{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.973 visninger | Oprettet:

Slår fra i galop?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en " unghest " ¨på 5 år snart 6 , som blev redet til for ca 1½ år siden.
Han er meget stabil i traven, og går super godt ..
Det skal lige siges at han er meget stor! ( 187 cm ca )
Men når han skal galoppere, slår han tid fra i galoppen, og bliver lang .. Men han smider ikke bagparten ..

Min ridelærer siger at det er balancen han ikke helt har, både fordi han har en stor galop, men også fordi han altid har været lidt klodset smiley

Hvis jeg rider langs hovslaget i galop, begynder han også at løbe stærkere ..
Men hvis i har nogle gode forslag, så vil jeg gerne hører dem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slår fra i galop??
  • #1   4. feb 2010
    Manglene styrke, dvs. han har ikke styrke til at gå samlet i galoppen endnu (:

• #3   4. feb 2010 Min gjorde det samme i galoppen. Det kan godt tyde på at balancen og musklerne
    i galoppen er lidt svage. Hvilket også er helt normalt med en ung hest.

Jeg gjorde det at han blev longeret 2 gange om ugen og det var meget fra skridt
    til galop og omvendt. Det samme i ridningen, anspring og overgange giver rigtig
    god styrke og balance. Desuden holdte jeg mig ud fra hovslaget, så han var
    "tvunget" til at finde balancen selv, uden at være afhængig af hovslaget.
    Det virker herhjemme, men bare husk ikke at presse ham for meget, så hans
    muskler syrer til. Så bliver han bare mere stiv og ubalanceret.

• #4   4. feb 2010 Det med terræn, bliver nok ikke lige imens der er så meget sne smiley
    Men jeg ved nemlig at han ikke har så meget balance i galoppen, så jeg lader ham bare "løbe ", så han selv kan finde balancen, men det der gør mig lidt forvirrende er at i traven er der ingenting, men galoppen har han svært ved og slår fra ...

Men jeg rider faktisk heller ikke på hovslaget, fordi han løber sådan, hvis han galopere rundt ved hovslaget, så gør det faktisk kun i en 20 meter volte ..

Caroline :
    Det med at longere, synes jeg også er en god ide, jeg plejer selv at bruge løse indspændinger når jeg longere ham, men der synes jeg ikke er nogle problemer for ham :s

• #5   4. feb 2010 Jeg har både gjort det med og uden indspændinger. Jeg har kunne se når jeg
    longerede min egen at han falder nemt ud af takt og trækker meget ud af i
    longen, men efter noget øvelse, så er det helt stoppet. Men overgange er bare
    super vigtigt og selvfølgelig den halve parade.

Men med en hest på din hest's størrelse, kan det jo nok godt tage lidt ekstra tid. Han er jo en stor hest på nogle "pludselig" ikke så store baner smiley

• #6   4. feb 2010 Du skriver du bare lader ham løbe, her ville jeg bruge den halve parade, brems
    ham, ros ham, forsæt. Når han er oppe i for hurtig fart igen, så gør enten det samme eller lav en overgang. Hele tiden korrigere ham smiley

• #7   4. feb 2010 Jeg øver meget overgange når jeg rider ham, og han kan godt trække i mig, når han skal fra trav til skridt . ?

Men i longen synes jeg ikke der er nogle problemer med ham, han er lidt vildt, når han bliver longeret smiley

Og fra galop til trav, slår han også meget fra, men jeg tror bare stadig, at det er pga hans balance,.

• #8   4. feb 2010 Hej

Jeg har gode erfaringer med at ride meget i tærrenet, og også lave mange dressur øvelser, så som at skifte tempo i både trav og galop, og ride mange overgange fra galop til trav, samt bruge halveparader. Ude er der ingen vægge man skal tage hensyn til, og hestene elsker det. Også volter, uden at de bliver for små, for det styrker bagparten, og bomme eller cavaletti i ridningen er også super.

• #9   4. feb 2010 Terræn er super godt, men tør simhelhen ikke ride ud nu, hvor det er så glat og sne smiley

Men bomme vil jeg da prøve ..
    Jeg har prøvet at lægge en række bomme ud, ( uden rytter, jeg træk over med ham ) , men han snubler meget over dem, og det skal lige siges at han har hanetrit, og staldkramper,. Men det har ikke noget med galoppen at gøre smiley

• #10   4. feb 2010
    Tror ikke det er balancen, mere muskler - hesten har ikke muskler til at forblive samlet i overgange og galopen (:

• #11   4. feb 2010 det kan også godt være at det er det smiley

Hvad ville i sige, er en god ide, til at bygge muskler ?

• #12   4. feb 2010
    Ture i skoven, temposkift og en holdning hesten kan bære ( dvs. en hvor den går i lod/foran lod ) i trav så den kan få bygget musklerne godt på der. Samt galop og overgange fra trav til galop men hvor du er ligeglad med hovedet, ikke begrænser hvor det er, men hvor hovedsagen er at den slapper af og lystre.

• #13   4. feb 2010 Nu har jeg slet ikke erfaring med ungheste, men af mine egne erfaringer så sørger jeg for at ride i liidt undertempo, og sørger for at hesten går tilbidde inden jeg laver anspringet, og så sørger jeg for at ride på en volte. Ved ikke om det virker på ungheste eller om det kan hjælpe.

• #14   4. feb 2010 Tja som de andre skriver styrke og balance.. Min er 10 år og har haft ham i 5 og pga en masse ting, er hans galop, det rene mareridt, han løber bare i galloppen osv..

Bare klø på, det kræver rigitg mange kræfter for en hest at kunne gå kort galop, nu hurtigere det går, nu nemmere er det for hesten at galloppere, så det er bare med at bygge muskler op, før du kræver at han skal samle sig smiley

• #15   15. feb 2010 Longe er godt, men ellers skal du prøve at tide nogle 12 meter volter ( 10 meter er for småt og 15 er lige i overkanten) når du så har redet volten og kommer ud på hovslaget igen så rid dem frem af, jeg vil tro at det fx er efter volter den begynder at få det lidt sværet.
    men volte og så frem, når du rider frem er den nød til at springe noget mere og får lettere ved at holde takten smiley

• #16   15. feb 2010 Tusind tak for jeres svar smiley det er helt sikkert noget jeg vil afprøve ..

Kommentér på:
Slår fra i galop??

Annonce