{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

slår fra i ligeudretning !? {{forumTopicSubject}}

jeg har en dejlig hoppe på otte som har været min egen lille problem hest, nu har vi fundet hinanden, men vi har stadig problemer. I volter, så længe hun er bøjet, så går det fint. bruger ryggen og ligger sig til biddet. men lige så snart vi ligeudretter, slår hun fra. det er endnu værre på langsiderne. der løber hun fra mit sæde og mine schenkler trækker ryggen væk og trækker hovedet op i skyerne. og selvom jeg prøver at bøje hende på langsiderne så begynder hun at lave en masse taktfejl, trippe og slå med hovedet.

vi har også et problem med skridt. hun har en fantastisk skridt, problemet er bare at det går ALT for hurtigt. når vi skridter for, så traver hun næsten, og hvis vi skridter imellem øvelser eller laver overgange til skridt, så tripper hun HELT vildt og vil slet ikke række sig frem til tøjlen.

Det er også galt med udvendige skulder uafhængigt af volten. den hænger altid, og når jeg prøver at rette det, så skyder hun enten bagparten ind eller ud ad volten, så hun går helt versade agtigt. ellers gør hun bare volten mindre eller løber væk fra min schenkel.

er der nogen der kan give mig nogle tips og fif til hvordan jeg kan rette de her problemer ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slår fra i ligeudretning !?
  • #1   20. maj 2012 Jeg er næsten 99% sikker på den har ondt et eller andet sted. Det kan være over alt. Få fat i en dygtig kiropraktor.

• #2   21. maj 2012 For mig lyder det som om hestens grundridning ikke er i orden, her mener jeg at hesten ikke har lært korrekt ligeudretning, både på lige og bøjet spor.
    Lyder som om den aldrig har lært det, ligeudretning bør komme før det samlende arbejde.

Jeg ville gå tilbage og arbejde med ligeudretningen fra jorden i en periode, både på det lige og det bøjede spor. Så får du en helt præcis fornemmelse af hvor hun sætter fødderne og først når hun kan det fra jorden hoppe op igen.

+ en kiropraktors vurdering altid er godt smiley

• #3   21. maj 2012
    De heste jeg ser, der slår fra når de lige udrettes er heste hvor det er lettere at holde dem "på plads" med tøjlen når man rider volter.
    Så er det lettere lige at holde lidt igen på udvendige og pille i indvendige.

Det er det svære at ride lige ud.

Ved ikke om du rider efter pille pille, tage og give, nykke osv. eller hvad man nu kalder det. Hvis du ikke gør - så ser du slf. bare bort fra overstående.

• #4   21. maj 2012 For mig kunne det godt lyde til at hesten enten ikke har sin grundridning på plads.
    (det lyder til den er Iver, og så kunne det godt lyde til at du ikke støtter hende korrekt på tøjlen)

Men det kan også være fordi den har undt

Har du nogle bileder med hvordan det ser ud når den går ?

• #5   21. maj 2012 Det lyder som om, hestens grundridning ikke er på plads. Den løber fra dig, kender ikke et tydeligt stop signal.

Derudover, så er det nemmest at få hesten i holdning på et buet spor, da vi som ryttere ofte glemmer at ride, når vi rider ligeud.

Men jeg ville , hvis jeg var dig, ride en masse overgange. Skridt/ parade, Parade/skridt, Skridt/trav, Trav/skridt osv. osv. Og det skal gøres utallige gange. Om og om hele tiden.

• #6   21. maj 2012 ja hvordan ser det egentlig ud med hensyn til at få den i de forskellige gangarter,

Pernille K
    En hest kan sagtes have en udemærket og god grundridning, samtidig med at den af natur er iver, og så løber den "eller vil prøve på det" Dette har dog ikke noget at gøre med om man kan få den i de forskellige gangarter
    Hende af min er eks. en 9 årlig MEGET iver hest, ikke fordi man ikke kan skifte gangarter på hende eller man ikke kan holde hende tilbage, men laver vi nye øvelser, overgangen fra galop til trav, overgangen fra øgning til arbejdstrav. osv. skal der virkelig kæmpes for at holde hende igen.

DET ER DOG VIGTIG AT SIGE AT PGA.SKADER HAR VI IKKE RIGTIG REDET I EN MÅNED !
    det er dog på ingen måde umligt at få den til at gøre det man beder den om

• #7   21. maj 2012 Selvfølgelig kan hesten sagtens være ivrig, og samtidig være godt redet. Men en godt redet hest løber ikke. Heller ikke selvom den er ivrig.

En nogenlunde hest, der skal kunne klare sig på konkurrence baner er nødt til, at have noget tænding, men en tændt hest, som går som en spændt fjeder, får man aldrig noget pænt ridning ud af. Derfor er grundridningen så vigtig. smiley

I store træk: Er grundridningen i orden, så vil hesten vente på rytteren og ikke løbe afsted. smiley

• #8   21. maj 2012
    Pernille K

Det kan jeg så på ingen måde være enig i, en godt redet hest med grundridningen på plads kan sagtens være så iver, at den vil løbe af sted når man lærer den nye øvelser, og så er det jo op til rytteren er dygtig nok til at holde hesten tilbage så den ikke gør det for meget når man er på stævnepladserne, det du står og siger er jo faktisk at min hest ikke er redet korrekt hvilket jeg ikke mener du har ret til.
    Og jeg ved at selv om min hoppe er meget iver og til tider skyder for meget frem under mig, er det ikke et problem på stævnepladserne eller noget.
    En iver hest, vil løbe, og er den ikke redet korrekt kan rytteren ikke pille det af den. Men det er noget den er af natur og det vil dermed altid ligge i den ligegyldigt hvad rytteren så end gør. Dette er dog ikke ensbetydende med at man ikke kan neddysse det så meget at det ikke spiller nogen rolle på stævnepladserne.

En lidt forvirende forklaring men håber det går (:

Kommentér på:
slår fra i ligeudretning !?

Annonce