{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af islænder?! {{forumTopicSubject}}

Hej derude...

Jeg er den stolte ejer af en 5 års islænder hoppe. Hun er begyndt den seriøse ridning for knap et halvt år siden. Men nu står jeg i den situation at hun hurtigt kommer til at kede sig med en rytter på ryggen. Så derfor tænkte jeg at jeg vil tilkøre hende.

Hvordan starter man dem op? hvordan gjorde i?

Mit næste problem er at jeg synes det er vildt svært at finde en sele som jeg tror hun vil kunne passe, da hun er 130 i stang og MEGET spinkel bygget. Har overvejet om en shetter sele måske ville kunne passe hende?

Billede af hende (str) http://www.hestegalleri.dk/galleri/176303-islaender_aprilja_fra_vestmose

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkørsel af islænder?!
  • #2   4. okt 2012 jeg gav Tony en longeringsgjord på,og så gik jeg bag ved hende med et trækketov i hver bidring (i stedet for lange tøjler) da vi havde øvet det i noget tid, begyndte jeg at spænde nogle ting efter hende fx. spande, en lille palle eller nogle tykke pinde. og så tager jeg tungere ting på efterhånden. og nu skal vi til at have vogn på.(-:

• #3   4. okt 2012 Det ved jeg ikke. Men kan da måle hende smiley Hvor fra og til måler man.?

• #4   4. okt 2012 Har ikke selv gjort det med en islænder, men har opstartet tilkørsel af to stk. shetlændere.
    Man kan starte med at være to om det. Den ene går bagved hesten og holder i selen. prøver måske at trække lidt i den så hesten mærker at der kommer vægt i, den anden trækker hesten. Når den har vendet sig til at man går bag den kan man begynde at arbejde med lange liner. Altså hvor man har nogle lange tøjler i bidet og så går og styrer hesten bag den.
    Men kan evt starte med at gå ved siden af den og styre den med tøjlen og så rykke langsomt længere bagud, men det kommer an på hesten om det er en god metode.
    Så når du er kommet dertil at du kan gå bagved og styre hesten, så er det bare at spænde hesten for og komme derudaf. I starten skal du måske have nogle til at gå ved siden af og trække hvis hesten ikke er meget for at gå frem når der er vægt i selen.

• #5   4. okt 2012 Jeg har fundet en sele der passer min gamle isænder, du kan se på hans profil (Depill) , der har han den på og jeg sidder på ham og han trækker en kælk.
    Selen var købt nogle år inden da så han tabte sig og blev mere spinkel, så den endte lidt for stor ( han var 34 år).
    Han var godt nok tilkørt da jeg fik ham, men ellers en sele på og starte med det og gå bagved. Hun skal jo lære at blive styret bagfra og mærke tømmer og stavseler daske. Så kan du sætte et bildæk fast så hun har noget at trække og så stadig gå bagved.
    Lære hende mere og mere vægt bagtil så hun lærer at trække.
    Det er en god ide at køre dem til, det belaster ikke kroppen så hårdt og de får masser muskler af det!

I vinter prøvede vi med børnenes pony Zenta der er lige så stor som islænder, hun er så rolig så jeg tænkte at vi prøver bare. Gav hende selen på og spændte kælk efter og så gik det bare derud af.
    God fornøjelse, det er sjovt!

• #6   4. okt 2012 Jeg mener at huske at der er et sted på Hööks hjemmeside hvor man kan se hvor man skal måle i forhold til selens model.

• Else N
    Else N Tilmeldt:
    okt 2020

Følger: 1 Svar: 1
    #7   8. okt 2020 Stavseler fungerer rigtig godt til islændere

Kommentér på:
Tilkørsel af islænder?!

Annonce