holdt tilbage samtidig og måske er nervøse eller overgearede - men det har intet og gøre med den øvelse fordi bæringen ikke er der.

Så min tanke er at det ikke ikke er en sat passage, men nærmere et resultat at blandede signaler/modsigende signaler og som gøres i forvirring eller blot en spændt hest.

I passage er det iøvrigt heller ikke meningen hesten skal kaste vild omkring sig med benene. Heste er forskellige, de har forskellig gang.

• #2   12. nov 2012 Det er en korrekt sat passage, det er bekræftet af flere dygtige ryttere på stedet. smiley
    - Og det er ikke fremkommet når han er anspændt eller lignende, men kan godt være mine signaler.

Spurgte mere ind til om det kan være rigtigt han kan holde sig i en passage når han ikke kan i en gallop?

• #3   12. nov 2012
    Igen; mit gæt er at det ikke er korrekt passage.
    Der er mange der lovpriser de passager og piaffer der laves til internationale stævner - dommere og kommentatorer så du kan sagtens have fået afvide at den er rigtig, selvom den ikke er. Ellers ville man jo ikke kunne se en piaffe til OL med en bagpart der er blevet hjemme i stalden.

Men nej, det kan ikke være rigtigt at han ikke kan galopere men gå en passage.

• #4   12. nov 2012 Det er det jeg tænker, men hans bagpart er ikke blevet ude i folden da det er forekommet. smiley Men får undervisning om et par uger, så må vi se på det.

• #5   12. nov 2012 Jeg er enig med Krikken.
    Det kan ikke passe at han ikke kan galopere med godt kan gå en passage.

Hvis du har mulighed for det, så få filmet lidt video af det, så tror jeg du vil få mere hjælp ud af det smiley

• #6   12. nov 2012 Jeg skal prøve at se om jeg kan få kameramand på, men min plan var lidt slet ikke at arbejde med den korte trav når sådan noget sker, indtil min underviser er tilbage.

• #7   12. nov 2012 Video? Det ville hjælpe en del smiley

• #8   12. nov 2012 Må se om jeg kan få det en af dagene K A. smiley Og ellers får jeg en video af det, når jeg har underviser på hvor det hele er lidt mere kontrolleret. smiley

• #10   12. nov 2012 Ja, det er jo mest almindelig at samlingsgraden følges ad i trav og galop, men selvfølgelig vil der være små forskellige afhængigt at hestens styrker. Jeg vil da gerne vise et par videoklip af min hvide hest i den fase, hvor den samlede trav og galop var rimelig på plads, og hvor vi arbejdede videre med indlæring af passage og arbejdspirouetter i galop - de er her:

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/293295-fister_er_ved_at_laere_passage

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/293364-fister_laerer_pirouetter

Som flere andre skriver, så lyder det lidt underligt, at din hest kan gå passage med ikke galopere en samlet galop mere end et par volter... måske er det ikke passage, men noget helt andet, du mærker i traven? Lad os se noget video smiley

• #11   12. nov 2012 Thilde - Fordi jeg har en pony der gerne suger sig ind på biddet og søger kontakten. Ergo selv er klar til samlingen. smiley Derfor arbejder vi pt. i det tempo han kan klare og det er trav - fra fri trav til kort trav.

Vil se om jeg kan få det snart KA. smiley Kan være det er noget andet, men det tvivler jeg på. Som sagt kan han øvelsen fuldt ud, når rette rytter sidder på ham.

• #13   12. nov 2012
    Jeg tror "problemet" med at få råd/diskutere ting uden en video og ridning generelt er at man ser forskellige ting. Jeg ser fx. ikke en hest der er klar til noget samlet, søger bidet selv/kontaken osv.

Så derfor kan det jo også let ske at man vil se/mærke noget forskelligt når man sidder på hesten :o)

• #14   12. nov 2012 Jeg ville ikke bede ham om det, hvis ikke han var klar til det. smiley Hvis han ikke var klar til det jeg beder ham om, så ville han slå fra. Det gør han ikke,

• #15   12. nov 2012 Altså helt underligt synes jeg ikke det er. Er da sikker på din hest også godt KAN galopere med rette bæring, men måske bare ikke lige for din hjælp endnu. Tror også den utrænede hest kan holde til passage på en længere strækning, men har måske bare ikke lært at gøre det for en rytters hjælp... Så jeg synes ikke det er så underligt smiley Giver det mening?

• #16   12. nov 2012 Det gør det Sofie. Det har også været lidt min tanke. Han har altid haft nemmest ved trav - uanset hastighed. Og han er før trænet i de svære øvelser som passage, som han engang var ganske forrygende til.
    Så personligt kommer det ikke bag på mig, at han går en passage.

Kan korte hele debatten ned: Kræver gallop mere bærring end passage?
    Hvordan min passage er, om den er rigtig eller forkert osv. har slet ikke noget med det her at gøre.

• #17   12. nov 2012
    Eftersom passage er en grand prix øvelse, galop kommer i en LC - så ja.

• #18   12. nov 2012 Lad os se noget video - så tror jeg, det blir meget nemmere det hele smiley

• #19   12. nov 2012 Tak Krikken - det var sådan set det jeg ville vide.

Skal nok få fat i noget video - må vente til min nye tlf kommer. Sender dig PB når den er på HG. smiley

• #20   12. nov 2012 Krikken: Til orientering, så kommer passage (og piaff for den sags skyld) før Grand Prix. Øvelsen forekommer første gang i Svær Intermediere I smiley Men ellers er jeg enig med dig.

• #21   12. nov 2012
    Ja, i know - det var mere for at "skære det ud i pap" - for at sige at der er stor forskel på hvornår det kræves :b Også kender alle ikke til Intermerdiere.

• #22   12. nov 2012 smiley

Kommentér på:
Passage.

Annonce