{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.986 visninger | Oprettet:

Lære hesten at gå frem for schenklerne {{forumTopicSubject}}

Gej hg..
Har gjort min pony ryttervant.. Jeg vil nu gerne videre med ham og lære ham at trave som det første under rytter.. Han forstår self ikke når jeg lægger benene lidt til ham for at få ham frem.. Hvordan lære man bedst hesten at reagere på benene!? Fra jorden kan han gå i trav når jeg siger en lyd med tungen men når jeg sider på ham bliver han bare ved at skridte.. Lægger jeg benene til ham lige så stille stopper han og tænker Hey hva har du gang i.. Håber nogle af jer har nogle gode råd.. Vil ikk sende ham i tilridning da jeg vil gøre det hele selv med ham..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at gå frem for schenklerne
  • #1   24. jul 2012 hvis han kan longeres så få en til at longere ham mens du er på..
    så kan hun drive ham frem nede fra jorden mens du ligger benene til, så han lærer det! smiley
    sådan har jeg gjort med alle dem jeg har tilredet og de er blevet fine rideheste smiley

• #2   24. jul 2012 få en til at trække ham, men du sidder på ham.
    Når trækkeren beder hesten om trav (ved det indøvede signal) så lægger du benene til imens. Så kan hesten koble de to signaler sammen smiley

Så bare øve skridt-trav overgange en masse smiley

held og lykke smiley

• #3   24. jul 2012 Jeg rider ALDRIG mere rundt i longe.. Sidst vi gjorde det begyndte han at løbe af h til og stejlede så jeg landede med ham oven på mig. jeg skal gøre det selv helst.. Men det med trækkeren kunne være en ide.. Det må jeg prøve.. Tak

• #4   24. jul 2012 så lidt smiley

• #5   24. jul 2012 evt sig trave samtidig med du lægger pres med schenklen det kender jeg flere heste der har lært galop signalet ved og det burde også virke med trav, det er ihvertfald mit bud sig trave og læg pres samtidig også være tålmodig og blive ved, evt først slip presset når han sætter farten op smiley

• #6   24. jul 2012 Jeg er igang med at lære en gammel kørepony at gå med rytter, og han er jo også redet for stemme og pisk, så jeg lægger bare benene let til, og hvis hun ikke reagere snakker jeg lidt til hende med lyde, og hvis hun slet ikke går frem lægger jeg lige pisken bagpå, det har hun allerede lært med benene på 2-3 gange smiley
    Held og lykke!

• #7   24. jul 2012 Du skal have en pisk med. Lig et pres med schenklerne mod hesten. Reagerer den ikke med fremdrift, ligger du pisken på numsen. Reagerer den stadigvæk ikke øger du presset yderligere ved at tappe den på numsen, indtil den går frem i tempo. Så snart den går frem slipper du AL pres og roser med stemmen. Så lærer den, at den lige så godt kan reagerer for det blide pres (schenklerne).
    Der skal selvfølgelig ikke gå en krig imellem det første signal med schenkler og så tappen.
    Der skal helst ske noget indenfor 3 skridt i starten, ellers øger du. smiley
    Held og lykke.

• #8   24. jul 2012 Jeg har selv tilredet min hest og jeg havde ingen til at hjælpe så jeg måtte finde metoder så min hest kunde forstå det når jeg sad ovenpå ham.

Lær hesten det først fra jorden og derefter overføre signalerne til når du rider på ham.
    Jeg brugte en pisk til at tappe forsigtig på siden af hesten hvor sjenkelen skal være. Når han gik frem stoppet jeg med at tappe. Efterhånden skulle jeg bare tappe 1 gang også gik ham frem. Også fortsatte jeg med at tappe når han var i skridt så han lagde over i trav. Stopp med at tappe med det samme hesten er i trav. Hesten fanger dette utroligt hurtigt. Og så kan man sætte sig i sadelen så kan man lære hesten at når man klemmer med benene at den skal gå frem. Hvis hesten ikke reagerer på benene, tapper man forsigtig på siden samtidig med at man klemmer med benene. Brug altid ben først inden man tapper. Og når den har lært det i skridt kan man lære det i trav. Det er super nemt hvis man ikke har en person fra jorden til at hjælpe. Når hesten har lært hvad schenklerne betyder kan man lægge pisken fra sig. Pisken er kun en hjælp og det er ikke meningen man skal slå hesten med den. Kun tappe forsigtigt på siden af hesten og bliv ved til hesten reagerer. Men det går ikke lang tid så har den lært det smiley

• #9   24. jul 2012 Man skal ikke kun tappe forsigtigt hvis hesten ikke reagerer. Man gør det hårdere og hårdere, indtil den øger tempo. Hvis du blot holder det samme lille pres hele tiden lærer den at ignorere den. Du giver den et valg ved et mildt pres i starten, reagerer den ikke øger du indtil der sker noget. Sådan lærer en hest det hurtigt.

• #10   24. jul 2012 Derved ikke sagt, at jeg siger du skal slå hesten med pisken! Blot øge presset hvis der igen respons er!

• #11   25. jul 2012 Jeg har ofte brugt en trækker for at indøve signalet "at gå frem" og det har virket godt hver gang.
    Jeg har dog brugt trækker allerede når hesten skulle lære at gå frem i skridt da den så lærer signalet fra schenklerne og derved kan signalet når den skal trave og galoppere smiley

• #13   25. jul 2012 Tsk for de mange råd det vil jeg bestemt prøve smiley dejligt..

• #14   25. jul 2012 Drop pisken, og brug det indøvede signal samtidig med dine ben - når du får reaktionen som du vil have det - tager du langsomt lyd signalet fra - så har du reaktionen på dine ben. Det tager tid og tålmodighed, men det giver dig en fordel at kunne undvære pisken.

• #15   25. jul 2012 så var det måske en idé at starte med at lære den longering (fra jorden) først smiley hvis du er sikker på at det var longen der var skyld i det (selvom jeg tvivler meget)

ingen pisk nej, sørg for at skridte på ham MANGE gange (du skriver at du vil lære ham trav som det første) så han bliver vant til at du sidder der (selvom han virker rolig vil han stadig tænke "hvad er det du laver" - men efter et godt stykke tid vil det bare blive "normalt" for ham at dér sidder du
    og SÅ kommer i til traven, hvor du kan få en til at stå med en longe (en stor fordel) eller trække dig som andre nævner

• #18   25. jul 2012 Han kan sagtens gå i longe dog løber han og bukker også uden rytter. Har droppet longen helt og laver masser af øvelser og sådan fra jorden og det kan han fuldstændig. Han bliver for vild af den longe det er nemmere for mig og bare være sammen med ham rundt på banen og det har bare givet pote han er så meget mere rolig når han ikke har været i longe først.. Self skal jeg skridte rigtig meget på ham først inden jeg går videre til trav så han er helt 100% tryg ved jeg sidder på ham.

Kommentér på:
Lære hesten at gå frem for schenklerne

Annonce