Vallak der er hingstet {{forumTopicSubject}}
What to do?
Min hoppe - som er eneste hoppe i den flok nu, efter en anden er taget med på efterskole - er åbenbart kommet i brunst, og det kan en af vallakkerne ikke abstrahere fra, og bruger hende nu som sit eget lille fornøjelsesdyr, og er særdeles voldsom og “hårdhændet” - og så er han også liiige noget større end min pony er.
Min hoppe kan ikke flyttes over i den løsdrift der er på stedet, da det er med halmstrøelse, og hun kan ikke tåle halm. Vallakken kan nok heller ikke flyttes derover, for der går 3 hopper, og så kunne jeg forestille mig han nok også hoppede på dem i stedet for..
Det var også et problem sidste år, men der havde vallakken en anden vallak som legekammerat, og det gjorde faktisk det ikke gik ud over hopperne i flokken.
Vallakken risikerer at blive sparket, og min hoppe - som forhåbentligt skulle ifoles her om nogle måneder - risikerer jo at få rygskader og blive møghamrende uren, hvilket ikke ligefrem er ønskeligt. Derudover er min hoppe ved at komme sig efter en kodeledsforvridning på det ene bagben, så jeg bryder mig endnu mindre om at han belaster hende så meget.
Vallakejers respons var, at det var hun da ked af at høre, og ellers så ikke mere, før jeg skrev at vi da var nødt til at finde ud af noget. Hendes bud var at få noget humle, da det åbenbart skulle kunne have en gavnlig effekt på den hingstede adfærd, men hvad gør man lige her hvis det ikke virker?
Vi er begge opstaldere på stedet, som er et mindre privatsted hvor hestene ikke er kønsopdelt.. (det er tilfældigt at alle hestene i løsdriften er hopper).
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3037 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
Der findes flere løsninger men de er dyre, vallakken kan have noget i kastrationsarret, min blev tjekket for det. jeg er ikke helt sikker på hvad det er men det kræver en operation at fikse det, men kan hjælpe på adfærden.
Ellers kan du også give noget så hoppen ikke kommer i brunst men igen en dyr løsning da det er indsprøjtning med hormoner, som måske vil kunne gå ind og påvirke hoppens chance for at komme i brunst. hun kan ikke isoleres den tid hun er i brunst? ellers må i jo give urterne en chance (det er ikke altid det virker) ellers må en af jer jo flytte, jeg kan ikke retfærdiggøre hvem der skal, men det er godt nok et kendt problem hos flere opstaldningssteder, som kan give en del splid. jeg håber i finder en løsning, jeg ville give urterne en chance i første omgang, da det da er den nemmeste løsning.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
I den anden løsdrift skriver du er der er flere heste og 3 af dem er hopper, kan vallkken ikke komme der over, for hvis den har andre vallakker at lege med der, så kan det være den lader hopperne være, som du skrev den gjorde sidste år.
alternativt, flyt din hest til et sted med kønsopdeling.
Jeg trænede en hoppe sidste år, som skulle stå i løsdrift, i blandet flok, der var 4 vallakker og 6 hopper incl. min, 3 af vallakkerne fik på hende, på skift og var rigtig stride ved hende, hun fik en skade i ryggen og måtte have behandling før hun kunne rides!
Det var kun hende de var interesseret i, de 5 andre hopper var de ligeglade med.
Hun kom så til at gå med en hoppeplag og en ung vallak, ingen problemer, de hyggede sig sammen og der var aldrig problemer.
Så det kan jo være at han bare ikke kan modstå din hoppe, men ville være ligeglad med andre?
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Heste: 4 Emner: 22 Svar: 128
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Helena: Der er ikke som sådan nogen politik, udover at der skal være ro i flokken. Vi prøvede i dag at smide vallakken over på en anden fold sammen med vallakejerens anden hest (også en vallak). Det gav mere ro for min hoppe, da ingen af de andre 3 vallakker hopper på hende, men den voldsomme vallak rendte åbenbart igennem hegnet et par timer senere...
Jeg vil ikke give min hoppe noget, da jeg ikke tør risikere noget med hendes brunster, når hun efter planen skal ifoles om nogle måneder.
Maria: Jeg er bestemt heller ikke fan af, at hun går med ham! Der er 3 heste i løsdriften, men de er alle tre hopper - så han ville komme over i en flok kun med hopper, det tror jeg ikke gør det bedre, når en af dem så kommer i brunst, og så er det jo bare en anden hoppeejer der er påvirket af det..
Vi prøvede i dag at flytte ham og en anden vallak (vallakejers anden hest) over på en anden fold, det resulterede så i, at den løb igennem hegnet... Nu er min hoppe sat derover med min søsters vallak (som intet gør - han er bange for hende ), og så tænker vi det gør det.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3037 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Mere strøm gør ingen forskel, den mente åbenbart den var mutters alene og havde stresset sig selv helt vildt, selvom den gik med en anden hest og endda var på en græsfold, hvilket jo ellers ikke er "normen" mange steder i vinterperioden Og de havde også grovfoder på folden, så det var ikke fordi der manglede mad heller
DD: Nej, det er der jo desværre ikke, jeg gruer lidt for om den så er voldsom når hun kommer over igen, selvom hun ikke er i brunst der - så må jeg ærligt sige, at så håber jeg godt nok hun stikker ham sådan én, så han fatter en hentydning!
jul 2009
Følger: 2 Svar: 135
Vallak der er hingstet