{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.561 visninger | Oprettet:

Kaster voldsomt med hovedet ! {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt lidt a en problem hest, udelukkende pga den var smuk, sød og godt gående og selvf billig.

Dog slår den forfærdelig med hovedet når man tager i tøjlen! Det er værst de første 30 min.
Hun gør det ikke rigtig i longe. Og der er intet på stald fold eller andre steder.

Med tidligere ejer blev hun redet med helt løse tøjler og så i støvsuger ridning hvilket er helt modsat min ridestil . Dog har jeg indtil videre ikke redet hende samlet eller lign og rykket hende ikke i munden. Men hun gør det stadig!

Hesten har været igennem røntgen over alt og fejler ikke noget. Tænderne så fine ud i handelsundersøgelsen, men mon det kan gemme sig i tænderne?

Sadlen passer ikke, men det gjorde ejerens heller ikke inden jeg købte den så jeg tror ikke problemet er der.

Mit bud er at hun ikke er vant til modstand i tøjlen, og defor lige skal vende sig til det. Men jeg ved det ikke.

Nogen som har bud?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaster voldsomt med hovedet !
  • #1   20. maj 2012 hejsa.

for det første vil jeg anskaffe mig en sadel der passer til den smiley

for det andet så få tænderne tjekket grundigt. Min athene gjorde det også med mig i starten. og vupti efter en tandraspning holdte hun op med at gøre det. tandlægen spurgte hvor jeg dog havde købt den for den havde ikke fået raspet tænder ihvertfald i 3 år!!! så hun kunne godt forstå det.

og skift evt. til et blidt bid. men jeg vil kraftigt anbefale at du får ny sadel og tjekket tænder

• #2   20. maj 2012 For det første - hvad mener du med ''støvsugerridning''?
    Hun har vel fået den til at søge frem og ned, for at opbygge muskler i ryggen på den.

Det kan være utroligt meget. Rygsmerter, nakkesmerter, tænderne.

På min hests handelsundersøgelse stod der også han havde finde tænder, han havde så tandspidser 1-2 måneder senere, så...

Få undersøgt tænderne først, derefter ryggen/nakken og andet af en kiropraktor, hvis det ikke er tænderne.

Den viser konfliktadfærd, og dette burde den ikke gøre bare fordi du har lidt i tøjlerne. Så er det fordi du virkelig har en hård hånd som den ikke er vant til.

Det kan også være bidet bare ligger rigtig dårligt i munden på den - ja, som sagt, det kan være meget...

• #3   20. maj 2012 Var det min hest ville jeg starte med at få en sadel, der passer hesten, og få tjekket dens tænder. Spørg samtidig dyrlægen/tandlægen hvilket bid han/hun vil anbefale. Hvis problemet ikke er løst ved det, ville jeg få en kiropraktor til at gennemtjekke hesten.

• #4   20. maj 2012 hun kan måske have haft en dårlig oplevelse med en som måske tog lidt i tøjlen, og så måske sparkede eller brugte pisken hele tiden.. smiley

Eller som du skriver, at hun ikke er vant til det.

Eller måske tandproblemer, der er mange heste der slår med hovdet hvis man tager i tøjlen, og de så har tandspidser eller ligne.. smiley

-Men held og lykke med at finde ud af hvadf det er.... smiley

• #5   20. maj 2012 Jeg red min pony også altid med løse tøjler. Efter et stykke tid fik jeg så undervisning hvor jeg skulle stramme tøjlerne og min pony gik fuldstændig amok med hovedet at vi blev nød til at hjælpe til med chambon smiley Så det kan være den ligger der!

• #6   20. maj 2012 tjek dens ben, red engang hest der kastede med hovedet når man tog i tøjlen.
    En dag kom den "heldigvis" til skade på folden med det ene ben og dyrlægen kom ud og så på det. Han kunne konstatere at den havde fået et mindre slag - det slag vi kunne se, men at den også havde noget med ledet. Efter en måned med laiser behandling på benet og kom igang igen med ringningen var der intet rysten på hovedet...
    Men det kan også være alle mulige andre steder den har ondt-... massere den igennem fra top til tå og har den områder med spændinger så få de områder tjekket af en ekspert... f.eks. har den spæninger i musklerne omkring kæben - tandlæge. Spændinger i ved led - dyrlæge. En kiropraktor kan også komme ud hvis det f.eks. er ryggen eller ved store muskelgrupper.

• #7   20. maj 2012 *spændinger i muskerne ved led

• #8   21. maj 2012 Altså jeg vil godt lige understrege, at fordi en hest udviser "problemadfærd" BEHØVER den ikke have nogle skavanker.

Derfor er det naturligvis godt at tjekke for det, men man kan jo ikke tjekke den i hoved og anden ende hver dag...

Min egen er tjekket ved kiropraktor, får ordnet tænder årligt og går i øvrigt ikke med bid. Han kan også godt finde på at slå med hovedet, når jeg tager i tøjlerne, hvilket han ikke er vant til. (Han har været i ridning i 3 uger i anden ridestil, hvor vi har meget mere tøjlekontakt end hidtil), og ja i vores tilfælde er det grundet den øgede kontakt til tøjlen. - Altså en tilvænningssag. Han gør det mindre og mindre nu.
    Og han gør det både med og uden sadel. Nogle gange kan det også handle om enten forkerte muskler eller mangel på samme.

• #9   21. maj 2012 Man at en hest kaster VOLDSOMT med hovedet i de første 30 min. tyder altså på der er et eller andet galt, synes jeg.
    Eller også glemmer rytter at give efter, når den går afslappet, altså slippe pres.

Man kan heller ikke forlange, at en hest der er vant til at gå for løse tøjler, skal strammes helt ind og bøjes helt ind fra den ene dag til den anden. Det skal ske gradvist.

• #10   21. maj 2012 Jeg strammer hende ikke ind, jeg vil bare ha hende til s bøje nakken. Jeg er rimelig rutineret og ved godt hvad altså godt hvor meget jeg kan ha fat. Jeg har ikke hård hånd og sidder ikke og hænger i den!

Hvis sadlen var et problem ville den os gøre det med tidligere ejer?
    Støvsuger ridning mener jeg ikke ldr ridning, men ld ridning. Det får den ikke muskler a, men derimod bare lov a snuse til sandkassen og trave derud af.

Den fejler ikke noget i ryg eller ben. Som sagt er der taget røntgen over alt! I fredags af en kiopraktor, samt tænderne blev tjekket.

Hvis den Havde ondt i munden ville den vel os gøre det i longe? Og hvis den har obdt i ryggen ville den vel os gøre det med tidligere rytter?

• #11   21. maj 2012 Jeg hælder mest til ulvetænder men kan dyrlægen ikke se dem når de tjekket den i handelsundersøgelsen. Jeg bad dem nemlig tjekke godt, fordi den slog med hovedet.

• #13   21. maj 2012 Rider du normalt mest med tøjlerne, og hvor hård er du i hånden?

• #15   21. maj 2012 jeg venter på en sadelmager så jo selvf skal den passes, men som sagt så passed tidligere ejeres sadel overhovedet heller ikke, men der slog den ikke med hovedet. først da jeg red på den smiley

Jeg har haft en dårlig vane med at have meget fat i tøjlerne, men ikke med hård hånd. Det er blevet meget bedre det sidste år, og jeg er godt klar over jeg ikke må forvente at denne hest pludselig kan gå i holdning, og det forlanger jeg heller ikke overhovedet. det er tydeligt den ikke ved hvad den skal og er som en 3års at ride.

Tandlægen er bestilt til imorgen! så håber jeg det bare var ulvetænder smiley

• #16   21. maj 2012
    Hvis hesten er blevet redet for løse tøjler i lang tid, så nej, så kan den ikke bare pludselig bøje nakken og komme højere op i nakken.

Så mit bud er at hesten kaster med hovedet pga. holdningen simpelthen er for høj og for "stram" af hvad den har muskler til.

Set fra hvordan den er redet, så ville jeg arbejde med stadig løs kontakt - hesten søger selv hånden, det er ikke en selv der skal tage kontakt.
    Arbejde med overgange via. sædet fx. bremse lidt op 2-3 skridt også frem igen ( ikke voldsomt frem, bare en smule, ingen bratte overgange ) og også øge 2-3-4 skridt. Få skridt i starten, des stærkere hesten bliver og des mere den kan bære, des længere øger man.
    Og når du kan bremse den mere og mere, vil vægten ligge sig på bagparten og hesten vil komme mere op med nakken.

Men hvis det ikke er den ridning du normalt rider, så kan det selvfølgelig være svært at skulle ændre måden man rider på.

Men mit bud er ihvertfald at ridemetoderne kombineret med hesten ikke rigtigt matcher.

• #17   21. maj 2012 den metode du forklarer er min metode jeg bruger til at få hesten til at bære sig selv smiley

hende her går ikke bare frem med hovedet, men hun er vant til at gå i lang og dyb holdning.

Jeg prøver ved hende her at hver gang hun slår fra, rider jeg mere på så hun går ned.

en underviser kommer og prøver i aften, så må vi se hvad hun siger.

• #19   21. maj 2012 altså det du siger med at hesten ikke bygger muskler ved at gå med hovedet nede er langt fra sandheden... hesten bygger muskler i ryggen og lære at bære rigtigt.. får ryggen op og kan nyde ridningen...

men du har ikk overvejet at det er fordi den ikk vil spændes op på den måde som du vil... den er vant til at ride på dens primisser af hvad jeg kan forstå.. en måde som er langt mere behagelig for både rytter og især hest... hvorfor skulle den så pludselig finde sig i at blive samlet og spændt ind... når den normalt er redet så det er rart for den og ikke så anspændt... smiley

• #20   21. maj 2012 min har os været vant til at blive redet spændt ind.. men så kom han hjem til mig igen... og nu slår han os med hovedet hvis jeg tager for meget i tøjlen.. for han er begyndt at nyde den ridning vi laver nu.. uden stress.... smiley

• #21   21. maj 2012 den skal have ryggen op og bruge mavemusklerne hvis dne skal danne muskler. og det gjorde den ikke. det var ren støvsuger ridning uden anden effekt end en hest der ikke ku se hvor den gik og som ikke har muskler eller balance.

jeg spænder hende ikke ind, jeg vil bare ha hun bøjer lidt i nakken, fordi jeg udmærket godt er klar over vi ikke kan forlange alt muligt a hende og vi skal starte stille op. Derfor galopere jeg heller ikke endnu, fordi jeg synes det er uretfærdigt hvis den har så svært ved bare at trave.

når det er sagt, sys jeg det er mærkeligt, at hesten efter 30min, krøller sig fuldstændigt sammen, og er svær at få op med hovedet, men det går jeg ud fra er fordi hun ikke kan bære sig selv endnu, og jeg straffer hende derfor heller ikke.

lige nu øver vi bare at hun skal acceptere biddet, og gå ned med nakken ud at tage hovedet helt ned i sandet.

i kan se hesten herinde under Wildcard. Det er hos tidligere ejer, og det ser slet ikke ud til a være samme hest som den jeg har købt smiley i hvert fald ikke de første 30 min smiley

det var et håndværkertilbud og jeg er derfor indforstået med at det tager tid og vi har heller ikke travlt.. men gode råd er jeg stadig modtagelig for, da jeg adlrig har oplevet en sådan hest før (selvom jeg altså har mødt mange)

• #22   21. maj 2012 Men hvorfor vil du "bøje" den i nakken? På den måde låser du for ryggen og så kan den ihvertfald ikke bruge den korrekt.

• #23   21. maj 2012
    Med bøje nakken tror jeg hun mener samle, i holdning o.l :o) Hvilket jo ikke skader så længe det ikke er gjort via. tøjlen og ryggen er med, da det så vil ske "af sig selv" :o)

• #24   21. maj 2012 Ja, men jeg forstod det sådan, at hun ville bøje den via tøjlen, og derfor slog den fra med hovedet? Er det sådan det skal forståes eller? smiley

En hest der ikke er længere i sin uddannelse vil ikke kunne bøje sig ret meget, det tror jeg du skal regne med at bruge længere tid på, hvis du vil have det kommer bagfra smiley

• #26   21. maj 2012 Nu snakker i alle rigtig meget om at det er ryggen og ulvetænder o.s.v men jeg kan klart anbefale dig at overveje den mulighed at den har pollenallergi.

Min gamle hest havde det og han slog også meget med hovedet under rigning, men aldrig i longe eller på fold. dette løste vi ved at købe et pollennet, det sælges nogle steder som flue net. men hvis du ønsker at afprøve dette, så skal du ikke købe dem man kan få i DK, de er for ringe, du skal i stedet finde dem på en tysk hjemmeside, som jeg self. ikke kan huske. :)¨

Men hvis du er interesseret i at se hvordan sådan et net ser ud, kan du se billeder af det under min hest Vivaldi. smiley

-Hilsen Signe. smiley

• #27   24. maj 2012 Status pt :
    Fik ordnet tænder tirsdag. Hun havde kroge og spidser og rigtig mange sår i begge sider af munden :(. Ikke noget at sige til hun har haft ondt!!

Idag blev hun redet af min underviser igen, og det gik bare super godt! Dog slår den en smule med hovedet nogen gange og slår lisom fra, men mon ikke det bare er fordi den måske rammer et at sårene i munden eller mangler styrke ? Underviser sagde jeg sku være Obs på headshaker men tvivler nu det er det eftersom hun kun gør det meget lidt og fx først når den sveder meget. Tror det ku være sved der generede hende ?

smiley

• #28   24. maj 2012 Det var godt, den fik ordnet tænderne smiley Jeg vil mene, at når hesten stadig slår lidt med hovedet, skyldes det, at sårene jo stadig er der, og så at hesten lige skal "lære", at nu gør det ikke ondt mere, når den får bid i munden smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #29   24. maj 2012 Det net er det jeg bruger mod soleksem på den kødfarvede mule, de har det i Ryttershoppen i Svendborg

• #30   24. maj 2012 Du burde vente med at ride den til sårene er helede smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#31   24. maj 2012 Mindst en uge sagde min dyrlæge

• #32   25. maj 2012 Jeg ville vente med at ride til der er gået to uger, da jeg synes sårene skal have ro til at hele og dyret skal da ikke rides med bid når den har sår i munden.... Det ville jeg heller ikke synes var ret sjovt, hvis det var mig.

• #33   25. maj 2012 Dyrlægen sagde jeg sagtens ku ride onsdag, for ny bar tænderne glatte og så ville sårene få fred til a hele på den måde.

• #34   25. maj 2012 Det kan du også sagtens, når sårene ikke sidder et sted, hvor biddet kan genere smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#35   25. maj 2012 Nåh ja den fik jo heller ikke trukket ulvetænder ud

• #36   25. maj 2012 Den gør det også i grime. :-s

• #37   25. maj 2012 Så er der nok også et andet problem smiley

• #38   3. dec 2012 status update:

jeg red hende med glidetøjle i 1 mdr. og pludselig var hun god. vi startede vores første stævne i september la1 og 2 . og vores første c-stævne la1 og 2 1/12-12 . hun får nogengange et flip men det er måske 1 ud af hver 10. ridetur hun slår fra, så det er til at overkomme.

Hun er dog stadig lidt speciel, og kan med måneders mellemrum, pludselig få et flip når hun skal ud og så begynde at stejle og hoppe rundt som en anden unghest!! og i boksen er hun MEGET sur, og når hun ser mig komme med sadlen. Så snart den ligger på ryggen er der intet, men hun prøver at være dominerende på stald og på fold.
    Nu går hun på fold med en ældre hoppe, som har sat hende lidt på plads hvilket har hjulpet .

Tak for jeres gode bud, men problemet her var som i de fleste tilfælde, et ridemæssigt problem smiley

• #39   3. dec 2012 Camilla: Det er godt at hører det går fremad med hende smiley Lyder til hun er en rigtig hoppe, lidt lige som Liva smiley

• #40   4. dec 2012 Hvis jeg blev redet med glidetøjle ville jeg også slå fra og flippe......

En hest viser bl.a. sine frustrationer ved at ændre adfærd på folden og i stalden - du har jo passificeret/knækket den under ridningen.

• #41   4. dec 2012 Jeg ville vænne den lige så stille til modstand på tøjlen og så samle den mere og mere, jo mere den acceptere modstanden smiley
    - Jeg ville finde en sadle der passer den, få tjekket dens tænder og måske hvis det ikke hjælper finde et anden bid f.eks. et myler, da det giver meget tunge frihed pga. der er en lille bro og et fast stykke, det faste stykke gør at du kan bevæge hver enkelt side af biddet, uden at rykke hesten i munden smiley

Link til et Myler, som jeg bruger på min egen unghest, han er kommet til at gå TI gange bedre med de.

http://westernoutfitter.dk/product.asp?product=6880

Kommentér på:
Kaster voldsomt med hovedet !

Annonce