Er min vallak stadig hingst....???!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at høre fra nogen som har erfaring med det.
Lukas er egentlig vallak på 5½ år. Jeg ved faktisk ik rigtig noget om hvornår han er blevet kastreret...
Men tøserne i stalden og på foldene, er hingste-gale hele flokken næsten. Lukas gik sammen med en hoppe, og de gik super fint i spænd sammen...oz selvom hun blev hingste-gal.
Nu er der så kommet en ny dame ud på folden, som oz er hingstegal. Og ved hende, der går han helt amok altså!!
* Han står og tripper og giver tegn til han vil op på hende..
* Han løfter halen.
* Han vrinsker og puster rigtig meget.
* Hvis hun går foran ham, så småløber han afsted, og jeg kan stort set ik holde ham, fordi han er så opsat på at skal efter hende, at han faktisk slet ik registrere mig.
* Nu her idag, så gik jeg forrest med Lukas på vej ind i stalden. Og damen lige bagved. Han vendte hovedet rigtig meget og ville helst ik gå fra hende faktisk...ørene lå enormt langt bagud, men ik sur overhovedet.
* Da han kom i boksen og damen fortsatte lidt længere ned, gik han helt i selv-sving. Rigtig rastløs og vrinskede og trippede rundt i boksen. Kiggede meget kraftigt ud og lagde en del vægt i, så han forsøgte at komme så langt ud som han kunne.
* Jeg forsøgte at berolige ham, men han var helt oppe og køre.
* Hans "diller" kommer ud med det samme og den er faktisk rigtig hård og bevæger sig næsten ik når han går, så den er jo faktisk ret hård og stiv.
Samt at helt opppe, og det kan ses bagfra på ham, men helt oppe slutte den til i et stort V form.
Men vi har ik kunne mærke noget på ham, om der stadig var en sted der ik var faldet ned eller noget.
Og jeg vil ærligt indrømme, at her er jeg lidt i vildrede. Jeg har ingen erfaringer med hingste desværre.
Nu kunne jg rigtig godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer I har om dette, hvis nogen har prøvet det samme som jeg.
Og ik mindst en masse råd til hvad jeg kan gøre.
Han er ellers en utrolig rolig dreng, og han er meget godt opdraget nu. Men lige had det angår med den ene dame her, der er han bare slet ik sig selv...
Jeg er ret sikker på, at hvis jeg stod i vejen, så ville han gå igennem mig. Ik dermed sagt at han vil mig eller andre noget ondt, men han vil slet ik ligge mærke til at jeg eller nogen ville stå der....*suk*
Hjælp mig kære heste-piger og drenge....
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Gitte & Lukas.
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 544
Jeg tvivler på at han faktisk kan producere et føl hvis han er kastreret, men derfor kan han godt opføre sig hingstet, det er set før. Det sker ofte at vallakker går på hopperne hvis de er hestegale, og det skal egentlig helst undgås... Men det er ikke ualmindeligt - min egen gør det også.
Det kan være, at lige præcis den hoppe bare lugter helt ekstremt godt, og at hans opførsel går over når hun er færdig med sin brunst.
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
jul 2010
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 242
jun 2012
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
Ja, jeg kan jo oz undre mig over, at det kun er den ene hoppe der er så speciel for ham. Og især når alle andre hopper oz er hingste-gale nu. Men jeg tror at hende her, er lidt ekstra hingste-gal. For når hun løfter halen, så sprøjter det direkte ud af hende. Så mon ik hun bare er heeeelt vild med Lukas, for hun er ligeledes pisse ligeglad med de andre vallakker derude.
Men jeg blev da ærlig talt, rimelig forskrækket over hans adfærd. For han er ellers ved at være super godt opdraget. Han står stille indtil jeg beder ham om at gå. Og han går altid meget rolig og spænder stort set aldrig om i kroppen og bliver anspændt mere. Og han stopper altid bagved mig hvis jeg pludselig stopper. Og faktisk behøver jeg heller ik have træktov på ham, for han følger mig pænt som en trofast hund
Så det her, er godt nok kommet som et chok, at han kan være så "blæst" så snart hun er i nærheden eller kommer væk så han ik kan røre ved hende. Og intet kan kan opfange hans opmærksomhed, når han først er i det humør.
Men er der ik noget jeg kan gøre, så jeg f.eks. kan få ham til at "se" mig, så jeg kan træne fornuftigt med ham igen???
For ligeledes tænker jeg jo oz på min sikkerhed....
Nun arbejder jeg udelukkende fra jorden af. Han er under tilridning, som jeg selv gør. Men på dagligt plan, så arbejder jeg meget pædagogisk med ham. Og opdragelse er det vigtigste, udover at det self er vigtig at han trives og vil hvile i sig selv
Så jeg arbejder meget udfra horsemanship og akademisk.
Og normalt gør han ALT hvad jeg beder om. Og han er helt dus med mit kropssprog og reagere med det samme.....meeeen bare ik når damen er indenfor synsvinkel
jul 2010
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 242
Det gir altid lidt uro i flokken, når der kommer nye. Det er så den måde "uroén" viser sig her. Det går over når "alle kender alle" igen. - det sker jo også selvom de går på hver sin fold.
Vores vallak, er nu stadig ikke helt "ligeglad" når damen er i brunst. Hun gør sig også til og tisser og løfter halen...;O)
Sikke da en værre en, ham Lucas....men dejligt at han trives blandt de andre nu :O)
jun 2012
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
Han er super godt opdraget og meget stabil i det hele taget.
Og tilridningen går som en leg. Er kun smidt af første gang, men tror bare han blev forskrækket.
I går kunne vi ride flere omgange. Og endda med sadel og så kun en rebgrime. Han er ufattelig lydhør med at dreje og stoppe og endda bakke. Og det hele foregik uden nogen gik ved siden af.
Han står 100% stille når du stiger op på ham og vil af. Og han bliver stående indtil du vil have ham til at gå.
Men lige den her ene hoppe, er han helt skudt i.
Så de første par dage blev jeg godtnok lidt forvirret over hvad pokker jeg skulle tro.....men han er ved at slappe lidt mere af nu.
Og hvis han stadig var hingst, så havde han jo nok reageret på de andre hopper når de blev hingste-gale...men det var han ligeglad med
Er min vallak stadig hingst....???!!!