{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Trænes væk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har, idag, sagt ja til at købe en fantastisk oldenborg, som jeg første gang så idag.. Nå, men ihvertfald.. Hun har nogle småfejl, som jeg er sikker på at jeg kan træne væk..

1. Når gjorden skal spændes, sparker hun med bagbenet (Ikke efter mig, men bare i luften) Hun har ikke gjordkramper, men jeg har fået af vide at hun er blevet nevet engang da gjorden sku spændes..

2. Når hun står og spiser i boksen, og man fx. er inde i boksen, jamen så losser hun efter én, og bliver ved til man er ude igen.. hmmm

3. Hun kigger EKSTREMT meget når man rider.. Nogle gange stopper hun op, og det er bare fordi hun høre en lyd..

4. Hun "trækker" benene til sig når man skal have renset hove..

Blev lidt langt måske, men jeg vil virkelig gerne ha nogle råd til disse ting, da jeg VED at det bare er dårlige vaner.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trænes væk?
  • #1   14. apr 2012 1. Gjordproblem
    Spænd den lidt ad gangen, lad den være meget meget løs i starten. Det gør man også ved gjordkrampeheste. Det er jo heller ikke jordensundergang hvis det er smiley

2. Et tillidsproblem er mit bedste bud.

3. Igen tillid, når hun stoler på rytteren og får oplevet noget, så går det sikkert over smiley

4. Ekstrem dårlig vane! Det er sådan ungheste gør, jeg brugte et trækketov omkring benet på min plag fordi hun sparkede med bagbenet når det skulle løftes, nu løfter hun når jeg rør benet smiley

Håber det kan bruges lidt smiley

- Maiken Gøte

• #2   14. apr 2012
    3 - tilvæning er vist nøgle ordet :o) ud og se og oplev en masse, træn alle mulige "sjove" ting derhjemme som hesten kan finde på at kigge på.
    Heste der ikke kigger er heste der har set en masse, oplevet en masse - eller er rolige fra personlighed.
    Har ikke så meget med tillid og gøre. Men selvfølgelig så vil det ikke hjælpe hvis du er bange, det sætter sig i hesten.

• #3   14. apr 2012 Maiken gøte - så snart sadlen kommer på så begynder hun.. indtil gjorden er blevet spændt i hul nr 1 Men så snart vi når op på de andre huller er der intet..

Jeg regner også med at kiggeriet forsvinder når vi begynder at ride ture i skoven, og hun får oplevet lidt smiley

• #4   15. apr 2012 Helene

Tjek lige bugmuskulaturen på hesten samt brystmuskulaturen smiley

• #5   15. apr 2012 Hvorfor? smiley

• #6   15. apr 2012 Det med at den sparker med gjorden det har min også gjort rigtig meget, stadig lidt men nu maser han mig i stedet lidt.

I mit tilfælde var det fordi hans sadel lå forkert til at starte med. Så hele det med at få sadel på og den spændt ned var en dårlig ting for ham og så fandt han ud af at hvis han sparkede med benene blev jeg nervøs og så kunne han trække det lidt ud, hvis du forstår.

Jeg har klaret det ved at få undersøgt hans sadel, fået en gjort som sidder godt (sådan en med elastik i den ene ende og lidt bred på maven). Han var næsten stoppet men så købte vi en mindre gjord fordi hans sadel lå løst på ham. Den gav ham store vabler under maven (gjordtryk) og vi gik derfor tilbage til den gamle gjord.

Nu går det rimeligt med at ligge den på. Men har måtte bruge tid hvor jeg tog gjorde op til maven på ham et kort øjeblik og fjernede den igen. Altså uden at spænde den. Det gjorde jeg en del gange efter hinanden inden jeg så spændte den. Og spændte den meget løst først, lod ham stå lidt mens jeg roste og kælede ham. Gav den så et hul mere, roste, et hul mere osv. Når sadlen ligger nogen lunde så han ikke kan rykke den, så trækker jeg ham ned i hallen og spænder igen lidt af gange så den sidder fast. Der er mange som mener den ligger løst på ham, men hvis jeg spænder den mere så får han de der vabler. Og jeg spænder ALDRIG efter når han er travet varm, for så får han vabler.

Altså det jeg vil frem til er at du skal bruge god tid og langsomt vende den til gjorden. Når den lærer at gjorde ikke er farlig og ikke gør ondt så går det bedre, men det tager tid. Som sagt maser min stadig lidt, men sparker ikke mere, og vi har brugt snart et halvt år med den langsomme fremgangsmåde smiley

Håber det lykkes for dig smiley

• #7   15. apr 2012 Hvor gammel er hun egentlig? For det minder meget om da jeg fik Fareed, der var han knapt 6 år...

• #8   15. apr 2012 Cecilie L - Hun er 5 år gammel smiley Og det er bare så ærgeligt at en lille fejl, kan gøre så store skader.. Men ja, havde tænkt mig at gå langsomt frem, og rose, og så bare tage det som det kommer. Hun lærer vel på et tidspunkt at gjorden og sadlen ikke betyder smerte smiley

• #9   15. apr 2012 Så er jeg sikker på hun nok skal vende sig af med tingene smiley Men ja det er træls, det kender vi alt til, for det er ligesom med Fareed og det var samme alder. Han har stadig nogle unoder, men det går bestemt den rigtig retning, men nu har vi også haft ham over et år smiley

Held og lykke med det hele. smiley

• #10   15. apr 2012 ville nok state med at få tjekket den af massør og kioprakter, for at fastslå at den ikke har ondt der næst skal de dårlige vaner trænes væk, med med hensyn til boksen når den spiser, så lad den dog være lige der.. det er hestens frirum for mennesker i mine øjne er hesten ikke interesseret når den står på boks så gi den pusterummet der.

• #11   15. apr 2012 Kathrine P - Det er såment ikke fordi jeg har tænkt mig at være i boksen når den æder, men jeg vil simpelthen ikke have en hest der sparker! Uanset omstændighederne, så det skal bare trænes, frirum eller ej smiley

• #12   16. apr 2012 Selvfølgelig kan det hele trænes væk. Men kiggeriet handler om at få hendes opmærksomhed og bevare den. Og hendes tillid.

Tilvænning, træning og tillidsøvelser tager tid. Det gør alt arbejde med heste. Lige gyldigt om det er konstrurering af adfærd eller rideøvelser.

• #13   16. apr 2012 Og! Det er klart, hvis hun ikke er vant til at se nye ting kigger hun mere, så træn en masse "farlige" ting. Start altid tæt på et sted hvor hun er tryg.

• #14   16. apr 2012 Men personligt - undskyld, men jeg er ærlig lige nu, lyder det i mine øjne som om hun er en for stor mundfuld for dig. Hvis man køber en hest med ret mange unoder, burde man også vide hvordan man træner dem væk, og være klar til TRÆNING og måske ikke bare tulle-rundt-hygge smiley
    Hvis man ikke ved hvordan man skal træne disse ting væk og har prøvet at træne en adfærds vanskelig hest før, kan det ende med meget frustration. Selvfølgelig skal man starte et sted, men hun har da nogle stykker, og nogle heste er hurtigere til at lære uønsket adfærd end andre.

• #15   16. apr 2012 Tilid og respekten er dårlig, så det er der du skal arbejde.
    Det hele hænger sammen, som perler på en snor, så får du genoprettet respekten, så vil du formentlig løse de problemer.

• #16   16. apr 2012 Sofie von: Man kan jo også sende hesten i træning og selv modtage træning, at man kan overtage hesten. Det er ofte en rigtig god løsning, da hesten bliver afrettet rigtigt og ejeren får lært, hvordan man holder kontakten til hesten.

Kommentér på:
Trænes væk?

Annonce