lære hesten at ligge :) {{forumTopicSubject}}
Ja, en af mine store drømme med Sofus er at lære ham at ligge ned - og senere sidde, men det er ikke endnu self - men de metoder jeg har prøvet har ikke virket....
Jeg har prøvet at få ham til at neje, og så puffe til ham, men han snurre rundt med benet nede i stedet, og bliver ved med det...
Jeg har prøvet at træne at han skulle tage hovedet ned mod jorden i snart over et år, men han nægter og gør det lige modsat... så den med at få hovedet ned mod jorden og spanske skridt på bagbenene og gå i en cirkel virker heller ikke
Og i sommers rullede han ikke medmindre jeg var langt væk når han var blevet skyllet - han ligger sig dog ned og ruller selvom jeg trækker ham (er prøvet 2 gange, på vej ind fra fold og da vi ''skridtede af'' (fra jorden ) hvor han havde svedt lidt da vi havde sprunget - begge gange stod jeg på under en meters afstand og kunne nemt komme ned til ham osv.
Men vi kan jo ikke ligefrem vaske ham her når det er koldt
Så er der nogen der har en anden metode jeg evt. kunne prøve som ikke indeholder at binde hesten e.l.! for så er jeg meget interesseret
- K
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Anyways, i starten skal du gøre ham tryg ved at du er til stede når han ligger - hvis ikke han ligger ned overhovedet når du er i nærheden, tror jeg bare du skal prøve at indlære det. Gør det et sted hvor han er tryg, eks. i ridehallen, og når der ikke er forstyrrelser - folk der rider eller laver andet i nærheden.
Jeg brugte Josie Quintrells metode, synes den virker rigtig godt! Jeg sad dog "fast" i lidt tid før han forstod at han skulle ligge sig, men mit bedste råd er at give hesten al den tid den har brug for!
Evt gør det efter du har redet, mens den er lidt svedt, da det udløser at de gerne vil rulle sig fordi det klør - og endelig lad den rulle sig hvis den ligger sig! I starten skal den bare synes at det er SÅ fedt at ligge sig ned sammen med dig! :)))
https://www.youtube.com/watch?v=F9iUsohw3d8
nov 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 2.001
Og han er ca. 1 meter høj så vi rider ikke
nov 2012
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
Det er bare at sidde på en ridebane, folden, hvad du nu træner på også står du bare og venter også så snart han tager hovedet ned (om det er for lie at snuse eller noget så er det fint) også klikkede jeg ham og gav en godbid også krævede jeg bare mere og mere af ham og han lagde sig faktisk ned
nov 2012
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
nov 2012
dec 2008
nov 2012
dec 2008